در ادامهٔ مسیر برگزاری دور پنجم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال امروز به ایستگاه گروه کوپههای متوسط رسیدهایم. گروهی که در دوئل قبلی آن شاهد رقابتی جذاب میان دو ماسل کار قدرتمند آمریکایی یعنی دوج چلنجر و شورلت کامارو بودیم. در این نبرد سخت مجموعاً ۲۰۰۸ رأی به ثبت رسیده است که چلنجر با کسب ۱۱۸۳ عدد از آنها یا ۵۹ درصد از کل آراء پیروز و راهی مرحلهٔ بعدی شد درحالیکه کامارو موفق به کسب ۸۲۵ رأی شده است. امروز اما در چهارمین دوئل گروه کوپههای متوسط شاهد رقابت آئودی A5 و لکسس RC خواهیم بود.
شورلت کامارو | دوج چلنجر | کادیلاک ATS کوپه | هوندا آکورد کوپه |
دوج چلنجر | کادیلاک ATS کوپه | ||
مرسدس بنز C کلاس | اینفینیتی Q60 | بامو سری ۴ | فورد موستانگ |
؟ | فورد موستانگ | ||
آئودی A5 | لکسس RC | ||
؟ |
آئودی A5
آئودی برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ نسل اول A5 را بهعنوان جایگزینی برای کوپههای متفرقهٔ قبلی خود معرفی کرد. این ماشین روی پلتفرم MLB گروه فولکسواگن ساخته شده بود که با سدان آئودی A4 مشترک بود. A5 ابتدا بهصورت کوپه معرفی شد و چندی بعد نسخهٔ کابریولت آنهم به بازار عرضه گردید. سپس در سال ۲۰۱۰ نیز آئودی عضو سومی را به خانوادهٔ A5 اضافه کرد که اسپرتبک نام داشت و یک سدان کوپهٔ فستبک بود. نسل اول A5 پس از تجربهٔ فیسلیفتی در سال ۲۰۱۳ نهایتاً در سال ۲۰۱۶ جای خود را به نسل دوم داد. این نسل نیز روی پلتفرم دیفرانسیل جلوی MLB ساخته شده و پس از معرفی نسخهٔ کوپهٔ آن، با فاصلهای نهچندان زیاد مانند نسل قبل نسخههای کابریولت و اسپرتبک هم به آن ملحق شدند. A5 با یک پیشرانهٔ بنزینی و دو موتور دیزلی عرضه میگردد که برای این دوئل پیشرانهٔ بنزینی آنرا انتخاب کردهایم. این موتور از نوع ۲ لیتری چهار سیلندر توربو است و در دو سطح قدرت مختلف ارائه میگردد که نمونهٔ قدرتمندتر آن با ۲۵۵ اسب بخار قدرت و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور در دوئل ما شرکت کرده است؛ اما غیرازاین، در خانوادهٔ A5 دو مدل اسپرت و عملکردی هم با نامهای S5 و RS5 حضور دارند که اولی از موتور ۳ لیتری V6 بنزینی توربو با ۳۵۵ اسب بخار قدرت و دومی از یک پیشرانهٔ ۲.۹ لیتری V6 بنزینی توئین توربو با ۴۵۰ اسب بخار قدرت استفاده میکند. انتقال نیرو هم در این دو مدل توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک استپترونیک صورت میگیرد اما نمونهٔ موردنظر ما از یک گیربکس ۷ سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه استفاده میکند. فقط نسخههای پایهٔ A5 بهصورت دیفرانسیل جلو عرضه میشوند و تیپهای بالاتر همگی بهصورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک کواترو مجهز هستند.
لکسس RC
لکسس در سال ۲۰۰۸ نسخهٔ کانورتیبل هاردتاپ نسل دوم سدان IS خود را معرفی کرد که نقش یک کوپه/کابریولت متوسط را در سبد محصولات این شرکت بازی میکرد؛ اما در نسل سوم IS خبری از نسخهٔ کانورتیبل نبود ولی در عوض در نمایشگاه توکیو ۲۰۱۳ این شرکت ژاپنی کوپهٔ جدیدی بنام RC را معرفی کرد که جایگزین IS کانورتیبل محسوب میشود. این خودرو روی پلتفرم N تویوتا مشترک با سدان IS ساخته شده و در اصل نسخهٔ کوپهٔ IS محسوب میشود. البته برخلاف IS کانورتیبل، RC فقط بهصورت کوپه تولید میشود. این ماشین به همراه برادر بزرگترش یعنی LC تنها کوپههای سبد محصولات لکسس بشمار میروند. این کوپهٔ متوسط ژاپنی در چهار مدل مختلف عرضه میشود که اولی RC200t نام دارد و جهت هماهنگی با رقیب آلمانی در رقابت ما هم همین مدل شرکت کرده است. این نسخه از یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با ۲۴۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور استفاده میکند که این نیرو توسط یک گیربکس ۸ سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای عقب منتقل میگردد. مدل بعدی، نسخهای هیبریدی بنام RC300h با یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری بنزینی تنفس طبیعی است و بعد از آنهم مدل RC350 با موتور ۳.۵ لیتری V6 تنفس طبیعی قرار دارد؛ اما در صدر خانوادهٔ RC، مدل اسپرت و عملکردی RC F قرار گرفته که به یک موتور ۵ لیتری V8 تنفس طبیعی مجهز است. این پیشرانه که در سدان اسپرت GS F هم بکار میرود، ۴۷۷ اسب بخار قدرت و ۵۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد. دراینبین فقط برای دو مدل RC300h و RC350 سامانهٔ چهارچرخ محرک ارائه میگردد و مدلهای RC200t و RC F بهصورت دیفرانسیل عقب عرضه میشوند.
مشخصات فنی
آئودی A5 ۲.۰ TFSI | لکسس RC200t | |
پیشرانه | ۲ لیتری ۴ سیلندر | ۲ لیتری ۴ سیلندر |
تنفس | توربوشارژ | توربوشارژ |
قدرت | ۲۵۵ اسب بخار | ۲۴۵ اسب بخار |
گشتاور | ۳۷۰ نیوتن متر | ۳۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | عقب |
شتاب صفرتاصد | ۵.۲ ثانیه | ۶.۷ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۳.۹ ثانیه | ۱۵.۱ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۱۰ کیلومتر/ساعت | ۱۹۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۸.۲ لیتر (ترکیبی) | ۸.۷ لیتر (ترکیبی) |
طول | ۴.۶۷ متر | ۴.۷۰ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۷۶ متر | ۲.۷۳ متر |
وزن | ۱۵۲۰ کیلوگرم | ۱۷۲۰ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۴۶۵ لیتر | ۳۴۰ لیتر |
قیمت پایه | ۴۲,۱۵۰ دلار | ۴۱,۱۵۰ دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9845397]
(ali(chevy nova
۱۳ مهر ۱۳۹۶قىمتشون چقدر خوبه
فکر میکردم گرون تر باشن
KING 918 (محمدرضا)
۱۳ مهر ۱۳۹۶با اینکه لکسوز واقعا قابل احترامه برام ولی استایل ائودی رو با هیچ چیز نمیشه عوض کرد ………
بهترین استایل یک خودرو رو فقط توی ماشین های ائودی میشه دید
ضمن اینکه از نظر فنی به وضوح از لکسوز بهتره ………
SERIAL WINNER
۱۳ مهر ۱۳۹۶.
کاملا درست میگی رفیق.
آئودی سلطانه ??????
بهترین ترکیب از زیبایی + ماندگاری طراحی رو میشه در آئودی دید.
از لحاظ کیفیت هم ( به نظر من ) آئودی بهتر از لکسوس نباشه ، عقب تر نیست
نظرسنجی های کیفیت مجلات و سایت های مختلف برام چندان اهمیتی نداره ، آئودی همیشه برام بهترینه ، اما واسه کسایی که به این چیزا اهمیت میدن میگم که امسال در نظرسنجی رضایت مشتری سایت کانسومر ریپورت و CarMD آئودی و بعد از اون پورشه اول و دوم شدن.
زنده باد آئودی ،،، ارباب حلقه ها ،
VORSPRUNG DURCH TECHNIK.
سامان اذری
۱۳ مهر ۱۳۹۶من A5 رو از نزدیک خیلی دیدم
حتی یکیش هم.دو سه سال پیش تو تبریز تصادف کرده بود عکسهاشم تو اینترنت هست
ماشین خوبیه ولی چهره rc یه چیز دیگس
((نظر شخصی))
emad1990
۱۳ مهر ۱۳۹۶به نظر منم طراحی اودی در عین سادگی خیلی پخته و شکیل هست.کلا کمپانی های زیادی نیستن که اینطوری باشن
نمونه هاش فقط اودی-فولکس واگن-اشکودا
دوستان اگه کمپانی دیگه ای به ذهنشون میرسه بگن
HORSE
۱۴ مهر ۱۳۹۶دلیلی نمیبینم به آئودی رای ندم!
#ali.m#
۱۳ مهر ۱۳۹۶عاشق این مدل لکسسم طراحیش فوق العادست مخصوصا کابینش اما چراغای عقبشو دوست ندارم از اون طرف طراحی عقب ائودی معرکست اما کابین ساده ای داره از نظر فنی هم در یه حدن ولی ائودی کم بهتره ولی قابل چشم پوشیه
در نهایت به rc رای میدم .
ماتئوس
۱۳ مهر ۱۳۹۶متاسفانه رای تو کمکی به این مدل لکسوس در مقابل ائودی نمیکنه ..
#ali.m#
۱۴ مهر ۱۳۹۶عزیزم شما خیلی جدی گرفتی ?
من دلایل انتخابمو گفتم
#جوگیر
Amir
۱۳ مهر ۱۳۹۶صد درصد اعودی هم از نظر مشخصات فنی یه سروگردن بالاتر از لکسوسه هم مصرف سوخت بهتر و هم صندوق بار بزرگتری داره اینه تفاوت تکنولوژی آلمان و ژاپن?
کاوه آهنگر
۱۳ مهر ۱۳۹۶تفاوت تکنولوژی رو از کجا آوردی؟ :)
SERIAL WINNER
۱۳ مهر ۱۳۹۶.
یه نگاه به جدول بندازی میبینی تفاوت تکنولوژیه که از زیرش چکه میکنه.
البته جز این از آئودی انتظار نمیره ،
کاوه آهنگر
۱۳ مهر ۱۳۹۶والا فکر نمیکردم حجم صندوق و گشتار و اسب اندکی بیشتر تکنولوژی محسوب بشن :)
SERIAL WINNER
۱۳ مهر ۱۳۹۶.
من ماشین های ژاپنی رو خیلی دوست دارم و اندازه ی ماشین های آلمانی و ایتالیایی براشون ارزش و احترام قائلم. چون واقعا شایسته هستند و لیاقت تحسین شدن دارند.
اما شما اگر از این جدول فقط تفاوت حجم صندوق رو میبینی به نظرم مشکل از تعصب بیجا و مفرط شماست.
در این شرایط اصلا و ابدا فکر نمیکنم بحث کردن فایده ای داشته باشه.
این که وزن اودی ۲۰۰ کیلو بدون کاهش امکانات از آر سی کمتر شده یعنی تکنولوژی.
چند وقت پیش پدال مقایسه ی آ۵ با رقبای آلمانیش رو هم گذاشته بود که باز هم اودی بود که پیروز شد.
آ۵ ماشین خیلی کاملیه ، چه شما بخوای و چه نخوای…
کاوه آهنگر
۱۳ مهر ۱۳۹۶بر منکرش …, audi a5 قطعا ماشین کامل و شایسته ایه, اما تعصب اینه که بگین تکنولوژی برتره. لکسس هم میتونست از طریق راه هایی مثل استفاده از فیبر کربن و کاهش وزن برخی قسمت ها , وزن rc رو پایین بیاره و یا مثلا اسب و گشتاور رو افزایش بده, اما بنابه هر دلیلی لازم ندیده که اینکار رو انجام بده.
برای تویوتا که از موتور دو لیتری جی تی ۸۶ ، ۲۰۰ اسب قدرت گرفته قطعا گرفتن قدرت بیشتر از موتور توربو rc و همچنین کاهش وزن کار خاص و عجیبی نیست.
SERIAL WINNER
۱۳ مهر ۱۳۹۶.
در توان تویوتا ( و اکسوس ) برای تولید تکنولوژیک ترین و بهترین ماشین ها شکی نیست . تویوتا یکی از بهترین کوپه های کامپکت جهان ، RC F ، رو از دل همین RC درآورده .
RC F رو دیوانهوار دوست دارم. با موتور 5 لیتری V8 و 0 تا 100 چهارثانیه ای. ترمز های برمبو و تکنولوژی های استفاده شده در LFA افسانه ای.
آدم باورش نمیشه اختلاف RC F با A5 و RC معمولی فقط 20/000 دلاره.
((( در حاشیه : جدا از این ویژگی های یکی از چیزایی که در طراحی RCF خیلی دوست دارم محل قرار گیری و شکل آنتنشه !!! آنتن عقبش وحشتناک بهش میاد. )))
اما اودی هم واقعا در A5 یک شاهکار خلق کرده. نمیشه وزن مناسب A5 رو صرفاً به استفاده از فیبر کربن ربط داد. تکنولوژی های بسیار متعدد دیگه ای هم پشت پرده وجود دارند. چون قیمت فیبرکربن بسیار زیاده و استفاده ازش قیمت A5 رو به شدت میبرد و به بالای 60/000 دلار میرسوند . در حالی که میبینیم قیمت A5 و RC تقریبا مساوی هستند.
کاوه آهنگر
۱۴ مهر ۱۳۹۶با نظرتون موافقم.
در کل a5 و rc , بخصوص rcf عالی هستند و دوست داشتنی
car lover
۸ مهر ۱۴۰۳توی تکنولوژی ژاپن آلمان رو میزنه
حامد
۱۳ مهر ۱۳۹۶چقد صفحه کیلومترهای آئودی خوبه
ميلاد
۱۳ مهر ۱۳۹۶من طراحیه لکسوزو دوس دارم ولی آئودی از نظر فتی سرتره.انتخاب سختیه واقعا.چون نمیتونم انتخاب کنم ترجیح میدم رای ندم اصلا?
سروش شیرازی
۱۳ مهر ۱۳۹۶موتورا شبیه هم،قدرت و گشتاور تو مایه هم،فقط 200کیلو سبک تر بودن ائودی ،صفر تا صد 1.5 ثانیه کمتر ،نیم لیتر مصرف سوخت کمتر،ایننن معنی واقعی تکنولوژیه،قدرته یه شرکتو به وضوح نشون میده،بحث المان و ژاپن نیست جبهه نگیرید???
mohammad_FM 480
۱۳ مهر ۱۳۹۶لکسوس تو طراحی خوب عمل کرده ولی بنظرم چراغای جلوش یکم میزنه تو طراحیش.
ولی آئودی واقعا زیبا ، شیک و یکدسته مخصوصا تو قسمت عقب.از لحاظ فنی هم که بهتره .
رای من a5
:::فرشاد:::
۱۳ مهر ۱۳۹۶لکسوس RC خاصتره اما به پای آئودی A5 نمیرسه؛ رای من ارباب حلقهها.
sina
۱۳ مهر ۱۳۹۶این لکسس رو خعلی دوس دارم
طراحیش متعادل و دوس داشتنیه
حمیدرضا
۱۳ مهر ۱۳۹۶ائودی خیلی جذابه نتونستم بهش رای ندم لکسوس منو ببخش
mehran911
۱۳ مهر ۱۳۹۶قطعا A5 رو انتخاب میکنم
A5 یکی از بهترینها در این سگمنته ( از نظر من بهترین ) حتی بهتر از کلاس C و BMW سری ۴
.
آئودی در این ماشین سنگ تموم گذاشت
ارش
۱۳ مهر ۱۳۹۶بدون هیچ تردیدی آئودی.
آرش
۱۳ مهر ۱۳۹۶اودی به لکسوز ؟؟؟؟؟ نخونده اودی
BMW
۱۳ مهر ۱۳۹۶آئودی که برتره لکسوس هم خیلی خوبه اما هر شرکتی پادشاه یک کلاسه و تاج این کلاس متعلق به آئودی هست بنظر من
Nissan...japan
۱۳ مهر ۱۳۹۶حتی اگه لکسس از هر نظر بهتر باشه باز تو این سایت این ماشینای المانی هستن که بیشترین رای رو میارن.
ali panamera
۱۳ مهر ۱۳۹۶از لکسوس خوشم نمیاد
power active
۱۳ مهر ۱۳۹۶از پانامرا خوشت میاد عزیییییزم خخخخ
hussein
۱۳ مهر ۱۳۹۶تو این تیپ طراحی اسپرت لکسوس باعث برنده شدنش میشه
SERIAL WINNER
۱۳ مهر ۱۳۹۶.
اتفاقا من طراحی سرسنگین و به بلوغ رسیده ی AUDI رو خیلی بیشتر دوست دارم.
:::فرشاد:::
۱۳ مهر ۱۳۹۶مسئولین کونیگزگ اعلام کردن به زودی قراره با آگرا RS1، رکورد ۰_۴۰۰ بوگاتی شیرون رو بشکنن؛ رکورد فعلی بوگاتی، ۴۱.۹۶ ثانیست.
ایمان
۱۳ مهر ۱۳۹۶لکسس خیلی خوشکله
Saman
۱۳ مهر ۱۳۹۶مقایسه یه آئودی با یک لکسس خنده آوره :D آئودی :افت قیمت بسیار زیاد ،نیاز به تعمیرات مکرر +تعمیرات مشکل و پر خرج ،وسابقه تقلب :-) و طراحی تمامی مدلها هم شکل هستن. لکسس: افت قیمت بسیار کم ،استهلاک ناچیز و بیگانه با تعمیرگاه ،مخارج بسیار ناچیز ،تاج دار کیفیت و طراحی جوان پسند. و در گزارش جی دی پاورز بریتانیا هم آئودی و bmw از نظر قابلیت اطمینان در قعر جدول بودند و حالا حالا ها لکسس سروره :-)
عارف
۱۳ مهر ۱۳۹۶خبر فوری
صادرات کوییک به کشور بلژیک
به نظر میآید 1 عدد خودرو کوئیک به دست شرکت پانچ در کشور بلژیک رسیده تا گیربکسهای بلژیکی را روی این خودرو تست کند.
خخخخخخ
Achtung
۱۳ مهر ۱۳۹۶من عاشق همه مدلهای لکسوس و برندش هستم ولی چون آدم منصفی هستم مثل همیشه به آئودی و بی ام و رای دادم چون همیشه سرترن. لکسوس باید بیشتر کار کنه تا بتونه خودشو بالا بکشه
هادی
۱۳ مهر ۱۳۹۶آئودی تو دوئل ها چه میکنه همه رو داره یکی یکی حذف می کنه حیف که جاش تو ایران خیلی خالیه
احمد
۱۴ مهر ۱۳۹۶شباهت این مدل لکسوس به خودروهای مزدا خیلی زیاده
Farzad
۳ دی ۱۳۹۸چه انتخاب سختی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟