شاید فکر کنید خودروهای دوگانهسوز CNG صرفاً در ایران مورداستفاده قرار میگیرند و اروپاییها با سوخت گاز طبیعی برای خودروها بیگانه هستند اما اینگونه نیست و در این قاره هم خودروسازانی مثل گروه فولکسواگن نسخهٔ دوگانهسوز را برای برخی از محصولات خود ارائه میکنند. یکی از این خودروها آئودی A3 است که حدود شش سال پیش برای اولین بار نسخهٔ دوگانهسوز آن با نام G-Tron معرفی شد و حالا نسل جدید آنرا برای عرضه در بازار اروپا معرفی کرده است.
آئودی A3 G-Tron جدید به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربوشارژ مجهز است که ۱۳۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این همان موتوری است که زیر کاپوت اشکودا اکتاویا دوگانهسوز هم قرار دارد. پرفورمنس هاچبک دوگانهسوز آئودی چندان چشمگیر نیست زیرا ۹.۷ ثانیه طول میکشد تا از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت آنهم ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت است اما در عوض A3 G-Tron بسیار کارآمد است و برای پیمودن هر صد کیلومتر به تنها ۳.۵ کیلوگرم گاز طبیعی نیاز دارد.
برای ذخیرهٔ سوخت CNG در A3 G-Tron جدید سه مخزن در نظر گرفته شده که دوتا زیر صندوق بار قرار دارند و سومی جلوی باک بنزین نصب شده است. به گفتهٔ آئودی، قبل از نصب این مخازن روی خودرو نهایت دقت به عمل میآید و بهعنوانمثال آزمایش فشار ۳۰۰ بار روی آنها انجام میگیرد که بسیار بالاتر از فشار عملیاتی ۲۰۰ بار است. هنگامیکه هر سهٔ این مخازن کاملاً پُر باشند، این هاچبک کم آلاینده طبق معیارهای WLTP میتواند تا حداکثر ۴۵۰ کیلومتر را طی کند.
A3 G-Tron در ظاهر هیچ تفاوتی با نسل جدید A3 معمولی ندارد که این یعنی خریداران از هاچبکی جذاب و با ویژگیهای استاندارد فراوان برخوردار خواهند شد. این ویژگیها شامل چراغهای جلوی LED، صفحه آمپر دیجیتالی، غربیلک فرمان چندمنظورهٔ چرمی و طیف گستردهای از سیستمهای کمکراننده میشود. فروش این هاچبک سبز از همین پاییز با قیمت پایهٔ ۳۰,۷۰۵ یورو در آلمان و اروپا آغاز میشود.
کوروش
۲۶ شهریور ۱۳۹۹واقعا گزینه خوبیه قیمت سوخت cng تویه اروپا هم به صرفه تر از گازوییل هستش مقدار کیلومتر طی شده هم که عالیه حالا بماند اینکه شتابش هم تمام سلاطین تعصب روشونه تویه ایران مثله زانتیا و پارسelx رو نابود میکنه???
Mohammad FM480
۲۶ شهریور ۱۳۹۹فک نکنم بتونه، اگه هم پارس یا زانتیا رو بزنه اختلافشون باید خیلی ناچیز باشه.
که در اون صورت هم زیاد کار بزرگی نیست با توجه به بیشتر از بیستسال اختلاف تکنولوژی و توربوشارژ بودنش.
مهرداد كمال
۲۶ شهریور ۱۳۹۹بدرد ایران میخوره
علی
۲۶ شهریور ۱۳۹۹450 کیلومتر؟!!!
من تیبا دوگانه کارخونه دارم فقط 160 تا میره
یه 405 داشتم که بزرگترین کپسول ممکن رو روش نصب کرده بودم رکوردش 320 بود!
" Swedish Arrogant Tiger "
۲۶ شهریور ۱۳۹۹دوست عزیز دقت کنید. این سه تا تانک گاز
داره نه یکی!
پس قطعا باید مسافت بیشتری با
یک سوخت گیری کامل طی کنه.
net
۲۶ شهریور ۱۳۹۹چرا ایران خودرو برای ماشین سمند در کشور سنگال افریقا دوگانه سوز lpg و جایگاه lpg تولید کرده که برای خودرو ضرر نداره ولی ماشینهای دوگانه سوز ایران خودرو در ایران cng و جایگاه cng هست و برای خودرو ضرر دارد؟
Hamidreza
۲۶ شهریور ۱۳۹۹چون خون اونها رنگین تره!
نیما
۲۷ شهریور ۱۳۹۹پوستشونم رنگین تره
امیر
۲۶ شهریور ۱۳۹۹سی ان جی برای موتور ای اف ۷ هیچضرری نداره
برای موتورهای دیگه هم فرقی نداره ایران باشه یا کشور دیگه، وقتی اون موتور(چ موتورپراید چ موتور پژو و…)برای گاز طراحی نشده در هیچجای دنیا نمیشه ازش استفاده کرد
موضوع گاز ال پی جی هم فک میکنم سود دولت کمتر میشه یا شاید تولیدش هزینه بره و احتمالا به همین دلیل ترجیح میدن سی ان جی رو ارائه بدن
و یه نکته دیگه، احتمالا افراد اگه از مزایای ال پی جی آگاه باشن و امکان استفادش به صورت قانونی وبدون دردسر(منظور از دردسر تهیه گاز ال پی جی هست وگرن از نظر ایمنی نسبت به سی ان جی به مراتب ایمن تره و خطر کمتری داره) باشه، دیگه کسی از بنزین استفاده نمیکنه که بازم به ضرر دولته!
حسین دهمرد
۲۷ شهریور ۱۳۹۹همون مخزن و دم و دستگاه ال پی جی نصف سی ان جی هم هزینه برنمیداره.چون تو همین ایران ساخته میشه و چیز خاصی نداره ولی مخزن سی ان جی بدلیل فشار بسیار بالا چند لایه ساخته میشه و از خارج وارد میشه.احتمال زیاد اینجا هم مثه گندم وخیلی چیزای دیکه پای یه واردکننده ی رانت خور در میونه وگرنه مخزن ال پی جی با همین اندازه ، دوبرابر پیمایش داره.
R412 bmw
۲۸ شهریور ۱۳۹۹چون اونا پمپ ال پی جی دارن ما نه داداش تازه سی انجی ضرر نداره و خطر انفجارش کمتره
Hussein
۲۶ شهریور ۱۳۹۹فردا مدیر عامل ایرانخودرو و سایپا میان میگن
یه اختراع کردیم جهانی شد
قیمت هارو باید افزایش بدیم??
فری
۲۶ شهریور ۱۳۹۹آلایندگی این ماشین در حد هیبریدی هاست و کمتر از 100 گرم بر کیلومتر دی اکسید کربن تولید میکنه گازسوز آلایندگیش خوبه البته برقی باز بهتره ولی هیبریدی به نظرم کاربردی نیست این مدل ضریب تراکمش 12
مجتبی
۲۶ شهریور ۱۳۹۹چه نازه
mohsen.g
۲۷ شهریور ۱۳۹۹بدون دانستن اطلاعات اولیه در مورد هر جیزی نظر میدیم… هر طرحی مطالعات اولیه جامعی حتی تو کشور عقب مونده ای مثل ایران داره که معمولا مراجع بی طرف این مطالعات رو انجام میدن و در اختیار دولت مردان و مجریان کلان کشور ها قرار میگیره و اونها با توجه به سیاست های کشور و مزایای کوتاه و بلند مدت یک روش رو انتخاب و اجرا میکنند و اگه روش بدی رو انتخاب کنند صدای همون مراجع مستقل در میاد.
در دولت های قبلی طرح های مختلفی در مورد حمل و نقل کشور اعم از برق و دیزل و ال پی جی و سی ان جی مطرح و با توجه به منابع عظیم گاز ایران که در آینده فقط مصرف داخلی خواهد داشت بهترین انتخاب CNG بود… بله.. خودرو های تولید داخل امروز حداکثر 200 کیلومتر پیمایش با گاز خواهند داشت ولی در آینده به برد 700 کیلومتر خواهند رسید. مدیریت در این کشور فشله.. ولی دلیل نمیشه چشممون رو به واقعیت های محض ببندیم