همانطور که قبلاً هم گفته شد، امروزه سازندگان آمریکایی و ژاپنی، سلاطین بلامنازع بازار وانتبارها و علیالخصوص پیکاپ های تنومند هستند و آنها هستند که بیشترین سهم را در این کلاس از آن خود نموده و کیفیترین و بهترین محصولات را به بازار ارائه میدهند و نکته جالب اینجاست که حتی غولهای شهیر اروپایی و کرهای هم تاکنون به نحو جدی و معناداری وارد این عرصه نشده و کماکان با دوراندیشی و احتیاط گام برمیدارند.
چند صباحی است که سازندگان چینی با استعانت از تکنولوژیهای پاییندست ژاپنی و آمریکایی، به نحو فزایندهای وارد این میدان شده و پیاپی هم مدلهای جدیدتر و بهروزتری را روانه بازار میکنند. گرچه ساختههای این سازندگان، از نمای ظاهری مدرن و نسبتاً نوینی بهره میبرند ولی به لحاظ کیفی، تکنیکی و قابلیتهای عملیاتی لااقل پانزده الی بیست سال از رقبای ژاپنی و آمریکایی خود عقبترند و اصولاً امروزه مقایسه یک پیکاپ چینی با مدلهای نامآوری همچون تویوتا هایلوکس و یا داج رم و… بسیار دور از ذهن و شاید هم خیلی زود است! در عوض، پیکاپ های چینی از یک امتیاز بسیار مهم و اساسی برخوردارند و آنهم بهای ارزانتر آنها نسبت به همتایان شرقی و غربی خود است و همین امر در جای خود برگ برندهای سترگ برای آنها به شمار میآید، بهویژه در بازار ممالک درحالتوسعه و کم درآمد.
ازجمله پیکاپ های چینی که طی سالیان اخیر به لطف تحریمها و نیز نرخ بالای بهای ارز، تا حدی توانسته است در بازار کشورمان خودنمایی و اذهان را متوجه خود سازد، خودروی نامآشنای کاپرا و یا همان GRAND TIGER ساخته کمپانی ZX AUTO چین است. برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با این پیکاپ شرقی، مطالبی چند را به رشته تحریر درآوردیم که در ذیل پیشکشتان میگردد.
کمپانی ZX AUTO یک سازنده کوچک خودروهای SUV و پیکاپ به شمار میآید. این شرکت در سال ۱۹۹۹ میلادی بنیانگذاری شد و هماکنون، در کلانشهر یازده میلیونی بائودینگ (BAODING) از ایالت هبی (HEBI) چین مستقر است. این مجموعه کوچک، با مشارکت گروه خودروسازی TIANYE و شرکت تایوانی UNITE LEADING خلق شد و از ظرفیت تولیدی معادل ۱۱۰ هزار دستگاه در سال برخوردار است. در حال حاضر، کل تعداد کارکنان این شرکت بالغ بر ۲۸۰۰ تن است و عمده تولیدات آن شامل پیکاپ هایی همچون آدمیرال، چانگ لینگ و GRAND TIGER (F1،G3،TUV) و نسخههای شاسی بلندی همچون GX3 و لند مارک (V5 و V7)، میگردد.
در حال حاضر، عمده صادرات این کمپانی به ممالک واقع در خاورمیانه، آفریقا، آمریکای جنوبی و مرکزی و نیز استرالیا و نیوزلند صورت میپذیرد. این صادرات هم بیشتر به شکل صدور قطعات منفصله و جهت عملیات مونتاژ میباشد. در حال حاضر، مهمترین مراکز تولیدی این کمپانی در ممالکی همچون ایران، مصر و اردن و نیز لهستان واقع شده است.
شاید از لحاظی بتوان پیکاپ GRAND TIGER و یا همان کاپرا را مهمترین محصول تولیدی این شرکت در حال حاضر دانست. این پیکاپ در سال ۲۰۱۱ میلادی به بازارهای جهانی عرضه شد. ازجمله مناطقی هم که این خودرو در آن به حد وفور استفاده گردید، میادین نبردهای داخلی در کشور لیبی بوده است. در همین سال (۲۰۱۱ میلادی) بود که تعداد ۶/۰۰۰ دستگاه از این خودرو توسط شورشیان کشور لیبی مورد بهرهبرداری قرار گرفت؛ این شورشیان نیز مشغول نبرد علیه نیروهای سرهنگ قذافی (حاکم وقت کشور لیبی) بودهاند. نکته جالب اینجاست که ظاهراً مسئولان شرکت ZX AUTO هم از این امر بسیار استقبال نموده و با پخش تصاویری از این پیکاپ که در حال حمل تیربار بود مشغول تبلیغ و معرفی آن به دیگر حاضرین یک جلسه بودند!
پیکاپ GRAND TIGER و یا همان کاپرا، با الهام از محصولاتی همچون تویوتا توندرا و نیسان فرانتیر ساخته و پرداخته شده است و طراحان آن تا آنجا که امکان داشته سعی نمودند که ظاهر آن را همانند یک پیکاپ مدرن و متعارف طراحی کنند که البته در نیل به این هدف تا حد زیادی هم موفق شدند. این پیکاپ که عمدتاً در دو فرم تک کابین و دو کابین به فروش میرسد از طراحی ساده ولی عامهپسند برخوردار است و شاید همین مسئله برگ برنده آن در مصاف با دیگر همتایانش باشد. در کشورمان، هر دو نسخه تک و دو کابین این خودرو عرضه میگردد.
اما در داخل این خودرو وضع دیگری برقرار است و استفاده زیاد از پلاستیک ارزان و خشک، رتبه آن را در قیاس با دیگر رقبا بسیار پایین آورده است و حتی در برخی از سایتهای خودرویی انتقاداتی را هم از این بابت متوجه آن نموده است. در همان حال، فضای موجود در کابین این خودرو برای نشستن مسافران از جای کافی برخوردار است و نسخه دو کابین آن بهراحتی میتواند پنج سرنشین بزرگسال را در خود جای دهد.
در حال حاضر، این وانتبار در نمای بیرونی خود، با چندتریم متفاوت در بازار چین عرضه میشود. این تریمها که با نامهای F1،G3 و TUV به فروش میرسند، از لحاظ ظاهری، به میزان اندکی با یکدیگر متفاوت هستند و به نظر میآید که نسخه موجود در کشورمان از نوع G3 باشد. این نسخه در بازار چین با پیشرانههای ۲.۴ لیتری بنزینی و نیز ۲.۸ و ۳ لیتری دیزل به فروش میرسد که مدل ارائه شده در کشورمان از نوع ۲.۴ لیتری بنزینی است. این پیشرانه ۴ سیلندر که توسط کمپانی میتسوبیشی ژاپن تکوین یافته است، بنا به ادعای وبسایت شرکت، از سامانه الکتریکی ساخت کمپانی دلفی آمریکا بهره میبرد و تمامی تست کالیبراسیون را هم در کشور آمریکا پاس نموده است. توان خروجی این پیشرانه معادل ۱۲۷ اسب بخار و گشتاورش هم برابر با ۲۰۵ نیوتنمتر است. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو تنها با یک گیربکس ۵ سرعته دستی عرضه میشود.
به لحاظ ایمنی، این خودرو تنها از دو کیسه هوا بهره میبرد و به سامانههای ایمنی همچون سیستم ABS و EBD مجهز است. البته در کشور ما برای نسخه تک کابین کاپرا، کیسه هوای راننده و سرنشین بهصورت آپشن اختیاری عرضه میشود.
عملکرد، سواری و هندلینگ: ۶ از ۱۰ امتیاز
راحتی و کابین: ۶ از ۱۰ امتیاز
کیفیت و طراحی: ۲ از ۱۰ امتیاز
ارزش و تجهیزات: ۶ از ۱۰ امتیاز
رتبه مصرفکننده: ۲ از ۱۰
درمجموع، این سایت نکات مثبت این خودرو را در راحتی و کاربردی بودن آن دانسته است و نکته منفی را هم در کیفیت شوکآور آن. البته در سال ۲۰۱۵ میلادی، نسخه تک کابین این خودرو، مورد بررسی این سایت قرار گرفت و امتیاز بسیار خوبی را هم از آن خود نمود که همین امر نشانهای از بهبود فزاینده کیفیت محصولات سازنده، لااقل در کوتاهمدت میباشد.
مشخصات فنی کاپرا
تعداد سیلندر: ۴ عدد
کد پیشرانه: 4G69 S4N میتسوبیشی
حجم موتور: ۲۳۷۸ سیسی
توان: ۱۲۷ اسب بخار در ۵۲۵۲ دور در دقیقه
گشتاور: ۲۰۵ نیوتنمتر در ۲۵۰۰ الی ۳۰۰۰ دور در دقیقه (در وبسایت خود شرکت سازنده در چین این عدد ۱۹۳ نیوتنمتر ذکر شده است)
حداکثر سرعت: ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت
سیستم فنربندی جلو: مستقل، جناغی دوبل با بازوهای پیچشی، میله نوسان گیر
سیستم فنربندی عقب: فنر تخت، جاذبهای شوک (پر شده با گاز)
نوع گیربکس: ۵ سرعته دستی
مصرف سوخت: ۱۱ لیتر در هر یکصد کیلومتر مسافت
ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: ۵۰۸۰/۱۷۵۰/۱۷۳۵ میلیمتر – طول نسخه تک کابین: ۵۱۳۰ میلیمتر
فاصله بین دو محور: ۲۹۰۰ میلیمتر
وزن خودرو: ۱۵۶۰ کیلوگرم (نسخه تک کابین) – ۱۶۲۰ کیلوگرم (نسخه دو کابین، تک دیفرانسیل) و ۱۷۲۰ کیلوگرم (نسخه دو کابین، دو دیفرانسیل)
ظرفیت بار: ۸۵۰ کیلوگرم (نسخه تک کابین) – ۴۸۰ کیلوگرم (نسخه دو کابین، تک دیفرانسیل) و ۳۰۰ کیلوگرم (نسخه دو کابین، دو دیفرانسیل)
ظرفیت باک بنزین: ۷۴ لیتر
ایمنی
دو عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو) – این تجهیز در نسخه تک کابین بهصورت آپشن اختیاری عرضه میشود.
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
کمربندهای ایمنی سهنقطهای
و..
تجهیزات
شیشهبالابر برقی
آینههای جانبی برقی
قفل مرکزی با ریموت و با قابلیت بالا رفتن شیشهها پس از قفل دربها
مه شکن جلو و عقب
سیستم تهویه مطبوع
فرمان قابل تنظیم
رادیو پخش CD
آپشن های اختیاری: رادیو پخش شش دیسک – سنسور دنده عقب و گارد ریل مخصوص محفظه بار
در ایران: ۷۲.۵ میلیون تومان (نسخه دو کابین، ثبتنام در شرکت)
در چین: ۸۴,۸۰۰ الی ۹۸,۸۰۰ یوآن
WIKIPEDIA.ORG
ZXAUTO.COM.CN
BAHMANGROUP.COM
CARADVISE.COM.AU
CARNEWSCHINA.COM
و…..
نوشته: سام کاویانی
داج توماهاک
۲۰ خرداد ۱۳۹۵چین هم داره به جاهایی میرسه.البته فعلا در راه
فورد
۲۰ خرداد ۱۳۹۵موتورش میتسوبیشی اوایل دهه نوده کیفیت داشبورد و تودوزی واقعا افتضاح موتور پر سروصدا
امین آریامن
۲۰ خرداد ۱۳۹۵موتور ۲۴۰۰ با قدرت ۱۲۷ اسب…
جالبه
saeed
۲۰ خرداد ۱۳۹۵توی ماشین های وانت و آفرود گشتاور مهمتره
که اگه دقت کرده باشید برای این ماشین حدود 200 هست و بدک هم نیست
حمیدرضا
۲۰ خرداد ۱۳۹۵بیشتر خودروهای شهرداری در تهران از همین کاپراست به نظر قیمت قطعات یدکیش نباید زیاد باشه اونایی هم که باهاش افرود میرن میگن بدک نیست
tv
۲۰ خرداد ۱۳۹۵یعنی نیسان پیکاپ مدل 81 با 500 هزار تا کار کرد به این شرافت داره ( با اینکه این دست پرورده ی نیسان چینه نه ژاپن) … توشو انگار با پلاستیک بازیافتی درست کردن … شکستن دستگیره ی تویی درم که یه مشکل شایعی تو این ماشینه …
یه چیزی که بهم بارها وبارها ثابت شده تو افرود (منظور عبور ازمناطق صعب العبور که هیچ جاده ای نیست وشیبم بین 40 تا 50 متغییر باشه) گشتاورت کمتر از 300 نیوتن متر باشه یعنی خودتو پیش بقیه مسخره کردی …
(*مهرداد*)
۲۱ خرداد ۱۳۹۵کاملا موافقم با نظرت
HAMID3X
۲۰ خرداد ۱۳۹۵این ماشین ظاهر یگ وانت با کیفیت رو دار اما بعد یک مدت کار ار کابین گرفته تا اجزای موتور تمام به صدا افتاده و افت محسوس کیفیت براحتی قابل مشاهده است.نکته دیگه اینه که قطعات جنبی خودرو در صورت استفاده در شرایط بیرون شهری به سرعت مستهلک شده و خرج برای مالک میگذارد.متاسفانه چینی بودنش بعد کمی فشار اوردن بهش خودش رو نمایان میکنه.خلاصه که پیکاپ نیسان و یا نسخه کارکرده هایلوکس انتخاب بهتری از کاپرا میباشه
حبیب
۲۰ خرداد ۱۳۹۵کاپرا ماشین بدی نیست ولی بعد از چند مدت خرج بالا میاره مونتاژشم خوب نیس سرو صداش زیاده
احسان(احسان سابق)
۲۰ خرداد ۱۳۹۵اواخر دهه 80 نبرد بین چاد و لیبی که به جنگ تویوتا معروفه نیروهای چاد به طور عمده از وانت های تویوتا لندکرویزر استفاده می کردن.جنگ ایران عراق هم نیروهای ایرانی از وانت های تویوتا برای جابجایی و پشتیبانی نیروها استفاده کرد.همین الان گروههای تررویستی در خاورمیانه از تویوتا هایلوکس استفاده می کنن که این موضوع نشون میده که وانت های این شرکت در همه جور اب و هوا و محیطی استفاده میشه و از مهمترین وسایل نقلیه ی جنگی محسوب میشه.البته ارتش عراق و عربستان از وانت های فورد F150 استفاده می کنن که البته در خاورمیانه گرونتر و کمیابتر از هایلوکس.
این کاپرا با هایلوکس رقابت می کنه اما قیمت فوق العاده بالای هایلوکس در ایران و پایین بودن قدرت خرید ملت باعث شده کاپرا جای هایلوکس رو ببینه که البته بعد از 3 تا 4 سال تفاوت اساسی دو ماشین معلوم میشه و به قولی خرکار بودن تویوتا مشخص میشه
حسام
۲۰ خرداد ۱۳۹۵یه زمانی 34 میلیون پول داشتم,قرار بود 20 تومن وام بگیرم و کاپرا دوکابین دو دف بگیرم,,اون موقع 29 تومان بود,تا وام من آماده شد,کاپرا شد 62 میلیون
ای داد بیداد
حسین
۲۰ خرداد ۱۳۹۵کاشکیمدل های دیگش رو هم توضیح میدادید،اینکه تکراری شده!
احمد باقری
۲۰ خرداد ۱۳۹۵چه میشه گفت، هیچی نگیم بهتره.
sajjad
۲۱ خرداد ۱۳۹۵این ماشین یه ظاهر قدیمی مربوط به 10 سال پیش رو داره! چراغ های ساده و جلو پنجره عادی جالب نیست برای خودروهای امروزی
آرش
۲۱ خرداد ۱۳۹۵داخلش انگار داخل ماشین شارژی پسر خالم مخصوصا دسته دندش و مثل پراید تمام پلاستیک سخته از جنس آفتابه البته پراید فرمونش پلاستیک نرمه ولی این فرمونش هم پلاستیک سخته خوب اینا هم از پراید خودمون الگو گرفتن وقتی که میبینن اینطوری ماشین بی کیفیت میندازن از مردم اینا هم خوب دلشون برا مردم نسوخته
رافال M
۲۱ خرداد ۱۳۹۵ظاهرش گول زننده ست
واقعن بی کیفیته
خودروی آفرودی که گرد و غبارو می ده داخل اتاق و بعد یه مدت صدای موتور و باد کامل تو کابین میاد
CarGeek
۲۲ خرداد ۱۳۹۵نسبت به این قیمت ؛ ضعیف ، پرمصرف ، پراستهلاک ، کم کیفیت و نامتعادل.
بهتره از تجربه تروریست ها درس بگیریم ، اگر قابل اعتماد بود با تویوتا جایگزینش نمی کردند.
حمید
۲۶ مهر ۱۳۹۵نظرات دوستان رو خواندم..بنده خودم یک ساله که کاپرا این ماشین نسبت به قیمتش بینظیره////افرود رفتم مسافرت رفتم همیشه راضیم….دارم میگم هیچ ماشین سر پیچ جاده کوهستانی به کاپرا نمیرسه…سرعت کاپرا و تعاذلش تو چی های کوهستانی بینظیره..شتاب ماشین تو دنده یک عالی..ماشین با دنده یک 60 تا پرمیکنه تو سربالایی یه تنه بالا میره//تنها ایراد ماشین اینه دیسک صفحه خوبی نداره که باید عوض بشه..این تنها عیب این ببر چینی هست….از نظر قدرت طناب کشی هک اف جی کروز..تویوتا دواف کلاسه…و نیسان پیکاپ جلوش سر تعظیم فرود اوردن جهت مشاهده کلیپ ها به اینستا گراگ کاپراسواران رو ببنید….و یه مزیت دیگش هم سیستم تعلیق بینظیر کاپراست که تو دست اندازها شما میبینی خیلی نرم حرکت میکنه////نیسان پیکاپ از کاپرا خیلی خشک تر و بیقواره تره…..در یک کلام کاپرا خودرو یخیلی خوبیه.
سایه
۲ اردیبهشت ۱۳۹۶من میخوام بخرمش ولی با خوندن نظرات بالا توش شک عجیبی افتادم البته نمی دونم آیا روندنش واسه من که خانم هستم سخته یا نه ولی خیلی دوسش دارم خب قیمتشم مناسبه
ساسان
۷ اردیبهشت ۱۳۹۶سلام من 5ساله که کاپرا دارم تا حالا 5بار باهاش رفتم گرجستان خودمم که میخاستم بخرم ماشینمو خیلی میترسیدم ولی تو این 5سال بهم ثابت شد ماشینه خوبیه و من اشتباه نکردم شاید باورتون نشه تو این 5سال هر هفته باهاش رفتم چالوس برگشتم چون کارم اونجاست اصلا اذیتم نکرد یه بار دیسک صفحه عوض کردم از پیکاپ خیلی کم اصطحلاک تره از نظر افرودم میتونم با هرکی ادعاش میشه هرجا خاست برم البته یه کم تغییرات نسبت به کاپراهای دیگه داره لوازمشم مفته
ساسان
۷ اردیبهشت ۱۳۹۶خودمم که میخاستم بخرم ماشینمو خیلی میترسیدم ولی تو این 5سال بهم ثابت شد ماشینه خوبیه و من اشتباه نکردم شاید باورتون نشه تو این 5سال هر هفته باهاش رفتم چالوس برگشتم چون کارم اونجاست اصلا اذیتم نکرد یه بار دیسک صفحه عوض کردم از پیکاپ خیلی کم اصطحلاک تره از نظر افرودم میتونم با هرکی ادعاش میشه هرجا خاست برم البته یه کم تغییرات نسبت به کاپراهای دیگه داره لوازمشم مفته
نیسان
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶کلا ماشین خوبی نیست،حیف این همه پول نیست بدین بابت ماشین چینی،پیکاب مدل 80 شرف داره به صفر کاپرا،حتی یه پیچ شم،به هیکلش می ارزه،اقا ژاپنه ژاپن،شوخی نیست،
احمد
۲۸ خرداد ۱۳۹۶الان یه کاپرا 72 ملیونه یه هایلوکس مدل 2003تایگر با موتور 2700 سی سی 40 ملیون. من قطعا هایلوکس مدل 2003 را انتخاب میکنم
سعید
۱۶ تیر ۱۳۹۶آقا من خودم مکانیک و صافکار هستم یک بار یه کاپرا تعمیر کردم (بدنه) واقعا از نیسان پیکاپ بهتره جدی میگم من قبلا فکر می کردم چون چینی خوب نیست ولی بعد که دیدمش استفاده کردم واقعا نسبت به قیمت رقبا خیلی خوبه موتورشم با موتور ون دلیکا یکی هست ما خودمون 10 سال ون داریم مو تورش تاحالا اذیت نکرده البته طرز استفاده راننده هم مهمه من شخصی می شناسم لندکروز به هش بدی یک ماه برات داغونش می کنه
علی
۸ شهریور ۱۳۹۶سلام ما هنوز نخریدیم ش ولی قرار چند روز دیگه بخریم چه طوره خوب یابد
ممد
۲۹ مهر ۱۳۹۶تو 2سال خدمتی که سپری کردم چندین بار اینو سوار شدم فرمانه نرمی داره برای سرعت خوب نیست چون واقعا تعادل نداره بخاطر کمک نرمش خیلی بازی میکنه پشت فرمونش که قرار میگیری به آمپر نگاه میکنی یاد پراید میفتی داشبرد و کیفیت واقعا پایینه اگه بهش نرسی واقعا زود لش میشه مثلا خفه کردن ماشین یا زنگ زدن رکاب و یا بدنه در کل برای کسایی که وانت بلند دوست دارن بد نیست توانایی آفرودش از هایلوکس واقعا کمتره مخصوصا بخاطر کمک نرمش باید مواظب باشین چپ نکنین ولی برای یه دریا رفتنو تو ماسه گیر نکردن خوبه ترمزاش واقعا قوی هستن و راضی کننده فک کنم 0تا 100 بتونه تو 13 پر کنه در کل کاربردی هستش هر ماشینی یه عیبو ایرادایی داره ولی خوب انتظار لند کروزر رو نباید ازش داشت چون پشت لندکروزر نشستم میگم وقتی دور موتور رو 7هزار می بری او سوتی که از موتور میاد میشنوی وقتی سریعو نرم شتاب میگیره واقعا میفهمی 8سیلندر چیه
مصطفی خندابی
۱۸ آذر ۱۳۹۶با سلام خدمت دوستان عزیز صحبتهای همه ی شماهارو دیدم راستش من میخام کاپرا ۲ بخرم با این نظراتی که دیدم یه مقدار به شک افتادم بعضی از دوستان راجب کیفیت بد داخل کابین صحبت کرده بودن که کاپرا ۲ فکرکنم تا حدود زیادی برطرفش کرده باشه ولی اگه میشه بازم از دوستانی که کاپرا ۲ دارن میخام که راهنمایی کنن،ممنون میشم
هایلوکس
۲۷ اسفند ۱۳۹۶به نظر من به درد هیچ چیزی نمی خوره قبلا کاپرا داشتم ولی هالا هایلوکس فرقشون آسمان و زمینه خودتون رو گول نزنید هر کی هم بودجش این قدره یه پیکاپ ریچ بخره از این خوب تره
Miti
۱۳ دی ۱۳۹۸اگه داری یک و دویست بده هایلوکس بردار وگرنه از خیرش بگذر
ناشناس
۱۶ تیر ۱۴۰۲به نظرم کسانی باید نظر بدهند که کاپرا سوار شده اند، من دو ساله دارم این ماشین را دارم مدل دو دف کاورا بسیار قدرتمند و خوبه و قد و بالای خوبی هم داره…
در یک کلام عالیه……