یک کراساور چینی از برند بستیون زیرمجموعه FAW برای مونتاژ توسط بهمن آماده شده است. این خودرو از نظر فنی تفاوت چندانی با دیگر شاسیبلندهای بازار ایران ندارد اما در طراحی کابین، جذابیتهای خاص فراهم میکند.
تنوع کراساورهای چینی بازار ایران، روزبهروز بیشتر میشود اما خبری از تولید انبوه و عرضهی چشمگیر برای پاسخ به نیاز مردم نیست. ظاهرا شرکتهای مونتاژ کار از عطش خریداران و شرایط بورس کالا، رضایت دارند. حالا کاهش قیمت در بازار آزاد، تقاضای سنگین از سوی خریداران را کم میکند؛ اما افزایش تنوع محصول با عرضهی محدود، ادامه دهنده اوضاع فعلی خواهد بود.
بستیون (Bestune)، نام جدید برای برند بسترن (Besturn) است که از اوایل دههی ۱۳۹۰ به ایران وارد شد. این مجموعه ۱۷ سال سابقه فعالیت دارد و مشابه دیگر خودروهای ساخت FAW از پلتفرم محصولات مزدا برای اولین تولیدات خود استفاده کرد. از سال ۲۰۱۸، بستیون جایگزین بسترن شد تا برای صادرات به خارج چین، جذابتر باشد.
سابقه همکاری بهمن موتور با مزدا و فاو چین، مونتاژ خودروهای بستیون توسط شرکت ایرانی را قابل پیشبینی نشان میدهد. حالا منابع غیررسمی از احتمال مونتاژ کراساور T77 توسط بهمن موتور خبر میدهند. البته دیگر نکته مهم این است که شرکت بستیون، امروزه مدلهای متنوع سدان و شاسیبلند در سطح اول کیفیت فنی بازار چین را تولید میکند و T77 یکی از ارزانترین مدلها محسوب میشود.
بستیون T77 در سال ۲۰۱۸ رونمایی شد و حالا قدیمیترین خودروهای درحال تولید شرکت سازنده است. این خودرو با ۲ نوع پیشرانه و گیربکسهای اتوماتیک یا دستی عرضه میشود. همچنین دارای خط مونتاژ فعال در کشور روسیه است. خودروی لادا X-Cross 5 مونتاژ روسیه نیز، براساس بستیون T77 طراحی و ساخته شد.
طراحی بدنه و نمای ظاهری بستیون T77
چراغهای بزرگ با جلوپنجرهی حجیم، مهمترین ادوات در نمای اصلی بستیون T77 هستند. طراحان این خودرو، حجم نسبتا زیاد پلاستیک سیاهرنگ در سپرها را به شکلی زیرکانه با المانهای مختلف، مدیریت کردهاند تا کمتر دیده شود؛ اما به هر حال، این مواد در سراسر گلگیرها، رکاب و خصوصا سپر عقب به وضوح دیده میشوند.
سبک طراحی بستیون T77 از نمای جلو، تاحدودی یادآور کراساورهای لوکس DS فرانسه است. حجمدهی سپر و درپوش موتور، جذاب به نظر میرسد؛ درحالیکه نمای جانبی چندان متفاوت از دیگر خودروهای چینی میانرده نیست. شیب سقف به سمت عقب و رنگ تیره برای ستون سوم، المانهای از مد افتاده برای بستیون T77 هستند.
در نمای عقب، الگوبرداری واضح از پورشه دیده میشود. جایگاه پلاک و حجمدهی درپوش صندوق، جالب توجه است و البته حجم نسبتا زیاد پلاستیک سیاهرنگ، آزاردهنده به نظر میرسد. بستیون T77 تلاش میکند تا با رینگهای ۱۸ اینچ، چراغهای LED و ریل باربند روی سقف، حس یک کراساور اسپرت و جوانپسند داشته باشد.
در مجموع، میتوان T77 را محصولی جذاب برای مخاطب ایرانی دانست. این خودرو با طول ۴,۵۲۵ میلیمتر، عرض ۱,۸۴۵ میلیمتر، ارتفاع ۴,۵۲۵ میلیمتر و فاصله محوری ۲,۶۰۰ میلیمتر عرضه میشود.
طراحی داخلی و نمای کابین بستیون T77
فرم داشبورد و ادوات دیجیتال داخل اتاق، مهمترین نکات مثبت برای خریدار T77 هستند. بعضی نمونههای دیده شده از این خودرو در چین، صندلیهای چرم دو رنگ با طراحی چشمنواز دارند که قطعا برای مخاطب ایرانی، جذاب خواهد بود.
برای سیستم سرگرمی و مسیریاب ماهوارهای، نمایشگر لمسی ۱۲/۳ اینچ وجود دارد. پشت فرمان هم پنل دیجیتال استفاده شده است تا عاشقان فناوری در کشورهای کمتر توسعهیافته جذب T77 شوند. فرمان D شکل با کلیدهای گردان، دستهدندهی مشابه بیامو و بخش نقرهای رنگ وسط داشبورد که شیب ملایمی به سمت سرنشین، دیگر نکات جالب در طراحی داخلی این خودرو هستند.
با نگاهی دقیق به تودریها و جزئیات کابین در T77 میتوان کراساور بستیون را تاحدودی برتر از غالب خودروهای چینی موجود در ایران دانست. مواد به کاررفته در صندلی، دکمههای داشبورد و دستگیرهها، نسبتا با کیفیت و قابل قبول به نظر میرسند.
درمجموع میتوان از طراحی داخلی و کیفیت ادوات کابین T77 رضایت داشت. این خودرو صندلیهای راحت برای چهار سرنشین دارد اما فضای بار، چندان کاربردی نیست و حجم بزرگی از صندوق با جایگاه چرخها، گرفته شده است.
تجهیزات فنی و پیشرانه بستیون T77
دو موتور توربوشارژ ۱/۲ و ۱/۵ لیتر برای T77 وجود دارد اما قطعا نمونهی قویتر برای بازار ایران استفاده خواهد شد تا کمبود توان حرکتی نسبت به رقبا نداشته باشد.
مدل ۱/۲ لیتری با قدرت ۱۴۳ اسب بخار و گشتاور ۲۰۴ نیوتنمتر تولید میشود. نسخهی ۱/۵ لیتر، ۱۷۰ اسب بخار و ۲۵۸ نیوتنمتر دارد. میانگین مصرف سوخت این خودروها ۶ تا ۸ لیتر در صد کیلومتر است و هردو با گیربکس دستی ۶ سرعته یا اتوماتیک ۷ سرعته دبل کلاچ، در چین و روسیه عرضه میشوند.
اطلاعات دقیق از شتاب و سرعت بستیون T77 منتشر نشده است اما میتوان سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۱ ثانیه و نهایت سرعت ۱۷۰ تا ۱۸۰ کیلومتر برساعت را برای مدل مجهز به موتور ۱/۵ لیتر توربو پیشبینی کرد.
امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی بستیون T77
فرمان کمکی برقی، ترمز پارک دکمهای، ورود و استارت بدون کلید (Key less)، کروز کنترل، تهویه اتوماتیک، سانروف، سیستم کنترل پایداری و مدیریت لغزش، دوربین پارک و دید ۳۶۰ درجه، اتوهلد، سنسور عقب، هشدار نقطه کور و ۶ کیسه هوا، مهمترین امکانات بستیون T77 هستند. امکانات ایمنی پیشرفته مثل ترمز خودکار در سرعتهای بالا و حفظ خودرو بین خطوط، فعلا در فهرست آپشنهای این خودرو دیده نمیشود.
قیمت بستیون T77 در بازار جهانی و در ایران
مدل ۱/۲ لیتری دنده دستی به عنوان ارزانترین نمونهی بستیون T77، به قیمت ۱۳ هزار دلار در روسیه فروخته میشود. همین خودرو با گیربکس اتوماتیک، ۱۵ هزار دلار قیمت دارد و همراه آپشنها کامل، ۱۷ هزار دلار است.
نسخهی ۱/۵ لیتر دنده اتوماتیک از بستیون T77، آستانه قیمت ۱۷ هزار دلار دارد. قیمت بستیون T77 توسط بی ام کارز در ایران ۲ میلیارد و ۱۳۸ میلیون تومان اعلام شده است.
HR3
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲بهمن موتور هم رسما برای چین داره کاری رو می کنه که کمپانی هند شرقی The British East India Company برای ملکه انگلیس تو هندوستان انجام میداد
Ss
۱۰ شهریور ۱۴۰۲کاری به کیفیت و قدرت و این جور چیزها ندارم.ولی این که بهمن از هر کمپانی در چین یک خودرو میاره برای مشتری دردسر ساز هست. حداقل ام وی ام و کرمان موتور از یک شرکت خودرو میارن اینجوری هم قطعات مشترک دارند که هزینه و پیدا کردن را آسانتر می کند(مثلا خیلی از قطعات ۵۳۰ با تیگو ۵ و ایکس ۳۳ مشترکه ) هم تعمیرکاران می دونند با چی سر و کار دارند.
MehdiTurbo
۱۱ شهریور ۱۴۰۲البته از هر کمپانیم نیورده بهمن همیشه فاو و بسترن اینا را میورد بستیونم زیر مجموعه همان فاو
بعضی وقتا همان زیر مجموعه خا یه ماشین بهتری از لحاظ طراحی از کارخانه مادر میزنن
بسترن باز ماشین خوبی به نظر میومد
البته اون یکی خودروش اسپکت فک کنم فاو نبود ولی خب نسبت به قیمتی که اعلام کرده بود نسبت به همه رقباش و طراحیش یه سر گردن از همه بالاتر بود
دیگه الان همشان چینی میارن حالا چه فرقی داره
اگه نه باید بهمن مزدا میورد ولی الان همه چینین
صدرا
۱۰ شهریور ۱۴۰۲با دلار 50.000هزار تومنی میشه 850میلیون و
با دلار 116.000هزار تومنی میشه 2میلیارد اینا چطور حساب می کنن
FURY
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲خودروی خوبیه . جون میده به عنوان « حق الزحمه و پاداش » بدیش به نماینده های مجلس .
البته یکم قیمتش کمه که عزیزان به بزرگی خودشون ببخشن .
هاتف
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲هم خودروی زیباییه، هم قیمت جهانیش عالیه. فکر کن اس یو وی اتومات فول آپشن هم قیمت نیسان ورسا!!
فرشید
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲گدابازی در نیار دیگه
mercedesamg
۱۰ شهریور ۱۴۰۲قیمت که ماشالله یه ماهه درست میشه،تنها مشکل اینه خودروی چینی بیکیفیته که نمایندگان گرامی ازش گله مندند!(از اونجایی که دوستان تا الان خودروهای اروپایی رو از زیرِ میز تحویل میگرفتند مزاجشون با چینیان سازگار نیست)
ali
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲چینی که از لحاظ طراحی خیلی به دلم نشست. کابینش اون طراحی های چینی طور نداره و متفاوته که خوبه. حیف که چینی هست با این طراحی زیبا.
علی جردن
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲واسه مردم ماشین خوب ندیده ایران این ماشینا حکم الماس رو داره الان میفهمم ایران خودرو و سایپا عمدا داشبورد و غربیلک فرمان رو همیشه مشکی تولید کردن تا وقتی چینی های رنگی منگی بیاد مردم دلشون براش بره وگرنه نه قابلیت اطمینان دارن و شجره و سابقه و کیفیت ژاپنی هیچی جز مقداری بزک ندارن
ehsan.fa
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲یکی از عزیزان کادر بیهوشی که به تازگی رفته آمریکا نوشته بود رو سنگ توالت نشسته بودم و آمازون رو چک کردم دیدم برای تبلت ماکروسافت تخفیف گذاشته ، نوشته قبل از کشیدن سیفون خریدمش شغلم هم همون شغل داخل ایران هست ، چقدر ظلم به ما میشه و چرا به ما ظلم میکنند ؟
احمد
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲یکی از دلایلی که نت باید ملی بشه همین
باور کردن چرندیات اونور ابی ها درست مثل اون کسی که که تو فرانسه پنجاه یورو دستش گرفته بود میگفت حقوق یک ساعت کارگری
آرین
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲احمدآقا درست میگه. وقتی میتونیم چرندیات خودمون رو باور کنیم چرا بریم چرندیات اونور آبیها رو باور کنیم؟
با من باش هموطن، تا چرندیات صداوسیمای خودمون رو به گوش اونور آبیها برسونیم.
امین
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲تو باور نکن ، ما میخواهیم باور کنیم.نت ملی بشه که گنده کاری شماها معلوم نشه
حامد
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲خدا به ما عقل داده که فرق بین دروغ و راست رو با توجه به منبع خبر و سابقه منبع و عوامل دیگه ای بسنجیم و قبول کنیم یا نکنیم.
احتمالا شما از این موهبت بی بهره ای که موافق بستن تمام منابع خبری و ملی کردن نت هستی تا خبرهای جریان خاصی مدام تو مغزتون فرو بره و لذت ببرین از زندگی که چقد همه چیز گل و بلبله! و یه موقع خبر های دیگه و به قول خودتون سیاه نمایی و خود تحقیری نشنوید که مکدر نشه خاطرتون!
سالار محمدی
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲بله درسته عموی منم رفته سال پیش الان بوگاتی خریده اونم دستشویی بودش قبل اینکه با افتابه اب بریزه خریدشو اینترنتی انجام دادش.
امیر
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲سایبری ها ریختن
مجتبی .
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲دستور دارن هیچ فضایی پاک نمونه
❤BMW❤
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲الان اینکه قبل از کشیدن سیفون خریدهتش مهمه ؟
ehsan.fa
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲دوستان یه عده معلوم الحال بمن حمله کردن ، قطعا همه ما تجربه کار با گوشی در توالت رو داریم و احتمالا برخی از شما مثل من هنگام کار در توالت با گوشی بسته یا شارژش تموم شده و همونجا بسته خریده ، منظور از این داستان قدرت خرید بالای کشورهای پیشرفته س که با کار یکسان با ما حقوق بالاتر و امنیت مالی بیشتری دادند. اینکه تبلت ۹۰۰ دلاری رو با بوگاتی مقایسه میکنند و یا ۵۰ یورو رو به عنوان حقوق یکساعت کارگر معرفی میکنند هدفشون جز برهم زدن امنیت روانی جامعه نیست.
خیلی وقت بود کامنت نمیزاشتم چه خوب که سایبری سوز شد ، منکه عکس و اسم خودمم شما… قایم شدین.
MehdiTurbo
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲بیاین قبول کنیم حال هممون خوب نیس
هممون مریضیم جامعه شده پر از ادمای مریض که نمیخوان قبول کنن هیچ فکر میکنن خودشان سالمن بقیه مریض
قبلا شاید ۲۰ ۳۰ درصد ادم سالم پیدا میشد اونام لا به لا بقیه مریض شدن یا رفتن خارج وضعیت فاجعه بار تو خود جامعه تو فضای مجازی تو اینستا تو پدال
خودم مخالف بستن کامنتا بودم ولی فکر میکنم همان کار پدال که کامنتا مخفی بود بهتر بود
تا قبول نکنیم مریضیم چیزی بهتر نمیشه
نمیدونم تهش چی میشه ولی حداقل میشد برای نسل بعد کاری کرد اینقدر خودخواهیم که حتی به نسلای بعدم فکر نمیکنیم و اینقدر مریض از دیدن شادی و خنده نسل جدید دردمون میگیره چون خودمون نداشتیم
کاش میشد کاری کرد
فتاح
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ما هم تو دسشویی به قسطامون فکر میکنیم
MC20
۱۰ شهریور ۱۴۰۲احسان جان شما که از ایران خودرو 2 تا 2 تا ماشین صفر می گیری و بعدش هم توجیه می کنی دیگه چرا می نالی ؟ درضمن برای اون کادر بیهوشی هم خوشحالم که بالاخره تونست سهمش رو از زندگی ، قبل از کشیدن سیفون توالت در سرزمین سرخوپوست ها بگیره … از صمیم قلب براش خوشحالم که دنیاش به بزرگی یه خرید اینترنتی از آمازونه … من جای اون بنده خدا باشم 30 سال دیگه برای نوه هام هم با افتخار تعریف میکنم که به جای موندن در سرزمین مادری و جنگیدن و گرفتن حقم ، ترسیدم و فرار کردم و سرزمینم رو به 2 ز د ها سپردم و اومدم ینگه دنیا تا بتونم از آمازون قبل کشیدن سیفون ، تبلت بخرم …
dddd
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲خدایا چرا میر سلیم و مافیای خودرو تو مملکت داریم که باید خودروها رو چند برابر بخریم. خدایا به مردم ایران یه نظری بکن و از شر ظلم نجاتش بده.
علی
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲خودرو سازان دیگه شدن مستعمره چین هرچی ماشین بیخوده که در هیچ کجای دنیا خواهان نداره و فروش نمیره میارن ایران برای فروش. این خودرو ها اصلا ارزش خرید نداره . نه به خرید خودرو تا کاهش قیمتها و بهبود کیفیت و کوتاه شدن دست دلال و مافیای خودرو .
مشتاقی
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲به جایی رسیدیم که آرزو میکنیم ای کاش تو چین زندگی میکردیم.
رفاه چینی ها سال به سال بیشتر شده
گرچه حکو.مت کمو.نیستی دارن ولی ثبات و رفاه و اشتغال و امید به آینده توش موج میزنه.
ما که دیگه از اروپا و آمریکا وا موندیم، ای کاش اقلا چین زندگی می کردیم.
محمود
۱۰ شهریور ۱۴۰۲در حوزه سیاسی و دولتی فرم کمونیستی دارن ولی اقتصاد ازاد به فرم لیبرالی دارن و دقیقا از همون دوران تغییر فرم اقتصاد دولتی به ازاد شروع به پیشرفت کردند
Nima
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲هم فاو برند خوبیه(البته نسبت به رقبای چینی آشغالش)هم بهمن سابقه نسبتا خوبی توی منتاژ خودرو داره و همچنین این محصول بنظرم میتونه از فیدیلیتی و دیگیلیتی جذاب تر باشه البته با قیمت های عجیبی که فی میخوره این خودرو های پلاک جمهوری اسلامی واقعا ارزش خریدشون رو به صفر میرسونه و نخری بهتره
کاربر۶۷
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲بنزین بی کیفیت و موتور های توربو.هرجای دنیا که باشه غیر عقلانیه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲افرادی که جک s5 خریدند و 5-6 ساله سوار می شن الان بیش از 100 هزار کیلومتر رانندگی کردن و هنوز مشکل خاصی ندیدن
غیر از رنو تلیسمان، من هنوز با ماشین توربوشارژ که با بنزین ایران مشکل جدی داشته باشه ندیدم
آرین
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲میزان بوست توربو هم خیلی تو این قضیه تاثیر داره ولی شنیدم(ندیدم) که s5های زیادی موتور سوزوندن.
حافظ
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲به این بنزین بی کیفیت روغن موتور تقلبی را هم اضافه کنید که هر دو با هم چه بلائی سر پیشرانه ی خودرو میآورند
Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲
۱۱ شهریور ۱۴۰۲درسته ولی اگه بدونی چه کار کنی خیلی آسونهمن خودم المانی سوارم هفته ۱ بار اکتان بوستر زادو و روغن اصل بی ام و یک ترکیب فوقالعاده برای خودرو های المانی هست بی نظیره
کاربر۶۷
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ازقبل تر ها اسمش bestune بود!!!
حسن
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲هرچه کنی به خود کنی گرهمه نیک وبدکنی دردملت کم سوادی هست نه بیسوادی تتا علم واگاهی خودشوبالانبره نمیدونه ازکجاوازکی ضربه میخوره
مجتبی
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲کشورهای جهان دنبال تکنولوژی جدید خودرو هستند کشور ما دنبال چند شنبه قرعه کشی بزاریم 😔😔😔😔😔یه عمر بدبختیم
عيسي
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲چقدر خرید های تو مستراح اونور آب زیاد شده ؟
حافظ
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲به این بنزین بی کیفیت روغن موتور تقلبی را هم اضافه کنید که هر دو با هم چه بلائی سر پیشرانه ی خودرو میآورند
هیراد
۱۰ شهریور ۱۴۰۲یه ایرانی باید تمام درامد سی سالش رو بذاره کنار تا خونه بخره و یه امریکایی بدبخت بیچاره سه سال
ایرانی سه سال و نیم کار کنه پراید میخره
امریکایی سه ماه معادل قیمتیش رو
البته هیچی خرج نکنه هموطن ایرانی و فقط پس انداز کنه
اینجوری دستشویی هم نمیره که نیاز به سیفون کشیدن باشه
mercedesamg
۱۰ شهریور ۱۴۰۲برادر آخه خود DS چیه که اومدی ازش کپی کنی؟چراغ جلو و پنل دنده که اصلا زار میزنه
A1
۱۱ شهریور ۱۴۰۲خدا لعنت کنه اون سازنده این مانیتورهای اس w222 رو که برای نصف ماشینای چینی اینو داده بهشون بسه دیگه