شرکت خودروسازی بنتلی تاریخچه کهن و غرورآفرینی را با خود یدک میکشد. این شرکت انگلیسی که نزدیک به یک قرن از پایهگذاری آن میگذرد، زمانی در تولید خودروهای با عملکرد بالا و لوکس چنان موفق بود که توانست هواداران زیادی در بین ثروتمندان علاقهمند به سرعت و مسابقه برای خود دست و پا کند. با این وجود، خیلی زود چراغ تولیدات آن کمفروغ شد و در چنگال دیگر شرکت تولیدکننده خودروهای لوکس و مجلل انگلیسی قرار گرفت و کمتوان شد. بههرحال، این برند انگلیسی بازهم به حیات خود ادامه داد تا درنهایت نیم قرن بعد و با تغییر مالکیت شرکت، بنتلی جان تازهای پیدا کرد.
بعد از آن و در اواخر هزاره میلادی قبل، گروه فولکسواگن خودروسازی بنتلی را به تصاحب خود در آورد و توانست با ترکیب مدیریت آلمانی و تزریق سرمایه خود، دوران شکوهمندی برای این برند لوکس و مجلل انگلیسی به ارمغان آورد. دورانی که همچنان پر رنگ به تجلی خود ادامه میدهد. نام و برند بنتلی همیشه با حس غرور و اشرافیت همراه بوده و نهتنها در دستان گروه فولکسواگن از اعتبار آن کاسته نشده است بلکه امروزه بیشتر از قبل هر عاشق خودرویی را به شعف وادار میکند.
بنتلی در گذر زمان
خودروسازی بنتلی یک شرکت ثبت شده انگلیسی است که درزمینهٔ طراحی، توسعه و تولید خودروهای لوکس و با عملکرد بالا فعالیت میکند. تاریخ شرکت خودروسازی بنتلی به سه دوره مختلف تقسیم میشود. دوره اول که با تأسیس این شرکت انگلیسی در سال ۱۹۱۹ آغاز شده و تا سال ۱۹۳۱ و فروش بنتلی به شرکت رولزرویس لیمیتد ادامه مییابد. دوره دوم زمان مالکیت رولزرویس و فعالیت بنتلی در دستان شرکت رقیب و هموطن است. دوره سوم نیز با تصاحب شرکت بنتلی توسط گروه خودروسازی فولکسواگن در سال ۱۹۹۸ شروع شده و تا به امروز ادامه دارد.
در حقیقت والتر اوون بنتلی کسی بود که شرکت خودروسازی بنتلی را در تاریخ ۱۸ ژانویه ۱۹۱۹ تأسیس کرد تا بتواند درزمینهٔ تولید خودروهایی منحصربهفرد و خاص فعالیت کند. ایده اولی بنتلی استفاده از فلزات سبکتر در تولید موتور خودرو بود که درنهایت به تولید محصولاتی مجلل، اشرافی و لوکس با عمل کرد بسیار قوی ختم شد.
شرکت خودروسازی رولزرویس لیمیتد که بهعنوان رقیب اصلی بنتلی در آن زمان شناخته میشد، خود بهصورت مستقیم برای مذاکرات خرید بنتلی وارد نشد و از یک شرکت سوم بهعنوان پوشش در این خرید استفاده کرد؛ بهنحویکه حتی تا زمان کامل شدن قرارداد خرید، والتر بنتلی نیز از وجود رولزرویس بهعنوان خریدار اصلی آگاهی نداشت.
بعد از نهایی شدن قرارداد فروش بنتلی، شرکت خودروسازی رولزرویس کارخانه کریکلوود را تعطیل کرد و خطوط تولید محصولات بنتلی را به کارخانه خود انتقال داد. از این زمان تا بعد از جنگ جهانی دوم، شرکت رولزرویس همزمان محصولات خود و بنتلی را در کارخانه دربی این شرکت تولید میکرد. اما بعد از جنگ، شرکت رولزرویس کارخانهای بزرگتر و مجهزتر در منطقه کرو در اطراف شهر چشر انگلستان ایجاد و تولیدات خود و بنتلی را به کارخانه کرو منتقل کرد.
محصولات بنتلی در مدت مالکیت و مدیریت رولزرویس لیمیتد هویت لازم خود را از دست دادند و بیشتر در خودروهای تولیدی رولزرویس ترکیب شدند. به شکلی که در این دوران، رولزرویس محصولاتی به نسبت مشابه اما با دو برند مختلف بنتلی و رولزرویس را به بازار عرضه میکرد. اما بعد از مدتی راهبرد رولزرویس در ارائه محصولات این شرکت تغییر کرد و با ایجاد تغییرات ظاهری و کیفی در محصولات تحت نام بنتلی، این خودروها را در یک رده ارزانتر وارد بازار کرد. با این حال، تولید و عرضه یک خودروی لوکس و گران برای رولزرویس نیز آسان نبود و درنهایت در سال ۱۹۷۱، این شرکت انگلیسی نیز اعلام ورشکستگی کرد.
ویکرز در صدد احیای نام و نشان خودروهای با عملکرد بالا و لوکس بنتلی بر آمد و با جدا کردن خودروسازی بنتلی از رولزرویس توانست سهم نام بنتلی از تولیدات کارخانه کرو را از حدود ۵% به نزدیک ۴۰% در سال ۱۹۸۶ افزایش دهد و درنهایت این مقدار تا سال ۱۹۹۱ به سهم برابر برای هر یک از دو برند رسید. بنتلی مولسان اولین محصولی بود که توسط ویکرز در سال ۱۹۸۰ به بازار معرفی شد و بعد از آن، روند معرفی محصولات جدید تحت نشان بنتلی ادامه پیدا کرد و تولیدات مختلفی روانه بازار شد که با استقبال خوبی از طرف بازار هدف این شرکت مواجه شد.
با وجود موفقیت نصفه و نیمه دو نشان رولزرویس و بنتلی تحت مدیریت ویکرز، این شرکت انگلیسی در اکتبر ۱۹۹۷ اعلام کرد که قصد دارد صنعت خودروسازی تحت نظر خود را به فروش برساند. در این زمان شرکت خودروسازی بامو آلمان یک قرارداد تجاری با شرکت رولزرویس منعقد کرده بود و به نظر میرسید، این شرکت به دلیل تأمین موتور و یک سری از قطعات مورد نیاز خودروهای بنتلی و رولزرویس و نیز همکاری مشترک با شرکت ویکرز در تولید موتور هواپیما، خریدار منطقی این شرکت باشد. با این حال، در عین ناباوری شرکت فولکسواگن مالکیت رولزرویس موتورز را به تصاحب خود درآورد. پیشنهاد نهایی شرکت بامو برای مالکیت رولزرویس موتورز مبلغ ۳۴۰ میلیون پوند انگلستان بود اما شرکت فولکسواگن مبلغ ۴۳۰ میلیون پوند را برای تصاحب این شرکت پیشنهاد داد. به این ترتیب شرکت فولکسواگن مالکیت طراحی محصولات، نام مدلها، امکانات تولید و بخش اداری، تندیس روی کاپوت و مالکیت شکل تجاری جلوپنجره رولزرویس را به دست آورد اما با این حال نتوانست حق استفاده از نام و علامت تجاری رولزرویس که در اختیار هولدینگ رولزرویس بود را از آن خود کند.
گروه خودروسازی فولکسواگن و بامو وارد مذاکره شده و درنهایت تصمیم گرفتند که تا سال ۲۰۰۳ که قرارداد تأمین موتورهای رولزرویس توسط بامو اعتبار دارد، محصولات رولزرویس توسط فولکسواگن تولید و بعد از آن، با تولید آخرین رولزرویس سیلور سرف، حق استفاده از این نام تجاری به بامو برگردانده شود. در این مدت نیز، بامو فرصت داشت که شرکت و کارخانه جدید رولزرویس خود را تأسیس کرده و مدلهای آن را توسعه دهد. بعد از سال ۲۰۰۳، فولکسواگن عرضه محصولات رولزرویس را متوقف و محصولات لوکس و دستساز خود را تحت عنوان بنتلی به بازارهای جهانی عرضه کرد.
بعد از اینکه شرکت آلمانی گروه فولکسواگن کارخانهها و برند بنتلی را به دست آورد، بهمنظور نوسازی کارخانه کرو و افزایش خط تولید این برند انگلیسی، مبلغ ۵۰۰ میلیون پوند انگلستان هزینه کرد. یکی از نتایج بهروزرسانی خط تولید بنتلی در ایجاد خط رنگ برای قطعات بدنه واردشده از آلمان بهمنظور سرهمبندی نهایی در کارخانه کرو بود، درحالیکه قطعات بدنه شرکت رقیب، رولزرویس، در آلمان رنگ شده و بعد به انگلستان انتقال مییابند.
پس از تصاحب شرکت بنتلی، تعداد کارکنان این کارخانه از ۱۵۰۰ نفر در سال ۱۹۹۸ به ۳۵۰۰ نفر در سال ۲۰۱۰ افزایش پیدا کرده است. تولیدات این کارخانه نیز متأثر از برنامههای گروه فولکسواگن سال به سال رشد داشته است بهگونهای که توان تولیدی خودروهای کارخانه بنتلی از ۳۶۳۷ دستگاه در سال ۲۰۰۹ به ۱۱۰۳۳ دستگاه در سال ۲۰۱۴ افزایش پیدا کرده است. با این حال، میزان تولید شرکت بنتلی در سال ۲۰۱۵ با ۱.۳% کاهش نسبت به سال میلادی قبل از آن به مقدار ۱۰۸۸۸ تنزل پیدا کرده است. علاوه بر این، درآمد شرکت بنتلی در سال ۲۰۱۳ چیزی در حدود ۱۶۸۰ میلیون یورو بوده که این مقدار در سال ۲۰۱۴ به ۱۷۴۶ میلیون یورو افزایش پیدا کرده است. همچنین این سیر صعودی درآمد شرکت خودروسازی بنتلی در سال ۲۰۱۵ نیز ادامه داشته و این شرکت انگلیسی توانسته است مبلغ ۱۹۳۶ میلیون یورو فروش برای گروه فولکسواگن به ارمغان آورد. البته هرچند که درآمد این شرکت در سال میلادی قبل با افزایش روبهرو بوده اما سود عملیاتی این شرکت نسبت به سال میلادی قبل از آن ۳۴% کاهش داشته و فقط ۵.۷% از درآمد را به خود اختصاص داده است.
بزرگترین بازار مستقل محصولات بنتلی در سال میلادی ۲۰۱۵ نیز ایالاتمتحده بوده است و این کشور بهتنهایی بیش از یکچهارم تولیدات خودروسازی بنتلی را در خود پذیرفته است. با این حال، بازارهای اروپایی همچنان بهعنوان بزرگترین بازار هدف محصولات بنتلی بهحساب میآیند و ۴۳.۴% از فروش بنتلی را به خود اختصاص دادهاند. علاوه بر این، فروش محصولات بنتلی در غرب اروپا و کشور ژاپن نیز در سال ۲۰۱۵ با رشد مناسبی روبهرو بوده و به ترتیب ۸.۶% و ۱۵.۴% نسبت به سال قبل افزایش یافتهاند.
بنتلی و گامهایی روبهجلو
گروه فولکسواگن در سال ۱۹۹۸ و تحت اراده مدیرعامل موفق و شاخص خود، فردیناند پیچ، گامهای بزرگ و پرخطری بهمنظور تصاحب چند خودروسازی شاخص و شهیر جهانی برداشت تا بتواند به این وسیله سبد محصولات خود را کامل کند. خرید شرکت و کارخانه خودروسازی رولزرویس بهعنوان تولیدکننده لوکسترین و مجللترین خودروهای جهان و به طبع آن نام و نشان خودروهای لوکس و اسپرت بنتلی نیز یکی از این خریدهای بلندپروازانه گروه فولکسواگن بود.
کسری
۲۵ شهریور ۱۳۹۵بنتلی باتوجه به گذشته غرورافرینش حالاحالاها پادشاه خودروهای اشرافی خواهدبودوحتی رولزرویس وبنزم حرفی واسه گفتن ندارن
علي
۲۵ شهریور ۱۳۹۵درود به شرکت فولکس که بنتلی رو خرید و نجاتش داد که به این جایگاه الانش برسه . نور بهشون بباره
محمد حسین
۲۵ شهریور ۱۳۹۵بنز اگه اراده کنه که دهن بازکنه جمله هایی میگه که باید جلد جلد کتاب تفسیر در موردش چاپ کرد. ببینیم بنتلی در مقابل ویژن کانسبت 6 چی داره بگه.
uss zumwalt DDG-1000
۲۶ شهریور ۱۳۹۵کسری عزیز این حرف شمارو قبول ندارم میگی بنز حرفی برای گفتن نداره
اتفاقا اس 600 بنز میخوره همه خودروهای سوپرلوکس هارو
امير علي
۲۵ شهریور ۱۳۹۵عشقه من بنتلی ❤️❤️❤️❤️
GOD BLESS AMERICA
۲۵ شهریور ۱۳۹۵مولسان اسپید با گشتاور 1100 نیوتن متری خودش گزینه مناسبی جهت تبدیل به یک خودروی ضد گلوله لوکس محصول میشه.
واقعا فقط از آلمانیها و آمریکاییها باید انتظار رقبای قابلی رو داشت.
XmanSHP9
۲۵ شهریور ۱۳۹۵پس ایتالیا چی؟؟؟؟؟
سوئد با کوئنیگ زگ؟؟؟؟
فرانسه با بوگاتی؟؟؟؟؟
خود انگلیس؟؟؟؟؟
بعضی از ژاپنیا مثل نیسان و لکسوس.
یعنی خدایی اینا رقبای قابلی نیستن؟!؟!؟!؟!؟!؟!
uss zumwalt DDG-1000
۲۶ شهریور ۱۳۹۵بوگاتی و کوینخ زگ که رکورداران هستن در سرعت و شتاب
مجید ( اشتوگارت و سنت آگاتا )
۲۵ شهریور ۱۳۹۵بنتلی بهتر از رولزرویسه. رولزرویس خیلی پول برند میگیره. بنتلی با انصاف تره.
علی"m.f"
۲۵ شهریور ۱۳۹۵از رولز رویس با انصاف تره ولی بازم خیلی گرونه سود براش زیاد میمونه
مجید ( اشتوگارت و سنت آگاتا )
۲۵ شهریور ۱۳۹۵یکی از ویژگی های ماشین اشرافی گرون بودنشه. وگرنه اشرافی نیست. ولی گرون بودن هم حدی داره. رولزرویس خیلی خیلی گرونه.
The R
۲۵ شهریور ۱۳۹۵کسی که رولز رویس میگیره فقط پول برند نمیده. مثلا تو رولز رویس، چرم باید از گاو های ماده منطقه اسکاندیناوی که حامله نشده باشن (به خاطر کشیدگی پوست) باشه. تازه این نوع استاندارد هست. انواع دیگه و گرونتر هم داره. یا مثلا تمام طرح های چوبی، اونجایی که به م میرسن با زاویه 55 درجه قرار میگیرن. تمام اینچیزا هزینه بر هست.
البته به نظر من برای پرفورمنس خرج کردن بهتر از چوب های 55 درجه هست. ولی خوب کسی که ورلز رویس میخره یه جورایی دنبال همین چیزاست.
مجید ( اشتوگارت و سنت آگاتا )
۲۵ شهریور ۱۳۹۵بنتلی هم همین چرم و چوب رو داره. قضیه ی گاو و حاملگی و اینا رو من در موذد بنتلی هم خوندم.
بعید میدونم کیفیت چرم بنتلی کم از رولزرویس باشه.
uss zumwalt DDG-1000
۲۶ شهریور ۱۳۹۵کلا خودروهای انگلیس گرون
استون مارتین یکیش
REVENTоN ?
۲۶ شهریور ۱۳۹۵کاملا مخالفم
شکوهی که رولزرویس داره هیچ چیزی نداره
مثل گوشیه ورتو میمونه در مقابل رقبا
مجید
۲۵ شهریور ۱۳۹۵من عاشق مدل کانتیننتال جی تی اسپید هستم رنگ نوک مدادی با پکیج کربن ولی مدل های منصوری هم فوق العاده هستش و درود میفرستم به این هم وطن عزیزم
audi sq7
۲۵ شهریور ۱۳۹۵مجید جون دقیقا حرف دل منو زدی .مدل کانتینتال جی تی سی و مدل
جی تی اسپید رو واقعا دوست دارم .مخصوصاً با چرم قرمز رنگ
.
vahid porsche
۲۵ شهریور ۱۳۹۵همچنین با عرضه بنتایگا به عنوان سریعترین suv موفقیت بیشتری کسب خواهد کرد
Mercede
۲۵ شهریور ۱۳۹۵دوست عزیز رولز-رویس برای ساخت 600 نفر ساعت کار هنری توسط استاد کاران می برد تا ساخته شود
وبنتلی 400 نفر ساعت کار هنری کار می بر تا ساخته شود
ولی با نظر شما کاملا موافق هستم قیمت بنتلی بسیار منطقی تر از رولز-رویس است مخصوصا مدل های کنتینتال وفلاینک اسپر چون سدان فوق اشرافی بنتلی مولسان هم قیمت رولز-رویس گوست است
امیدوارم این دو برند دوباره تحت مالکیت رولز-رویس پی ال سی قرار گیرنند و درباره تبدیل به یک برند بریتانیایی کامل شوند
uss zumwalt DDG-1000
۲۶ شهریور ۱۳۹۵خیلی از خودروهای دست ساز و هنری زمان میرن
مثل پاگانی و شیرون و رگرا و غیره
احمد باقری
۲۵ شهریور ۱۳۹۵ماشینهای خیلی خوب و گرونی تولید می کنه، ولی رقبا هم بیکار ننشستن.
hamid_hk
۲۵ شهریور ۱۳۹۵من هرگز نتونستم با داشبورد بنتلی ارتباط برقرار کنم، کیفیتش بالاس ولی اون خوشگلی ظاهری رو برا یه ماشین لوکس نداره. ظاهر مولسان هم یه جوریه، انگار طراحیش برا چندین سال پیشه