شاسیبلند کوچک آئودی درجات تازهای از استایل، کلاس و جذابیت را به این سگمنت وارد نموده است و از تجهیزات زیاد سود میبرد اما قیمت آن…
آئودی واقعاً با Q2 آمده تا در این کلاس آقائی کند. جدای از مینی کانتری من، بخش شاسی بلندهای کوچک توسط خودروهایی چون نیسان جوک، پژو ۲۰۰۸ و رنو کپچر احاطه شده است.
فضای داخلی Q2 برای استقرار ۴ سرنشین بالغ به حد کافی جادار است و افراد میتوانند تجربهی سفر راحتی را داشته باشند. صندوقعقب نیز جادار بوده و کیفیت کابین چه از نظر دیداری و چه از نظر لمس کردن خوب و بالا است.
سواری خودرو نیز خوب است و کنترلهای پاسخگو و هندلینگ استوار خودرو با سواری راحت خودرو ترکیب شده است (البته تا زمانی که شما اسپورت ترین تنظیمات به همراه بزرگترین رینگها را انتخاب نکنید).
انتخاب ما برای این بررسی مدل Q2 1.4 TFSI Sport است. بازار شاسی بلندهای کوچک یکی از رو به رشدترین بازارها در جهان بوده و خودروهایی نظیر نیسان جوک، رنو کپچر و پژو ۲۰۰۸ در آن حضور بسیار پر رنگی دارند. مینی کانتری من نیز در این بخش حضور دارند اما آئودی Q2 اولین رقیب از برندی ممتاز و ثابت شده است.
Q2 دویست میلیمتر کوتاهتر از برادر خود Q3 است اما کمی بزرگتر از کانتری من میباشد. این خودرو بر پایهی پلتفرم MQB بنا شده، پلتفرمی که در A3 نیز بکار رفته و این خودرو پیشرانهها و تجهیزات مشترکی را با A3 به اشتراک میگذارد.
در زمان دو پیشرانهی بنزینی برای Q2 وجود دارد: یک نسخهی ۳ سیلندر ۱ لیتری و یک گونهی ۱.۴ TFSI. پیشرانهی ۲ لیتری بنزینی دیگری هم در سال ۲۰۱۷ عرضه خواهد شد. همچنین پیشرانههای ۱.۶ و ۲ لیتری دیزلی نیز بهصورت آپشن وجود دارند. سیستم چهارچرخ محرک کواترو نیز در همهی مدلهای ۲ لیتری و نسخهی ۱.۴ لیتری قابل سفارش است.
ارزانترین مدلها (SE) تجهیزات کمی دارند و آئودی در این زمینه کمی خسّت به خرج داده البته این مدلها از رینگهای آلیاژی ۱۶ اینچی، صفحهنمایش بالای داشبورد و سیستم تهویه سود میبرند. اکثر خریداران اضافه پرداخت ۱۵۵۰ پوندی را تقبل کرده و مدلهای جذابتر با رینگهای ۱۷ اینچی، سپرهای همرنگ بدنه و ستون C به رنگ نقرهای یخی را دریافت میکنند. با این مقدار پول همچنین سیستم اطلاعات سرگرمی آئودی، صندلیهای اسپورت و تریم داخلی سطح بالا به خودرو اضافه میشود.
مدل فول آپشن S-Line از رینگهای ۱۸ اینچی، چراغهای جلو و عقب LED، تریم چرم صندلیها و سیستم تعلیق بهبودیافته سود میبرند. در تجربهای که داشتیم، بهتر است که تنظیمات حالت راحت انتخاب کنید. این نسخهی سطح بالا همچنین از نورپردازی LED داخل کابین سود میبرد که بهطور زیبایی فضای داخلی را روشن میکند و باید گفت که این ویژگی بسیار مجلل است و برای داشتن آن در سایر مدلها باید بهای بیشتری پرداخت.
پکیج تجهیزات ایمنی آئودی نیز بهصورت استاندارد وجود دارد که از جملهی آنها میتوان به ترمز اضطراری خودکاری اشاره کرد که در هنگام عبور عابران پیاده خودرو را متوقف میکند.
دیگر تجهیزات آپشن خودرو عبارتاند از کروز کنترل تطبیقپذیر، هشدار خروج از خط و دستیار حفظ خودرو در بین خطوط، تشخیص ترافیک.
باید از گیربکس ۷ سرعته ی اتوماتیک و دوکلاچه نیز یادی بکنیم که نرم و پاسخگو بوده و باعث کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی نسبت به گیربکس دستی میشود.
انتخابهای زیادی برای پیشرانهها وجود دارد. سواری خودرو میتواند لذتبخش باشد اما رینگهای بزرگتر و سیستم تعلیق اسپورت این خودرو را کمی ناآرام میکنند.
آئودی برای توصیف Q2 از عبارت “احساس خودروهای کارت” استفاده میکند، عبارتی که از مینی قرض گرفته شده است. اگرچه که Q2 احساس سریع بودنی در حد و اندازهی مینی کانتری من ندارد اما هندلینگ بهتر و سواری نرمتری را ارائه میدهد.
در میان این همه آپشن میتوانید دامپرهای تطبیق شونده و انتخاب حالت رانندگی آئودی را برگزینید که همگی باعث تیزتر شدن فرمان و پاسخهای گیربکس میشوند. اگرچه که اکثر تکنولوژیهای Q2 در لیست آپشن ها قرار دارند اما تجهیزات ایمنی پیشرفتهی زیادی نیز بهصورت استاندارد عرضهشدهاند.
ما این خودرو را با قویترین پیشرانهی بنزینی که ۱۴۸ اسب بخار قدرت دارد راندیم. نسخهی ۲ لیتری ۱۸۸ اسب بخاری نیز سال بعد در لیست فروش قرار خواهد گرفت. دو پیشرانهی دیزلی ۱.۶ لیتری ۱۱۴ اسب بخاری و ۲ لیتری ۱۴۸ اسب بخاری نیز قابل سفارش هستند.
پیشرانهی ۱.۴ لیتری احتمالاً محبوبترین گزینه خواهد بود. هرچند که Q2 یک خودروی اسپورت نیست اما شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر این خودرو در ۸.۵ ثانیه ثبت میشود. گیربکس S ترونیک نیز یک شریک خوب است. این گیربکس دوکلاچه به نرمی عمل میکند و با انتخاب سیستم حالت رانندگی آئودی میتواند اسپورت تر نیز باشد.
هنوز در مورد مصرف سوخت و میزان آلایندگی و هزینههای رانندگی این خودرو حرفی گفته نشده اما با پیشرانههای مشابهی که این خودرو با A3 دارد، انتظار اعداد نزدیکی به این هاچبک داریم. انتخاب پیشرانههای اقتصادی گروه فولکسواگن تضمین میکند که Q2 از مصرف سوخت بهینه و اقتصادیای بهره میبرد. پیشرانهی ۱.۴ TFSI در A3 مصرف سوخت عالی ۳.۹ لیتر در هر صد کیلومتر را بر جای میگذارد و در هر کیلومتر تنها ۱۰۹ گرم دیاکسید کربن تولید میکند. انتظار داریم که Q2 نیز رکوردهای نسبتاً مشابهی با A3 داشته باشد. نسخههای دیزل نیز اقتصادیتر از پیشرانههای بنزینی خواهند بود. کابین Q2 در اصول بسیار مشابه A3 بوده اما آپشن هایی برای جذب خریداران جوانتر در نظر گرفته شده است. نمایی رنگی در داشبورد وجود دارد که میتواند با رنگ خودرو هماهنگ شود. کیفیت کابین این خودرو احساسبرانگیز است مخصوصاً وقتی که با رقبای دیگر و بسیاری از خودروهای هم قیمت مقایسه شود. پلاستیکهای نرم در اکثر جاهایی که میبینید و لمس میکنید وجود دارد. صفحهنمایش استاندارد در همهی مدلها وجود دارد اما با پرداخت بهایی بیشتر میتوانید کاکپیت مجازی ۱۲.۳ اینچی آئودی را سفارش دهید که جایگزین صفحهی کیلومتر سنج مرسوم شده و تجربهی لذت بخشی را در اختیار شما میگذارد.
شخصیسازی در نمای بیرونی خودرو نیز به چشم میخورد. مدلهای SE و اسپورت از نمایی تیرهتر در رینگها برخوردارند اما نسخههای S Line همرنگ با بدنه هستند. ۱۲ رنگ مختلف نیز برای سقف خودرو در نظر گرفته شده است.
ویژگی برجستهی دیگر Q2 ستون C شناور آن است که در مدلهای پایه به رنگ خاکستری بوده و در مدلهای فول تر به رنگ نقرهای روشن درمیآید. البته این ویژگی تنها به رنگ و زیبایی مربوط نمیشود بلکه ستون C شناور خودرو خاصیتهای آئرودینامیکی نیز دارد.
سیستمهای اپل کارپلی و اندروید اتو نیز به همراه برنامههای کاربردی ارتباطی آئودی در دسترس هستند که میتوانند وضعیت کلی و کامل خودرو را به شما گزارش کنند و اجازه میدهند تا سیستم ناوبری را از روی گوشی هوشمندتان برنامهریزی کنید. Q2 شاید کوچکتر از A3 باشد اما همان مقدار فضای صندوق و حمل سرنشین را نشان میدهد.
فضای داخلی این خودرو نسبتاً جادار بوده و آئودی ادعا میکند که فضای داخلی Q2 و A3 مشابه است. البته خط سقف بالاتر و موقعیت صندلیهای بالاتر به این مهم کمک میکنند اما نسبت به شاسی بلندهای کوچک دیگر، شما میتوانید در موقعیت پایینتری بنشینید و احساسی شبیه به یک خودروی کارت داشته باشید.
نقاط ضعف: قیمت، سواری محکم با رینگهای بزرگتر و سیستم تعلیق اسپورت، پرداخت بهای بیشتر برای بهترین تجهیزات
احمد باقری
۱۰ تیر ۱۳۹۵اون تاکسی های دوران قدیم مال کجا بودن.
شاهین
۱۰ تیر ۱۳۹۵فکر کنم کوباس
یاد بازی درایور 2 پی اس وان بخیر :)
احسان(احسان سابق)
۱۰ تیر ۱۳۹۵بردن تو کوبا تست کردن؟
ali
۱۰ تیر ۱۳۹۵اون شوی بلر 1954 که تو عکس 3 است چقدر زیباست اون ماشین همین الان ساپورت قطعات میشه از کمپانی مادر هم فنی و هم بدنه و تزیینی حتی لوازم افتر مارکتشم هست
ali
۱۰ تیر ۱۳۹۵چی می شد چراغای عقب یکم کشیده تر بودن
ارش
۱۰ تیر ۱۳۹۵چراغای عقب رو میشد بهتر هم طراحی بشه.ولی هر چی باشه مهندساشون باسوادتر از ما هستن
خسته شده
۱۰ تیر ۱۳۹۵قیمتو و ننوشته میگید گرونه خب قیمتش چقدر هست حالا
مکانیک
۱۰ تیر ۱۳۹۵آئودی ارزش پولی که براش پرداخت میشه رو نشون میده. قیمتاشم در مقایسه با رقیب هاش بالا نیست.
یعنی واقعا کسی هست که پولشو داشته باشه اونوقت این قیافه ی محشر رو ول کنه به نیسان جوک بچسپه؟؟؟
مکانیک
۱۱ تیر ۱۳۹۵نمونه ی بدون آپشن نیسان جوک در اروپا 19 هزار یورو هست. این آئودی هم بدون آپشن های شرکت چیزی حدود 20 هزار و 500 یورو… دقیقا قیمت این دو تا چقدر با هم فرق داره؟؟؟
ولی خوب پژو 2008 قیمتش با موتور 1.2حدود 12000 یورو هست که واقعا عالیه.حدودا نصف آئودی. ولی اگه موتور 1.6باشه بازم هم قیمت همین نیسان جوک میشه.
در کل آئودی 1500 یورو از این 2تا گرون تره.
بهزاد
۱۱ تیر ۱۳۹۵قیمت پایه نیسان جوک از 14 هزار( یا یه چند صد یورو بیشتر) یورو شروع میشه و شروع قیمت قشقایی از 19 هزار یورو هست و قیمت مدل پایه Q2 براساس حدسیات سایت ها حدود 22 هزار یورو میباشد که به احتمال زیاد نمونه های تحویلی با یکسری آپشن قیمتش به 30 هزار یورو یا بیشتر خواهد رسید.
ارمان
۱۰ تیر ۱۳۹۵چه گوگولیه
یو اس اس اینترپرایز
۱۰ تیر ۱۳۹۵چه طراحی باحالی داره
وحید
۱۰ تیر ۱۳۹۵Price please
سعید
۱۱ تیر ۱۳۹۵جلو این ماشین شما رو یاد چه ماشینی میندازه ؟ چی سانتافه ؟
الان استاندارد خودرو سازی دنیا هیوندا و کیا شدند
Hamid...Audi
۱۱ تیر ۱۳۹۵خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
یه ربعه دارم دارم میخندم :-D :-D :-D
یو اس اس اینترپرایز
۱۱ تیر ۱۳۹۵سعید خودت فهمیدی چی گفتی؟؟؟؟؟؟؟
ارمان
۱۲ تیر ۱۳۹۵خدا خیرت بده سعید موجبات خندمون شدی
جواد
۱۱ تیر ۱۳۹۵داداش میشه جملتو یه بار دیگه تکرار کنی نفهمیدم چی گفتی
سهیل
۱۱ تیر ۱۳۹۵جثه ماشین حالت کوتوله و جون دار و توپر هستش .یه نمه طراحی جراغ عقبش رو بهتر میشد طراحی کرد
درضمن پدال جان اون فرمان گوشتی رو خوب اومدی???
Mahmood
۱۱ تیر ۱۳۹۵از آخر نفهمیدیم قیمتش چقدره که اینقدر در مقاله گفته شده قیمتش بالاست ضمنا نقاط ضعفی هم که در مقاله ذکر شد را نمی توان نقاط ضعف در نظر گرفت به نظر من این خودرو اصلا نقاط ضعفی نداره.