بهمن موتور

بررسی کامل وانت کاپرا: مشخصات فنی، قیمت، مزایا، معایب و مقایسه با رقبا

وانت کاپرا گروه بهمن چه مشخصات و ویژگی‌هایی دارد؟ در چه انواعی تولید شده و با چه رقبایی در بازار قابل‌مقایسه است؟
وانت کاپرا 2 جدید

درحالی‌که پیکاپ‌ها یکی از مهم‌ترین سگمنت‌های خودرویی هستند و نقش پررنگی را در حمل‌ونقل ایفا می‌کنند، در کشورمان کاملاً مغفول مانده و برای چندین دهه، بازیگران اصلی آن وانت‌های قدیمی مزدا و نیسان بودند که بویی از راحتی و امکانات نبرده و رانندگی‌ها با آن‌ها بیشتر شبیه شکنجه است. بااین‌حال، از اواخر دههٔ ۸۰ شمسی با ورود پیکاپ‌های چینی به بازار کشورمان، رفته‌رفته تصویر وانت در ایران تغییر کرد و پای پیکاپ‌های مدرن‌تر، مجهزتر و راحت‌تر به بازار باز شد. یکی از اولین پیکاپ‌های چینی که به ایران آمد، وانت کاپرا بود. مونتاژ و عرضهٔ این پیکاپ چینی در سال ۱۳۸۹ توسط گروه بهمن آغاز شد و برخلاف گریت وال دیر که حدود دو سال قبل توسط دیار خودرو به‌عنوان اولین وانت چینی در ایران راهی بازار شد و نتوانست موفق عمل کند، کاپرا به لطف توانایی‌های نسبتاً مناسب، امکانات قابل‌قبول و البته بازار تشنه، با استقبال بالایی مواجه شد.

وانت کاپرا

بررسی کلی و معرفی وانت کاپرا

پیکاپی که با نام کاپرا در ایران عرضه شد، درواقع گرند تایگر نام دارد و محصول شرکت ZX Auto است. این یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان چینی محسوب می‌شود که پیشینهٔ آن به سال ۱۹۴۹ بازمی‌گردد. ZX Auto همچنین ساخت اولین پیکاپ چینی را در کارنامه دارد و از تجربهٔ زیادی در ساخت وانت برخوردار است. گرند تایگر اولین بار در سال ۲۰۱۲ معرفی شد و با وجودی که حدود ۱۳ سال از عمر آن می‌گذرد ولی با تجربهٔ چند فیس‌لیفت همچنان در حال تولید است. این پیکاپ علاوه بر چین، در بازارهای صادراتی مختلفی مثل آفریقا، آمریکای جنوبی، خاورمیانه، روسیه، اروپای شرقی و استرالیا هم عرضه می‌شود.

وانت کاپرا

وانت کاپرا تک کابین

کاپرا ابتدا در نسخهٔ دو کابین راهی بازار کشورمان شد و توانست جایگزینی ارزان‌تر برای نیسان پیکاپ باشد تا خلأ یک وانت دو کابین نسبتاً مدرن صفرکیلومتر را در بازار پر کند. پس از استقبال بالا از این پیکاپ و تجربهٔ فروش مناسب به لطف بازار تشنه و فقدان رقیب مستقیم، گروه بهمن در سال ۱۳۹۱ نسخهٔ تک کابین کاپرا را هم روی خط تولید برد. برخلاف کاپرا دو کابین که در نسخه‌های دیفرانسیل عقب و دو دیفرانسیل تولید می‌شد، کاپرا تک کابین فقط به‌صورت دیفرانسیل عقب راهی بازار شد. این نسخه به لطف قیمت ارزان‌تر و فضای بار بیشتر، می‌توانست گزینه‌ای مناسب برای مشاغل و کسب‌وکارها باشد ولی بااین‌وجود، کاپرا تک کابین در بازار هرگز نتوانست خود را به‌اندازهٔ نسخهٔ دو کابین مطرح کند و عرضهٔ بسیار محدودتری داشت. پس از مدت کوتاهی در سال ۱۳۹۴ نیز گروه بهمن به تولید این پیکاپ تک کابین پایان داد تا کاپرا صرفاً به‌صورت دو کابین روی خط تولید بماند.

وانت کاپرا تک کابین

وانت کاپرا ۲

پس‌ازاینکه کاپرا حدود هفت سال تولید شد، هرچند هنوز هم رقیب مستقیمی را در بازار کشورمان در مقابل خود نمی‌دید ولی بااین‌وجود، در سال ۱۳۹۶ گروه بهمن نسخهٔ فیس‌لیفت آن را با نام کاپرا ۲ به بازار فرستاد تا چهرهٔ تکراری این پیکاپ کمی بروزتر شود. این نسخهٔ جدید در طراحی جلوپنجره و سپر جلو اصلاحاتی را تجربه کرد و به گرافیک جدید چراغ‌های جلو و دی‌لایت مجهز شد. کاپرا ۲ اما بزرگ‌ترین تغییر را در داخل تجربه کرد یعنی جایی که داشبورد قدیمی قبلی جای خود را به داشبورد کاملاً جدید داد که هرچند همچنان کاملاً پلاستیکی و بی‌کیفیت است ولی طراحی به‌مراتب مدرن‌تری دارد و به لطف طراحی جدید دریچه‌های تهویه، خطوط داشبورد، غربیلک فرمان و کنترل‌های سیستم تهویه، حس کاملاً مدرن‌تری نسبت به نسخهٔ قبلی دارد. کاپرا ۲ همچنین از امکانات بیشتری هم بهره می‌برد که مهم‌ترین آن‌ها نمایشگر لمسی با ناوبری است.

وانت کاپرا 2

وانت کاپرا ۲ جدید

حدود پنج سال پس از عرضهٔ کاپرا ۲ به بازار، گروه بهمن نسخهٔ بروز شدهٔ این پیکاپ چینی را معرفی کرد که سومین چهرهٔ کاپرا در بازار ایران به‌حساب می‌آید. این نسخه که با نام کاپرا ۲ جدید شناخته می‌شود، اولین بار در شهریور ۱۴۰۱ در نمایشگاه خودروی مشهد رونمایی شد. حجم تغییرات در این نسخه اما اندک بوده و صرفاً شامل جلوپنجره و سپر جلوی جدیدی می‌شود. علاوه بر این، با الگوبرداری از طراحی خودروهای میتسوبیشی، خطوطی کرومی هم از زیر چراغ‌های جلو روی سپر کشیده شده است. تکمیل‌کنندهٔ تغییرات کاپرا ۲ جدید هم رینگ‌های آلومینیومی متفاوت است و در دیگر قسمت‌ها مثل داخل و قوای محرکه هیچ تفاوتی با کاپرا ۲ قبلی ندارد.

وانت کاپرا 2 جدید

مشخصات فنی وانت کاپرا

وانت کاپرا از همان ابتدا با یک پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی به ایران آمد که با کد 4G69S4N شناخته می‌شود و ریشه‌های آن به موتورهای میتسوبیشی بازمی‌گردد ولی طبیعتاً انتظار کیفیت موتورهای اصلی ژاپنی را نباید از آن داشت. این موتور ۱۲۵ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که هرچند نشان از بازدهی پایینی دارد ولی پیشرانهٔ کاپرا به لطف گشتاور مناسبی که از دور ۲,۵۰۰ rpm ارائه می‌شود، ساختار تنفس طبیعی و نسبت تراکم پایین ۹.۸، موتوری ساده و کم‌استهلاکی است که با عدم حساسیت به کیفیت بنزین و دوام بالا، برای نیازهای یک پیکاپ مناسب خواهد بود. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت می‌گیرد. تمام نسخه‌های کاپرا از ابتدا تاکنون از همین قوای محرکه استفاده می‌کنند و تغییری را تجربه نکرده‌اند.

وانت کاپرا

البته همان‌طور که اشاره شد، کاپرا دو کابین در ابتدا در نسخه‌های دیفرانسیل عقب و دو دیفرانسیل عرضه می‌شد اما در کاپرا ۲، گروه بهمن به تولید نسخهٔ دیفرانسیل عقب پایان داد و ازآن‌پس، پیکاپ چینی گروه بهمن فقط به‌صورت دو دیفرانسیل تولید می‌شود. ترمزهای کاپرا در جلو دیسکی و در عقب کاسه‌ای هستند که هنگام بار زدن عملکرد خیلی خوبی ندارند و ضعف نشان می‌دهند. سیستم تعلیق کاپرا در جلو دو جناقی و در عقب فنر شمش است که برای یک پیکاپ عملکرد قابل‌قبولی دارد. اتاق بار کاپرا با ۱,۶۱۰ میلی‌متر طول و ۱,۳۹۵ میلی‌متر عرض، هرچند خیلی بزرگ نیست ولی اکثر نیازهای خریداران چنین خودرویی را برطرف می‌کند. ظرفیت بار این پیکاپ هم ۴۸۰ کیلوگرم اعلام شده است.

امکانات و تجهیزات وانت کاپرا

کاپرا ۲ حتی در جدیدترین نسخه از امکانات چندان زیادی برخوردار نیست و صرفاً با تجهیزاتی بسیار معمولی و ضروری خودروهای امروزی ارائه می‌شود ولی بااین‌وجود، حداقل از وانت‌های فرتوت داخلی شرایط بهتری دارد. لیست امکانات کاپرا ۲ شامل موارد زیر می‌شود:

  • نمایشگر لمسی ۷ اینچی
  • دکمه‌های کنترلی روی فرمان
  • سیستم تهویه
  • دی‌لایت
  • قفل مرکزی با ریموت
  • آینه‌های جانبی برقی
  • دو ایربگ
  • قطب‌نما
  • رکاب آلومینیومی
  • دوربین دید عقب

تفاوت کاپرا دو کابین با تک کابین

کاپرا تک کابین از لحاظ پیشرانه و گیربکس تفاوتی با نسخه دو کابین ندارد ولی فقط به‌صورت دیفرانسیل عقب بین سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۴ تولید شد و نسخهٔ دو دیفرانسیل ندارد.

تفاوت کاپرا با کاپرا ۲

کاپرا ۲ نسخهٔ فیس‌لیفت کاپرا است که در سال ۱۳۹۶ معرفی شد و از تغییراتی در طراحی جلوپنجره و چراغ‌های جلو، داشبورد جدید و امکانات بیشتری مثل نمایشگر لمسی برخوردار است.

تفاوت کاپرا ۲ با کاپرا ۲ جدید

این جدیدترین نسخهٔ کاپرا است که از سال ۱۴۰۲ به بازار آمد و صرفاً در طراحی جلوپنجره و سپر جلو مورد به‌روزرسانی قرار گرفته و در داخل و امکانات با کاپرا ۲ قبلی تفاوتی ندارد.

قیمت وانت کاپرا ۲

گروه بهمن حدود یک سال است که اقدام به عرضهٔ وانت کاپرا نکرده و آخرین نمونه‌های صفرکیلومتری که می‌توان در بازار پیدا کرد مدل ۱۴۰۲ هستند. درحالی‌که قیمت کارخانه‌ای این پیکاپ برای سال ۱۴۰۳ مشخص نیست ولی نمونه‌های صفرکیلومتر مدل ۱۴۰۲ در حال حاضر در بازار بیش از ۱.۵ میلیارد تومان قیمت دارند. هرچند کاپرا ۲ با این قیمت از دسترس خیلی از خریداران وانت خارج است ولی هنوز هم ارزان‌ترین وانت چینی در بازار کشورمان محسوب می‌شود.

وانت کاپرا 2 جدید

مقایسهٔ وانت کاپرا با رقبا

همان‌طور که اشاره کردیم، وانت کاپرا در بازار رقیب مستقیمی را در مقابل خود نمی‌بیند زیرا وانت‌های داخلی ارزان‌تر هستند و دیگر وانت‌های چینی بازار هم قیمت گران‌تری دارند. ازاین‌رو، گروه بهمن به‌خوبی از این خلأ بازار استفاده کرده و کاپرا را در بازهٔ قیمتی بدون رقیبی قرار داده است. در بین وانت‌های داخلی، نزدیک‌ترین رقیب به کاپرا، وانت کارون زامیاد است که درواقع بر اساس همان نیسان آبی قدیمی ساخته شده و با قیمت ۸۶۰ میلیون تومان، بسیار ارزان‌تر است. در بین پیکاپ‌های چینی هم از کی‌ام‌سی T8 می‌توان به‌عنوان نزدیک‌ترین رقیب کاپرا ۲ نام برد که قیمت گران‌تری در حدود ۱.۸ میلیارد تومان دارد. اگر با قیمت کاپرا ۲ صفرکیلومتر به دنبال وانت ژاپنی کارکرده باشید هم یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها، نیسان پیکاپ خواهد بود که البته بیش از ۱۰ سال از زمان خاتمهٔ تولید آن می‌گذرد.

جدول مشخصات فنی وانت کاپرا

پیشرانه 4G69S4N
نوع موتور ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر
تعداد سوپاپ ۱۶
نسبت تراکم ۹.۸
قدرت ۱۲۵ اسب بخار
گشتاور ۲۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی
محور محرک چهارچرخ
طول ۵,۳۳۰ میلی‌متر
عرض ۱,۸۱۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۷۷۵ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۳,۱۰۰ میلی‌متر
طول اتاق بار ۱,۶۱۰ میلی‌متر
عرض اتاق بار ۱,۳۸۵ میلی‌متر
ظرفیت بار ۴۸۰ کیلوگرم
وزن خالص ۱۷۶۵ کیلوگرم
ظرفیت باک ۶۸ لیتر
رینگ و لاستیک ۱۶ اینچی ۲۲۵

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۸ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. F22RAPTOR

    ۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (2637 ديدگاه)

    اینو نگفتین که تو فیس لیفت اول کاپرا، شاسی ماشین کشیده تر شد به خاطر اینکه اور هنگ قسمت بار به ماشین اضافه شد

    موافقم 13
  2. همایون

    ۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (115 ديدگاه)

    خبر جالب اینه که بهمن خودرو تولید وانت کارا رو متوقف کرده و قراره کاپرا با به صورت تک کابین و دو کابین البته با موتور دو لیتری تنفس طبیعی و تک دیفرانسیل و قیمت ارزان تر جانشین وانت کارا بشه

    موافقم 14
    مخالفم 1
  3. Amir

    ۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان نظرتون راجب به kmc t9 چی هست؟اگر خودتون یا نزدیکانتون تجربه ای دارید برای مسافرت های طولانی خوبه یا اذیت کننده هست؟من همیشه از خودروهای که ارتفاع زیادی دارن خوشم میومد هم بخواطر بحث امنیت هم بخواطر آفرود.ماشین خودم این مدت تیگو ۷ ie بوده و فعلا ازش راضیم اما توی ذهنمه t9 بخرم.مشکلی که دارم میگن عقب پیکاپ ها مناسب نیست و سرنشینان عقب اذیت میشن با توجه به اینکه مسافرت زیاد میرم به نظرتون میارزه؟

    موافقم 4
    مخالفم 7
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (3014 ديدگاه)

      من با فوتون G7 دنده اتوماتیک مسافرت رفتم که البته از KMC T9کوجک‌تره
      تجربه خودم خدمت دوستان می‌گم
      کیفیت صندلی های چرم فوتون جدید خیلی خوبه مسافر با قد ۱۸۵ سانتی‌متر روی صندلی عقب، کاملا راحت هست و می تونه چند ساعت تحمل کنه بدون کمردرد و زانودرد
      مصرف سوخت G7 بنزینی وحشتناک بالاست و صدی ۱۵ براش عادیه
      توی شهر با کولر به صدی ۲۰ می‌رسه
      یک نکته هست برای تفاوت سواری وانت و شاسی بلند
      من تیگو ۸ و X55 و جک S5 برای مدت طولانی بررسی کردم
      مهم‌ترین مشکل در وانت‌ها، حالت فنری در عقب هست، یک دست‌انداز ساده با سرعت نه‌چندان بالا، باعث می‌شه سرنشین عقب به سقف برخورد کنه و مجبور باشه کمربند ببنده‌. این مشکل در فوتون G7 حس کردم و حتی با سنگین کردن قسمت بار هم، خیلی فرقی نکرد

      موافقم 16
      مخالفم 1
      1. Amir

        ۱ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        مرسی بابت راهنمایی🙏🌹

  4. احمدرضا

    ۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (745 ديدگاه)

    دوست عزیز کسی با وانت مسافرت نمیره چون برای اینکار طراحی نشده
    مگه مجبور باشه
    البته قسمت جلوی وانت قابل تحمله تا حدودی
    اما قسمت عقب فقط باید کسایی سوار کنی که دوسشون نداری😄

    موافقم 10
    مخالفم 3
  5. ۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (5309 ديدگاه)

    ماشین قدیمی به صرفه مدرن خوب ولی گرانس دادا

  6. داود پیراهن فروش

    ۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    D.pirhanforosh@com.ir‌من‌برای‌تعویز‌تسمه‌تایم‌بکجا‌مراجعه‌کنم‌با‌تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا