شرکت بهمن موتور، بهزودی پیشفروش یک کامیون چینی مونتاژ ایران را با قیمت سه میلیارد تومان آغاز میکند. این مدل ۱۸ تنی، براساس محصولی از شرکت فوتون عرضه میشود و امپاور نام خواهد داشت.
اولین کامیونهای چینی بازار ایران، مدلهایی از دانگ فنگ مونتاژ سایپا دیزل بودند. شرکت سیبا هم در سالهای اخیر، چند مدل کشنده، کامیون و کامیونت ساخت فاو (FAW) را در ایران عرضه کرده است. بهمن دیزل، یکی از سهامداران اصلی سیبا موتور محسوب میشود؛ اما محصولاتی از فوتون را مونتاژ خواهد کرد.
تنوع محصولات بهمن دیزل در سالهای اخیر، افزایش داشته است؛ اما عمدهی این خودروها، مینیبوس، ون و کامیونت بودهاند. این مجموعه با مونتاژ کامیون امپاور BD 500، سال آینده وارد کلاس کشندههای تریلی با قدرت ۵۰۰ اسب بخار میشود و احتمالا، عرضهکنندهی قدرتمندترین کامیون ایران خواهد بود. با این روند، ممکن است محصولات تجاری فوتون در کلاس اتوبوس هم توسط بهمن دیزل عرضه شود.
گروه بایک (BAIC) یکی از غولهای خودروسازی چین، مالک شرکت فوتون است. فوتون سال ۱۹۹۶ تاسیس شد و حالا یکی از بزرگترین تولیدکنندگان اتوبوس و کامیون در پرجمعیتترین کشور جهان محسوب میشود. تولیدات خودرویی فوتون، عمدتا در کلاس ون و پیکاپ وانت هستند، اما چند مدل شاسی بلند مثل فوتون ساوانا هم در فهرست محصولات این شرکت دیده میشوند. این برند چینی در سالهای اخیر، مدلهای متنوعی از اتوبوسهای درون شهری با پیشرانهی برقی نیز تولید کرده است.
کامیونهای سنگین و نیمه سنگین فوتون با نام تجاری اومان (Auman) در چین تولید میشوند. امپاور بهمن دیزل، محصول پرچمدار کامیونهای فوتون با نام Auman East A خواهد بود..
طراحی بدنه و نمای ظاهری بهمن امپاور BD 500
مسلما عملکرد فنی و تواناییهای مرتبط با حمل بار، بیش از ظاهر بدنه برای خریدار کامیونها و کشندهها اهمیت دارد؛ اما طراحی بیرونی و نمای کابین نیز برای استفادهی طولانیمدت توسط رانندهها مهم است.
امپاور BD 500، ظاهری الهام گرفته از کشندههای داف خصوصا سری DX دارد. چراغهای نصب شده در پایین بدنه، حس تهاجمی با خطوط خمیده دارند. کامیون جدید بهمن دیزل، در جلو پنجره و سپر اصلی، دارای پلاستیک سیاهرنگ است. البته ادوات فلزی هدایتکنندهی هوا در طرفین بدنه نزدیک شیشهی جلو، همرنگ بدنه هستند و ظاهر کامیون را بهبود میدهند؛ اما در مجموع نمیتوان طراحی بدنهی BD 500 را هماهنگ با کلاس جهانی دانست.
طراحی کابین و نمای داخلی بهمن امپاور BD 500
تقریبا تمام ادوات مرتبط با داشبورد و فرمان، از پلاستیک سخت ساخته شدهاند. این شرایط میتواند طول عمر تجهیزات در سالهای کار را افزایش دهد اما کیفیت مواد استفاده شده در آب و هوای گرم و مربوط نواحی جنوب ایران، به مرور زمان مشخص خواهد شد.
طرح کلی داشبورد با انحنای چشمنواز سرتاسری، حس خوبی به راننده میدهد. چیدمان کلیدها برای بهبود دسترسی نیز، راضیکننده به نظر میرسند. پشت فرمان، ساختار تخت با نمایشگر بزرگ برای کامپیوتر سفر وجود دارد که اطلاعات فنی را با وضوح مناسب به اطلاع راننده میرساند. دیگر مورد جذاب برای امپاور BD 500، نمایشگر لمسی مجهز به رهیاب ماهوارهای است.
طراحی صندلیها برای جدیدترین محصول بهمن موتور، مناسب رانندگی در مسیرهای طولانیمدت به نظر میرسد و ظاهرا تفاوت چندانی با مدلهای اروپایی ندارد؛ هرچند که این مورد باید در درازمدت توسط رانندههای حرفهای قضاوت شود. دستهدندهی کوتاه و نزدیک صندلی، هماهنگ با فرم کلی داشبورد جایگذاری شده است و مسیر حرکت در کابین برای راننده را ساده میکند. امپاور BD 500، اتاق جادار با فضای راحت برای خواب دو نفر دارد.
پیشرانه و تجهیزات فنی بهمن امپاور BD 500
موتور کامینز (طراحی شرکت امریکایی CUMMINS) روی امپاور نصب میشود. این پیشرانهی ۶ سیلندر توربودیزل ۱۱/۸ لیتر حجم دارد و ۴۹۰ اسب بخار در ۱۹۰۰ دور بردقیقه تولید میکند. نهایت گشتاور امپاور، ۲۳۰۰ نیوتنمتر است که در ۱۱۰۰ دور بردقیقه ارائه میشود. سیستم سوخت رسانی این مدل، طراحی بوش آلمان و گیربکس اتوماتیک ۱۲+۲ نیز توسط ZF آلمان تامین شده است. فرمان ساچمه گردان هیدرولیکی هم طراحی بوش آلمان خواهد بود.
امپاور BD 500 در کلاس کشندههای ۱۸ تن ساخته میشود و ۷۳۰۰ کیلوگرم وزن خالص دارد. باک سوخت آلومینیومی این خودرو، ۹۴۰ لیتر شامل دو بخش ۵۵۰ و ۳۹۰ لیتری با مخزن ادبلو ۸۵ لیتری خواهد بود.
ادبلو یا مایع اگزوز دیزل (Diesel Exhaust Fluid DEEF) که در ایران و اروپا به نام ادبلو (Adblue) معروف شده، براساس استاندارد ISO 22241 محلولی با ترکیب اوره است که بهطور گسترده در خودروهای دیزل یورو ۵ و یورو ۶ استفاده میشود. این محلول یک مایع مصرفی در قسمت کاتالیست خودروهای دیزل است و میزان گازهای سمی اکسیدهای نیتروژن NOx را به میزان بسیار زیاد کاهش میدهد.
امپاور بهمن دیزل، یکی از معدود کشندههای مونتاژ ایران مجهز به ریتاردر خواهد بود. ریتاردر نصب شده روی امپاور BD500 ساخت ZF آلمان است و پنج حالت مختلف دارد.
ریتاردر تجهیزی مهم برای کمک به ترمزگیری کامیونهای سنگین و نیمه سنگین یا خودروهای دارای وزن بالا است. وقتی ریتاردر عمل میکند، صدایی شبیه به تخلیهی باد شنیده میشود. این بخش با نام ترمز کمکی نیز معروف است، چراکه مرتبط با لنتها نیست و از طریق اعمال نیروی بازدارنده روی قسمتهای فنی (مثل گیربکس) کار میکند. ریتاردر در کاهش سرعت نقش دارد و برای توقف کامل طراحی نشده است.
تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی بهمن امپاور BD 500
ترمز ضد قفل دیسکی پنوماتیک همراه با سیستمهای EBS و ASR و ESC، ترمز دستی پنوماتیک، فناوری هشدار حرکت بین خطوط LDWS، حفظ خودرو در سربالایی HAS، هشدار برخورد با اجسام در جلو FCWS، ترمز اضطراری هوشمند AEBS، قفل دیفرانسیل، کروز کنترل و ریتاردر مهمترین آپشنهای فنی امپاور BD 500 هستند.
در بحث امکانات، جک برقی کابین، صندلی پنوماتیک راننده با قابلیت تنظیم ۶ جهت و گرمکن داخلی، یخچال، نمایشگر لمسی مولتی مدیا با رابط بلوتوث و USB، تهویه مطبوع خودکار، استارت بیرون کابین، بوق شهری و جادهای، آینهبغل دارای گرمکن، سیتم بخاری درجا و فرمان هیدرولیک بوش، روی امپاور BD 500 نصب میشوند. خریدار میتواند برای این کشنده، سیستم کولر درجا و نمایشدهندهی فشار باد تایر هم سفارش دهد.
قیمت بهمن امپاور BD 500 در ایران
جدیدترین قیمت و شرایط فروش کشنده بهمن امپاور را از اینجا بخوانید.
net
۱۱ اسفند ۱۴۰۰طراحی داخلی و بیرونی از اسکانیا کپی کرده.تخت اویزان کابین کامیونها خیلی خوبه هم راننده و هم شاگرد میتوانند همزمان بخوابند و بعضی از تولیدکنندگان کامیون تخت اویزان حذف کردند
شاهرخ
۱۱ اسفند ۱۴۰۰بدک نیس
ولی رنو تی بخری بهتر نیس ؟ حالا پونصد میلیون بیشتر یا اصلا یک میلیارد ولی فولش رو میخری تازه از بهترینا هم هست
ولی در کل انتخاب خودم ایترناش سقف بلنده واقعا تمیزاش از همه این کشنده های جدید بهترن یک و پونصد نهایت دوتومن هم بیشتر نیستن
Behnam1012
۱۱ اسفند ۱۴۰۰اصن قیمت کامیون های وارداتی رو داری ؟
رنو تی 6 میلیارد قیمتشه تو مرز
محمد
۱۲ اسفند ۱۴۰۰ما خودمون تو مرز بازرگان هستیم این چرت و پرتا چیه رنو کلا درمیاد 110 هزار یورو
پدرام
۱۱ اسفند ۱۴۰۰همه چی رو گفتید اما اشاره ای نکردید که این اتومبیل فوتون هست
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۱ اسفند ۱۴۰۰سپاس از اطلاع رسانی شما
امید
۱۶ شهریور ۱۴۰۱که ایران خودرو دیزل هم چند وقت پیش رونمایی ش کرد و قراره بساه.
بهمن موتور حالا کهریبیج کرده و اسم خاص خودش رو رووش گذاشته،دستکم جلوپنجره ش را تغییر میداد. Auman H5 دقیقا.همان فوتون
میثم
۱۱ اسفند ۱۴۰۰اینکه فنیش کامینزه و بخشهای اصلیش آلمانیه اصله خیلی خوبه با این قیمت
ولی ظاهر جلوش خیلی مونگوله
امین
۱۱ اسفند ۱۴۰۰قیمتش نسبت به رقبای اروپاییش تقریبا نصف هست.با توجه به مشخصات فنی که داره ،خیلی میرزه
زیزیگولو
۱۱ اسفند ۱۴۰۰نه به خودروها و کامیونهای چینی 👎👎👎👎
داود
۱۱ اسفند ۱۴۰۰قیمتش خیلی خیلی بالاست
کامیون های وارداتی اروپا بااون برند وامکانات خیلی بهتر
از این کامیون های چینی امتحان پس نداده ها هست
قیمت این نسبت به وارداتی ها باید یک ونیم میلیاردباشه …
پدرام
۱۲ اسفند ۱۴۰۰قطعا کامیون اروپایی یه چیز دیگه است اما در نظر بگیرید اونا 5 تا 6 میلیارد قیمت دارن، و مورد بعدی فوتون یکی از بهترین های چینی توی کامیون هست
احمد
۱۲ اسفند ۱۴۰۰چرا جک میگی.الان مایلر مال عهده بوقا میگن2/5
net
۱۱ اسفند ۱۴۰۰برای تریلی تخت اویزان و بخاری درجا و کولر درجا و یخچال واجبه
صادقی
۱۲ اسفند ۱۴۰۰سلام آقایان مسعول بهمن شمااول آن رانند بیچاره که توانایئ خریداین
دست آورد شماراداشته باشد راپیداکنیند بعد این قیمتهای نجومی رادرسایت خودتان اعلام کنیند گذاشته ازدادن این قیمتهای نجومی این کشنده زیاد جالب هم نیست)پس شماعزیزان اول شرایط آسان راالبته نه بطورکلی نقدی بشکل اقساط برای خرید رانندگان فراهم کنید که رانندگان توان خرید راحت وآسان راداشته باشند شاید بجای برسیند البته شرایط منطقی)بزرگواران فکررانندگان بی سرمایه هم باشیند که توانایئ خرید داشته باشندوگرنه خریدسرمایه داربی فایده هست پس به فکررانندگان باشیند عزیزان بزرگوارزحمتکش(تشکر)
یاسین
۱۳ اسفند ۱۴۰۰دمت گرم اون بنده خدایی که اینقدر سرمایه داشته باشه میره ولوو و اسکانیا میگیره 😂🤣
صادقی
۱۳ اسفند ۱۴۰۰بله لاعقل ارزش پولی که میدهی دارد(درصورتیکه این مبلغ برای این کشنده خیلی زیاد نجومی هست)
Majid
۱۳ اسفند ۱۴۰۰بله درست است البته شمادوست عزیزر رانندی که این مبلغ پول راداشته باشد سراغ داری من درهمکارهاکسی راسراغ ندارم که توان یک چرخ یه کشنده درحال حاضربااین قیمتهای من دراری و نجومی را داشته باشد(پس اول این عزیزان باید شرایط خریدآسان رافراهم کنند که راننده توانایئ خرید داشته باشد)
پیام نصیری
۱۴ اسفند ۱۴۰۰سلام خدمت مدیران محترم بهمن دیزل
متاسفانه خریدران امروز این کامیون بیشتر دلالان بودن که استفاده کننده واقعی نیستن که در عرض نیم ساعت ظرفیت تکمیل شد و باعث میشه که صرف نظر از قیمت کامیون هم به دست خریداران واقعی نرسه و در اصل بنگاه دارها و دلالان هستن که نیم ساعت بعد از اتمام ظرفیت قیمت را 3400 اعلام کردن این یعنی چی ؟
لطفا در پیش فروشهای خود این نکته را مد نظر بگیرید
رنگ سیاهی
۱۹ اسفند ۱۴۰۰سلام.باید کامیون به کسانی بدین که گواهینامه پایه یک کارت هوشمند وکارت سلامت داشته باشه وهیچ کامیون دیگه ای بنامش نباشه وازشون تعهد بگیرین که کامیون برای خودشون باشه.چونکه تمامی کامیونها رو دلالان خریدن و الان دارن با500میلیون افزایش قیمت میفروشن. البته قیمت این کامیون باید1200باشه
عدالتخواه
۲۴ فروردین ۱۴۰۱شرایط به به چه دلیل سخت میکنید من میخوام خرید کنم با این که گواهینامه پابه یک ندارم
و راننده میگیرم رو این ماشین کار کنه
حسن
۲ اردیبهشت ۱۴۰۱آغا قیمت خیلی خیلی گرونه …
ی حد وسطی هم میشه داشته باشید برای قشر ضعیف جامعه …
مثلاً اسباب بازی شو هم مونتاژ کنید لطفاً
لعنت به این دلالهای … 🦊
که همه جا دست کثیفشون در کاره
خداوند به داد دل مردم عادی برسه ..
خداوند همه مردم را ماشین دار کنه انشاءالله 🙏🙏🙏🙏🙏
جعفر کشاورز
۴ اردیبهشت ۱۴۰۱رانندگان عزیز.
سلام.
من ۴شنبه باید برم برا تشکیل پرونده امپاور ۵۰۰که ۱۴۱۰ پیش و ماهی ۵۰م تومان قسط تا ۶۰ماه به نظر شما اینکار را بکنم
اولین ماشین سنگینم
ممنون میشم پاسخ بدین
مجتبی
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱سلام حتما انجام بده کجا اینجوری ماشین میدن منم رانندم میخام اسم بنویسم