این روزها شاسیبلندها بسیار با چیزی که در گذشته بودند فاصله گرفتهاند و به ماشینهای سرعت تبدیل شدهاند. شاسیبلندهای امروزی آنقدر قدرتمند شدهاند که حتی خروجی پیشرانههای آنها به سطح سوپراسپرتها رسیده است؛ اما تعداد زیادی از همهٔ شاسیبلندهای پرفورمنس موجود در بازار به گروه فولکسواگن اختصاص دارد که توسط چهار برند زیر چتر این غول خودروسازی ارائه میشوند. این خودروها پورشه کاین توربو S، آئودی RS Q8، بنتلی بنتایگا W12 و لامبورگینی اوروس هستند.
همهٔ این شاسیبلندهای قدرتمند روی پلتفرم MLB فولکسواگن ساخته شدهاند اما از لحاظ وزن، گیربکس و قدرت باهم تفاوت دارند که این میتواند رقابت میان آنها را جذابتر کند؛ اما کدامیک از این چهار شاسیبلند اسپرت و قدرتمند در مسابقهٔ درگ سریعتر هستند؟ برای مشخص کردن پاسخ این سؤال، CarWow همهٔ آنها را گرد هم جمع کرده و مسابقههایی را بین آنها ترتیب داده است تا مشخص شود کدامیک برتر است؛ اما قبل از تماشای ویدئوی جذاب این رقابت نفسگیر بهتر است ابتدا مرور کوتاهی بر مشخصات فنی این چهار شاسیبلند پرفورمنس داشته باشیم.
لامبورگینی اوروس
اوروس بهعنوان یکی از قویترین و سریعترین شاسیبلندهای حال حاضر دنیا از پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی آشنای گروه فولکسواگن استفاده میکند اما مهندسان لامبورگینی با تقویت این موتور، بیشترین قدرت و گشتاور را در بین همهٔ برندهای گروه فولکسواگن از آن بیرون کشیده و خروجی موتور را به ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور رساندهاند. اوروس با ۲۲۰۰ کیلوگرم وزن، سبکترین عضو این جمع محسوب میشود که این ویژگی در مسابقهٔ درگ میتواند بسیار به نفع آن باشد. البته باید توجه داشت که شاسیبلند لامبورگینی با ۲۱۱ هزار دلار قیمت، بعد از بنتلی دومین خودروی گرانقیمت این رقابت محسوب میشود.
پورشه کاین توربو S
کاین توربو S E-Hybrid هم از همان پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو استفاده میکند که در اینجا بهتنهایی ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند اما پورشه برای رسیدن به قدرت بیشتر، بجای تقویت موتور بنزینی از یک موتور الکتریکی استفاده کرده و از این طریق مجموع خروجی قوای محرکه را به ۶۸۰ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور رسانده است؛ اما قطعات سیستم هیبریدی مثل موتور الکتریکی و باطریها به وزن کاین اضافه کردهاند و به همین دلیل شاسیبلند هیبریدی پورشه با ۲۵۶۵ کیلوگرم وزن سنگینترین عضو این گروه محسوب میشود. از لحاظ قیمت اما کاین توربو S تقریباً در میانهٔ جمع قرار دارد چراکه حدود ۵۰ هزار دلار از آئودی گرانتر و از لامبورگینی ارزانتر است.
آئودی RS Q8
هرچند RS Q8 کمقدرتترین عضو این جمع محسوب میشود اما زیر کاپوت این خودرو هم همان موتور ۴ لیتری V8 توئین توربوی پورشه و لامبورگینی قرار گرفته است. البته این موتور در اینجا ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند؛ اما عجیب اینکه RS Q8 با ۲۳۱۵ کیلوگرم وزن، از اوروس سنگینتر است؛ بنابراین این ماشین با کمترین قدرت و وزن نسبتاً بالا، روی کاغذ کمترین شانس را در برابر سه رقیب همخانوادهٔ دیگر دارد. بااینحال نباید فراموش کرد که RS Q8 با ۱۱۳ هزار دلار قیمت، ارزانترین عضو گروه بهحساب میآید.
بنتلی بنتایگا
احتمالاً منحصربهفردترین خودروی این جمع بنتایگا است زیرا این شاسیبلند فوق لوکس از پیشرانهٔ کاملاً متفاوتی با سه رقیب دیگر استفاده میکند. در سینهٔ این خودرو نیروگاه ۶ لیتری W12 توئین توربوی مشهور بنتلی قرار گرفته که ۶۰۸ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد؛ بنابراین بنتایگا با وجود برخورداری از موتوری با حجم و سیلندر بیشتر، قدرت کمتری نسبت به اوروس و کاین دارد اما از سوی دیگر به همراه پورشه از بیشترین گشتاور برخوردار است. این بریتانیایی اشرافی با ۲۴۴۰ کیلوگرم وزن دومین خودروی سنگین جمع محسوب میشود و نمونهای که در این درگ حاضر شده به کیت بدنهٔ اسپرت هم مجهز است.
خب با توجه به اعداد بالا، فکر میکنید کدامیک از این چهار شاسیبلند عملکرد بالای گروه فولکسواگن در مسابقهٔ درگ پیروز شود؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، ویدئوی زیر را تماشا کنید و پسازآن با شرکت در نظرسنجی زیر به ما بگویید اگر توانایی خرید همهٔ این چهار ماشین را داشتید، کدامیک را انتخاب میکردید؟
مشخصات فنی
آئودی RS Q8 | لامبورگینی اوروس | پورشه کاین توربو S | بنتلی بنتایگا | |
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V8 | ۴.۰ لیتری V8 | ۴.۰ لیتری V8 | ۶.۰ لیتری W12 |
تنفس | توئین توربو | توئین توربو | توئین توربو هیبریدی | توئین توربو |
قدرت | ۶۰۰ اسب بخار | ۶۵۰ اسب بخار | ۶۸۰ اسب بخار | ۶۰۸ اسب بخار |
گشتاور | ۸۰۰ نیوتن متر | ۸۵۰ نیوتن متر | ۹۰۰ نیوتن متر | ۹۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | ۲۳۱۵ کیلوگرم | ۲۲۰۰ کیلوگرم | ۲۵۶۵ کیلوگرم | ۲۴۴۰ کیلوگرم |
قیمت پایه | ۱۱۳,۹۹۵ دلار | ۲۱۱,۳۲۱ دلار | ۱۶۳,۲۵۰ دلار | ۲۳۱,۸۲۵ دلار |
نظرسنجی
[polldaddy poll=10579279]
[دانلود ویدئو]
NAVID۰۰۹۸
۲۳ تیر ۱۳۹۹جداً که فولکس ، دایرهالمعارفیه واسهی خودش .
از وقتی هم که اسکانیا را خرید و به جمع تراکها قویتر از همیشه وارد شده ، دیگه چیزی کم نداره .
هر کدوم از این شاسیبلندها برای خودشون اسم و رسمی دارند که لازم نیست دیگری را تحت شعاع قرار بده و هر کدومشان کاراکتر مخصوص خودشون را دارند که نمیشه گفت رقابت درون سازمانی .
Reza
۲۳ تیر ۱۳۹۹همشون عشقن ولی لامبورگینی یه چیز دیگست
206
۲۳ تیر ۱۳۹۹با این که پورشه از هیبریدم استفاده میکرد ولی لامبورگینی اول شد
چون که اوروس یک لامبورگینی است
mehran (fox)
۲۳ تیر ۱۳۹۹داداش وزن کاینم در نظر بگیر که خیلی بیشتره…
جواد خطر
۲۳ تیر ۱۳۹۹اوضا یِ جوری شُدِ تو طولِ روز حَتا هیچ کاریَم نَکونی بازَم شَب بِدِکاری
Muty
۲۳ تیر ۱۳۹۹کی اول دوم شد ؟ بیخود اینترنت نسوزونیم
آرمان
۲۳ تیر ۱۳۹۹تو همشون اوروس اول شد
mehran (fox)
۲۳ تیر ۱۳۹۹تو درگ روریلینگ وقتی حالتو تو اسپرت پلاس قرار دادن کاین اروسو گرفت…
mehran (fox)
۲۳ تیر ۱۳۹۹وقتی وضعیتو به اسپرت پلاس تغییر دادن تو درگ رولینگ کاین اوروسو گرفت…
حسین
۲۳ تیر ۱۳۹۹واقعا انتخاب بین این چهار بزرگوار خیلی سخته. با این حال انتخاب من اوروس
محمد
۲۳ تیر ۱۳۹۹بدون شک بنتلی۰❤❤
Rayan13r8
۲۳ تیر ۱۳۹۹انتخاب من RS Q8
در مقایسه با رقبا با این اختلاف قیمت عملکردش عالی هست
Mahdi
۲۳ تیر ۱۳۹۹واقعا بین اوروس و بنتایگا موندم هر دوتا شاهکارن . لامبورگینی مثل همیشه تو درگ همه رو خورد
ایمان جباری
۲۳ تیر ۱۳۹۹۱. لامبورگینی
۲. پورشه
۳. بنتلی
۴. آئودی
( نظر شخصی )
mehran (fox)
۲۳ تیر ۱۳۹۹نسبت به قیمت و پرفورمنسی که در اختیارت میذارن به ترتیب:
1_آئودی RSQ7
2_پورشه کاین Turbo SE Hybrid
3_لامبورگینی اوروس
4_بنتلی بنتایگا
mehran (fox)
۲۳ تیر ۱۳۹۹حالا دیگه مطمئنم X6 M c تو درگ میتونه همشونو شکست بده…حتی اوروسوش
mehran (fox)
۲۳ تیر ۱۳۹۹حالا دیگه مطمئنم تو درگ هیچ کدوم از این سلاطین حریف X6Mc و حتی gle amg s نمیشن…موتور 4.4 لیتری وی 8 ب ام و یه جواهر واقعیه….
حمید
۲۳ تیر ۱۳۹۹همشون نامبر وان ??
ولی با تمام احترام به گروه فولوکس واگن اگه x6m cp تو این جمع حضور داشت قطعا اول میشد با قیمتی در حدود آئودی
(Saeed(peugeot
۲۳ تیر ۱۳۹۹اگه واقعا بخوام انتخاب کنم ….. اولیش بنتایگا هست …. چون فوق العادس …..
اگه یکی ام بخوام انتخاب کنم که تار و مار کنم باهاش ….مثل اینجا و تو این کلاس ….قطعا اوروس
محمدهادی
۲۳ تیر ۱۳۹۹ناموسا این لامبورگینی چه پیشرفتی تو ساخت خودروهای شاسی بلند کرده
لنتی اعجوبه ی کاهش وزن ینی پورشه رو هم عقب زدی؟
مگع میشع مگه داشتیم از قبل؟؟
سورنا
۲۳ تیر ۱۳۹۹لامبو تو لیست باشه بعد چیز دیگه ای انتخاب کنی ؟ مگه میشه ؟
Dayan5775
۲۳ تیر ۱۳۹۹اورئوس سریع ترین شاسی بلند دنیا ?
همشون عالی هستن
MAHDI
۲۳ تیر ۱۳۹۹به چند نکته در این درگ باید اشاره کرد، اینکه در درگ قبلی آئودی Q8 RS در CARWOW زمان 12.2 ثانیه رو ثبت کرد، اما در این درگ زمان 11.8 ثانیه رو ثبت کرد، یعنی یک خودرو در یک مجله 4 دهم ثانیه اختلاف داشته،پس راننده و ممکنه یه چیزای دیگه تاثیر اشته باشه در شرایط درگ.
دوم اینکه پورشه کاین توربوS دقیقا همون زمانی رو ثبت کرد که پورشه کاین توربو کوپه ثبت کرد. و در این درگ کاین توربوS در درگ رولینگ عملکرد عالی داشت اما در درگ پورشه کاین توربو کوپه در درگ رولینگ با اختلاف تقریبا زیادی از X4M شکست خورد.
به نظر من مرسدس GLE63S کوپه احتمالا سریع تر از لامبورگینی اوروس باشه چون GLE63S جدید از سیستم خفیف موتور الکتریکی استفاده کرده که شتاب خوبی در اختیارش میزاره.
اما ب ام و X5M کامپتیشن کندتر از لامبورگینی اوروس هستش چون هم قدرت و گشتاور خیلی کمتری داره و هم وزن سنگین تری داره. اما X6M معمولا همیشه سریع تر از X5M بوده و در این نسل هم همینطوره و باید دید عملکرد X6M در مقابل لامبورگینی اوروس چطوره هرچند اوروس روی کاغذ قدرت و گشتاور خیلی بیشتری داره.
اما من خیلی دوست دارم درگ X4M کامپتیشن با لامبورگینی اوروس رو ببینم با اینکه X4M کامپتیشن حدود 500 اسب بخار قدرت داره اما تا الان چندین بار پورشه کاین توربو رو در درگ شکست داده و حتی جیپ ترک هاوک و بهترین شتابی هم که تا الان ثبت کرده نشون میده عملکرد نزدیکی با لامبورگینی اوروس داره، مخصوصا بخاطر عملکرد بی نظیر X4M کامپتیشن در درگ رولینگ.
جالب اینجاست یه کانال خودرویی آمریکایی درگ بین X4M کامپتیشن و شورولت کوروت ZR1 رو انجام داده که با اختلاف کمی پیروز رقابت X4M کامپتیشن شد.
Lorenzo
۲۳ تیر ۱۳۹۹اون درگ نبود
اون فقط یه تست برای بدست اوردن تاپ اسپید بود
که البته کوروت تاپ اسپید بالاتری داشت
MAHDI
۲۳ تیر ۱۳۹۹اول که من نگفتم X4M کامپتیشن سریع تره. اما این حرف شما قابل قبول نیست. بله تاپ اسپید کوروت ZR1 بالاتر بود.اما جدا جدا که اون مسیر رو طی نکردن. مثل تمام درگ های دنیا هردو ماشین کنار هم قرار گرفتن و باهم لانچ کردن،مسیر هم 400 متر نبود که بگیم بخاطر 4 چرخ محور بودن X4M کامپتیشن فقط در این مسیر خودشو جلو انداخته. بلکه مسیر طولانی تر بود طوریکه به سرعت بیش از 150 مایل رسیدن اما در پایان X4M کامپتیشن زودتر از خط پایان عبور کرد.
بعدشم اون کانال دهها درگ قبلش انجام داده.اینم یه درگ عادی بود، حالا میشه بگی کوروت ZR1 اونجا عملکرد چندان خوبی نداشته در حالی که X4M COMPETITION عملکرد فوق العاده ای داشت تو اون درگ. اما این حرف شما قابل قبول نیست که بگید رقابت درگ نبوده!!!!!!
درضمن X4M کامپتیشن هم ماشینی نبوده که مسیر 400 متر رو مثلا در 12 تا 13 ثانیه قبلا رفته باشه. این ماشین زمان های زیر 11 ثانیه روهم ثبت کرده.پس خودروی دست و پابسته ای نبوده در مقابل کوروت ZR1.
اما بدون شک کوروت ZR1 خیلی سریع تره.ولی در اون درگ X4M کامپتیشن پیروز شد،و با اختلاف کمی زودتر از خط پایان عبور کرد.البته در حالی که کوروت ZR1 در لحظه عبور از خط سرعت بیشتری داشت.
برای مثال در درگ TOP GEAR که بین لامبورگینی اوروس و مرسدس AMG GT63S و مرسدس G63 برگزار شد لامبورگینی اوروس پیروز شد اما مرسدس GT63S سرعت بیشتری داشت در لحظه عبور از خط.
این توضیحات ام گفتم چون بحثش پیش اومد. و الا با یک درگ که نمیشه قضاوت کرد.
ارشیاsvj
۲۳ تیر ۱۳۹۹اوروس را عشق است
حالا وایسین تا نسخه پرفورمانته اوروس بیاد تا معنی شاسی بلند اسپرت رو به همه دیکته کنه????
Hadi
۲۳ تیر ۱۳۹۹انتخاب من کاین ?
مهدی
۲۳ تیر ۱۳۹۹از نظر من بنتلی جذابترینه
مانی
۲۴ تیر ۱۳۹۹پدال اگه ممکنه یه مقاله راجع به پلاکهای خاص مثل
بنتلی تو این درگ کار کن(تو کشورهای عربی نه که همه میدونیم چه خبره)
یعنی تو اروپا و آمریکا هم اینجوریه؟