پس از معرفی نسل جدید نویگیتور، امیدهای زیادی برای دیدن کراساوور سه ردیفهٔ کوچکتر لینکلن یعنی اویاتور وجود داشت تا اینکه سرانجام سازندهٔ آمریکایی انتظارات را برآورده کرد و اویاتور به یکی از خودروهای قابلتوجه نمایشگاه لسآنجلس ۲۰۱۸ تبدیل شد. این کراساوور جدید که در سبد محصولات لینکلن جایگزینی برای مدل MKT محسوب میشود، روی یک پلتفرم دیفرانسیل عقب جدید ساخته شده، کابینی مشابه مدل گرانتر و لوکستر نویگیتور دارد، از لیستی طولانی تجهیزات و تکنولوژیها برخوردار است و تا ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۸۸۰ نیوتن متر گشتاور را در نسخهٔ پلاگینهیبریدی ارائه میکند.
بنابراین واضح است که لینکلن برای ورود به بخش کراساوورهای فول سایز لوکس حرکتی کاملاً جدی انجام داده است. اویاتور از تابستان آینده راهی بازار شده و با رقبای خود روبرو خواهد شد؛ اما برای اینکه بفهمیم این کراساوور جدید آمریکایی در برابر رقبای قدرتمند خود چه عملکردی خواهد داشت، قصد داریم در این مطلب آنرا بهصورت اجمالی با دو رقیب سرسخت مقایسه کنیم. برای این مقایسه، دو خودروی شیک و تکنولوژیک که در صدر این کلاس قرار گرفتهاند انتخاب شدهاند. این دو خودرو، آئودی Q7 و ولوو XC90 هستند.
نمای جلویی
هرچند این روزها عبارت «هرچه جلوپنجره بزرگتر باشد بهتر است» سرلوحهٔ کار خودروسازان قرار گرفته است، اویاتور از این رویه دوری کرده و در آن جلوپنجرهٔ کرومی زیبایی با اندازهٔ معقول و نمای سهبعدی دیده میشود. اویاتور همچنین بجای چراغهای جلوی باریکی که بسیاری از خودروسازان در محصولات جدید خود بکار میبرند، از چراغهای بزرگی استفاده کرده است. در همین حال، آئودی Q7 جلوپنجرهٔ بزرگی دارد که مستقیماً چراغهای مستطیل شکلی به آن متصل شدهاند و فرم کلی استخوانی و خشک دماغه، آنرا از دو رقیب دیگر متمایز کرده است. در ولوو هم جلوپنجرهای آبشاری به همراه چراغهای زیبایی موسوم به چکش تور دیده میشود درحالیکه لوگوی ولوو هم در میانهٔ جلوپنجره جای گرفته است.
نمای جانبی
در پروفیل جانبی، اویاتور به لطف پنجرههایی که دورتادور خودرو را در بر گرفتهاند، کشیده به نظر میرسد. خطوط جانبی برجسته، شیب زیاد شیشهٔ جلو و اسپویلر روی سقف نیز به زیبایی پروفیل جانبی این خودرو کمک کردهاند. نمای جانبی آئودی اما سنتیتر به نظر میرسد درحالیکه گلگیرهای برجسته، نمای قدرتمندی به آن بخشیدهاند ولی خطوط جانبی آن چندان برجسته نیستند. در همین حال، XC90 هم با خط سقف صاف و بدون شیب، استایلی جعبهای شکل و خطوط ساده، دقیقاً مثل Q7 نمای سادهای را به نمایش گذاشته است.
نمای عقبی
در عقب، چراغهای اویاتور توسط نواری به هم متصل شدهاند. سپر خودرو نیز نمای سادهای دارد اما سر اگزوزهای چهارتایی کمی از سادگی آن کاسته و جلبتوجه میکنند. Q7 اما در این قسمت هم با شیشهٔ عقب مشخص و چراغهای مستقل، نمای سنتیتری دارد. از سوی دیگر، XC90 با چراغهای عمودی که تا روی ستونها ادامه پیدا کردهاند، راه کاملاً متفاوتی را از دو رقیب خود در پیش گرفته و متمایز شده است. این چراغهای عمودی به شکل کلی جعبهای خودرو نیز کمک کردهاند.
نمای داخلی
لینکلن در داخل اویاتور ترکیبی از چرم و تریم آلومینیومی را ارائه کرده درحالیکه الهاماتی از صنعت هوانوردی هم در آن دیده میشود مثل گرافیک صفحه آمپر دیجیتالی که با الهام از هواپیماهای قدیمی طراحی شده است. در همین حال، غیرازاین تریم داخلی چرم طوسیرنگ و آلومینیوم، اویاتور با چرم قهوهای روشن و تریم چوبی هم ارائه میشود؛ اما صرفنظر از نوع تریم، در هردو نسخه یک صفحهنمایش لمسی بزرگ برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی ارائه میگردد که در بالای داشبورد قرار گرفته است. در کنسول مرکزی خودرو نیز محفظههایی برای قرار دادن اشیاء کوچک تعبیه شده و در زیر دریچههای تهویهٔ میانی هم دکمههای پارک، دندهعقب، خلاص و درایو جای گرفتهاند.
شیفتر دندهٔ Q7 اما سادهتر و سنتیتر است و صفحهنمایش سیستم اطلاعاتی-سرگرمی آن بهصورت کشویی از بالای داشبورد بیرون میآید و از طریق یک پد لمسی روی کنسول مرکزی کنترل میشود. دراینبین، XC90 سادهترین طراحی داخلی را دارد که برخی آنرا میپسندند و برخی این سادگی را دوست ندارند. درهرحال این کراساوور سوئدی به یک صفحهنمایش لمسی بزرگ عمودی مجهز است که به یک تبلت شباهت دارد و کار اکثر دکمههای فیزیکی را انجام میدهد. در تیپهای بالایی XC90 نیز انتخابگر دندهٔ کریستالی ارائه میشود. ولوو، لینکلن و آئودی هر سه به صفحه آمپر تمام دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی هم مجهز هستند.
قوای محرکه
لینکلن اویاتور در نسخهٔ پایهٔ به یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربو با ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۴۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است اما کسانی که خواهان قدرت بیشتری هستند میتوانند سراغ نسخهٔ پلاگینهیبریدی آن بروند که ۴۵۰ اسب بخار قدرت دارد. برای این مقایسه اما همان پیشرانهٔ پایه انتخاب شده است. از سوی دیگر، آئودی برای Q7 دو پیشرانهٔ بنزینی و دو پیشرانهٔ دیزلی را در نظر گرفته است که موتور بنزینی قویتر آن نزدیکترین گزینه به پیشرانهٔ اویاتور است. این موتور از نوع ۳ لیتری V6 سوپرشارژ است که ۳۳۰ اسب بخار قدرت و ۴۴۰ نیوتن متر گشتاور دارد.
XC90 اما صرفاً با پیشرانههای چهار سیلندر بنزینی و دیزلی به همراه یک نسخهٔ پلاگینهیبریدی به بازار عرضه میشود. قویترین موتور بنزینی این خودرو که در مدل T6 ارائه میشود، از نوع ۲ لیتری توئین شارژر است و ۳۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد؛ بنابراین اویاتور از لحاظ خروجی پیشرانه بالاتر از رقبای خود قرار میگیرد. این کراساوور آمریکایی اما در نسخهٔ استاندارد بهصورت دیفرانسیل عقب ارائه میشود و سامانهٔ چهارچرخ محرک برای آن قابل سفارش است درحالیکه تمامی مدلهای Q7 بهصورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند. تمامی تیپهای XC90 بهجز نسخهٔ دیزلی پایه هم بهصورت استاندارد با سامانهٔ چهارچرخ محرک ارائه میشوند.
مقایسهٔ مشخصات فنی
لینکلن اویاتور | آئودی Q7 | ولوو XC90 | |
پیشرانه | ۳ لیتری V6 | ۳ لیتری V6 | ۲ لیتری I4 |
تنفس | توئین توربو | سوپرشارژ | توئین شارژر |
قدرت | ۴۰۰ اسب بخار | ۳۳۰ اسب بخار | ۳۲۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۴۰ نیوتن متر | ۴۴۰ نیوتن متر | ۴۰۰ نیوتن متر |
محور محرک | عقب یا چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ |
گیربکس | ۱۰ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
منبع: MotorTrend
The notorious critic
۲۳ دی ۱۳۹۷دوتای دیگه واقعا خوبن ولی لینکلن در استایل و طراحی سر تر و به روزتره.الآن طزفدارای آئودی حمله میکنن
Mohammad
۲۳ دی ۱۳۹۷دیگه حمله کردن نداره که لینکلن در بحث طراحی خیلی نظرات رو جلب کرده از وقتی نویگیتور بیرون داد فهمیدم قرار این سبک طراحی محبوب شه
از نظر کیفیت کابین هم واقعا تعجب اور یه کلاس جدید باز کرد لینکلن
کادیلاک هم عالی کار کرده ولی زبان طراحی کادیلاک اشناست برا همه برا همین فقط سورپرایز نشدیم ولی واقعا xt6 عالی بود
Reza
۲۳ دی ۱۳۹۷1- آئودی Q7
2- ولوو XC90
3- لینکلن اویاتور
هیچ طراحی نمیتونه به گردپای Q7 برسه چه از لحاظ بیرونی و چه درونی و بخصوص کابینش که همه رو عاشق خودش میکنه.
King of the Lord of the Rings
shirko
۲۳ دی ۱۳۹۷the no….. اقا شما درست می فرمایید ، ولی اینا خوراک لینکلن نیستن ، باید مرسدس gls ، ب ام و ایکس ۷، و رنجرور و لکسس ال ایکس و اورد ، که اونم بعید می دونم بتنونه گوی سبقت رو ازشون بگیره !!
Car Lover
۲۳ دی ۱۳۹۷اینا رو جلو نویگیتور باید گذاشت که مشخصه پیروز کیه…
محمد
۲۴ دی ۱۳۹۷بنظرم منصفانه نظر بدیم میشه این:
نمای ظاهری:
بخش عقب : ولوو
بقیه قسمتها : لینکلن
نمای داخلی : آئودی
مشخصات فنی : لینکلن
و در مجموع هم بنظر انتخاب اول : لینکلن
تو هر بخش البته اون دو خودروی دیگه هم شخصیت قابل قبولی دارن
ضمن اینکه تو این بخش از موتور ۲ لیتری ولوو هم نمیشه گذشت که تنه میزنه به موتورهای ۳ لیتری ۲ رقیب دیگه
محمد
۲۳ دی ۱۳۹۷واقعا لینکلن بهتر از کادیلاک داره ظاهر میشه مخصوصا با معرفی شاسی بلند جدید کادیلاک که رقیب مستقیم لینکلن اویاتور هست و به نظرم نه اون هیجان و آدرنالین لازم رو داشت نه اشرافیت خاصی رو همراهش داشت بلکه یه طراحی کاملا محافظه کار و میانه رو
Car Lover
۲۳ دی ۱۳۹۷فک میکنم طراحی کدیلاک بیشتر بمونه موندگار تر باشه نظر منه البته
یانکی
۲۳ دی ۱۳۹۷هر کسی این 3 رو با هم قیاس کرده اطلاعات خودروییش ناقصه.آویاتور تو جمع x7.xt6.gls.qx60.رنجروور.بیوئیک انکلاو.هستش.
علی
۲۳ دی ۱۳۹۷فکر میکنم باید نسل جدید ولوو xc90 بیاد بعد بشه مقایسه کرد. این ولوو تقریبا پنج سال پیش معرفی شده و الان قدیمی حساب میشه. ولی ولوو بازم با وجود قدیمی بودن خیلی جذابه
انتخاب من از بین این سه تا فعلا نویگاتوره
علی
۲۳ دی ۱۳۹۷منظورم اویاتور بود تو کامنت بالایی
ونوم اف ۵
۲۳ دی ۱۳۹۷بدون تعصب اگه جدول و طراحی رو نگاه کنیم لینکلن اول دوم ولوو و سوم ائودی
سام
۲۳ دی ۱۳۹۷بالاخره لینکن برگ دیگری از شاهکارهای خود را رو کرد و بی شک اویاتور گزینه ای مطرح و قابل تأمل در بین کراس اوورهای لوکس میان قیمت خواهد بود و ژرمن های مغرور را سخت به چالش خواهد کشید و چه چالش سهمناگی!…در هر حال،برای قضاوت بهتر،باید منتظر بازخورد بازار و عمده مصرف کنندگان ماند.
hosseinbimmer
۲۳ دی ۱۳۹۷فقط اویاتور??
مهدی
۲۳ دی ۱۳۹۷آئودی q7بهترین ترکیب کیفیت. سواری راحت.طراحی جذاب وپرفومنس قوی ولذت رانندگی بالاتر روداره.انتخاب من آئودی q7
Cadillac
۲۳ دی ۱۳۹۷ترکیب کیفیت؟
سواری راحت؟
لذت رانندگی بالاتر؟
باهم دیگه تست کردی؟سه تاشونو
یا از تو عکسا فقط میگی؟
Mآsكvيch
۲۳ دی ۱۳۹۷همونطور که خودت همیشه رو از عکس میگی فلانی خوبه و فلان ماشین بده !
Cadillac
۲۳ دی ۱۳۹۷من در کل ماشینای جنسیس رو خوشم نمیاد نگاه کنم
طرفدارش نیستم
حمیدرضا
۲۳ دی ۱۳۹۷ولوو با ایکس سی ۹۰ بازارو ترکونده مدلای دیگه کراس اورشم بی نهایت خوش فروشه
امیر
۲۳ دی ۱۳۹۷نویگیتور رو بیشتر دوست دارم
ظاهری بخوام نظر بدم نمای جلو آئودی(۳تا عکس آخرو ببینید) عقب لینکلن، بغل نتونستم بین لینکلن و آئودی انتخاب کنم
در کل از هر طرف نگاه میکنم این جدیده وقار نویگیتور رو نداره
Elmiraj
۲۳ دی ۱۳۹۷اویاتور بدون تردید زیباترین کراس اور فول سایز لوکس جهانه که در بازه قیمتی ۷۲ تا ۱۰۰ هزار دلار کوهی از تکنولوژی و آپشن با خود به همراه داره…..
.
جدید ترین و نزدیک ترین رقیب اویاتور BMW X7 هست نه این دو میان سایز……
..::Majidio Lamborghini::..
۲۳ دی ۱۳۹۷با قیمت برابر آئودی رو ترجیح میدم ولی خب لینکلن هم گزینه ی بسیار خوبیه
بعد از این ۲ هم ولوو قرار میگیره
net
۲۴ دی ۱۳۹۷این مدل ال سی دی مستطیلی با ضخامت کم روی داشبورد ائودی قشنگه
Mad.z.Max
۲۴ دی ۱۳۹۷لینکلن واقعا بالاتر از دو مدل دیگه ای که تو مقاله اوردن هست! طراحی آئودی در تمام مدلهای شاسی بلندش تقریبا قدیمی و تکراری شده متاسفانه. یادمه حدود 10سال پیش که Q5 دیدم، نفسم حبس شده بود از زیباییش، ولی الان هیچ حسی به جدیدترین شاسی بلند آئودی ندارم (صرفا از نظر طراحی) انگار تو همون 10سال پیش گیر کرده
car lover
۱۵ مرداد ۱۴۰۳اویاتور فوق العادست