آئودی سرانجام از کوچکترین عضو خانوادهٔ کراساوورهای خود بانام Q2 در نمایشگاه ژنو امسال پردهبرداری کرده. آئودی باعرضهٔ کراساوور کوچک Q2، کلاسی جدید از کراساوورهای لوکس را پایهگذاری کرده است. آئودی در این خودرو از طراحی جدیدی سود برده است بهطوریکه جلوپنجره چندضلعی جدید آن برای اولین بار است که با چنین فرمی در محصولات آئودی مشاهده میشود و ستون C غیر همرنگ آن تا حدودی شبیه به نسل اول مدل R8 است. Q2 با شش پیشرانه، دو گیربکس و تجهیزات ایمنی و کمکرانندهٔ فراوانی قابل سفارش است که طیف گستردهای از انتخابها را پیش روی خریداران قرار میدهد.
این خودرو با طول ۴.۱۹، عرض ۱.۷۹، ارتفاع ۱.۵۱ و فاصلهٔ بین دو محور ۲.۶۰ متر، کراساوور نسبتاً کوچکی محسوب میشود درحالیکه وزنی برابر با فقط ۱۲۰۰ کیلوگرم دارد. قویترین پیشرانهٔ بنزینی آن ۲ لیتری ۴ سیلندر TFSI بوده که ۱۹۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. هرچند بسیاری معتقدند این قدرت برای یک کراساوور لوکس کم است اما آئودی ادعا میکند چنین قدرتی کاملاً کافی است زیرا Q2 برای ارائهٔ بهترین نسبت قدرت به وزن مهندسیشده است. Q2 برای طرفداران موتورهای دیزل هم گزینههایی دارد که قویترین آنها ۲ لیتری ۴ سیلندر توربودیزل است که با دو سطح قدرت ارائه میگردد. بهوضوح Q2 مسیر جدیدی را در بخش کراساوورهای کوچک پیش روی آئودی قرار داده است و به نظر میرسد با وزن کم، کابینی مملو از تکنولوژی و طیف گستردهای از قوای محرکه موجب پیشتازی آئودی در این کلاس گردد. بیرونآئودی Q2 دارای طراحی جالبی است و استفاده از جلوپنجرهٔ جدید و همینطور طراحی عضلانی موجب شده بزرگتر ازآنچه هست به نظر برسد. سقف با شیبی ملایم به ستون C میرسد که چهرهای اسپرت به آن بخشیده است. جالبترین ویژگی طراحی که در قسمت جانبی به چشم میآید، خطِ کشیده شده در این قسمت است. این خط از چراغ جلو شروعشده و در زیرِ ستون A به دو خط تبدیل میشود. دو خطِ موازی ادامه یافته و قبل از دستگیرهٔ درِ عقب مجدداً در هم ادغامشده و به یک خط تبدیل میشوند. فضای مسطحی که بین دو خط موازی ایجادشده واقعاٌ جالب است. ستون C نا همرنگ با بدنهٔ خودرو نیز از دیگر ویژگیهای طراحی این کراساوور کوچک است. به گفتهٔ آئودی رنگ این قطعه به سفارش خریدار خواهد بود هرچند که انتخابهای محدودی وجود دارد. بااینحال Q2 با ۱۰ رنگ بدنه عرضه میگردد. در قسمت عقب چراغهای LED بزرگ و دیفیوزر نقرهایرنگ به چشم میآیند. شیشهٔ عقب تا حدودی کوچک است و باوجود ستون C پهن احتمالاً موجب کاهش دید عقب خواهد شد. البته وجود دوربین دید عقب بهصورت استاندارد تا حد زیادی این مشکل را رفع میکند. بهکارگیری رینگهای ۱۹ یا ۲۰ اینچی نیز به جذابیت ظاهری Q2 کمک بسزایی کرده است. درون
داخل Q2 نمایانگر یک آئودی مدرن است. ۴ دریچهٔ گرد تهویه مطبوع و صفحهنمایش سرگرمی کاملاً به چشم میآیند. یک خط کروم مانند نیز قسمت بالایی و پایینی داشبورد را از یکدیگر جدا میکند. در کنسول پایینی جایی برای قرار دادن دو لیوان وجود دارد و دکمهٔ استارت و کنترلرهای دوار دیگر نیز در این قسمت نصب شدهاند. نمایشگر ۱۲.۳ اینچی که مشابه آن در مدلهای TT و R8 هم وجود دارد کاربردهای فراوانی چون سرگرمی، نمایش اطلاعات مهم، نقشه و… دارد. قسمتی از رو دریها و قسمت پایینی داشبورد به رنگ آبی تیره رنگآمیزی شدهاند که موجب شده کابین کمتر تنگ و تاریک به نظر برسد. برای علاقهمندان به موسیقی نیز یک سیستم صوتی سفارشی با ۷۰۵ وات قدرت به همراه ۱۴ بلندگو وجود دارد. نورپردازی داخل هم به عهدهٔ LED های سفیدرنگی گذاشتهشده است. موتور و گیربکس
Q2 هیچ کمبودی درزمینهٔ قوای محرکه ندارد چراکه سه پیشرانهٔ بنزینی به همراه دو پیشرانهٔ دیزل که یکی از آنها با دو سطح قدرت ارائه میشود، در لیست سفارشات قرار دارند. هرچند احتمالاً آئودی بعداً اعلام خواهد کرد که چه موتورهایی در چه بازارهایی عرضه میشوند. کوچکترین موتور، نمونهای ۱ لیتریِ TFSI سه سیلندر بنزینی است. آئودی میگوید این موتور بهترین انتخاب جهت صرفهجویی در مصرف بنزین محسوب میشود. موتورهای بنزینی دیگر شامل نمونههای ۱.۴ لیتری و ۲ لیتری چهار سیلندر میشود. موتورهای دیزل نیز از یک مدل ۱.۶ لیتری TDI آغاز میگردد. پیشرانهٔ آشنای ۲ لیتری TDI هم برای Q2 با دو سطح قدرت ۱۵۰ و ۱۹۰ اسب بخار قابل سفارش است.
لیست موتورهای قابل سفارش Q2 بدین شرح است:
موتورهای بنزینی TFSI
حجم موتور | تعداد سیلندر | قدرت |
۱ لیتر | ۳ عدد | ۱۱۶ اسب بخار |
۱.۴ لیتر | ۴ عدد | ۱۵۰ اسب بخار |
۲ لیتر | ۴ عدد | ۱۹۰ اسب بخار |
موتورهای دیزل TDI
حجم موتور | تعداد سیلندر | قدرت |
۱.۶ لیتر | ۴ عدد | ۱۱۶ اسب بخار |
۲ لیتر | ۴ عدد | ۱۵۰ اسب بخار |
۲ لیتر | ۴ عدد | ۱۹۰ اسب بخار |
آئودی گیربکس دوکلاچهٔ جدیدی برای اتصال به موتورهای ۲ لیتری TFSI و ۲ لیتری TDI فراهم کرده است که البته جزئیات آن هنوز مشخص نیست. دو گیربکس دیگر ۶ سرعته دستی و ۷ سرعته اتوماتیک S-Tronic دوکلاچه هم برای Q2 ارائه میشود. در این کراساوور ۴ حالت رانندگی برای شرایط مختلف وجود دارد. این حالات عبارتاند از: خودکار، راحت، پویا و اقتصادی. هر حالت تغییراتی را در قدرت موتور، عملکرد فرمان و تنظیمات مجموعهٔ تعلیق اعمال میکند. به گفتهٔ آئودی، Q2 با ۲۰ سانتیمتر ارتفاع از سطح زمین قادر به انجام آفرودهای سبک هم میباشد.
ایمنیQ2 با تجهیز به سیستمهای ایمنی فعال و غیرفعال فراوان، سطح ایمنی بالایی را ارائه میکند. سامانهٔ «Pre Sense» آئودی خطرات روبرو را حس کرده و به راننده هشدار میدهد. این سیستم در صورت نیاز بهطور خودکار ترمز میکند و میتواند خودرو را در سرعتهای پایین به توقف کامل برساند. در ترافیکهای سنگین نیز میتوان از کروز کنترل هوشمند آن استفاده کرد. این سیستم تا سرعت ۶۵ کیلومتر در ساعت میتواند با استفاده از دوربین و سنسورهای جلو کنترل خودرو را به دست گیرد. سامانهٔ حفظ حرکت بین خطوط آئودی با استفاده از رادار و دوربین، خطهای جاده را رصد کرده و به حفظ حرکت خودرو میان خطوط کمک میکند. همچنین این سیستم علائم راهنمایی و رانندگی را هم شناخته و اعلاناتی چون سرعت مجاز، پارک ممنوع و سایر علائم اطلاعاتی راهنمایی و رانندگی را در مانیتور جلو بنمایش درمیآورد. سیستم کمک پارک هم بهطور استاندارد در Q2 تعبیهشده است. البته این خودرو به تجهیزات ایمنی غیرفعال کاملی چون ایربگ و کمربند ایمنی هم مجهز شده است. قیمت
Q2 ارزانترین کراساوور آئودی خواهد بود و این یعنی قیمتی کمتر از مدل کنونی Q3 که ۲۹.۶۰۰ یورو (۳۳.۲۲۵ دلار) قیمت دارد خواهد داشت. متأسفانه آئودی هیچ اشارهای به زمان عرضهٔ این خودرو در ایالاتمتحده نکرده است. قیمت رسمی Q2 درزمانی نزدیک به آغاز فروش آن در پاییز امسال اعلام خواهد شد. رقبا
آئودی فعلاً در کلاس کراساوورهای لوکس کوچک بیرقیب است چراکه مرسدس بنز و بامو نمایندهای در این کلاس ندارند و کوچکترین کراساوورهای آنها یعنی GLA و X1 در کلاسی بالاتر قرار داشته و با مدل Q3 رقابت میکنند؛ اما بامو در حال کار برای عرضهٔ کراساوور جمعوجور جدیدی بانام X2 است. این خودرو بر روی پلتفرم UKL1 که در مینی کوپر جدید و X1 مورداستفاده قرارگرفته است ساخته میشود و در دو نمونهٔ دیفرانسیل جلو یا چهارچرخ متحرک عرضه خواهد شد. موتورهای آن نیز شامل طیف گستردهای از سه سیلندر ۱.۵ لیتری بنزینی تا چهار سیلندر ۲ لیتری دیزل خواهد بود.
آئودی بدون شک با Q2 موجی بزرگ در کلاس کراساوورهای کوچک لوکس ایجاد خواهد کرد. طراحی متفاوت، وزن سبک، سیستمهای ایمنی فراوان و گزینههای موتور متعدد قطعاً خریداران را بهسوی آن جذب خواهد کرد. هرچند آئودی هیچ اشارهای به ساخت نسخهٔ RSQ2 نکرده است ولی ما مشتاقانه خواهان عرضهٔ آن در آینده هستیم. فقط تصور کنید وجود ۲۵۰ تا ۳۰۰ اسب بخار قدرت را در یک کراساوور کوچک ۱۲۰۰ کیلوگرمی به همراه سیستم AWD. این چیزی مشابه هاچبکهای داغ خواهد بود. درحالیکه فورد فوکوس ST بهعنوان یک هاچبک داغ ۱۴۵۰ کیلوگرم وزن دارد؛ اما از اینکه بگذریم Q2 مسلماً موفقیت بزرگی را خصوصاً در اروپا برای آئودی به همراه خواهد داشت. نقاط مثبت
وزن کم ۱۲۰۰ کیلوگرمی، استایل و طراحی جدید، ابعاد کوچک برای رانندگی در شهر و عرضه با طیف گستردی از موتورها
نقاط ضعف
بهاحتمالزیاد در ایالاتمتحده عرضه نخواهد شد و بیشتر شبیه هاچبکها است تا کراساوورها
ترکیب | موتور جلو، چهارچرخ متحرک |
پیشرانه | ۱ لیتری سه سیلندر |
قدرت | ۱۱۶ اسب بخار |
گشتاور | ۲۰۰ نیوتنمتر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی |
شتاب صفرتا ۹۶ | ۸.۵ ثانیه (تقریبی) |
حداکثر سرعت | ۲۲۰ کیلومتر در ساعت (تقریبی) |
قیمت | ۲۹ هزار دلار (تقریبی) |
AHMADREZA
۲۹ فروردین ۱۳۹۵عاشقشم عاشق بین سه لوکس ساز آلمانی بنز و آوودی خیلی دارن خوب طراحی میکنن ب ام و هم همچنان همون طراحی ها وقتی میبینیش اصلا حس ماشین ارزون رو بهت نمیده لامصب کیفیت میباره ازش
محمد
۳۰ فروردین ۱۳۹۵خیلی با مزه در اومده. خوشم میاد
رامتین
۲۹ فروردین ۱۳۹۵بسیار عالی. از نظر ابعاد در مایه های ساندرو است (فقط چند سانت طولش بیشتره). بنابراین بهتره بگیم Q2 یک هاچبک است، Q3 کراس اور ، Q5 یک SUVسایز متوسط و Q7 یک SUVکامل.
احسان
۲۹ فروردین ۱۳۹۵ماشین جمو جور و بامزه ای هست، بنظرم.خیلی خوبه اما به کراس. اوورتاز ه ایرانخودرو. دنگو فنگ نمیرسه!!!!!!!!!!!
امیر
۲۹ فروردین ۱۳۹۵جلو وعقبش اصلا به دل من ننشست به هرحال زیبایی وجذابیت تاحدی شخصیه ولی کلا ایکس وان وجی ال ای خیلی خوشگلترن اینفینیتی کیو سی هم ازاین زیباتره انتظار ابهت وعضلانیتروجذابتری داشتم
كوروش
۲۹ فروردین ۱۳۹۵بابا بد مصبا این ۵ و ۶ هزارتا بیشتر سوناتاست خب اینو وارد کنید واس ما فقط بلدند چینی ۲۲۰ میلیونی بیارند
جدا امروز یک چینی دیدیم داشت خر کیف می شد ایستاده بود توی پارکینگ بین ۹ تا چینی داشت عکس می انداخت من خودم هم چینی مثلا انگلیسی سوار می شم ولی چه کنم
یاد یک حرف از دوستمون محمد علی افتادم که
سگ رینگ ماشین المانی می ارزه به نصف برندای دنیا واقعا باید سوار شید بعد راجبش صحبت کنید المانی ها شاهکارند شاهکار
سیاوش
۲۹ فروردین ۱۳۹۵فوق العاده زیبا هیچ چیز زیاد و کم نداره
البته نمای عقبش خیلی شبیه هاچ بکه بنزه
بهنام طیبی
۲۹ فروردین ۱۳۹۵مشخصات فنی خیلی خوبی داره
mora66
۲۹ فروردین ۱۳۹۵انصافاً خیلی خشگله..
ولی ستون C قشنگ تر از ماله لکسوس C T200 h ندیدم تاحالا..
me84
۳۰ فروردین ۱۳۹۵خیییییلی خوشم اومد
در ضمن اینکه در آمریکا عرضه نمیشه شد نقطه ضعف؟
Archi KHAN
۳۰ فروردین ۱۳۹۵با نمک و دوست داشتنی …
علي دانشمند
۳۰ فروردین ۱۳۹۵کاش مثل پورشه کاین یا ماکان سیستم تنظیم ارتفاع پیشرفته داشت که در صوردت لزوم ارتفاع خودرو بالاتر و پایتن تر از این میرفت تا در آفرود بیشتر حرف برای گفتن داشته باشه
از طراحی داخلیش خوشم اومد انسافا داخلش خوشگله
به نظر من خودروی شاسی بلند در هر سگمتنی که هست چه سایز کوچک و چه فول سایز باید قابلیت های آفرود قابل اتکایی داشته باشه، در غیر این صورت هاچبک یا سدان انتخاب معقول تری هست
احسان
۳۰ فروردین ۱۳۹۵قیمتش میشه حدود. میلیون تومن.105. بعد بجای این خودرو که بیشتر امکانات ایمنی و رفاهی رو داره
موتوره 116 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن متر گشتاور داره. بعد ما با 105 میلیون باید رنو داستر که آپشن های کمی رو داره رو بخریم که موتورش در مقابل این ضعیفه. رنو داستر با موتور 2 لیتری 138 اسب تولید میکنه. با 195 نیوتن گشتاورو امکانات کمی رو هم داره. دیگه دارم دیونه میشم
ساسان
۳۰ فروردین ۱۳۹۵ما هم دانگ فنگ داریم :) :)
Danial
۳۰ فروردین ۱۳۹۵چه خوبه این قیمتش هم خیلی خوبه… من که خوشم اومد.
احمد باقری
۳۰ فروردین ۱۳۹۵خیلی باحال شده، هر چند طراحی داخل کابینش میتونست خیلی بهتر از اینا باشه.