آئودی TT مطمئناً یک خودروی بسیار جذاب از گروه فولکسواگن در اواخر دههٔ ۹۰ میلادی بود اما در جاده افتضاح بود.
چه خودرویی است؟
آئودی TT یک خودروی اسپرت دودر کوچک بود که در دو نسخهٔ کوپهٔ ۲+۲ و رودستر دونفره عرضه شد.
کی و کجا ساخته شد؟
اولین نسل این خودرو در سال ۱۹۹۸ عرضه شده و تولید آن تا سال ۲۰۰۶ ادامه داشت. بدنهٔ رنگآمیزی شدهٔ TT در کارخانهٔ آئودی در اینگولشتات تولید شده و سپس در کارخانهٔ گروه فولکسواگن در مجارستان مونتاژ میشد.
مشخصات فنی
آئودی TT بر اساس یکی از پلتفرمهای گروه فولکسواگن ساخته شد. این خودرو در دو نسخهٔ دیفرانسیل جلو و دو دیفرانسیل عرضه شده و طرح قرارگیری پیشرانهٔ آن بهصورت عرضی بود. برای نسل اول این کوپهٔ کوچک آلمانی یک موتور ۱.۸ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ با چهار سطح قدرت مختلف به همراه یک پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری V6 تنفس طبیعی ارائه شد. در سال ۲۰۰۳ یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه برای نسخهٔ رودستر TT بجای نمونههای دستی پنج و شش سرعتهٔ قبلی ارائه شد. سیستم تعلیق جلوی TT هم بهصورت استاندارد کاملاً مستقل بود.
چرا بد است؟
بله حداقل در ابتدا، مدت کوتاهی پس از معرفی آئودی TT در اواخر سال ۱۹۹۸، این خودرو توجهات زیادی را از سوی مطبوعات به خود جلب کرد؛ اما سپس یک سری تصادفات در سرعتهای بالا که منجر به مرگومیر شده بود از این خودرو گزارش شد. بسیاری از این تصادفات در هنگام تغییر لاین در سرعتهایی بیش از ۱۸۰ کیلومتر در ساعت رخ داده بودند.
به همین دلیل آئودی مجبور شد هر دو نسخهٔ کوپه و رودستر را در اواخر سال ۱۹۹۹/اوایل ۲۰۰۰ فراخوان کند که موجب بهبود قابلتوجه ثبات خودرو در سرعتهای بالا و قابل پیشبینی شدن آن گردید. سپس در نمونههای تولیدی بعدی نیز یک سری از اصلاحات و بهبودها مانند اضافه شدن سیستم ESP بهصورت استاندارد، تعلیق تجدیدنظرشده و یک اسپویلر عقب جدید انجام گردید.
اما این همهٔ مشکلات آئودی TT نسل اول نبود چراکه مسائل و مشکلات مربوط به کیفیت هم در این خودرو وجود داشت. بهعنوانمثال در سال ۲۰۰۷ دعوایی در رابطه با تسمه تایم موتورهای ۱.۸ لیتری توربوی TT علیه آئودی در دادگاه اقامه شد. شکایتکنندگان ادعا کردند که تسمه تایم پیش از موعد سرویسهای دورهای آئودی پاره میشود و آئودی هم توافق کرد که تسمه تایم تمامی خودروها را بهصورت رایگان تعویض کند.
همچنین در سال ۲۰۰۸ بازهم اوضاع از کنترل آئودی خارج شد چراکه مانند هر محصول گروه فولکسواگن در آن زمان، TT هم از برخی مشکلات الکترونیکی مانند صفحه آمپر معیوب و پنجرههای برقی رنج میبرد. این امر نیز موجب طرح پروندهای علیه آئودی در سال ۲۰۰۸ گردید؛ بنابراین این بار هم در ماه می همان سال آئودی تمامی داشبورد معیوب TTها را تعمیر کرده و مشکلات آنها را برطرف کرد.
اما همه با این نظر موافق نیستند
شکی نیست که نسل اول آئودی TT طراحی بسیار خوبی دارد. این خودرو بر اساس یک کانسپت متعلق به سال ۱۹۹۴ طراحی شده بود و یکی از جالبترین خودروهای بازار آن زمان محسوب میشد. بله هرچند در اولین سالهای تولید از هندلینگ بد و برخی مشکلات برقی رنج میبرد اما پس از فراخوان سال ۱۹۹۹/۲۰۰۰ و فیسلیفت سال ۲۰۰۳، همهچیز بسیار بهتر شد. در کل نسل اول TT راه را برای عرضهٔ نسلهای بعدی این کوپهٔ دوستداشتنی آلمانی هموار کرد. خودرویی که هماکنون در نسل سوم خود قرار داشته و تولیدش همچنان ادامه دارد. TT هماکنون به یکی از محصولات مطرح و برجستهٔ آئودی تبدیل شده و تمامی مشکلات گذشتهٔ خود را برطرف کرده است.
منبع: Motor1
KING 918 ( سلطان اشتوتگارت)
۱۵ آذر ۱۳۹۵همچین بد نی ……
Daniel
۱۵ آذر ۱۳۹۵عاشق پروفایلتم محمدرضا
عوضش نکن دیگه. دمت گرم… .
KING 918 ( سلطان اشتوتگارت)
۱۵ آذر ۱۳۹۵چشم شما دستور بده …..
Daniel
۱۵ آذر ۱۳۹۵عزیزی ،،،،،
عزیییییییییییییییییییییییز :)
امپراتور لامبورگینی
۱۵ آذر ۱۳۹۵اتفاقا من عاشق نسل اول TT بودم.
Bavaria
۱۵ آذر ۱۳۹۵میتسوبیشی اکلیپس از این خیلی بهتر بود
امپراتور لامبورگینی
۱۵ آذر ۱۳۹۵نُچ !!
شهاب شورولت
۱۵ آذر ۱۳۹۵دوستان هر یک از خودرو های تولید ملی ما جزو بدترین خوردو های معرفی شده و ساخته شده است
به جایی اینکه محصوالات خارجی را بدترین خوردو های ساخته شده حساب کنیم یه نگاهی به اشغال های داخلی مانند (… بندازیم
اخه سمند هم شد ماشین مثلا اون سمند های اولی
با اون بدنه ی بد هیکل وچقر و بدبدنشون
همش این ماشین های ایرانی رو دست ادم خرج می اندازن
امکانات ندارن
موتور ضعیف
مصرف نسبتا بالا
قیافه افتضاح (البته به جز پرشیا ..)
نداشتن کیفیت
نداشتن امنیت
خرابی بالا
هیجان رانندگی که صفره
KING 918 ( سلطان اشتوتگارت)
۱۵ آذر ۱۳۹۵رفیق اول اینکه داره بدترین ماشین های تولید شده اسپرت رو معرفی میکنه …
دوم اینکه اخه ایران جز تولید کننده خودرو که حساب نمیشه یه منتاژ کننده س
hamid3x
۱۵ آذر ۱۳۹۵پرشیا کجاش قشنگه،همون فیس لیفت 405،فقط جراغ های جلوش چون طراحی خشن داره قشنگ جلوه میکنه وگرنه کل خودرو ببینی هندسه مکعبی داره مثل طرح های نود اروپا،طراحی سیال که همه خودروسازها سمتش رفتن یه مزیتیه که پرشیا فاقد اونه،
خواهشا طراحی پرشیا رو خوب ندون،ادم یاد این دلال ها ی شکم گنده میفته،که پرشیا براشون حکم بنز اس ال داره
M
۱۵ آذر ۱۳۹۵بجز پرشیا !؟!؟!؟ … ..با بودن این چنین هموطنانی *** به *** احتیاجی نیست
مک میسل
۱۶ آذر ۱۳۹۵اتفاقا اون سمند اولی ها بهتر از سمند های الان هستن
سیاوش
۱۵ آذر ۱۳۹۵رو 180 تا تغییر لاین میدن میگن بده خخخخ
?ReventОn
۱۵ آذر ۱۳۹۵به علی پروین قسم چن وقت پیش با 120 تا سرعت تو بزرگراه تعغیر لاین دادم سمند کلا لوله شد، عکساشم هس،بعد این بابا میگه با 180 تا تعغیر لاین بدی…
رو دارن در حد سنگ پا قزوین!
آرش
۱۶ آذر ۱۳۹۵توسعه یافتگی یعنی به خاطر مشکل شیشه بالابر ماشینت بتونی از کمپانی به دادگاه شکایت کنی، موضوع این نیست که برنده میشی یا نه، فقط زحمت شکایت کردن رو به خودت هموار کنی، چون به سیستم و قضاوتش اعتماد داری.
mohammad T
۱۶ آذر ۱۳۹۵آقا یه چیزبی که نظرمو جلب کرد اینکه این ماشین تقریبا هم زمان با 206 طراحی شده و جز ماشینایی بوده که کلی تقدیر شده از طراحیش ولی داخل 206 به زمان خودش از این قشنگ تر و مدرن تره…..
یاسین
۱۶ آذر ۱۳۹۵با سلام و تشکر از نگارنده مطلب!بازم خوبه یه دادگاه دارن که همه جوره میشه روش حساب کرد!اما دادگاهای ما اگه شکایت بردی،از پس هزینه بر و زمان بر هس که نمیشه روش حساب کرد!
Philipp
۳۰ آبان ۱۴۰۰این که خیلی گوگولیه