واردات مزدا ۳ جدید به ایران آغاز شده است. این خودرو از برند ژاپنی، با تیپ بدنهی سدان، میتواند جذابترین محصول صفر کیلومتر برای کشورمان باشد.
واردات مستقیم خودرو از ژاپن یا کشورهای اتحادیه اروپا، ماموریت غیرممکن برای شرکتهای ایرانی است. از سویی دیگر، مبادلات اقتصادی بین ایران و چین سهولت بیشتری دارد. این شرایط، میتواند برای واردات خودروهای مونتاژ چین که ساخت برندهای مشهور دنیا هستند، استفاده شود.
بهمن موتور، سابقه مونتاژ دو نسل از مزدا ۳ در ایران دارد و سالها، یکی از باکیفیتترین خودروهای بازار کشورمان را ارایه کرده است. مهمترین عاملی که همکاری گروه بهمن با مزدا ژاپن را به انتها رساند، تحریمهای امریکا بود. حالا ظاهرا برای ورود مزدا ۳ مونتاژ چین به ایران، مشکل قانونی وجود ندارد و شرکت آفتاب خودرو میتواند به عنوان خریدار با واسطه، اقدام عملی برای واردات را انجام دهد.
مزدا ۳ یکی از موفقترین خودروهای تولیدی در تاریخ شرکت سازنده است. این محصول، سال ۲۰۰۳ جایگزین مزدا ۳۲۳ شد که از سال ۱۹۶۳ به مدت چهار دهه، فروش بسیار موفق را تجربه کرده بود. دو مدل آخر ۳۲۳، توسط گروه بهمن به مصرفکننده ایرانی رسید و بعد برای مدتی حدود ۱۷ سال، مزدا ۳ نسل اول و دوم در کشورمان مونتاژ شد. آخرین نمونه این خودرو با مونتاژ بهمن موتور، سال ۱۴۰۰ به مصرف کننده ایرانی رسید.
بیشتر بخوانید:
- بستیون T77 محصول جدید بهمن موتور؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت در ایران
- ارزان ترین خودروهای دنیا با حدود قیمت ۱۰ هزار دلار
- آیا شاهین اتوماتیک گران ترین خودروی ساخت ایران ارزش خرید دارد؟
درحالی که مردم ما، هرگز مزدا ۳ نسل سوم را برای بازار ایران ندیدند (البته به جز در مناطق آزاد) حالا احتمال ورود نسل چهارم وجود دارد. این مدل، سال ۲۰۱۹ رونمایی شد و هماکنون، ۵ خط تولید بزرگ در ژاپن، مکزیک، تایلند، ویتنام و چین دارد. طبیعتا مزدا ۳ ساخت کشورهای مختلف، از نظر فنی متفاوت است. این خودرو با انواع پیشرانههای بنزینی، دیزلی و هیبرید تولید میشود؛ اما نسخه سدان ۲ لیتر تنفس طبیعی، شانس بیشتری برای واردات به کشورمان دارد. برای بهبود اطلاع رسانی به مخاطبان، در مطلب پیش رو از تصاویر مزدا ۳ سدان و هاچبک استفاده شده است.
طراحی ظاهری و نمای بیرونی مزدا ۳ جدید
بدون شک مزدا ۳ در کلاس خودروهای کامپکت خانوادگی، یکی از زیباترین مدلهای دنیا محسوب میشود. حس اسپرت و تهاجمی به خوبی در ادوات جلو فراهم شده است؛ ضمن اینکه تمایز قابل ملاحظه با رقبا شامل هوندا سیویک و تویوتا کرولا نیز دارد.
چراغهای باریک و جلوپنجرهی بزرگ، تناسب بسیار خوبی دارند. همچنین المانهای براق که زیر چراغ و جلوپنجره نصب شدهاند، جذابیت ظاهری مزدا ۳ را افزایش میدهند. حجمدهی بدنه در نمای جلو، بسیار خوب است و ادوات پلاستیکی سیاهرنگ در پایین سپر، چندان آزاردهنده محسوب نمیشوند. دیگر نکته جالب اینکه، مهشکن سنتی در طرفین سپر وجود ندارد و داخل کاسه چراغ است.
در نمای جانبی، حالت ساده و قوسدار (محدب) بدنه دیده میشود. این ترفند، مزدا ۳ را حجیمتر نشان میدهد. در راستای چراغها و درهای ورود به کابین، عملا خط خاصی دیده نمیشود. چرخهای ۱۶ اینچ در مدل پایه هم، بسیار ساده هستند. رینگ ۱۷ و ۱۸ اینچ برای مزدا ۳، مخصوص مدلهای سفارشی است.
در پشت، حجمدهی متناسب بدنه با پرهیز از شلوغکاری وجود دارد. چراغها باریک هستند و برای مدل سدان، لبهی درپوش صندوق به شکل تیز ارایه شده است تا شخصیت انتقامجو، تاکید شود. در مدل هاچبک، حالت تخم مرغی و حجیم مورد انتظار از یک هاچبک ژاپنی به خوبی برای مزدا ۳ فراهم است.
طول و عرض و ارتفاع مزدا ۳ سدان،۴,۶۶۰ و ۱,۷۹۵ و ۱,۴۴۰ میلیمتر با فاصله محوری ۲,۷۲۵ میلیمتر است. مدل هاچبک، دقیقا ۲۰ سانتیمتر طول بدنهی کوتاهتر دارد.
طراحی کابین و نمای داخلی مزدا ۳ مدل
استفاده از مواد نرم مشابه چرم در بخش بالایی داشبورد، یکی از مهمترین نکات مثبت در مزدا ۳ مدرن است. این مورد، به خوبی تفاوت یک خودروی اقتصادی با برند ژاپنی را در مقایسه با رقبای چینی نشان میدهد.
ترکیب چشمنواز از سادگی و المانهای مدرن در کابین مزدا ۳ وجود دارد. نمایشگر ایستاده روی داشبورد، مستطیل با اضلاع مساوری نیست و هماهنگ با دیگر اجزا، دارای خطوط مورب است. کلیدهای کنترلی مربوط به تهویه مطبوع نیز، مینیمال (کمینهگرا) هستند.
در مزدا ۳ به جای پنل دیجیتال بزرگ، حالت دایرهای با نمایشگر دیجیتال مدور استفاده شده است. طرفین این قسمت نیز، خروجیهای تهویه مطبوع به شکل سه گوش، وجود دارند. مجموع این موارد، همراه با فرمان کاملا گِرد، حس اسپرت و کلاسیک برای راننده مزدا ۳ فراهم میکند.
غالب مدلهای مزدا ۳ بازار جهانی، صندلی پارچهای ساده دارند. این موضوع برای سرنشینان صندلی عقب، بیشتر به چشم میآید و حالت یک خودروی ارزانقیمت را تداعی میکند. صرفا مدلهای سفارشی از چرم برای فرمان و صندلی بهرهمند هستند. حتی رنگهای قرمز، سفید و قهوهای برای پوشش صندلی و داشبورد مزدا ۳ آپشنال وجود دارند.
مزدا ۳ جدید برای سرنشینان بلند قد روی صندلی عقب، چندان جادار و ایدهآل نیست. مدل هاچبک، صندوق ۳۳۴ لیتری دارد که نسبت به رقبا، کوچکتر است. در نسخه سدان، ۴۵۰ لیتر فضای حمل بار وجود دارد. هر دو مدل مزدا ۳، قابلیت خواباندن صندلی عقب دارند و به این شکل، بیش از هزار لیتر فراهم میکنند.
پیشرانه و تجهزات فنی مزدا ۳ جدید
در گمرک ایران، مدل مجهز به موتور ۲ لیتر تنفس طبیبعی از سری اسکایاکتیو G با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته مجوز گرفته است. این پیشرانه ۱۵۸ اسب بخار قدرت و ۲۰۲ نیوتنمتر گشتاور دارد. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت مزدا ۳ با شرایط گفته شده ۱۰ ثانیه است و حدود ۸ لیتر در صد کیلومتر، میانگین مصرف بنزین خواهد داشت. این خودرو با سیستم محرک جلو تولید میشود.
همچنین، مزدا ۳ با موتور ۲ لیتر هیبرید نیز وجود دارد. قدرت این مدل، ۱۲۲ اسب بخار با گشتاور ۲۱۲ نیوتنمتر است. مزدا ۳ هیبرید، میانگین مصرف سوخت ۶ لیتر در صد کیلومتر فراهم میکند و برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت، ۱۱ ثانیه زمان لازم دارد.
در بازار امریکا و اروپا مزدا با موتور ۲/۵ لیتر، ارزانترین نمونه است. این مدل، ۱۹۱ اسب بخار قدرت و ۲۵۲ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. زمان لازم برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت، ۸ تا ۹ ثانیه و میانگین مصرف سوخت، ۹ لیتر در صد کیلومتر است. بعضی نسخههای ویژه از مزدا ۳ مثل نمونه مجهز به موتور ۲/۵ لیتر توربوشارژ با قدرت ۲۵۰ اسب بخار و گشتاور ۳۴۰ نیوتنمتر، همراه سیستم دو دیفرانسیل قابل خرید هستند.
قیمت مزدا ۳ مونتاژ چین در بازار جهانی و ایران
مزدا ۳ موتور ۲ لیتر با قدرت ۱۵۸ اسب بخار و امکانات سطح متوسط، در چین به قیمت ۱۶ هزار دلار فروخته میشود. اگر نمونه واردتی برای بازار ایران را حدود ۱۷ تا ۱۸ هزار دلار تصور کنیم، احتمالا مزدا ۳ دنده اتوماتیک برای مصرف کننده ۱/۸ تا ۲ میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت.
در اروپا و امریکا، مزدا ۳ مجهز به موتور ۲/۵ لیتر با قدرت ۱۹۱ اسب بخار و گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته، آستانه قیمت ۲۵ هزار دلار دارد. برای مدل دو دیفرانسیل توربو ۲۲۷ اسب بخار، ۳۶ هزار دلار پرداخت میشود. این شرایط به خوبی نشان میدهند که واردات نسخههای خاص از مزدا ۳ برای بازار ایران، توجیه اقتصادی ندارد.
برای آگاهی از آخرین اطلاعیه های شرایط فروش بهمن خودرو این صفحه اختصاصی از پدال را دنبال کنید.
جدول مشخصات مزدا ۳ وارداتی به ایران
مشخصات | جزئیات |
---|---|
ابعاد | طول، عرض، ارتفاع: ۴,۶۶۰ ، ۱,۷۹۵ ، ۱,۴۴۰ میلیمتر، فاصله محوری: ۲,۷۲۵ میلیمتر |
پیشرانه | ۲ لیتر تنفس طبیعی (اسکایاکتیو G) |
قدرت | ۱۵۸ اسب بخار |
گشتاور | ۲۰۲ نیوتنمتر |
گیربکس | اتوماتیک ۶ سرعته |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۱۰ ثانیه |
مصرف سوخت میانگین | ۸ لیتر در صد کیلومتر |
سیستم محرک | دیفرانسیل جلو |
ظرفیت صندوق عقب | ۴۵۰ لیتر (در نسخه سدان) |
قیمت جهانی | حدود ۱۶ هزار دلار در چین |
قیمت احتمالی در ایران | حدود ۱.۸ تا ۲ میلیارد تومان |
مریم
۱۲ مهر ۱۴۰۲موندم چرا هیچکس به این نحوه قیمت گذاری شاکی نیست… یعنی واقعا شما ملت حاضرین پولتون رو بریزین تو جیب این شرکت هایی که اصلا مشخص نیستند هویتشون چیه.(هر چند خیلی تابلو و مشخصه!!!! منتهی باید مترسک ها رو کنار زد) خودرو ۱۶۰۰۰ دلاری که میشه حدود ۸۰۰ میلیون تومان رو چرا باید شما قیمت گذاری کنی بین ۱/۸ تا ۲ میلیارد؟!!!! مگه گروه بهمن قراره چه کار خاصی انجام بده؟میخواد طراحی کنه؟میخواد قطعه بسازه؟ فقط نقش دلالی رو داره انجام میده. چرا باید ۲۰۰درصد سود به جیب بزنه؟!!! در مورد تک تک خودروهای وارداتی چینی هم این مسأله صدق میکنه. چرا واقعا؟ آقایون، خانوما خب نخریم. سخته؟ بعد همین شرکت ها به خصوص بهمن حاضر نیستند (البته سیاست پشت پرده است!!!) یه قرون سود به سهامدارنشون هم بدن. دائما اعلام میکنن که ضرر ده هستیم که دروغ محضه. بابت هیچ کاری که نمیکنن دارن ۲۰۰درصد سود میگیرن(کم کم… چرا که بهمن با توجه به خرید انبوه که پاش ۱۶۰۰۰ دلار نمیافته که!!!! حداقل۳۰ درصد ارزون تر میخره). حکایت مردم ایران واقعا گریه آور شده. از ماست که بر ماست
ابراهیم
۱۲ مهر ۱۴۰۲با سلام ، تا زمانی که مافیای خودروسازی دولتی در ایران وجود داشته باشه مردم ما رنگ آرامش در بازار خودرو را نخواهند دید و یا باید تولیدات بی کفیت داخلی رو با قیمت گراف بخرن یا خودرو چبنی و خارجی رو با دو یا سه برابر قیمت استاندارد جهانی بخرن اونم بدون خدمات پس از فروش
net
۲۱ مرداد ۱۴۰۳عکس اول مزدا ۳۲۳ زمان خودش به همراه دوو سیلو و ماکسیما زیباترین ماشینهای داخل ایران بودند.حیفه ماشین های مزدا وارد ایران بشه
حسن
۱۲ مهر ۱۴۰۲آقای عزیز من به این قیمت ها راضی نیستم ولی شما رسما دارید …
به همین سادگی فراموش کردی دولت ۸۰ تا ۹۰ درصد برای خودرو های با حجم موتور ۱.۵تا ۲لیتر تعرفه گمرکی میگیره ؟! همش که سود شرکت نیست
ali
۱۵ مهر ۱۴۰۲یادمه یه زمانی حدود سال ۸۰ سیم کارت قرعه کشی میفروختن به مردم ۵۰۰ تومن طرف چندین سیم کارت میخرید و تو بازار یکی ۱ تومن میفروخت و با سودش زمین میخرید درحالیکه سیم کارت همه جای دنیا قیمتی نداشت و مجانی بود. چند سال بعد ایرانسل اومد و قیمت سیم کارت رو مجانی کرد همون دلالا هم به مسخره میگفتن ایران ول. دولت کمفروش و دلالا پدر مردم رو درآوردن
Amir Ali
۲۱ مهر ۱۴۰۲تعرفه گمرک مبدا و مقصد + هزینه حمل با کشتی + هزینه ترخیص کار همراه بار + بیمه + سود سرمایه گذار = قیمت نهایی
Mercedes
۲۳ آبان ۱۴۰۲بیاید از مترو استفاده کنیم از این به بعد 😂
ولی نه جدی مترو تو کلان شهر ها خیلی جوابه ،مترو هامون هم خداروشکر خوبه
اینطوری آمار سکته و هرس و جوش بابت خودرو هم میاد پایین
JaMsHiD_R1988
۲۱ مرداد ۱۴۰۳دولت تعرفه گمرک میگیره
این وسط نه شرکت وارد کننده آنچنان سود کلانی میکنه نه خریدار که کلا برا خریدار ضرره
سود اصلی و فوق کلان برای دولته که هیچ کاری نمیکنه فقط گمرک میگیره
بهروزی
۱۳ آذر ۱۴۰۳این خودرو وارداتی، کاری به گروه بهمن نداره ضمن اینکه به قیمت وارداتی ، هزینه هائی مانند عوارض گمرگی مالیات حمل و نقل و بیمه، عوارض َشهرداری و ارزش افژوذه و … هم اضافه میشه.
پژمان
۱۲ مهر ۱۴۰۲بحث همین جاست خودروسازبامثلآپانزده دزصدسودماشین رامیفروشد، ضررهم نمیکند،دولت مافیای کثیف ودرهم تنیده دولت وشرکت فلان با دویست درصد بیشتر ملت رامیچاپندبعداعلام ضررهم میکنند،این درحالیست که تعرفه متداول ۴ درصداست،چین این خودروها رابه امید ایران وچندتاکشورآفریقامونتاژ میکند،حالاجرأت داری یک والف ازیکیش بکن،بایدتاقطع چهارانگشتت بری،
نادر
۱۴ مهر ۱۴۰۲جالبه تهیه کننده گزارش مزدا ۳ جدید تو متن گزارش میگه قیمت این ماشین تا ۱۸ هزار دلار که تقریبا نزدیک ۹۰۰ میلیون تومان ولی اگه بدست مشتری ایرانی برسه میشه ۲ میلیارد تومان چرا یعنی تومان تومان دزدی بعدش معلوم نیست به کجاوابسته هستش که همینجوری اب دوغ خیاری رقم ماشین و میبرند بالا تنها راهش نخریدن از کمپانیهای ایرانی
هادی
۱۶ مهر ۱۴۰۲مگه تو خیال و رویا وارد بشه
تخصص اینا حرف و وعده وعیده
تو عمل هیچی به کاچی
عبدالباسط
۱۶ مهر ۱۴۰۲گزارشگر : قیمت جهانی مزدا 6 تقریبا 20 هزار دلاره که اگر نمونه واردتی برای بازار ایران را حدود 22 هزار دلار در نظر بگیریم . احتمالا مزدا 6 دنده اتوماتیک برای مصرف کننده 4 تا 5 میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت. واقعا مسخره تر از این مگه میشد ؟؟؟؟
Muty
۹ آذر ۱۴۰۲کجا 20 هزار تا ؟!!!
الان مزدا 3 از 25 هزارتا شروع میشه
Alireza
۱۶ بهمن ۱۴۰۲زیباست
رضا ميلاني
۲۰ فروردین ۱۴۰۳متأسفم برای خودم و مردم
به خدا اگر شرکت نیسان و مردا خبرداشته باشند
از این کلاهبرداری جدید
رضا ميلاني
۲۰ فروردین ۱۴۰۳چقدر عالی
ناشناس
۱۸ خرداد ۱۴۰۳شما رو دیگه چه به واردات مزدا! برین همون فینگ فانگتون رو بیارید
ناشناس
۲۱ مرداد ۱۴۰۳من نمیدونم این قیمت ها رو از کجا میزنید لطفاً مرجع رو هم بدید.
الان تو سایت مزدا تو آلمان نگاه کردم قیمت از حداقل ۲۸۱۴۰ یورو شروع میشه با موتور ۲.۵ لیتر ۱۴۰ اسب قدرت و گیربکس دستی به همراه رینگ ۱۶ اینچی بدون هیچ امکانات ویژه ای !!!
https://www.mazda.de/modelle/
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۱ مرداد ۱۴۰۳در متن هم گفتیم، مزدا 3 ساخت چین وارد ایران می شه با آپشنهای کم و قیمتی که مرجع قرار دادیم، بازار چین هست
آلمان نگاه نکن دوست عزیز 28 هزار یورو می شه 31 هزار دلار امریکا
ناشناس
۲۱ مرداد ۱۴۰۳از متن خبر:
در اروپا و امریکا، مزدا ۳ مجهز به موتور ۲/۵ لیتر با قدرت ۱۹۱ اسب بخار و گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته، آستانه قیمت ۲۵ هزار دلار دارد.
محمد.ش
۲۱ مرداد ۱۴۰۳ممنون از مقاله خوب، فقط یک نکته: مزدا 3 هاچبک فضای بار بزرگتری از مزدا 3 سدان داره
به همین خاطر کاربردی تر از نسخه سدان، و به نظرم مدل هاچبک اسپرتتر و جوان پسندتر از مدل سدان
مقایسه بدنه و فضای بار مدل سدان و هاچبک در لینک زیر هست
https://www.youtube.com/watch?v=BzMwA3aGgK8
رامتین
۲۱ مرداد ۱۴۰۳واقعا خودروی خوبی هست. اما باید قیمتش نصف بشه. امیدوارم این دولت کارهایی بتونه کنه.
مجید
۱۸ آذر ۱۴۰۳با این قیمت ها بازهم در آرزو پراید و تیبا کوییک ….