با توجه به چشمانداز صنعت خودرو، RS e-tron GT جدید خودرویی کاملاً برجسته برای آئودی بوده و شاید مهمترین خودروی ۲۰ سال اخیر ارباب حلقهها باشد. این خودرو نه تنها رقیب آئودی برای تسلاست بلکه اولین محصول تمام الکتریکی این برند با نشان RS بوده و آیندهی محصولات لوکس و پرفورمنس ژرمنها را شکل خواهد داد.
مجله اتواکسپرس پیش از عرضه این خودرو در اوایل سال ۲۰۲۱ به بازار فرصت همراهی با تیم توسعه آئودی را داشته است. اگر واقعاً میخواهید RS e-tron GT شما شبیه همانی باشد که در تصاویر مشاهده میکنید آئودی کاملاً آماده است آن را به لیست آپشن های خود اضافه کند.
آئودی در بحث فنی خیلی گشادهدست نبوده اما تا به اینجا میدانیم که این مدل RS همانگونه که انتظار دارید گل سرسبد خانواده خواهد بود. این خودرو بهصورت استاندارد از باتری ۹۴ کیلووات ساعتی، گیربکس دو سرعته، دیفرانسیل قفل شونده عقب و یک پیشرانه الکتریکی در هر اکسل سود خواهد برد و قدرت ۵۹۱ اسب بخاری و گشتاور ۸۵۰ نیوتون متری خواهد داشت. با وجود عملکرد اووربوست هم خروجی پیشرانه به ۶۳۸ اسب بخار خواهد رسید.
هنوز تنظیمات نهایی روی خودرو صورت نگرفته اما مهندسان آئودی دستیابی به شعاع حرکتی ۴۰۲ کیلومتری، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت کمتر از ۳.۵ ثانیهای و حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت را هدف قرار دادهاند. قرار است RS e-tron GT با قیمت پایه حدود ۱۲۵ هزار پوند روانه بازار بریتانیا شود.
در آینده نسخههای ملایمتر e-tron GT نیز عرضه خواهند شد که برخی از آنها دارای شعاع حرکتی بیشتر و با قدرت کمتر خواهند بود درحالیکه برخی از قدرت بیشتر و خب برد کمتر برخوردار خواهند شد. نهایتاً هدف این است که قیمت پایه این خانواده به حدود ۱۰۰ هزار پوند برسد که آنهم پول کمی نیست.
تمامی نسخههای e-tron GT بر پایه همان پلتفرم J1 بکار رفته در پورشه تایکان ساخته میشوند. این معماری توسط آئودی و پورشه توسعه یافته اما اولین بار اشتوتگارتیها از آن استفاده کردهاند. درحالیکه تایکان یک سدان پرفورمنس است، آئودی محصول خود را یک گرندتورر مینامد.
مهندسان آئودی برای رسیدن به این نکته یک سیستم تعلیق سه محفظهای منحصربهفرد و سیستم فرمان متمایزی را توسعه دادهاند تا به این ترتیب e-tron GT هویت متفاوتی نسبت به تایکان داشته باشد.
این خودرو در جاده قطعاً حسی شبیه یک کروزر ریلکس تر دارد. تفاوتهای بین تایکان و e-tron GT کوچک اما قابلدرک است و آئودی حس شناور بودن بیشتری روی مسیرها دارد. سیستم تعلیق و دامپرها بهطور سورپرایز کنندهای نرم هستند و دستاندازها را به خوبی جذب کرده و فرمان نیز اگرچه سبک است اما دقت بالایی را ارائه مینماید. به این ترتیب e-tron GT در سرعتهای پایین سواری راحتی دارد.
این خودرو دارای چهار حالت رانندگی از دینامیک گرفته تا کامفورت بوده و در حالت کامفورت RS e-tron GT بهصورت پیشفرض به دنده دوم میرود تا آسایش بیشتری وجود داشته باشد. در حالت دینامیک گیربکس کار را با دنده یک شروع میکند و راهی برای کنترل دستی دو دنده وجود ندارد. در حالت دینامیک حداکثر پرفورمنس و شتاب در دسترس میباشد.
مهم نیست چند بار پای خود را تا انتها روی پدال گاز فشار میدهید زیرا وحشیگری خودرو در بحث شتاب گیری همیشه شوکه کننده است. این e-tron GT حتی به عنوان یک RS نیز حدود ۱۰۰ اسب بخار کمتوانتر از تایکان توربو S است اما هرگز شما را ناامید نمیکند. ۵۹۱ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتون متر گشتاور خیلی زیاد است؛ و حتی قرار است نسخه پرفورمنس این خودرو نیز تولید شود هرچند واقعاً مطمئن نیستیم که تولید این مدل ضرورتی داشته باشد.
شخصیت این خودرو در پیست و جاده از یک کروزر به یک خودروی اسپورت قابلتوجه تغییر میکند. با وزن ۲۲۰۰ کیلوگرمی، آئودی محصول سنگینوزن و البته پهنی ساخته اما توانایی خودرو در پنهان کردن ابعاد و وزنش واقعاً تحسینبرانگیز است. بخشی از این موضوع به توزیع وزن به زیر پای راننده مربوط میشود که هدف از آن پایین آوردن مرکز ثقل خودرو است. همچنین فرمان پذیری چرخ های عقب نیز باعث ایجاد حس چابکی و فرزی از خودرویی میشود که با توجه به ابعاد بزرگش انتظارش را ندارید.
سیستم چهار چرخ محرک کواترو بیوقفه وضعیت را بررسی کرده و قدرت را بین اکسلهای جلو و عقب توزیع میکند. در روی کاغذ ۱۰۰ درصد گشتاور تولیدی میتواند به چرخ های عقب برود اما RS e-tron GT همیشه حس پایدار و ایمنی دارد.
بازخورد زیادی از فرمان به دست نمیآید اما شما واقعاً میتوانید فرمان را با نیروی زیادی بچرخانید و احساس کنید اکسل عقب شما را به بیرون از پیچ هدایت میکند. تکان های بدنه تقریباً در حالت دینامیک حذف میشود اما در حالت کامفورت و در جادههای چالشبرانگیزتر حس زیبایی از شناور بودن وجود خواهد داشت. در این حالت همواره کمی تکان در بدنه وجود خواهد داشت تا شما بهتر بتوانید واکنش خودرو به دستورات و سطح جاده را درک کنید.
در بحث فضای بار و کابین، RS e-tron GT قطعاً محاسن و معایب خودش را دارد هرچند نباید آن را خودرویی خانوادگی دانست. یکی از ویژگیهایی که در تایکان هم وجود دارد گاراژ پای عقب است. با وجود باتری در زیر کف خودرو مهندسان بخشهایی را برای قرار دادن وسایل ایجاد کردهاند.
فضای سر هم بسیار احساسبرانگیز است. افراد قدبلند اصلاً احساس ناراحتی نخواهند داشت اما خط سقف کاملاً خمیده به همراه شیشههای عقب کوچک و فضای تاریک شاید باعث شوند افراد احساس تنگی فضا داشته باشند. فضای بار حدود ۴۰۰ لیتری نیز کاملاً کفایت کرده و ۸۰ لیتر فضای ذخیره هم زیر کاپوت وجود دارد که کابلهای شارژ درونش قرار میگیرد.
خود کابین فعلاً رونمایی نشده اما میتوان طراحی الهام گرفته و شبیه به A7 را تشخیص داد. صفحات نمایش زیاد به همراه تریم آلومینیوم و آلکانترا نیز دیده میشوند. قطعاً طراحی این بخش انقلابی نیست اما قطعاً افراد را راضی خواهد کرد.
اگرچه آئودی ۸ سال پس از حضور تسلا در کلاس سدان های لوکس و پرفورمنس خودنمایی کرده اما نمیتواند فقط با استارت آپ مشهور آمریکایی برابری کند. این خودرو باید سنگ محک جدیدی را بر جای بگذارد. RS e-tron GT قطعاً خودرویی دوستداشتنی بوده و آرامش و پرفورمنس و اشرافیت بهتری نسبت به محصولات تسلا دارد.
مشخصات آئودی RS e-tron GT
- قیمت: ۱۲۵ هزار پوند (تخمینی)
- پیشرانه: دو واحد الکتریکی، باتری ۹۴ کیلووات ساعتی
- گیربکس: دو سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
- قدرت/گشتاور: ۶۰۰ اسب بخار/۸۵۰ نیوتون متر
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۳.۵ ثانیه
- حداکثر سرعت: ۲۵۰ کیلومتر در ساعت
- شعاع حرکتی: ۴۰۲ کیلومتر (تخمینی)
NAVID۰۰۹۸
۲۳ آذر ۱۳۹۹عملاً رفته تو ردهی سوپراسپرتها ، اما اونجاش که نوشته سرعتش روی ۲۵۰تا محدود شده ، حالگیری به حساب میاد !
پارسا ای که عشق هیچ ماشینی نیست☹☹??
۲۳ آذر ۱۳۹۹اره یک جور بدبختیه
دی جی70
۲۳ آذر ۱۳۹۹راننده اش ایرانیه
مزدا
۲۴ آذر ۱۳۹۹رخ نمایی کنن بدجور گرد و خاک به پا میکنه.
MAHDI
۲۳ آذر ۱۳۹۹آیودی E.Tron GT RS تو تست CARWOW شتاب 2.88 ثانیه رو ثبت کرد و مسیر 400 متر رو در 10.94 ثانیه ثبت کرد.
البته در CARWOW قدرتش رو 650 اسب بخار زده بود!!!!
Hadi
۲۳ آذر ۱۳۹۹خیلی بی نظیر بنظر میرسه حتی از روی استتار ?
درست مثل بقیه آئودی ها
قدرت و شتابش خیلی خوبه ولی کاش فقط برد بیشتری داشت و این محدودیت سرعت مسخره رو از روش بر میداشتن تا کامل تر و بهتر میشد…
MAHDI
۲۳ آذر ۱۳۹۹آقا شاهین مجله BOTB که چندروز پیش درگ آئودی Q8 RS و آئودی RS6 رو برگزار کرده بود و مطلبش رو گذاشتید*
حالا امروز درگ آئودی Q8 RS و ب ام و X5M کامپتیشن رو انجام داده، لطفا زودتر این درگ رو بزارید???
سامورایی از قله فوجی
۲۳ آذر ۱۳۹۹ظاهر بهتری نسبت به تایکان و تسلا داره
( نظر شخصی )
N.I.M.A
۲۳ آذر ۱۳۹۹دقیقا
به نظرم جنگ داره شروع میشه …
محسن
۲۳ آذر ۱۳۹۹از اوناست که از هر زاویه ای نگاش کنی قشنگه. مثل CLS 2004.
اشکان
۲۳ آذر ۱۳۹۹هر چقدر که طرحی های آئودی هر بار بهتر از قبل میشن در عوض بنز و بی ام و دارن پسرفت میکنن
مهدی،:امید اینده
۲۳ آذر ۱۳۹۹با ۱۲۵ پوند اخه؟
Ho3in
۲۳ آذر ۱۳۹۹صندلی هاش ?
مهرداد كمال
۲۳ آذر ۱۳۹۹شاهکار طراحی
بی شک طراحی تسلا در برابر این جواهر خیلی قزمیت و دمده اس
[—{^AMIN_MC20^}—]
۲۳ آذر ۱۳۹۹یکم عکس اول که ابیه منو یاد کامارو میندازه
قدرتش و گشتاورش که عالیه اما شتابش یکم کمه با توجه به شتاب ۲.۸ ثانیه ایه تایکان البته حدود 50 هزار پوند گرونترم هست
مسافت خوبه ولی باید ببینیم شارژش چقدر طول میکشه
فقط امیدوارم تبلت دونی نباشه تو کابینش
راستی این طرح بدنه براش قابل سفارشه یا نه؟
مهدی
۲۳ آذر ۱۳۹۹ای ترون یک ماشین الکتریکی لیفت بک سریع چند سال بعد هست یه سوپر اسپرت الکتریکی که سرعت و شتاب بالایی داره یه رقیب برای خودرو های بعدی تسلا
محمد
۲۳ آذر ۱۳۹۹این آئودی طراحیاش هیچ وقت قدیمی نمیشه
زیزیگولو
۲۳ آذر ۱۳۹۹اکثر طراحیای آئودی ویژگیای مسحور کننده ای دارن که هر کس رو جادو میکنن ….. جادوی آئودی واسه اسپرت دوستا??????
ارشیاSVJ
۲۳ آذر ۱۳۹۹با این عملکرد کارش تمومه.
باید اون نسخه پرفورمنسی که گفتن ساخته بشه.
ولی با اختلاف زیباترین جاروبرقیه دنیاست.
RAMIN. Plaid cs 95 TCEHSALNAGAN
۲۳ آذر ۱۳۹۹اقایون میگید جنگ داره شروع میشه.
پورشه تایکان قیمتش به پوند حدودا 120 هزار پوند هست.
تسلا مدل s نیز حدود 98 هزار پوند.
نکته بعد اینکه هر دو نسخه فول هستن.
ولی این آئودی نسخه پایه هست. اونم 125 هزار پوند.
با هر بار شارژ 402 میره. یعنی از تسلا مدل 3 هم کمتر. شتابش 3.5 ثاینه هست.
در صورتی که تایکان 2.8 و مدل s حدودا 2.3 میره.
قدرتش هم مالی نیست. ارزش نداره
تسلا مدل s performance = ???????????????
پورشه تایکان = ???????????? ( از نظر من تایکان نه خوبه نه بده. معمولیه)
آئودی rs e.tron gt = ???????????????????????????????
همونطور که قدیم گفتم آئودی پول برندشو میگیره. اخه واسه چی باید این اینقدر گرون باشه؟؟؟؟
رامتین
۲۳ آذر ۱۳۹۹طراحیش بینظیره و به شخصه عاشق چنین طراحی ای با موتور بنزینی بودم.
•MOHAMAD•
۲۴ آذر ۱۳۹۹واقعا جذابه
مشخصات فنی خیلی خوبی هم داره
JaMsHiD
۵ مهر ۱۴۰۲تنها ماشین برقی که کنار تایکان من قبولش دارم !
بهتر دظلا وزغ هست