سام کاویانی: GRAND TIGER و یا همان کاپرا، محصولی از شرکت ZX AUTO چین است. این پیکاپ تنومند و بزرگ جثه بیش از نیم دهه است که در شرکت بهمن موتور تولید میشود. در آشفتهبازار خودرویی کشور، که ساختههای سازندگان نامی دنیا با ارقام کذایی و فضایی خود دور از دسترس عامه مردمان هستند، کاپرا در قبال بهای پرداختی خود، تا حدی توانست کارآمد و کم استهلاک جلوه کند. بیشک این خودرو چه ازلحاظ کیفیت و چه ازلحاظ ایمنی و تکنیک، بههیچوجه با اسطوره ناموری چون تویوتا هایلوکس قابل قیاس نیست. اما در اینجا نباید از مبحث قیمت غافل ماند؛ نسخههای صفر هایلوکس با بهای گزافی، نزدیک به ۲۵۰ میلیون تومان، در بازار معامله میشوند و این پیکاپ شرقی حولوحوش ۷۲ میلیون تومان.
کاپرا، از معدود والا قامتان ساخت چین است که از شاسی مستقل و مجزایی در پلتفرم خود سود میبرد و آرایش قوای محرکه آن نیز بهصورت دو دیفرانسیل است. پس میتوان با آن به مسیرهای سخت و بیراهه نیز رفت و این در جای خود نکته مثبتی است.
پس از چند ماهی وقفه در عرضه کاپرا، اینک شرکت بهمن موتور نسخه فیسلیفت آن را با نام کاپرا ۲ مهیای فروش نموده است. در این فیسلیفت، نمای ظاهری و داخلی این خودرو دستخوش تحولات بارزی شد. در بدنه، بروز رسانیهای اندکی صورت پذیرفت و فرم سپر جلو نیز تغییر یافت.
در داخل کابین نیز تغییرات شایان توجهی صورت پذیرفت، جایی که در آن فرم و قالب داشبورد بهتمامی دگرگون شد. اینک، در میانه کنسول، یک صفحه نمایش لمسی جای گرفته است و فرمانی سهشاخه و چندکاره، جای فرمان ساده و نازیبای سابق را پر کرده است و در جایجای کابین نیز، ترکیب پلاستیکهای نقرهای و مشکی، فضای جذابتری را نسبت به قبل خلق نموده است. کیفیت متریال مصرفی هم ارتقاء یافته است. یادمان نرود که کاربرد گسترده متریال مصرفی کم کیفیت در کابین نسخه اولیه کاپرا، نقطه ضعف و پاشنه آشیل آن بود.
مشخصات فنی کاپرا ۲
- نوع موتور: ۴ سیلندر بنزینی خطی میتسوبیشی
- شناسه پیشرانه: 4G69S4N
- حجم موتور: ۲۳۷۸ سیسی
- نسبت تراکم: ۹.۸:۱
- توان: ۱۲۷ اسب بخار در ۵۰۰۰ دور در دقیقه
- گشتاور: ۲۰۰ نیوتن متر در ۲۵۰۰ – ۳۰۰۰ دور در دقیقه
- حداکثر سرعت: ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت
- نوع فنربندی جلو: جناغی دوبل با بازوهای پیچشی، میله نوسان گیر
- نوع فنربندی عقب: فنر تخت، جاذبهای شوک و ضربه (پر شده با گاز)
- ترمز جلو: دیسکی
- ترمز عقب: کفشکی
- نوع گیربکس: ۵ سرعته دستی
ابعاد
- طول/عرض/ارتفاع: ۵۳۳۰/۱۷۵۰/۱۷۷۵ میلیمتر
- فاصله بین دو محور: ۳۱۰۰ میلیمتر
- وزن خودرو بدون بار و سرنشین: ۱۷۶۵ کیلوگرم
- وزن خودرو با بار و سرنشین: ۲۶۲۰ کیلوگرم
- ظرفیت بار: ۴۸۰ کیلوگرم
- ظرفیت باک بنزین: ۷۳ لیتر
- سایز تایرهای جلو و عقب: ۲۲۵/۷۰ R 16
تجهیزات ایمنی و رفاهی کاپرا ۲
- ۲ عدد کیسه هوا (راننده و سرنشین جلو)
- سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)
- کنترل الکترونیکی بهکارگیری دیفرانسیل جلو
- دوربین دندهعقب
- صفحه نمایش لمسی به سایز ۷ اینچ
- رادیوپخش قابل لمس با ورودی USB/SD CARD به همراه نویگیشن و بلوتوث
- کنترل رادیوپخش روی فرمان
- قفل مرکزی با ریموت کنترل با قابلیت بالا رفتن شیشهها پس از قفل شدن
- سیستم تهویه مطبوع
- ساعت به همراه قطبنما
- چراغ رانندگی در روز
- جا عینکی به همراه چراغ مطالعه جلو
- رکاب آلومینیمی
- آینههای جانبی برقی
- شیشهبالابر برقی
- رکاب آلومینیمی
- و…
- آپشنهای قابل سفارش برای کاپرا ۲: صندلی چرمی، گارد استیل محفظه بار، کاور پلاستیکی اتاق بار
قیمت
- در ایران: ۷۲.۳ میلیون تومان
منابع:
- CARNEWSCHINA.COM
- CHINAAUTOWEB.COM
- و…
جواد
۲۵ خرداد ۱۳۹۶چه عجب یک ماشین مدل جدیدش اومد کلی افزایش قیمت به خودش ندیده دوستان این صفحه نمایش لمسی کجاست من ندیدم
ashkan
۲۵ خرداد ۱۳۹۶از مزدا رسید به کجا بهمن خودرو
محمد
۲۶ خرداد ۱۳۹۶کاش دست از خودخواهی برداره و بجای مونتاژ ماهی ۲،۳ تا مزدا ۳ نسل قبل، محصولات جدید مزدا رو بیاره و به مرور مونتاژ کنه
یا اینکه بزارن بقیه وارد کنن اگه بهمن خودرو نمیتونه
حمیدرضا
۲۵ خرداد ۱۳۹۶خوبه که یه ماشین کم اصطحلاک باشه برای مصارف کاری ولی این کاپرا یکم تو قطعات ضعیف بود امیدوارم این یکی رو تقویت کرده باشن
جواد
۲۵ خرداد ۱۳۹۶الان رفتم مجله که خریده بودم دیدم ظاهرا سایت عکس اشتباه چاپ کرده چون تو مجله که خریدم یک مانیتور بزرگ تو کنسول وسط هستش
آرش
۲۵ خرداد ۱۳۹۶خودروی خوبی نیست که بشه روش حساب کرد و سرنشینان ردیف عقب به شدت معذب هستند و در مسیرهای طولانی باعث کمر درد میشه و به شدت تکان داره مخصوصا در ردیف عقب، و همچنین درهای خودرو بسیار بی کیفیت و بعد از مدت کوتاهی دچار صدا میشه اگه کسی میخواد شاسی دو دف سوار شه به دنبال گزینه های دسته دوم تمیز باشه مانند رونیز،پیکاپ یا اگر هم میخواد کمتر هزینه کنه پاترول ،جیپ صحرا، تویوتا اف 4، لندرور گزینه های بهتری هستن با بقیه پولش میتونه سواری بگیره و داخل شهر راحت باشه در ضمن به درد آفرود نمیخوره چون خیلی استهلاک بالایی داره و به سرعت تعمیر لازم میشه همچنین شتابش خودرو افتضاحه( تقریبا 16 ثانیه) و صدای موتور به شدت زیاد و به راحتی داخل کابین میاد کلاً به درد کسی میخوره که خودآزاری داشته باشه
ماکان
۲۶ خرداد ۱۳۹۶عزیزم شما حتی متن رو هم کامل نخوندی و فقط قصد تخریب این چینیه بی آزار رو داری
این یک پیکاپ وانت هست میفهمییییی ؟ پیکااااپ وااااانت ، جیپ صحرا و پاترول و رونیز پیکاپ هستن ؟ میتونن کار پیکاپ رو انجام بدن ؟ برادر عزیز در متن گفته شده که خودرو کمی قابلیت آفرود داره و میشه روش کمی حساب باز کرد ، نه اینکه بگه کلا یه خودرو آفروده میفهمی ؟؟ وگرنه همه عقلشون میرسه که بدونن برای استفاده مستقیم برای آفرودآخرین گزینه ای که میشه در کل ماشین ها انتخاب کرد میتونه کاپرا باشه
ROHAM
۲۶ خرداد ۱۳۹۶این ماشین دقیقا به چه دردی میخوره
قابلیت آفرود که نداره
با هیکل 1.7 تنی فقط 480kg ظرفیت بار داره
هنر آنرود هم نداره
کیفیت قطعاتش هم که حرفی واسه گفتن نداره
این چی داره که نیسان گاوی (جونیور) چهل سال پیش نداره
با امثال پیکاپ که اصلا نمی شه مقایسش کرد
این بی آزاره!؟!!!
غیر از موتورش که اونم به لطف میتسوبیشی هستش بقیش دم به دیقه در مکانیکی هست
از چی این دفاع می کنید شما!!!
PaRHaM
۲۶ خرداد ۱۳۹۶من ب خوب یا بدش
اصلا ب هیچیش کار ندارم!
فقط چرا فرمونش این شکلیه؟
انگار فلجه?خیلی مسخرس طراحی فرمونش??
Mahdi US & JP CARS
۲۷ خرداد ۱۳۹۶حالا فرمون به کنار
داخلش یکم شبیه دنا نیست
PaRHaM
۲۷ خرداد ۱۳۹۶نمیدونم والله
چیزی ک میبینم فقط میدونم خیلی فاجعه اس?
ACR VIPER
۲۵ خرداد ۱۳۹۶یه موتور تنبل نسبت به حجم موتور
میگن دفش مثه پیکان صدا میده
جلو پنجره عوض شده و گرافیک چراغا
از نو طراحی شده
سام
۲۵ خرداد ۱۳۹۶با سلام خدمت جناب سردبیر محترم سایت
اگر امکان دارد اسم اینجانب در آخر متن آورده شود زیرا در صورت عدم ثبت نام نویسنده در آخر متن،در کارتابل وردپرس شخصی نویسنده نام آن مقاله وارد نمی شود.در صورت امکان،استدعا دارم که در مورد مقاله سیتروئن c3-xr اینجانب نیز همین ترتیب را اتخاذ فرمایید.
توضیح : این کامنت فقط محض اطلاع جنابعالی درج شده است و لزومی به انتشار آن در سایت نیست.
با نهایت سپاس
ارادتمند – سام کاویانی
Kamran cooper
۲۵ خرداد ۱۳۹۶روزگاری میشد با این پول دوتا رونیز خرید.
دیگه صحبتی نمیمونه…
محمدرضا
۲۶ خرداد ۱۳۹۶داشبورد و فرمون سوبارو لگاسی نسل پنجم رو مستقیم روش نصب کردن!
محمد رضا
۲۶ خرداد ۱۳۹۶عاشق تیز بینیت شدم؟
حسین
۲۶ خرداد ۱۳۹۶موتور وانت امیکو هم میگن میتسوبیشی هس اما چرا مال امیکو ۲۰ اسب قوی تره؟
متفاوت اند؟
حجمشونم که یکی هس انگار!
سامان اذری
۲۶ خرداد ۱۳۹۶شاید مال اون یکم به روزتره
ولی اگه قیمتشون یکی باشه امیکو از این خیلی بهتره
كوروش
۲۶ خرداد ۱۳۹۶یک ارابه ى افتضاح پُر استهلاک دیگر از کشور دوست و برادر جمهورى
خلق چین ؛ خارج از رده و دور از صنعت طراحى ؛ ساخت جهانى خودرو توسط گروه بهمن ؛ پا به ایران گذاشت ؛ که فقط ذهنیت خوبى از این خودرو در کشور لیبى جنوبى در قاره آفریقا توسط گروهک تکفیرى القاعده وجود دارد !
حسین
۲۶ خرداد ۱۳۹۶چه جوری یه ماشین که کارخونه سازندش تازه شروع به ساختش در چین کرده ، خارج از رده هست؟
معنای خارج از رده چیه؟
ROHAM
۲۶ خرداد ۱۳۹۶معنای از رده خارج این ماشین رو از مصرف سوخت بالا و استهلاک زیاد قطعات راندمان به شدت پایین با توجه به موتور نسباتا پر حجمش و عمر کوتاه بدنه اون میشه درک کرد
تو همین چینی ها MVM 110 با موتور 1 لیتریش 150km/h سرعتشه
این حتی بازده موتور نسبتا خوبش به لطف سیستم انتقال قدرت افتضاحش به اندازه اونم نیست.
این یعنی از رده خارج حتی اگه دیروز از خط تولید خارج شده باشه
حمید ع
۲۶ خرداد ۱۳۹۶بجای این ماشین میشه پاژن 90-91 برداشت که هم پیکاپه هم ی آفرودره..موتور 6سیلندر هیونداهستش.تازه ترمزاش هم 4دیسکه.البته مدلهای جدیدش دیزلی شدن.ترمزاش هم عقب کاسه ای هست.
حسین
۲۶ خرداد ۱۳۹۶پاژن مصرفش زیاده
Mahdi US & JP CARS
۲۷ خرداد ۱۳۹۶کاپرا هم مصرفش کم نیستا
حداقل پاژن قدرت داره اما کاپرا مصرف بالا و قدرت کم
Mahdi US CAR
۲۶ خرداد ۱۳۹۶اصلا طراحی داخلش با بیرونش جور در نمیاد
Mahdi US & JP CARS
۲۶ خرداد ۱۳۹۶مهمترین نکته لاستیکای فابریکشه که اصلا برای افرود و گل و برف خوب نیست و حتما باید لاستیک دیگری خریداری بشه
در کل ماشین بدی نبود
میگم نبود دلیلش قیمتشه که قبلا مناسب تر بود ولی در حال حاظر به نظرم یکم گرونه
من خودم اگه این جور ماشینایی بخوام بخرم یه پاژن V6 تمییییز و مرتب میخرم و بهش میرسم و تقویتش میکنم و با خیال راحت استفاده میکنم
كوروش
۲۹ خرداد ۱۳۹۶با سلام و احترام
خودروىوانت گراند تایگر شرکت ZX Auto کشور چین ؛ همان کاپرا ۲ گروه بهمن از پلت فرم خارج از رده شرکت تویوتا موتورز ژاپن مربوط به وانت هایلوکس ۱۹۸۰ میلادىو موتور از رده خارج شده دهه ۸۰ میلادى شرکت میتسوبیشى موتورز ژاپن با حجم ۲۴۰۰ سى سى و قدرت بسیار پائین ۱۱۸ اسب بخار(طبق اعلام شرکت سازنده) با توجه به وزن بسیار سنگین ۱۷۶۵ کیلوگرمى که با حمل سرنشین و بار خودرو به وزن باور نکردنى ۲۷۰۰ کیلوگرم ؛ یعنى سنگین تر از تویوتا لندکروزر ۸ سیلندر میرسد ؛ انجین خودرو و با تراکم بسیار پائین ۹/۸ و تنها ۱۱۸ اسب بخار با مصرف سرسام آور تولید کرده و تنها مزیت آن سازگارى با سوخت افتضاح ایران مى باشد و به نوبه خود در حجم مصرف سوخت بسیار بینظیر مى باشد.
گنجایش بار ۴۸۰ کیلوگرم یعنى عملن از یک سوارى سدان سایز C متوسط
نیز مانند ال-۹۰ کمتر مى باشد .
کابین ردیف دوّم عملن بلا استفاده ؛ نیمکت مانند و براى مسیرهاى طولانى
و افراد قد بلند بسیار آزار دهنده مى باشد .
حال با تمامى موارد فوق الذکر ؛ این خودرو یک خودروى جدید و با تکنولوژى
جدید ؛ براى ورود به بازار مظلوم و چینى زده ى کشور عزیزمان ؛ ایران میباشد؟!!!
این خودرو در کشور مهد سازنده خود نیز ؛ حتّى در خیابان هایش دیده
نمى شود !!!
بهروز
۱۱ مهر ۱۳۹۶کسانی که از نقطه ضعف های این ماشین با خبرن اعلام کنن !!!!
گزینه های هم قیمت را مقایسه کنید …
پوريا
۱۵ اسفند ۱۳۹۶میشه بگید بجاى کاپرا چه ماشین دیگه اى تو این قیمت میشه خرید که صفر باشه؟!
نیسان پیکاپ مدل ۸۶ اونم مزایده اى الان ۵۰ تومنه
اونوقت این صفر ۹۷ با قیمت ۷۶ میلیون نمی ارزه که آدم بهش فکر کنه؟
پاژن هم که دوستان پیشنهاد میدن یه نگاه به طراحى و قطعات موجودش در بازار بندازن