اردیبهشت امسال بود که خبر عرضه پیکاپ بزرگ G9 توسط گروه بهمن در کشورمان در رسانههای خودرویی منتشر شد ولی این فقط در حد خبر و گزارش بود و این پیکاپ چینی را در ایران ندیده بودیم. حال اما در شانزدهمین دوره نمایشگاه خودروی اصفهان که پس از سه سال وقفه برگزار شده، گروه بهمن برای اولین بار رسماً از G9 رونمایی کرده است تا بتوانیم نگاه دقیقتری به این چینی جدید داشته باشیم.
G9 محصول شرکت ZX Auto است یعنی همان سازندهٔ پیکاپ کاپرا که سالها است توسط گروه بهمن در ایران عرضه میشود. ZX Auto یکی از خودروسازان قدیمی و باسابقهٔ چینی است که صرفاً به ساخت پیکاپها و شاسیبلندها میپردازد. این شرکت سالها پیش اولین پیکاپ چینی را به تولید رساند و در آوریل سال ۲۰۲۱ نیز پیکاپ بزرگ G9 را بهعنوان اولین پیکاپ فول سایز چینی معرفی کرد. تا پیشازاین چینیها فقط به ساخت پیکاپهای میان سایز میپرداختند. هرچند این خودرو در ابتدا با نام G9 معرفی شد اما بعداً به «ویشی ۱۹۴۹» تغییر نام داد که به سال تأسیس ZX Auto اشاره دارد.
بااینحال، فعلاً بهمن این پیکاپ را در ایران با نام G9 معرفی کرده است هرچند که احتمالاً هنگام عرضه به بازار کشورمان شاهد نام دیگری برای آن خواهیم بود. این خودرو بهعنوان اولین پیکاپ فول سایز چینی، از تمام وانتهای بازار ایران متمایز خواهد بود و ازاینجهت میتواند نظر خریداران را جلب کند. در طراحی بیرونی G9 الهام گیری از پیکاپهای فول سایز آمریکایی و خصوصاً رم و فورد F150 کاملاً مشخص است.
در جلوی خودرو جلوپنجرهٔ مشکیرنگ بزرگی به چشم میخورد درحالیکه چراغها به فورد F150 شباهت دارند. در عقب خودرو اما شاهد نمای بسیار سادهتری با چراغهای عمودی معمولی هستیم که زیر آنها سپری پهن با زیر پایی در طرفین قرار گرفته است. بهطورکلی، G9 علیرغم الهام گرفتن از پیکاپهای آمریکایی، ظاهر باابهتی دارد که مشابه آن را تاکنون در بین وانتهای بازار ایران ندیدهایم.
در داخل G9 شاهد کابین نسبتاً مدرنی هستیم که نمایشگر بزرگ ۱۰.۱ اینچی و دریچههای تهویهٔ عمودی از ویژگیهای قابلتوجه آن هستند. کابین خودرو بسیار عریض و جادار بوده و به همین دلیل بین صندلیهای جلو کنسول مرکزی بزرگی تعبیه شده است. این ویژگی به همراه تریم مشکی براق روی غربیلک فرمان و نورپردازی داخلی، فضای نسبتاً لوکسی به داخل پیکاپ بخشیده است درحالیکه کیفیت متریال نیز نسبت به دیگر وانتهای چینی بهتر بوده و قابلقبول به نظر میرسد.
G9 در چین در دو نسخه تجاری و سواری و در مدلهای کوتاه و کشیده عرضه میشود که گروه بهمن برای عرضه در کشورمان نسخه کوتاه سواری را انتخاب کرده است. این نسخه ۵,۳۹۲ میلیمتر طول، ۲,۰۴۵ میلیمتر عرض و ۱,۹۶۵ میلیمتر ارتفاع دارد درحالیکه این ارقام در نسخهٔ کشیده به ترتیب برابر با ۵,۶۹۲ میلیمتر، ۲,۰۴۵ میلیمتر و ۱,۹۱۱ میلیمتر هستند. تفاوت مهم بین نسخههای سواری و تجاری G9 در سیستم تعلیق عقب است زیرا نسخهٔ تجاری از فنرهای شمش استفاده میکند اما برای نسخهٔ سواری تعلیق پنج اتصالی با فنرهای پیچشی در نظر گرفته شده که سواری نرمتر و راحتتری را نسبت به دیگر پیکاپها فراهم میکند. تعلیق جلو اما در هردو نسخه از نوع دو جناقی است.
پیکاپ جدید بهمن همچنین از تجهیزات زیادی هم برخوردار است که ازجملهٔ آنها میتوان به سیستم کنترل پایداری، کنترل کشش، کنترل لغزش، کنترل حرکت در سربالایی و سراشیبی، ترمز پارک برقی، سیستم هشدار تصادف جلو، سیستم هشدار حرکت بین خطوط، ایربگهای جلو و جانبی، سیستم پایش باد تایرها، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای، سیستم صوتی با شش بلندگو، شارژر بیسیم گوشی، صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲ اینچی، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسورهای پارک جلو و عقب، سنسور باران، کروز کنترل، سه حالت رانندگی اقتصادی، اسپرت و معمولی، سیستم روشنایی همراه با چرخش فرمان، گرمکن صندلیهای جلو، تنظیم برقی شش جهته صندلی راننده و آینههای جانبی برقی تاشو با گرمکن اشاره کرد.
G9 در چین با دو پیشرانهٔ مختلف بنزینی و دیزلی عرضه میشود که گروه بهمن برای بازار ایران اولی را انتخاب کرده است. موتور دیزلی یک نمونهٔ ۲.۳ لیتری توربو با ۱۶۳ اسب بخار قدرت ۳۸۰ نیوتن متر گشتاور است درحالیکه پیشرانهٔ بنزینی از نوع ۲ لیتری توربو GDI (پاشش مستقیم سوخت) است و ۱۹۵ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. انتقال نیروی موتور بنزینی هم از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ساخت ZF صورت میگیرد. ظرفیت بار خالص این پیکاپ بزرگ هم ۴۹۵ کیلوگرم اعلام شده است.
هنوز قیمت و زمان عرضهٔ دقیق G9 در بازار کشورمان مشخص نیست ولی احتمالاً تا پایان امسال بتوانیم این پیکاپ بزرگ چینی را در جادههای کشور ببینیم. قیمت این خودرو در چین از ۱۴۲,۹۰۰ یوآن معادل ۲۰ هزار دلار آغاز شده و در بالاترین نسخه به نزدیک ۳۰ هزار دلار میرسد؛ بنابراین، با توجه سیاستهای قیمتگذاری گروه بهمن، احتمالاً باید انتظار قیمتی در حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان را برای آن داشته باشیم تا به رقیب مستقیمی برای فوتون ایرانخودرو و مکث کلوت تبدیل شود.
AMANTE
۴ آذر ۱۴۰۱به نظر من طراحی خیلی شلخته ای داره.
دیجی
۴ آذر ۱۴۰۱معلم های چینی تو مدارسشون فقط درس کپی کاری یاد میدن به دانش اموزان
حمید
۴ آذر ۱۴۰۱بنظر من که طراحی قابل توجهی داره … دوستان عزیزی که خیلی به کپی بودن گیر میدن به این هم توجه کنن که پیکاپ ماشن آمریکاست و خودروسازای آمریکایی ترند طراحی پیکاپ ها رو تعیین میکنن. چینی ها هم طبق همین ترندها پیش میرن واسه همین خودروهاشون شبیه آمریکاییا هست
Alireza
۴ آذر ۱۴۰۱من JAC T8 رو ترجیح میدم … حداقل برند معتبرتری داره و ظاهر شکیل تر
SS
۴ آذر ۱۴۰۱من زباله رو به آشغال و همینطور آشغال رو به زباله ترجیح نمیدم
امیدوارم نظر بقیه هم همین باشه تا شاید چهار تا ماشین درست حسابی ببینیم
net
۴ آذر ۱۴۰۱چراغ جلو و جلوپنجره کپی رم و طراحی داخلی کپی فوردf150
Arshia m3csl
۴ آذر ۱۴۰۱از ماشین بی کیفیت و نا شناخته بودن معلومه با پول این پیک آپ جی ۹ چینی خرید تویوتا هایلوکس مدل ۲۰۰۸ خیلی بهتره هم هایلوکس قدرتش بیشتره و هم خیلی محکم و کم استحلاکه و ماشینی هست که تروریست های زیادی ازش استفاده کردن که نشون دهنده قابل اعتماد بودن هایلوکسه جی ۹ وانتیه که هیچ کجای جهان شناخته شده نیست و معلوم نیست چقدر قابل اعتماد و محکم هایلوکس امتحانش رو پس داده ولی پیک آپ های چینی معلوم نیست که چی هست کیفیت و قدرت و موتور و دوامشون
مصطفی
۱۱ آذر ۱۴۰۱معلومه شناخت درستی ندارید نسبت به پیکاپ ها
یک کاربر
۴ آذر ۱۴۰۱چقد مثل F150 راپتور شده ولی بی کیفیت تر
احمدرضا
۴ آذر ۱۴۰۱به جای وانت های فورد و رم و شورولت و انواع تویوتا باید هر روز شاهد معرفی این ماشین های بی کیفیت و بی اصل و نسب چینی باشیم
mahdi-es17
۴ آذر ۱۴۰۱وای چه ماشینی عالی زیبایی ماشین بسیار زیبا جادار برای افرود نرفتن و نخریدن 😂😂😂
matin
۴ آذر ۱۴۰۱خود چینی ها هم اینارو سوار نمیشن
matin
۴ آذر ۱۴۰۱فرض بگیریم اصلا قیمتش بشه 1 میلیارد (که البته بیشتر هم میشه) که با دلار 30 هزار تومن میشه یه چیزی بیشتر از 30 هزار دلار حالا با 30 هزار دلار توی کشور های اروپایی و امریکا چی میدن اینجا چی میدن
انصافا قیمت گذاری اینا چه توجیهی داره؟؟
TML BN
۴ آذر ۱۴۰۱پهلوون پنبه ای دیگر
بیرونش که خیلی جواده فقط یک کوچولو کنسولش خوبه
Regra loaded
۴ آذر ۱۴۰۱160 اسب بخار اصن میتونه اینرو تکون بده؟!!
مجید
۴ آذر ۱۴۰۱خیلی خوبه خدایی نداشتیم چنین پیکاپی تو بازار چه عجب یه چینی خفن اوند
فرامرز
۴ آذر ۱۴۰۱سپرش رو نگاه! جاهای خالی و کیفیت بد پلاستیک حال آدم رو به هم میزنه
امیرحسین
۴ آذر ۱۴۰۱ماشینی با دو برابر قیمت واقعی اونم چینی
بساز بنداز از مسکن سازی ب صنعت خودرو سازی کشیده شده
حرفی نیست
تا توانی بتاز ک آخر خط رسیده
ممد ژانگولر
۴ آذر ۱۴۰۱همه چیش عالیه ولی کیفیت پخش مانیتورش خیلی پایینه در حد سامسونگ نیست
کاوه
۴ آذر ۱۴۰۱من فقط عاشق این چینیهام که میلیمتر میلیمتر از محصولاتشون میزنن که ارزونتر پاشون بیوفته،فلز کمتری ببره،مثلا میان عرض محصولاتشون رو کم میکنن،رینگو لاستیکها روی ماشین زار میزنه بس کوچیکه،جوری که تو خیابون کاملا میتونی تشخیص بدی ماشین چینیه.کلا دوستمون حرفش درسته،بخاطر بی لیاقتی و خیانت یک عده بجای تولید و مونتاژ و واردات خودروهای درجه یک و بروز جهان و عرضه اونها با قیمت متعادل شاهد مونتاژیک مشت کپی ناقص چینی و عرضه اونها به قیمت خودروهای درجه یک و اصلی هستیم.جالبه این خودروهای چینی فقط کمی قیافه و خیلی قیمتشون با هم فرق داره،در باطن همه یکی هستند.
بنده خدا
۴ آذر ۱۴۰۱نظرات دوستان منفی بوده
ولی بنده از نزدیک دیدم و با بچای تست ماشین هم صحبت کردم
کیفیت خوب داشبورد خووب و ظاهری تقریبا جذاب
البته همه تعاریف در حد چینی های موجود در ایران هستش!
کپی چینی جیپ هم توسط دیار خودرو امده که اونم خیلی جذاب بود
A1
۴ آذر ۱۴۰۱رادار تصادف داره اما ایربگ پرده ای نداره شگفتا وقتی میری چین ماشین فروشا سلف سرویس میزارن جلوت اگه بگی فرمونم نمیزارن
مهردادکمال
۴ آذر ۱۴۰۱از حق نگذریم یه کپی احمقانه اما پر ابهته
پارسا
۵ آذر ۱۴۰۱بهر حال پیشرفت و تکنولژی و اپشناشون خیلی سر تر از اشغالای گرون وطنیست
کاش ما که ادعامون میشه چینی اشغاله
لاعقل بتونیم به پای چینیها برسیم
متین
۶ آذر ۱۴۰۱سلام .من به همین پیکان وانت خودم راضی هستم . وپول دادن جای همچین ماشینی برای هر ایرانی حرامه، قیمتش، قطعاتش،کیفیت معلوم نیست. .البته نظر خودمو گفتم و شرایط خودمو.
حسین
۹ آذر ۱۴۰۱کار چینی ها درست کار ما ایرانی ها غلط تو دنیا این همه کارخانه ماشین هست اما ما باید وابسته به کشور چین باشیم