آئودی

نگاهی به پیشرانه آئودی R8، شاهکار مهندسی!

پیشرانه ۱۰ سیلندر آئودی R8 یکی از آخرین اعضای پیشرانه‌های سنتی است، نیروگاهی بزرگ، تنفس طبیعی و قدرتمند که روز به روز از تعداد این نوع پیشرانه‌ها در جهان کاسته می‌شود؛ اما حتی در هر زمان دیگری هم پیشرانه ۱۰ سیلندر ارباب حلقه‌ها یک نیروگاه فوق‌العاده بوده و از ردلاین جذاب، صدای پرطنین و… سود می‌برد.

این پیشرانه از سال ۲۰۰۹ تاکنون در حال تولید بوده و در ابتدا به عنوان پیشرانه پرچم‌دار در اولین نسل آئودی R8 بکار رفته و سپس به سبد محصولات لامبورگینی راه یافته است. اولین بار گالاردو و سپس اوراکان از این نیروگاه استفاده کردند.

همان‌گونه که فکر می‌کنید، این پیشرانه توانایی‌های فوق‌العاده‌ای دارد که توانسته در محصولات لامبورگینی بکار رود. نیروگاه ۱۰ سیلندر ۵.۲ لیتری FSI آئودی از ویژگی‌هایی همچون روان کاری کارتل خشک سود می‌برد، ویژگی‌ای که از موتور اسپورت الهام گرفته و ریسک کاهش روغن در زمان عبور سریع از پیچ‌ها را کاهش می‌دهد. همچنین ردلاین این پیشرانه به ۸۷۰۰ دور می‌رسد.

آئودی می‌گوید هر پیستون در سرعت‌های بالا مسافت ۲۶.۹ متری را در هر ثانیه طی می‌کند و سرعت آن بیشتر از پیستون‌های موجود در پیشرانه‌های کنونی فرمول ۱ می‌باشد.

روان کاری کارتل خشک همچنین باعث شده این پیشرانه از نظر عمودی جمع و جورتر باشد و در ارتفاع کمتری نصب شده و مرکز ثقل بهتری را ایجاد نماید.

اما آن چیزی که می‌تواند مهندسی باارزش آئودی در توسعه این پیشرانه را بهتر بازگو کند تاریخچه‌ی عملکرد و قابلیت اطمینان آن در مسابقات است. سیستم روغن‌کاری خشک اشاره شده در نسخه جاده‌ای R8 و مدل مسابقه‌ای R8 LMS GT3 تفاوتی نداشته و حتی در پیست عملکرد بهتری را به نمایش می‌گذارد. سیستم تزریق سوخت طبقه‌ای یا همان FSI برای خودروهای مسابقه‌ای لمانز آئودی توسعه یافته و در R8 هم دیده می‌شود.

آئودی می‌گوید این پیشرانه دارای یکی از طولانی‌ترین فواصل سرویس در مسابقات است. ارباب حلقه‌ها فاصله ۱۰ هزار کیلومتری را برای سرویس پیشرانه در نظر گرفته و بازسازی کامل آن هر ۲۰ هزار کیلومتر صورت می‌گیرد. سرویس بازسازی این پیشرانه به حدی طولانی است که R8 LMS می‌تواند ۴.۵ بار در مسابقات ۲۴ ساعته دیتونا حضور یافته و سپس سرویس شود.


نیروگاه ۱۰ سیلندر ۵.۲ لیتری آئودی یک پیشرانه پرفورمنس فوق‌العاده است و اگرچه آئودی و شمار زیادی از خودروسازان دیگر روی محصولات الکتریکی تمرکز کرده‌اند اما امیدواریم این پیشرانه در سال‌های آتی نیز همچنان قلب تپنده‌ی محصولات جذابی باشد…

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. رزیتا

    ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (418 ديدگاه)

    از نظر طراحیو چهره این ماشین تو نمای جلو از جلو پنجره ی بزرگو عریضتر استفاده کرده

    1. فری

      ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (233 ديدگاه)

      قبول نیست تو دیدی

      1. رزیتا

        ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
        سوابق: (418 ديدگاه)

        من مدل 2019 این ماشینو تو نمایشگاه بین الملی دبی دیدم

        1. مهدی

          ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
          سوابق: (1229 ديدگاه)

          بهش نمیاد ۱۰ سیلنر باشه
          گرگ در لباس میش
          هیچی نفهمیدم?

        2. مهدی

          ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
          سوابق: (1229 ديدگاه)

          فیلتر هواش چرا دایره ایه؟?

  2. Hadi

    ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    این موتور شاهکار مهندسیه…
    صدای ماشین های فرمول وان در خودرویی جاده ای…
    عشقه این آئودی ?

    1. آریا ماشین

      ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹
      سوابق: (661 ديدگاه)

      ای مومنان…
      بترسید از آن روزی که V12 های پاگانی و آونتادور و سری f12 فراری و V10 های لامبو و آئودی بروند و برقی ها بیایند…

      موافقم 3
      مخالفم 0
  3. Farzad

    ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    سمفونیه موتسارت و بتهوون کیلو چنده …
    این الان خودش آخر سمفونی بود …

  4. car fan

    ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (34 ديدگاه)

    این ماشینو ی زمان فکر کنم 2009 به لقب فرشته میشناختنش و لامبورگینی رو به چشم شیطان
    همچین دیدگاهی داشتم و هنوزم دارم… این ماشین اسطورس نه یک خودروی معمولی

  5. علی

    ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (234 ديدگاه)

    آئودی دست گذاشته رو این مدل که دیگه تولید نشه حیف
    لعنت بر خودرو برقی

  6. امیر

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (2959 ديدگاه)

    علاوه بر موتور بسیار خوبش، گیربکسش یکی از سریعترین های زمان خودش و‌حتی زمان حال هست
    ازین مطالب بیشتر بزار پدال و‌لطفا تخصصی ترش کن (توضیحات کامل)

  7. علیرضا

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (425 ديدگاه)

    ردلاین ۸۷۰۰ . سرعت پیستون از خودروی فورمول سریعتره . کنترلش کار هرکسی نیست .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا