جدیدترین محصول بهمن موتور در کلاس وانت پیکاپ، نسخهی ارتقا یافته از کاپرا است که با کابین مدرن و بهبود تجهیزات الکترونیک ارایه میشود.
وانتهای مخصوص کار و باربری در ایران، تنوع چندانی ندارند. حدود ۲۰ سال پیش، وانت پیکان و مزدا ۲۰۰۰ که بعدا کارا نام گرفت، نقش مهمی در حملونقل کشور ما داشتند اما به مروز زمان، خودروسازان وطنی نیازهای مردم را فراموش کردند. حالا وانتهای چینی با قیمت گزاف، پرتعداد هستند اما به دلیل هزینهی نگهداری و استهلاک، مناسب باربری عمومی نیستند. این شرایط، اهمیت محصولات ارزانتر مثل کاپرا U را نشان میدهد.
بیشتر بخوانید:
کاپرا مونتاژ بهمن موتور، براساس وانت ساخت ZX Auto چین به نام گرند تایگر تولید میشود. این خودروها در چین و ایران، از سال ۲۰۱۲ عرضه شده و توقف تولید یا نسل جدید نداشتهاند. از سویی دیگر، بهروزسانی کابین و تجهیزات الکترونیک با تاخیر نسبت به رقبا ارایه شده تا محصول در کلاس اقتصادی باقی بماند.
وانت کاپرا U مشابه سالهای قبل از پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی ساخت میتسوبیشی چین با کد 4G69S4N استفاده میکند. این موتور قبلا ۱۲۵ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور داشت اما حالا برای کاپرا U به ۱۶۰ اسب بخار و ۲۲۰ نیوتنمتر گشتاور ارتقا یافته است. این مدل با گیربکس دستی ۵ سرعته و قفل دیفرانسیل مکانیکی با حالتهای 2H (دیفرانسیل عقب)، 4H (چهار چرخ سبک) و 4L (چهارچرخ سنگین) ارایه میشود.
وزن خالص کاپرا U به ۲۶۰۰ کیلوگرم میرسد و توان حمل بار ۸۷۰ کیلوگرم وجود دارد. ابعاد محفظهی بار ۱۶۰۰ در ۱۵۰۵ میلیمتر با عمق ۴۸۰ میلیمتر است. بعضی منابع، میانگین مصرف سوخت این وانت را ۱۰ لیتر در صد کیلومتر اعلام کردهاند اما با توجه به حجم موتور و عدم استفاده از سیستم توربوشارژ، میتوان عددی حدود ۱۲ تا ۱۴ لیتر در صد کیلومتر را پیشبینی کرد.
براساس کاتالوگ رسمی منتشر شده توسط گروه بهمن، کاپرا U با مشخصات ذیل عرضه میشود:
مشخصات ظاهری | |
---|---|
ابعاد خودرو (طول × عرض × ارتفاع) | ۵۲۶۵ × ۱۸۵۰ × ۱۷۸۰ میلیمتر |
ابعاد اتاق بار (طول × عرض × ارتفاع) | ۱۵۲۰ × ۱۵۱۰ × ۴۷۰ میلیمتر |
فاصله دو محور | ۳۱۰۰ میلیمتر |
وزن خالص | ۱۷۱۰ کیلوگرم |
ظرفیت باک | ۷۶ لیتر |
وزن ناخالص | ۲۶۱۰ کیلوگرم |
ظرفیت بار مجاز | ۸۷۰ کیلوگرم |
مشخصات فنی | |
---|---|
نوع موتور | میتسوبیشی تنفس طبیعی |
حجم موتور | ۲۳۷۸ سیسی |
حداکثر توان موتور | ۱۶۰ اسب بخار / ۵۲۵۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | ۲۲۰ نیوتنمتر / ۲۵۰۰ دور در دقیقه |
نوع جعبه دنده | ۵ دنده دستی + دنده عقب |
سیستم انتقال قدرت | دو دیفرانسیل (2H/4H/4L) |
مصرف سوخت (ترکیبی) | ۱۲ تا ۱۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
حجم باک | ۷۶ لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو ۵ |
حداکثر سرعت | ۱۵۰ کیلومتر در ساعت |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۱۳.۵ ثانیه |
حداکثر توانایی عبور از شیب | ۳۰ درجه |
حداقل فاصله از سطح زمین | ۲۱۰ میلیمتر |
زاویه ورود / خروج | ۲۸.۵ / ۲۳ درجه |
چرخها | ۲۳۵/70R16 |
سیستم فرمان | هیدرولیک |
تجهیزات ایمنی |
---|
کنترل پایداری الکترونیکی (ESC/ESP) |
کنترل کشش (TCS) |
کنترل لغزش (ASR) |
ترمز ضدقفل (ABS/EBD) |
کمکی ترمز (EBA/BAS/BA) |
کنترل حرکت در سرازیری (HAC) |
هشدار یادآور کمربند |
دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین کنار |
صندوق عقب با شاسیبندی و بدون کمربند |
امکانات رفاهی |
---|
تهویه مطبوع |
قفل مرکزی |
ستون فرمان قابل تنظیم |
مولتی مدیا |
نمایشگر لمسی |
دکمههای کنترلی روی فرمان |
دوربین عقب |
سنسور پارک عقب |
چراغ روشنایی در روز (DRL) |
چراغ روشن و خاموش شونده خودکار جلو (Auto Light) |
چراغ مهشکن جلو |
چراغ ترمز سوم |
Mohammad
۳ اردیبهشت ۱۴۰۴انصافا خودروی خوبی هست من به کی ام سی ترجیحش میدم ، امتحانش رو پس داده ، به هایلوکس نمیرسه و هیچکس هم نمیتونه با هایلوکس مقایسه کنه ، چون هایلوکس شاهکاره ، قیمتش هم یک سوم هایلوکس هست ولی در کل نسب به قیتش میارزه ، فقط ای کاش دنده اتومات هم داشت و یه نسخه فول آپشن داشت که کابین و داشبوردش یکم بهتر میشد مثلا صندلی ها برقی میشد ، من اگه پول داشتم میخریدم
Hadi
۳ اردیبهشت ۱۴۰۴اینم انگار داره به سرنوشت مزدا تبدیل میشه یک جلوپنجره و سپر عوض میکنن به تولیدش ادامه میدن
به نظرتون اگه کسی بخاد وانت دو دیفرانسیل بگیره کاپرا بهتره یا ریچ کدوم تو آفرود بهترن و استهلاک کمتری دارن
پیکان جوانان
۳ اردیبهشت ۱۴۰۴160اسب درسته یا 136 اسب ؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳ اردیبهشت ۱۴۰۴160 اسب بخار و 220 نیوتنمتر
ashkanyp
۳ اردیبهشت ۱۴۰۴شبیه کارونه یا کارون شبیه اینه
Sadegh
۳ اردیبهشت ۱۴۰۴تنها شباهتش گرافیک داخلی چراغ جلو هست و بس . . .