فیدلیتی الیت چه تغییراتی را تجربه کرده است و چه تفاوتهایی با فیدلیتی پرستیژ دارد؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤالات با پدال همراه باشید.
فیدلیتی پرایم که در سال ۱۴۰۰ راهی بازار کشورمان شد، با استقبال بالایی مواجه و به یکی از شاسیبلندهای چینی موفق در ایران تبدیل شد. حال بهمن موتور برای اینکه همچنان محبوبیت فیدلیتی را در بازار حفظ کند، اقدام به معرفی نسخه فیسلیفت این خودرو با پسوند الیت کرده است. این نسخه جدید برای اولین بار در نمایشگاه خودروی تهران ۱۴۰۳ معرفی شد و قرار است سال آینده راهی بازار شود. ازاینرو، در ادامه قصد داریم فیدلیتی الیت را با فیدلیتی پرایم مقایسه کنیم و به بررسی تغییرات و تفاوتهای این نسخه جدید بپردازیم.
معرفی اجمالی فیدلیتی
خودرویی که در کشورمان با نام فیدلیتی پرایم عرضه شد، در اصل جتور X70 نام دارد. جتور برندی متعلق به چری است که در سال ۲۰۱۸ تأسیس شد و X70 اولین محصول آن بود. یک سال بعد، این برند مدل X70S را معرفی کرد که نسخهای کمی لوکستر با داشبورد کاملاً جدید و مدرنتر و همینطور جلوپنجره متفاوت از X70 معمولی بود. فیدلیتی پرایم که در ایران میبینیم، درواقع همین X70S است. این مدل در سال ۲۰۲۲ نیز فیسلیفت شد و حالا بهمن موتور این نسخه را با نام فیدلیتی الیت به ایران آورده است.
تفاوتهای ظاهری فیدلیتی الیت و پرایم
تغییرات ظاهری فیدلیتی الیت نسبتاً جزئی هستند ولی بااینوجود، با نگاهی به نمای جلوی خودرو میتوان متوجه شد که با نسخهای جدید طرف هستیم زیرا اصلیترین تغییرات در این قسمت صورت گرفته است. در دماغهٔ خودرو هرچند چراغها دستنخورده باقیماندهاند ولی در بین آنها جلوپنجرهٔ بزرگتر و هشتضلعی خودنمایی میکند که تا روی سپر کشیده شده است. برای هماهنگی چراغهای قبلی با این جلوپنجرهٔ جدید نیز تریمهایی مشکی در انتهای چراغها کار شده که چندان جالب به نظر نمیرسد. کمی پایینتر، شاهد طراحی جدیدی برای سپر هستیم که ورودیهای هوا را تغییر داده است. دیلایتهای روی سپر نیز هرچند مثل قبل همچنان طرح چهارتایی دارند ولی حالا داخل ورودیهای هوای تزئینی عمودی قرار گرفتهاند.
در قسمت جانبی بهجز آینههای جانبی جدید، تغییر خاصی صورت نگرفته و همان پروفیل قبلی را میبینیم درحالیکه در عقب هم حجم تغییرات بسیار کمتر است و همچنان شاهد همان چراغهای فیدلیتی پرایم هستیم ولی در پایین میتوانیم تغییراتی را ببینیم. در این قسمت، طراحان چری اقدام به طراحی سپر جدیدی کردهاند که خروجیهای هوای تزئینی عمودی در بالا، دیفیوزر جدید و جا پلاک متفاوت از ویژگیهای آن هستند. علاوه بر این، چهار سر اگزوز دایرهای بزرگ در طرفین سپر نیز جایگزین سر اگزوزهای چندضلعی و کوچکتر قبلی شدهاند که البته سنخیتی با پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری کوچک زیر کاپوت ندارند. ازآنجاییکه این فیسلیفتی جزئی است، ابعاد فیدلیتی الیت نسبت به قبل تغییری نکرده و همچنان ۴,۷۳۵ میلیمتر طول، ۱,۹۰۰ میلیمتر عرض و ۱,۷۱۰ میلیمتر ارتفاع دارد.
تفاوتهای داخلی فیدلیتی الیت و پرایم
فیدلیتی الیت در داخل تغییر خاصی را تجربه نکرده و با همان داشبورد قبلی ارائه میشود. این یعنی همچنان شاهد همان نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی در بالای داشبورد، صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی، دریچههای تهویهٔ طرح سراسری و غربیلک فرمان D شکل هستیم. کنسول مرکزی هم با شارژر بیسیم گوشی و شیفتر الکترونیکی گیربکس، همان نمونهای است که در سال ۱۴۰۱ در نسخهٔ جدید فیدلیتی پرایم ارائه شد یعنی نسخهای که به گیربکس دوکلاچه تر مجهز شد و اولین بار در نمایشگاه خودروی اصفهان در آذر ۱۴۰۱ به نمایش درآمد. تنها تغییراتی که در داخل فیدلیتی الیت دیده میشود، طراحی جدید پنل کنترل سقف پانوراما برای دسترسی آسانتر و تغییر رنگ تریم روی داشبورد است. درمجموع، هرچند فضای داخلی فیدلیتی الیت هنوز مدرن و قابلقبول به نظر میرسد ولی در قیاس با رقبای جدیدتر چینی مثل فونیکس تیگو ۷ پرو مکس خیلی حرفی برای گفتن نخواهد داشت. این نسخه هم مثل فیدلیتی پرایم در نسخههای پنج و هفتنفره با دو یا سه ردیف صندلی عرضه خواهد شد.
تفاوت امکانات فیدلیتی الیت و پرایم
به لیست امکانات فیدلیتی الیت چند آپشن جدید اضافه شده است که عبارتاند از:
- دستیار صوتی
- سردکن صندلیهای جلو
- اپل کارپلی
- اندروید اتو
غیرازاین چند مورد، امکانات قبلی که در فیدلیتی پرایم میدیدیم همچنان در نسخهٔ الیت هم وجود خواهند داشت. این تجهیزات شامل موارد زیر میشود:
- ترمز پارک برقی با اتوهلد
- سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
- کنترل کشش و کنترل پایداری
- هشدار حرکت بین خطوط
- سیستم پایش نقاط کور
- سیستم پایش باد تایرها
- ایربگهای جلو و جانبی
- تنظیم برقی صندلیهای جلو با گرمکن
- صندلیهای چرمی
- نورپردازی داخلی
- نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی
- صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی
- دوربین ۳۶۰ درجه
- دوربین دنده عقب
- دوربین ثبت وقایع
- ۸ بلندگو
- شارژر بیسیم گوشی
- سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای
- کروز کنترل
- حالات رانندگی اقتصادی و اسپرت
- سانروف پانوراما
- شیشههای عقب دودی
- سنسور پارک جلو و عقب
- در صندوق برقی با سنسور پایی
- چراغهای خودکار
- آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن
- سنسور باران
تفاوت موتور فیدلیتی الیت و پرایم
فیدلیتی الیت در پیشرانه و گیربکس تغییری را تجربه نکرده و با همان قوای محرکهٔ قبلی عرضه میشود که در نسخهٔ پرایم دیدهایم. این یعنی زیر کاپوت کراساوور جدید گروه بهمن همچنان همان پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر آشنای چری قرار دارد که ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. نیروی این موتور نیز توسط گیربکس شش سرعتهٔ دوکلاچه تر به چرخهای جلو منتقل میشود. همانطور که گفته شد، این گیربکس در سال ۱۴۰۱ برای فیدلیتی پرایم ارائه و جایگزین گیربکس کلاچ خشک قبلی شد که مشکل داغ کردن داشت. فیدلیتی الیت با وزن ۱۵۶۰ کیلوگرم در نسخهٔ پنجنفره و ۱۵۷۵ کیلوگرم در نسخهٔ هفتنفره، در هر صد کیلومتر بهصورت ترکیبی ۸.۱ لیتر بنزین مصرف میکند و به باک ۵۵ لیتری مجهز است. رینگهای این خودرو ۲۰ اینچی است و با لاستیکهای ۲۵۵ پوشیده شده است.
قیمت فیدلیتی الیت
بهمن موتور فعلاً قیمت نهایی فیدلیتی الیت را اعلام نکرده است ولی قطعاً گرانتر از فیدلیتی پرایم خواهد بود که قیمت کارخانهای یک میلیارد ۵۱۵ میلیون تومانی در نسخهٔ پنجنفره و یک میلیارد ۵۳۳ میلیون تومانی در نسخهٔ هفتنفره دارد. این شرکت پیش ثبتنام فیدلیتی الیت را با پیشپرداخت ۶۳۰ میلیون تومان برای نسخهٔ پنجنفره و ۶۴۰ میلیون تومان برای نسخهٔ هفتنفره با موعد تحویل تیر ۱۴۰۴ آغاز کرده است. ازجمله رقبای فیدلیتی الیت در بازار کشورمان میتوان به فونیکس تیگو ۷ پرو، لاماری ایما و هایما S7 پرو اشاره کرد. بهطورکلی، با توجه به تغییرات جزئی که در فیدلیتی الیت صورت گرفته، اگر سراغ همان نسخهٔ پرایم هم بروید، چیز زیادی را از دست نخواهید داد کما اینکه فیدلیتی پرایم با جلوپنجرهٔ کوچکتر و سر اگزوزهای معمولی، ظاهر هماهنگتری هم نسبت به نسخهٔ الیت دارد.
این پست را در Instagram مشاهده کنید