امروزه هر کسی خواهان یک خودروی شاسی بلند است و چرا افراد توانگر باید از این قاعده مستثنی باشند؟ پر واضح است که این چنین نیست و امروزه ثروتمندان شاسی بلندهایی سوار میشوند که از نظر ارزش و چشمنواز بودن، جایگاهی متناظر با سوپرکارها را از آن خود نمودهاند. لامبورگینی، اوروس را به میدان آورد، آستون در حال توسعه یک شاسیبلند است و فراری نیز خیالاتی در ذهن دارد که احتمالا در آینده نزدیک به واقعیت خواهد پیوست. در اینجا ما تصمیم گرفتیم تا به سراغ دو مورد از بهترینهای این سگمنت برویم، یکی سرشار از اصالت و دیگری مملو از تازگی و بداعت. خانم ها و آقایان! این شما و این مقایسه دو خودروی رنجروور SVA و بنتلی بنتایگا…
قیمت و مشخصات فنی
در سال ۲۰۰۳ که مدل قبلی رنجروور وارد میدان شد، با قیمت ۵۹,۹۹۵ پوند، حتی از نسخه پایه پورشه ۹۱۱ هم گرانتر بود. امروزه نسخه پایه این خودرو ارزشی معادل ۷۶,۷۹۵ پوند دارد و نمونه مورد آزمایش در این مقاله یعنی نسخه SVA با بهای ۱۳۲,۸۰۰ پوند به فروش میرسد که تقریبا دو برابر قیمت مدل پایه پورشه ۹۱۱ است. برای تملک یک دستگاه قصر متحرک به نام بنتلی بنتایگا، حتی باید بیش از این مقدار هزینه نمایید و مبلغ ۱۶۲,۷۰۰ پوند را برای تصاحب آوای غرّان پیشرانه W-12، از حساب بانکیتان بیرون بکشید. البته این قیمت پیش از سفارش آپشنهاست و حتی با صرف مبلغ ۱۶۷هزار پوند نیز تمام آنچه را که دلخواه شما باشد، بدست نخواهید آورد.
خودروی ما به یک میز پیکنیکی با قیمت ۱۶۰۰ پوند، سیستم سرگرمی ردیف عقب به قیمت ۵۶۳۵ پوند، ۶۶۱۵ پوند بابت سیستم صوتی و پکیج های آل-تررین و تورینگ که شامل کروز کنترل تطبیقپذیر، تشخیص تصادف، دید در شب و هدآپ دیسپلی میشود، مجهز شده است. با احتساب این موارد، بنتایگا قیمتی بیش از ۲۱۰هزار پوند خواهد داشت. این قیمت در حد یک سوپرکار است و شاید پرداخت یک چنین مبلغی بابت یک شاسی بلند ظالمانه به نظر برسد اما بنتایگا علاوه بر ظاهر لوکس و لیموزین مانندش، پرفورمنس بالایی نیز دارد. پیشرانه ۱۲ سیلندر بنتایگا قادر است تا ۶۰۰ اسب بخار قدرت را درون خود نگاه داشته و حداکثر سرعتی معادل ۳۰۱ کیلومتر برساعت را به آن اعطا نماید و تاج قدرتمندترین شاسی بلند را بر سر بنتایگا بنهد. بنتلی بنتایگا که زیر سایه امپراطوری فولکس واگن قرار دارد، از پلت فرم و سیستمهای الکتریکی هوشمند مشترک با خواهر خواندهاش یعنی آئودی Q7 استفاده میکند.
استایل و طراحی
در نگاه کلی هر دو خودرو عالی به نظر میرسند اما اگر دقیقتر بنگریم، تفاوتهای زیادی بین این دو پدیدار خواهد شد. رنجروور خودرویی زیبا و شکیل است که انسان را به یاد انواع رولزرویس میاندازد.
از نظر ابعادی، تنها جنبهای که بنتایگا بر رنجروور غلبه دارد ارتفاع است و در سایر جهات از جمله طول عرض و فاصله محوری، رنجی برتری دارد. رنجروور مورد نظر محصولی از تیم SVO است که بر روی طراحیهای خاص و حتی نظامی کار میکنند.
منظور از نشان SVA Dynamic چیست؟
نشان SVR را قبلا در مدلهایی نظیر رنجروور اسپرت و برخی نسخههای پرفورمنس خودروهای دیگر نیز مشاهده کرده بودیم. رنجروور SVAutobiography از پیشرانه ۵۴۲ اسب بخاری رنجروور اسپرت SVR و ۸ میلیمتر ارتفاع کمتر به همراه تعلیق سفت تر سود میبرد.
اما داخل کابین رنجروور نیز بایستی با خودروهای عادی متفاوت باشد. چرم خوش دوخت و روکش های چوبی بسیار شیک بخشی از کابین اشرافی این خودروی لوکس است. کیفیت داشبورد مجهز به دو صفحه نمایشگر رنجروور ولار که اینجا به کار گرفته شده، بسیار شگفت انگیز است و مشتریان میتوانند رنگهای آن را از میان طیفهای مختلف، به سلیقه خود انتخاب نمایند.
لوله های اگزوز چهارگانه که از زیر خودرو دیده میشوند، چندان زیبا و لوکس به نظر نمیرسد و به طرز ناشیانهای میلرزند. رینگهای ۲۲ اینچی رنجروور بسیار عالی بوده و کالیپرهای قرمزرنگ ترمز از میان پره های آن معلوم میشود.
اما شاید زنندهترین نکته، مربوط به پدل شیفتر قرمزرنگ تعبیه شده در پشت فرمان رنجروور باشد که اصلا زیبا جلوه نمیکند.
در عوض بنتلی خالی از هرگونه عیب ونقص ظاهریست. ذره ذره اجزای آن بیانگر اصالت یک خودروی لوکس انگلیسی هستند. سقف نسبتا کم ارتفاع بنتایگا محیطی لوکس و دنج را برای سرنشینان فراهم آورده است و از نظر فضای پا کاملا راحت و آسوده است.
کیفیت سطوح و متریال به کار رفته در کابین نیز بسیار عالیست و قطعا انتظاری نیز جز این نمیرود.
کیفیت رانندگی
نسخه SVA از همان پیشرانه وی هشت سیلندر مدل SVR با ۵۴۲ اسب بخار قدرت استفاده میکند.۹۲۵ نیوتن متر گشتاور بنتایگا، بدنه آلومینیومی رنجروور ۶۸۱ واحدی را پر از گرد و غبار خواهد نمود. هر دو خودرو وزنی در حدود ۲۵۴۰ کیلوگرم دارند ولی بنتلی کاری کرده که قوانین فیزیک را به چالش میکشد. شتاب صفر تا صد بنتایگا ۴ ثانیه بوده که ۱.۴ ثانیه سریعتر از رنجروور است.
رانندگی با رنجروور حس لذت بخشی دارد و سواری آن بسیار نرم و آسایش بخش است. سیستم تعلیق بروزرسانی شده، اسپرتتر بنظر میرسد اما صندلیهای آن نسبت به بنتایگا خشکتر هستند. ارتفاع سواری رنجروور حس غرور را القا میکند و کابین مملو از شیشه آن فضایی ایجاد مینماید که در بنتلی نخواهید یافت. اما از نظر پرفورمنس، بنتلی حرف اول را میزند. این حس را در پشت فرمان بنتایگا خواهید داشت که انگار جسمی فوق سنگین را حمل میکنید، هرگاه هم بخواهید با یک اشاره میایستد یا میپیچد. بیشک برتری دینامیکی بنتلی بنتایگا نسبت به رقبا کاملا مشهود و مبرهن است.
در داخل کابین این خودرو نیز قطعات چوبکاری شده بسیار شکیل به همراه چرم خوش دوخت دربها و صندلیها توجه انسان را به سوی خود جلب مینماید. با قرار دادن تنظیمات سیستم تعلیق بر روی حالت اسپرت، تعلیق تطبیقپذیر به خوبی کار خود را انجام داده و از حرکات اضافی بدنه در ناهمواریها جلوگیری به عمل میآورد.
از نظر قابلیت های آفرود، رنجروور در مرتبه بهتری جای میگیرد. او قادر است تا از آبی به عمق ۹۰۰ میلیمتر عبور کند و بنتایگا تنها تا عمق ۵۰۰ میلیمتر میتواند به آب بزند. از نظر زوایای حمله و فرار نیز رنجرور موقعیت برتر را دارد. بنابراین اگر میخواهید به جنگلهای کنگو بروید و از موسیقی لذت ببرید در حالی که کفشتان گلی نشود، حتما رنجروور را برگزینید. البته با پرداخت ۴۹۵۵ پوند پول بیشتر و انتخاب پکیج آل تررین، قابلیت آفرود بنتایگا کاملا رضایت شما را جلب خواهد نمود.
سخن پایانی
اگر بازار خودروهای لوکس شاسی بلند را به یک استادیوم بوکس تشبیه نماییم، رنجروور مانند یک ورزشکار حرفهای و کاربلد است که در گوشه رینگ مشغول مبارزه است و در همین حال بنتایگا نیز حکم یک جنتلمن ثروتمند را دارد که از جایگاه VIP مشغول لذت بردن از مسابقه بوده و کیفش را با سیگار برگی که بر لب دارد کوک مینماید. رنجروور در آفرود بهتر است اما در پرفورمنس بنتلی برتری دارد. کابین بنتلی لوکستر بوده اما قیمت گزافتری نیز دارد. بسته به نوع کاربرد شما، هر کدام میتواند در پارکینگ منزلتان سکنی گزیند.
حامد
۲۹ دی ۱۳۹۶هر چی فکر کردم نمیشه از هیچ کدومشون ایراد گرفت
یه ضرب المثل انگلیسی هست میگن؛ما اونقدر پولدار نیستیم که جنس ارزون بخریم ?
بنظرتون این ضرب المثل یعنی چی؟!?
فرامرز
۲۹ دی ۱۳۹۶خب تو انگلیسی چیپ هم ارزون معنی میده و هم بی ارزش و بی کیفیت. خیلی از مواقع خرید یه کالا به قیمت پایینتر از عرف مثل ریختن پول تو جوب هست چون هیچ گرونی بی حکمت نیست و هیچ ارزونی بی علت. من یه بار یه ست پیچ گوشتی خریدم با قیمت یک چهارم یک پیچ گوشتی با کیفیت، نتیجه اش این شد که هر کدوم از پیچ گوشتی ها بعد از ۵-۶ بار استفاده از بین میرفتن (انگار از آلومینیوم ساخته شده بودن) و فقط حرصش میموند برای من! اگه از اول جنس درجه یک خریده بودم نه اعصابم خراب میشد نه پولم هدر میرفت
ویلیامز «بنتلی. استون مارتین.مکلارن»
۲۹ دی ۱۳۹۶چیزیه ک منم بهش عقیده دارم،وقتی یه چیز ارزون میخری بعد چن وقت خراب میشه و مجبوری دوباره بخری ولی وقتی یه چیز با کیفیت و گرون میخری در درازمدت ب نفعت هس.
مثلا یه کفش میخری ب قیمت ایکس ک طول عمر مفیدش 6ماهه و یا میتونی یه کفش دیگه بخری ب قیمت 2ایکس ک عمرمفیدش 2ساله،بعد 2سال اگه کفش ارزون خریده باشی هزینت بیشتره.
(Ali (Chevy nova
۲۹ دی ۱۳۹۶ویلیامز «بنتلی. استون مارتین.مکلارن»
دادا حرفت هم درسته و هم نه
مثلا تو زمىنه کفش و لباس و اىن چىزا حرفت رو قبول دارم
اما تو حوضه ماشىن نه
کما اىنکه جىپ رانگلر روبىکون با قىمت کم تر از 50/000 دلار واقعا بى رقىبه
ىا چروکى ترک هاوک با 707 اسب قدرت با قىمت کم تر از 100/000 دلار کولاک کرده
(Ali (Chevy nova
۲۹ دی ۱۳۹۶ویلیامز «بنتلی. استون مارتین.مکلارن»
دادا حرفت هم درسته و هم نه
مثلا تو زمىنه کفش و لباس و اىن چىزا حرفت رو قبول دارم
اما تو حوضه ماشىن نه
کما اىنکه جىپ رانگلر روبىکان با قىمت کم تر از 50/000 دلار واقعا بى رقىبه
ىا چروکى ترک هاوک با 707 اسب قدرت با قىمت کم تر از 100/000 دلار کولاک کرده
ىا همىن لندرور دىسکاورى با قىمت کم خودش معرکس
(Ali (Chevy nova
۲۹ دی ۱۳۹۶ویلیامز «بنتلی. استون مارتین.مکلارن»
دادا حرفت هم درسته و هم نه
مثلا تو زمىنه کفش و لباس و اىن چىزا حرفت رو قبول دارم
اما تو حوضه ماشىن نه
کما اىنکه جىپ رانگلر روبىکان با قىمت کم تر از 50/000 دلار واقعا بى رقىبه
ىا چروکى ترک هاوک با 707 اسب قدرت با قىمت کم تر از 100/000 دلار کولاک کرده
اما نظرت محترمه
(Ali (Chevy nova
۲۹ دی ۱۳۹۶محصولات گرون قىمت بنظرم قىمتشون بخاطر تجهىزات اضافشونه که گرون تر هستن
مثلا از سىستم صوتى b&w استفاده مىکنن
ىا از ساعتهاى شرکت برتلىنگ استفاده مىکنن و هزاران اپشن دىگه که قىمت اون محصول رو بالا مىبره وگرنه از لحاظ عمر ماشىن واقعا فرقى بىن مثلا ىه رانگلر با ىه بنتاىگا نىست
(Ali (Chevy nova
۲۹ دی ۱۳۹۶ىه ماشىن گرون قىمت بنظرم قىمتشون بخاطر تجهىزات اضافشونه که گرون تر هستن و اپشنهاى متعددشون
مثلا از سىستم صوتى b&w استفاده مىکنن
ىا از ساعتهاى شرکت برتلىنگ استفاده مىکنن و هزاران اپشن دىگه که قىمت اون محصول رو بالا مىبره وگرنه از لحاظ عمر ماشىن واقعا فرقى بىن مثلا ىه رانگلر با ىه بنتاىگا نىست
ایلیا
۲۹ دی ۱۳۹۶علی جان البته مثال شما در این مورد صدق نمیکنه، بحث خرید اورجینال یا فیک از ی کالای خاص هست مثلا خرید ماکان یا کپی چینی ماکان با قیمت کمتر؟
شرکت های آمریکایی که اسم بردی همه شرکت های کار درستی هستن و قیمت پایین یه نقطه ی قوت براشون بحساب میاد.
مهران
۲۹ دی ۱۳۹۶بسیار عالی بود مخصوصا آون سخن پیانی بی نظیر بود ممنون
Kamran
۲۹ دی ۱۳۹۶نتخاب من
–
Land Rover Range Rover AutoBiography
VOLVO
۲۹ دی ۱۳۹۶منم آوتوبایوگرافی
یک بار دبی دیدم و نشستم داخلش
واقعا زیباست!
واقعا دوستش دارم
الف.ی
۲۹ دی ۱۳۹۶من بین این دو بدون هیچ درنگی رنج روور رو انتخاب میکنم چون کلا همه مدل هاش مخصوصا این مدلش رو دوست دارم و دلیل دوم اینکه هیچ وقت نتونستم کاری کنم از بنتایگا خوشم بیاد
شاید بخاطر اینکه یکی از رکورد هایی که در اختیار یکی از محصولات خودروساز مورد علاقه ام بود رو ازش گرفت
نظرات مریخی خودم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Just bentley continental
۲۹ دی ۱۳۹۶دوتا از فوقالعاده ترین شاسی بلندای جهان.
بهترین شاسی های دنیا
بنتلی بنتایگا و رنج روور اتوبیگرافی و مرسدس g و لامبو اوروس هستن هیچ شکی و تردیدی هم وجود نداره
البته من بنتلی رو از بقیه بیشتر میپسندم.
Just bentley continental
۲۹ دی ۱۳۹۶بنتایگا لایک
SVA دیس لایک
:::فرشاد:::
۲۹ دی ۱۳۹۶شاسی بلند تو فرهنگ لغت من، یعنی رنجروور
Khosrow
۲۹ دی ۱۳۹۶رنج روور یه کلاس خاصی داره / افرودری با این حجم از لوکس بودن و گرانی در تضاده که بنتلی داره / قیافه ی بنتلی مشکوکه که اگه ایراد کنه میشه سوهان روح ..
حسین وی
۲۹ دی ۱۳۹۶با این وضع تعرفه های جدید ما به رنجروور تیگو 5 هم نمیرسیم چه برسه خودش :|
Just bentley continental
۲۹ دی ۱۳۹۶پدال چرا نظرام سبط نمیشه
الف.ی
۲۹ دی ۱۳۹۶چون غلط املایی دارن!!!!!!!!!!!!!
میگم سبط همون ثبت دیگه نه ؟؟؟؟؟؟!!!!!!
شوخی
Just bentley continental
۲۹ دی ۱۳۹۶خخ اره
Just bentley continental
۲۹ دی ۱۳۹۶چه عکاسی حرفه ای عکسای اخر فوقالعادن
Fk
۲۹ دی ۱۳۹۶دوستان عزیز
تو خود کشورهای توسعه یافته هم درصد پایینی توانایی خرید این ماشینا رو دارن
ولی نکته مهم اینجاس شما اونجا میتونی تو ی زمین بازی برابر تلاش کنی رقابت کنی تا ب چیزی که میخوای برسی
چیزی که اینجا وجود نداره
بابک
۲۹ دی ۱۳۹۶جناب باباپور با تشکر از ازحمات شما بابت ترجمه و نگارش مطالب، می خواستم خدمتتون عرض کنم که شما جزو معدود خودرو نویسانی هستین که متونی که نگارش می کنید رو به زیبایی ویرایش و ویراستاری می کنید. خسته نباشید. انشاالله مطالب بیشتری رو با قلم شما ببینیم و بخوانیم.
حسین باباپور
۲۹ دی ۱۳۹۶خیلی ممنون، نظر لطف شماست. فعلا بایستی خدمت اساتید درس پس بدم. ارادتمند.
Raha
۲۹ دی ۱۳۹۶لندروور نمیزاره که بنتلی رو انتخاب کنم :( :(:(
امیر.عارف
۲۹ دی ۱۳۹۶چقدر واضح داره رنجروور را در مقابل رقیبش تخریب میکنه
SAEED
۲۹ دی ۱۳۹۶“بسته به نوع کاربرد شما، هر کدام میتواند در پارکینگ منزلتان سکنی گزیند.”
این قسمت متنو نمیتونم هضم کنم
چون من یه ایرانیم ،سمند سوار میشم ،با سایپا 151 میرم افرود و حس لوکس بودنو تو دنا تجربه میکنم
چرا باید پارکینگ خونمو به بنتلی و رنجروور مزین کنم؟!
Saied
۳۰ دی ۱۳۹۶ما مسلمانیم. ولی انگار خدا عقل و حوش رو داده به اروپا و امریکا.
پول رو داده به عرب ها
بدبختی شو داده به ما.
بد میگیم ما برتریم.
کاش یکم بیشتر به خودمون و ایندمون فکر کنیم
سیامک
۳۰ دی ۱۳۹۶رنجرور عشقه