آئودی

مقایسهٔ نسل جدید و قدیم آئودی RS6 آوانت

آئودی اولین شرکتی بود که استیشن‌های عملکرد بالا را محبوب کرد و در بین این دسته از ساخته‌های ارباب حلقه‌ها، مدل RS6 آوانت به محصولی عالی تبدیل شد. به‌تازگی آئودی نسل جدید این خودرو را معرفی کرده و قرار است در آمریکای شمالی هم عرضه گردد. پیش ‌از این نسل جدید، سه نسل از RS6 با کدهای C5، C6 و C7 تولید شده است که هرکدام قوی‌تر و سریع‌تر از نسل قبلی بوده‌اند که این موضوع در جدیدترین نسل RS6 هم صادق است. حال در ادامه این استیشن اسپرت جدید را با نسل قبلی مقایسه کرده‌ایم.

 

استایل بیرونی

عموم مردم، نسل قبلی RS6 را خودروی خوش‌چهره‌ای می‌دانستند اما نسل جدید هرچند همچنان DNA آئودی حفظ کرده ولی از زبان طراحی متفاوتی برخوردار است. زبانی که بیش از هر چیز بر خطوط و زاویه‌های تهاجمی تمرکز دارد. به همین دلیل، به نظر می‌رسد RS6 جدید دائماً در حال حمله است اما این لزوماً چیز بدی نیست زیرا برخی خریداران ممکن است آن‌را زیبا و جذاب بدانند. در این خودرو جلوپنجرهٔ بسیار برجسته‌تری دیده می‌شود که در کنار کاپوتی بزرگ و ورودی‌های هوای مثلثی قرار گرفته است.

علاوه بر این، دیفیوزر عقب بزرگ‌تر شده و بدنه نیز به لطف گلگیرهای برجسته، از هر طرف حدود ۴ سانتیمتر عریض‌تر شده که موجب شده خودرو نسبت به نسل C7 قبلی عریض‌تر به نظر برسد. درکل هرچند می‌توان ساعت‌ها در مورد این بحث کرد که آیا RS6 جدید از نسل قبلی ظریف‌تر و ملایم‌تر خود نمای بهتری دارد یا نه، ظاهراً آئودی معتقد است که طراحی بیش‌ازحد تهاجمی راهی برای پیروزی در دنیای امروزی است.

 

داخل کابین

کابین RS6 قبلی از طراحی گرفته تا قابلیت‌ها، کمی ابتدایی به نظر می‌رسد؛ بنابراین هرچند نسل قدیم از غربیلک فرمان D شکل، تریم فیبر کربنی، پدال‌های آلیاژی و نشان‌های ویژه برخوردار است اما مطمئناً در برابر نسل جدید با صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی، صفحه‌نمایش ۱۰.۱ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و نمایشگر پایینی ۸.۶ اینچی، هیچ حرفی برای گفتن ندارد. از لحاظ راحتی نیز هرچند آئودی هنوز مشخصانی خاصی را اعلام نکرده اما میدانیم که نسل جدید فاصلهٔ محوری کشیده‌تری از نسل قبلی دارد (۲,۹۲۸ میلی‌متر در برابر ۲,۹۱۵ میلی‌متر) که این یعنی سرنشینان عقب از فضای پای کمی بیشتری برخوردار خواهند بود.

علاوه بر این، در RS6 جدید به لطف ارتفاع بیشتر باید فضای سر هم بهبود پیدا کرده باشد ولی بااین‌حال برای حصول اطمینان در این زمینه باید منتظر بررسی‌های نشریات یا حداقل انتشار اطلاعات دقیق‌تری از سوی آئودی باشیم. از لحاظ تکنولوژی اما با اطمینان می‌توان گفت که نسل جدید RS6 یک سر و گردن بالاتر از نسل قبلی قرار می‌گیرد زیرا آئودی در این خودرو تقریباً تمامی تکنولوژی‌های جدید خود مثل جدیدترین نسخه از سیستم اطلاعاتی-سرگرمی MMI و سیستم کابین مجازی با قابلیت‌های خاص RS مثل نمایش فشار باد تایرها، خروجی قدرت و گشتاور، دمای روغن، فشار بوست توربوها، لپ تایم‌ها، نیروی جی و… را ارائه کرده است.

 

زیر کاپوت

RS6 مدل ۲۰۲۰ به یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو با ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور مجهز شده است که این نیرو از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک و سامانهٔ کواترو به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند و خودرو را ظرف تنها ۳.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند. RS6 قدیمی C7 هم از موتور ۴ لیتری V8 توئین توربو استفاده می‌کند که در کنار گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک و سامانهٔ کواترو قرار گرفته است اما این موتور ۵۶۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. به همین دلیل، نسل قبلی برای اینکه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد به ۳.۹ ثانیه زمان نیاز دارد.

البته نسخهٔ پرفورمنس RS6 قدیمی به لطف برخورداری ۶۰۵ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور، همین کار را ظرف ۳.۷ ثانیه انجام می‌دهد؛ بنابراین بدون شک روی کاغذ، نسل جدید RS6 خودروی برتری است اما آیا این برتری در دنیای واقعی هم وجود دارد؟ احتمالاً نه‌چندان زیرا بعید است که خریداران معمولی بتوانند ۰.۱ یا حتی ۰.۳ ثانیه اختلاف در شتاب را احساس کنند. البته گشتاور ۸۰۰ نیوتن متری نسل جدید احتمالاً خود را در سرعت‌های بالا نشان می‌دهد ولی برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد نیز باید منتظر تجربه‌های رانندگی بمانیم.

در پایان می‌توان گفت آئودی RS6 آوانت مدل ۲۰۲۰ آمده است تا به جهانیان نشان دهد خودروهای خانوادگی بزرگ و خصوصاً استیشن‌ها دیگر ذاتاً خسته‌کننده به نظر نمی‌رسند زیرا یک استیشن هم می‌تواند تا این حد استایلی جذاب و تهاجمی داشته باشد و همین‌طور به‌اندازهٔ یک سوپراسپرت سریع باشد. این خودرو سال آینده به بازار می‌آید تا به‌طور مستقیم با مرسدس E63 S AMG استیت، پورشه پانامرا توربو S E-Hybrid اسپرت توریزمو و آلپینا B5 تورینگ به رقابت بپردازد.

 

مشخصات فنی

 

آئودی RS6 C7

آئودی RS6 C8

پیشرانه ۴ لیتری V8 توئین توربو ۴ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۵۶۰ اسب بخار ۶۰۰ اسب بخار
گشتاور ۷۰۰ نیوتن متر ۸۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۳.۹ ثانیه ۳.۶ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۰۵ کیلومتر/ساعت ۳۰۵ کیلومتر/ساعت
حجم صندوق بار ۵۶۵ لیتر ۵۶۵ لیتر

 

 

منبع: CarScoops

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. MAHDI

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    سراگزوزهای آئودی زیادی اسپرت نیستن.
    اما جدای از اون RS6 خودروی جذاب و دوست داشتنی هستش. اگه نسخه سدانش بود جذاب تر هم حس میشد.

  2. مهردادكمال

    ۲۶ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (203 ديدگاه)

    اگه قرار بود لامبورگینی یه استیشن بسازه احتمالا شبیه همین نسل جدید میشد چقد زیبا و تهاجمیه !!!! از لحاظ طراحی بنظر بجای یه نسل سه نسل فاصله بینشونه! داستان کابین که کلا حساب جداگانه خودشو داره ! درود بر ائودی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا