در این مقاله به زندگینامه میکی تامپسون به عنوان یکی از مشهورترین چهرههای دنیای خودرو و موتور اسپرت میپردازیم.
“لطفاً همسر منو نکش”، میکی تامپسون با گفتن این جمله در صبح روز ۱۶ مارس ۱۹۸۸ به مرد مسلحی که روبروی همسرش ایستاده بود التماس میکرد. پس از آنکه قاتل به همسر تامپسون شلیک کرد، نوبت به میکی رسید. میکی قبلاً مجروح شده بود و نهایتاً با شلیکهای قاتل جان او نیز گرفته شد. با اینکه هویت قاتل یا قاتلان میکی تامپسون و همسرش تا به امروز مشخص نشده اما مردی که دستور قتل این دو نفر را داد مایکل گودوین، فعال مسابقات موتوکراس بود که در سال ۲۰۰۷ به خاطر قتل این دو نفر مجرم شناخته شد.
انگیزه گودوین مشخص بود. او و تامپسون در سال ۱۹۸۴ همکاری نزدیکی با یکدیگر داشتند اما پس از شکایت تامپسون و پیروزی حقوقی چند هزار دلاری این همکاری به پایان رسید. گودوین در سال ۱۹۸۶ ورشکست شد و ظاهراً هرگز تامپسون را به خاطر این کار نبخشید. قتل میکی و همسرش داستان چندین مستند و خبر بوده و شاید همین موضوع روی دستاوردهای او در موتور اسپرت سایه انداخته است؛ اما داستان موفقیتها و رکوردهای آن شایسته توجه بیشتری است و به همین خاطر میخواهیم به زندگینامه میکی تامپسون بپردازیم. اگر به زندگینامه مشاهیر دیگری همچون فردیناند پورشه، کریستین ون کونیگزگ، هنری فورد و برادران دوج علاقه دارید توصیه می کنیم صفحات مربوط به آنها را نیز مطالعه بفرمایید.
ماریون لی تامپسون در سال ۱۹۲۸ در کالیفرنیا به دنیا آمد. او از همان سنین کودکی به خودروها علاقه داشت و اولین خودروی خود را حتی سالها قبل از آنکه بتواند بهصورت قانونی براند در سن ۱۴ سالگی خریداری کرد. این خودرو یک دستگاه شورولت ۱۹۲۷ با قیمت ۷.۵ دلار بود. پدر میکی افسر پلیس سختگیری بود اما او از مدرسه فارغالتحصیل شد و به عنوان خبرنگار در لسآنجلس تایمز مشغول بکار شد. او به مدت ۱۰ سال در این سمت حضور داشت هرچند علاقهاش به خودروها هرگز از بین نرفته بود. تامپسون هر زمان که میتوانست در رقابتهای درگ و اوپن رود شرکت میکرد. یکی از شاخصترین مسابقات او رقابت لا کررا پانامریکانا مکزیک در سال ۱۹۵۳ است که یک رالی طویل به شمار میرود. او در مسابقه تلاش کرد که از برخورد با کودکی که وارد پیست شده بود جلوگیری کند و به همین خاطر خودروی تامپسون منحرف شد و چندین تماشاگر نزدیک به پیست را کشت. این مسابقه به خاطر تصادف تامپسون دیگر برگزار نشد تا اینکه در سال ۱۹۸۸ یعنی همان سال کشته شدن تامپسون مجدداً از سر گرفته شد.
تامپسون در طول زندگی حرفهای خود بیش از ۱.۶ میلیون کیلومتر را در مسابقات رانندگی کرده و در بیش از ۱۰ هزار مسابقه حضور یافته است؛ اما نکته احساسبرانگیز درباره میکی تامپسون به حضور او در شش رشته مختلف موتور اسپرت همچون آفرود و درگ مربوط میشود. او رکوردهای متنوعی را شکسته است. تامپسون در سال ۱۹۵۵ به اولین راننده درگ تبدیل شد که توانسته به سرعت بیش از ۱۹۳ کیلومتر در ساعت دست یابد. او همان سال رکورد خودش را با اختلاف ۴۸ کیلومتر در ساعت شکست. تامپسون همچنین در سال ۱۹۵۸ یک رکورد جدید دیگر به دست آورد و با رسیدن به سرعت ۳۱۲ کیلومتر در ساعت لقب “سریعترین آمریکایی روی چرخ” را به خود اختصاص داد.
تامپسون اولین بار در سال ۱۹۵۰ راهی دریاچه نمک بونویل شد و پشت فرمان فورد کوپه ۱۹۳۶ ارتقا یافته نشست. در سالهای ۱۹۵۱ و ۱۹۵۲ او با دو پیشرانه پرقدرت نصب شده روی خودروی بانتام به بونویل بازگشت و سپس با یک درگستر ۴ سیلندر پونتیاک اقدام به رکوردگیری کرد. بیشک بزرگترین دستاورد تامپسون در بونویل در سال ۱۹۶۰ به دست آمده یعنی زمانی که توانست عنوان سریعترین مرد دنیا را کسب کند. با استفاده از خودروی مسابقهای چلنجر ۱ که به چهار پیشرانه سوپرشارژردار پونتیاک مجهز بود، این چهره مشهور به سرعت ۶۵۴ کیلومتر در ساعت دست یافت و رکورد قبلی متعلق به جان کب را شکست. بد نیست بدانید با بررسی زندگینامه میکی تامپسون میفهمیم که او ۲۹۵ رکورد را در بونویل شکسته است.
میکی تامپسون علاوه بر رکوردهای سرعت خود یک کارآفرین نیز بوده است. زمانی که تامپسون آماده شکستن رکورد سرعت میشد، در یافتن شرکت لاستیکسازی مناسب برای تولید لاستیکی که بتواند در سرعتهای بسیار بالا دوام بیاورد با مشکل مواجه شد و به همین خاطر با جین مک منیس برای تأسیس شرکت لاستیک میکی تامپسون همکاری کرد. این کمپانی رفته رفته رشد کرد و تأثیر زیادی روی صنعت خودروسازی و به ویژه مسابقات آفرود گذاشت. لاستیکهای تامپسون به حدی برتر از رقبا بودند که نیروی دریایی آمریکا استفاده از آنها برای خودروهای حملات سریع در زمان جنگ خلیجفارس را متوقف کرد.
در اوایل دهه ۶۰ میلادی تامپسون شرکتی را تأسیس کرد که به فروش تجهیزات سرعت پونتیاک میپرداخت. او به همراه همسرش گروه سرگرمی میکی تامپسون را نیز بنا نهاد که مسابقات آفرود را در استادیومهای بزرگ آمریکا برگزار میکرد. این چهره مشهور دنیای خودرو همچنین مؤسس سازمان بینالمللی طرفداران آفرود کالیفرنیا جنوبی نیز بوده است، سازمانی که بیشتر به خاطر مسابقات باجا شناخته میشود. با عنایت به چنین تاریخچهای تأثیر تامپسون روی موتور اسپرت و صنعت خودرو را نمیتوان نادیده گرفت. او یک پیشرو، مخترع، تاجر و کارآفرین بوده و تأثیر کارش را همچنان نیز میتوان در موتور اسپرت، تکنولوژی لاستیک، مسابقات آفرود و درگ و… مشاهده کرد. او حتی در سال ۱۹۶۴ در فیلم Lively Set نیز بازی کرد.
تامپسون یکی از برجستهترین اعضای موتور اسپرت آمریکا بوده و در سال ۲۰۰۷ به عضویت تالار مشاهیر موتور اسپرت آفرود و همچنین صنعت خودرو درآمده است. باید دانست شرکت لاستیکسازی میکی تامپسون هماکنون زیرمجموعه گودیر است درحالیکه گروه سرگرمی آن در سال ۱۹۹۶ ورشکست شده است. میکی تامپسون از ازدواج اولش دو فرزند با نامهای لیندی و دنی داشته است. لیندی علاقهای به حضور در رسانهها ندارد اما دنی راننده مسابقات است و در جامعه موتور اسپرت حضوری فعال دارد؛ اما شاید در پایان از خود بپرسید سرنوشت مردی که دستور قتل تامپسون را داد چه شد؟ باید گفت مایکل گودوین در حال گذراندن حکم حبس ابد خود در مرکز اصلاح و تربیت ریچارد جی دونووان در سندیهگو است.
مهدی
۱۵ دی ۱۴۰۳یکی از بهترین برندهای آمریکایی لاستیک و تایر مخصوصا تایر درگ برند میکی تامسون هست
مازیار
۱۵ دی ۱۴۰۳آقای مهدی میشه در مورد ساخت رینگهای این الدزموبیل یه توضیحی بدین؟ یادمه که گفته بودین خودتون ساختینش
مهدی
۱۵ دی ۱۴۰۳سلام. والا ساخت که نمیشه گفت چون اصل کار رینگ طوقه رینگ و سیت لاستیک ها هست که من از یک رینگ دیگه استفاده کردم. انتخاب رینگ واسه کار من مهم بود چون محدودیت فضای بین شاسی و لبه گلگیر داشتم یعنی باید در ابتدا رینگی رو برای کار انتخاب میکردم که پهنا، آفست و بک اسپیسش مناسب ماشین من باشه و هم ۲۰ اینچ دو سایز باشه . بعد صفحه وسط رو از طوقه رینگها برشدادم و جدا کردم ، طوقه رینگ رو بستم به یک دستگاه تراش بزرگ تا بتونم روی طوقه یه نشیمنگاه درست کنم برای نشستن صفحه وسط رینگ. حالا چهار استوانه به ضخامت ۴ سانت از یه بیلت آلومینیوم ۲۰ اینچ برش دادم و جای سیت ها رو برای نشستن روی پله ای که روی طوقه ها آماده کرده بودم درست کردم. قسمت سوم هم فلنج پشت رینگ بود که اون رو هم آماده کردم و حالت نر و مادگی پشت صفحه وسط درست کردم که این فلنج کاملا پشت صفحه وسط رینگ بشینه و بعد این سه قسمت رو کاملا دورجوش آلومینیوم کردم …. حالا سنتر رینگ و الگوی جاپیچ ها رو با دریل رادیال درست کردم درست کردن سنتر و جاپیچها به حدی حساس هست که شما اگر پنج دهم میلیمتر هم از سنتر رینگ خارج بشی رینگ ها جوری کله میزنن که ماشین رو از هم میپاشن! بعد باید یه دستگاه تراش cnc خیلی بزرگ پیدا میکردم که لقمه های سه نظام بتونه از بیرون رینگ ۲۰ اینچ رو بگیره … کشیدن نقشه برای دستگاه cnc هم داستان خودش رو داشت و بلاخره با دستگاه تراش cnc تونستم جزیات و خم و قوص جزیی روی رینگ در بیارم و بعد هم پرداخت رینگ … این خلاصه بود چون ده ها چالش پیش میاد که بتونی یه رینگ بدون ایراد و بالانس درست کنی. در مورد این طرح رینگها باید بگم تو آمریکا بهشون میگن اسموتی… به خاطر ظاهر صاف و انحنای کمی که داره و بیشتر لورایدر سوارها استفاده میکنن و زیر هر ماشینی هم نمیاد
مازیار
۱۵ دی ۱۴۰۳دو دفعه خوندم تا کاملا متوجه شدم
کارت دستمریزاد داره واقعا
فیکس کردن مرکز و جای پیچها
فقط امیدوارم اون جوش آلومینیوم اساسی بوده باشه
OM.01
۱۵ دی ۱۴۰۳آقا مهدی سلام
من اینجا زیر کامنت تون اون پایین یه سوال ازتون پرسیدم ولی فکر کنم ندیدید. بی زحمت مقدوره جوابمو بدید🙏🙏
https://www.pedal.ir/vision/best-sedans-90s-iran-market/comment-page-1/#comments
مهدی
۱۵ دی ۱۴۰۳سلام عذرخواهی میکنم اگر ندیدم اما در مورد سوالتون من رک و صریح بگم نگاهتون به موضوع خرید و بازسازی و استفاده ماشین کلاسیک خیلی خیلی فانتزی هست. اول اینکه هیچ کلاسیکی چه فابریک و چه کاستوم شده قابلیت استفاده روزمره رو به هیچ وجه نداره حتی همون خودروهای ۱۰۰ هزارتایی یا بالاتر تو ناف آمریکا که بهترین کارگاه ها آماده کردن دلایلش هم متفاوت هست… اون لینک اول شما نبین طرف موتور کم دردسر ls1 گذاشته و رو این حساب خودرو روزمره میشه!.. خودرو صدها قطعه دیگه داره که شما ناچاری از قطعات افترمارکت استفاده کنی که قریب به اتفاقشون بسیار بی کیفیت هستن! مثالش بنده واسه ماشین خودم کیت کامل لاستیک های دور درب و صندوق و لچکی یا شال دور لاستیک گرفتم که از مواد بازیافتی درجه سه تولید شدن و یک سال که گذشت از شدت پوسیدگی پودر شدن (برند oer).. طراحی خیلی از قطعات فنی ریز و درشت از بعضی برندها که گاها معروف هم هستن ایراد داره، قطعات تزیینی و بدنه گاها ایراد داره! یعنی میخوام بگم وارد بحث بازار قطعات افترمارکت که بشید اصلا نگاه نکنید که اسما نو و امریکایی هستن چون طراحی های اشتباه و غیر دقیق و استفاده از متریال بی کیفیت به شدت زیاده برای همین میبینید مثلا طرف تو ناف آمریکا هم که باشه و موتور اسمال بلاک جمع کنه باید هر بیست سی هزارتا اورهال کنه (بنده دوستان آمریکایی تو فروم ها معروفی مثل nastyz28 یا ls1tech دارم که در جریان خودروهاشون هستم). یه خودرو صدها قطعه داره که شما مجبوری متوسل به بازار افترمارکت ها بشید از سیستم زیربندی و تعلیق و ترمز و فرمان بگیر تا قطعات تزیینی و کابین و سپرها … حالا بنده این حرفایی که گفتم با درجات وخیم تر بسطش بده تو شرایط داخل ایران برای همین ماشین اول که اصلا فکرش رو نکن مالکیت این ماشینها برای خودروی دوم هم ریسکه! حالا اگر دیدی بنده خداهایی مثل علی نوا و امثال اینا یه سری حرفا میزنن شما فقط لبخند بزن و ازشون گذر کن چون وارد فضای کلاسیک که شدی از شدت دردسر تمام ابعاد زندگیت رو تحت تاثیر قرار میده. گاهی با دوستان کلاسیک سوار دورهم جمع میشیم به شوخی و خنده میگیم کلاسیک سواری عامل اصلی فقر و اعتیاد و طلاق و بدبختیه ولی واقعیت خیلی هم از این چیزا دور نیست 😁
OM.01
۱۵ دی ۱۴۰۳مرسی از پاسختون
اونجا که گفتید((نگاهتون به موضوع خرید و بازسازی و استفاده ماشین کلاسیک خیلی خیلی فانتزی هست))
یعنی حالت نرمال جامعه فاصله گرفتم و سطح جدیدی وارد شدم؟ یکی پریز برق منو باید از مجلات modern rodding بکشه بیرون. خداراشکر به صورت دیجیتال super chevy رو نتونستم پیدا کنم😅
حرفاتون درسته ولی این زاویه بخواهیم نگاه کنیم خودروهای مدرن هم اینطوری هستن! یه ماشینی 40 هزارتا کار میکنه خراب میشه و همون مدل برای یکی دیگه 80 هزارتا. چون تامین قطعه توسط شرکت های مختلف هست از همون تسمه تایم گرفته تا بوستر ترمز خودروسازان که یه بخش تولید بوستر که ندارن از شرکت تامین قطعه میگیرن.
همین خودروهای مدرن هم موتور برای خودشون هست گیربکس zf یا ایسین، صفحه نمایش و سنسور ها رادارها هم از شرکت های مختلف میگیرن ترمز هم برمبو و…سیستم صوتی هم سونی یکی هم پایونیر یا لاکچری ها Naim و…
دیدگاه شما درسته ولی خب دست ما کوتاه و خرما بر نخیل، در خصوص اورهال LS1 بعد 30 هزارتا مگه گیربکس و دیفرانسیل مگه به صورت جعبه ای GM سفارش نمیشه داد؟
شرکت roadstershop و TCI حتی ستاپ موتور گیربکس هم سوال میکنن و شاسی رو بر اساس اون آماده میکنن که ارزون هم نیست 30 هزار دلار قیمت شاسی.
پس با این اوضاع شورلت دلوکس 1938 به صورت رستوماد رو باید بیخیال شد جلب توجه هم زیاد میکنه تازه بی ام و X5 هم که انواع ارور مشکلات بعد یه مدت کار…
یه دونه لینکلن تاون کار مدل 2010 کم کار کرد 40 هزار مایل با قیمت 20 هزار فکر کنم کافی باشه کار رو جمع میکنه بدون دردسر میری میایی تا سالیان سال😁
Titanium
۱۶ دی ۱۴۰۳آقا مهدی میشه بگین چجوری بفهمیم یکی ریپلای مارو داده؟
JDM سابق
۱۵ دی ۱۴۰۳بهترین لاستیک های درگ برند های میکی تامسون و هوسیر هستن،
دوست داشتید زندگینامه تونی واندروِل رو بذارید با گرفتن لایسنس از شرکت کِلِوایت (clevite) انقلابی تو صنعت یاتاقانِ موتوراسپورت اروپا راه انداخت
Taha Ayoobi
۱۶ دی ۱۴۰۳خود گودیر چی؟
JDM سابق
۱۶ دی ۱۴۰۳گفتم درگ
درگ منظورم تاپ فیول و فانی کارز هست که این دو دست برتر رو دارن
Taha Ayoobi
۱۷ دی ۱۴۰۳همون، توی درگ.
من زیر تاپ فیول ها بیشتر گودیر و میکی تامپسون دیدم برا همون گفتم.
علی علوی
۱۵ دی ۱۴۰۳مهندس و مخترع و کارآفرین برجسته و مشهور و بزرگ آمریکایی آقای میکی تامپسون نخستین مرتبه در جهان مسابقات درگ و نخستین اتومبیل مخصوص درگ را به جهانیان عرضه کرد
بسیاری از تکنولوژی های بسیار پیشرفته و حرفه ای در دنیای اتومبیل های مجهز به موتور های جت و رکورد دار سرعت که عمدتاً در صحرای بونوویل در ایالت یوتا مورد تست و آزمایش قرار می گیرند نتیجه تلاش ها و ابداعات و تکنولوژی های ابداعی میکی تامپسون بزرگ بودند
از قدیم الایام ایالات متحده سرزمین مخترعین و مبتکرین و کارآفرینان و خلاقانه می باشد و تا جایی که در آخرین آمارهای رسمی و حقوقی و قانونی در رابطه با مهاجرت مخترعان و دانشمندان و مهندسان در سراسر جهان وجود دارند نشان دهنده این موضوع است که مقصد نهایی بیشتر از ۵۹٪ مخترعین و مبتکرین و کارآفرینان و خلاقان و مهندسان و دانشمندان در جهان قطعاً ایالات متحده می باشد
در آخرین اظهار نظر ها و آمارهایی که توسط رییس دفتر ثبت اختراعات و علایم تجاری ایالات متحده بیان شده است هم نیز به این موضوع اساسی اشاره شده است
THE USA IS THE LAND OF INVENTORS AND CREATORS AND ENTERPRURERS AND ENGINEERS IN THE WORLD 🌍🇺🇲
علی علوی از مشهد
در آینده مطالب و موضوعات و مقالات بیشتری به حضور تمامی دوستان و کاربران و سروران بزرگوار و معزز ارائه خواهد شد
علی علوی
۱۵ دی ۱۴۰۳در رابطه با طراحی و توسعه و تولید انواع مختلف وسایل نقلیه سنگین حمل و نقل عمومی در ایالات متحده پروژه ای در سراسر ایالات متحده تحت عنوان سوپرتراک در بخش تحقیقات و توسعه و تکنولوژی های جدید و فوق العاده پیشرفته وزارت انرژی ایالات متحده در حال انجام می باشد
US_ DOE SUPER TRUCK
که با توجه به این موضوع که ستون فقرات حمل و نقل عمومی و زمینی و بار و کالاها به صورت مستقیم و غیر قابل انکار بر عهده وسایل نقلیه سنگین حمل و نقل می باشند لذا وزارت انرژی ایالات متحده تصمیم به برگزاری این پروژه ها گرفته است که سالها در جریان می باشد
کمپانی های طراحی و توسعه و ساخت انواع مختلف وسایل نقلیه حمل و نقل سنگین نظیر کمپانی های معظم و مشهور و برجسته ای نظیر فرایت لاینر و کنورث و پیتربیلت و وسترن استار و استرلینگ و ماک و اینترنشنال و ناویستار و دایملر آمریکای شمالی و ولوو و نیز استارت آپ های مختلف در زمینه طراحی و توسعه و تولید انواع مختلف وسایل نقلیه سنگین شرکت دارند
یکی از برجسته ترین کمپانی های استارت آپی در این زمینه کمپانی استارت آپی ایرفلو تراکس در ایالت کانتیکت می باشد که آیرودینامیک ترین کامیون جهان را با همکاری و مشارکت کمپانی معظم رویال داچ شل آمریکای شمالی عرضه کرده است
AIRFLOW TRUCKS FOUNDED IN STATE OF CALIFORNIA AND BASED IN STATE OF CONNECTICUT WITH COOPERATIVE OF THE ROYAL DUTCH SHELL NORTH AMERICA DESIGN AND DEVELOP AND BUILT WORLD MOST ADVANCED AND MOST AERODYNAMICALLY TRUCK ON THE EARTH
و کمپانی استارت آپی دیگری هم به نام ایکس- ا- ای تراکس هم کامیون بسیار پیشرفته ای را ارائه کرده است که این کمپانی مذکور پیشتر تحت عنوان تور تراکس شناخته می شده است
THOR TRUCKS FOUNDED IN CITY OF LOS ANGELES IN STATE OF CALIFORNIA AND BASED IN LOS ANGELES IN CALIFORNIA NAMES NOW XOS TRUCKS
عزیزان و بزرگواران و سروران بزرگوار و معزز می توانند با مراجعه به وبسایت وزارت انرژی ایالات متحده و یا سوپرتراک در موتورهای جستجو به جدیدترین اخبار و اطلاعات تکمیلی دسترسی پیدا کنند
US_ DOE SUPER TRUCK
در ضمن لازم به ذکر است که این پروژه ها در راستای طراحی و توسعه و تولید انواع مختلف وسایل نقلیه سنگین با کمترین میزان ممکن مصرف انرژی و سوخت
بهره گیری گسترده از انرژی های جدید و بسیار پیشرفته
و بیشترین میزان مسافت طی شده با یکبار شارژ کامل باتری های الکتریکی و هیبریدی و هیدروژنی به صورت سالانه در حال انجام می باشد
علی علوی از مشهد
در ضمن چنانچه کاربران و دوستان و سروران بزرگوار و معزز سوالاتی در رابطه با این مطالب و موضوعات مرتبط داشته باشند می توانند به اینجانب در بخش پاسخ ارسال فرمایند
در آینده نزدیک مطالب و موضوعات و مقالات بیشتری در رابطه با طراحی و توسعه و تولید انواع مختلف وسایل نقلیه بسیار پیشرفته جهت شرکت در مسابقات سالانه شل اکوماراتن عرضه می نمایم
Taha Ayoobi
۱۶ دی ۱۴۰۳نابغه به تمام معنا.
خیلی لذت بردم، تشکر فراوان آقا شاهین.