معرفی شاسیبلند هیبریدی بنتلی نشانهای واضح از تغییر صنعت خودرو است. بنتایگا هیبریدی جایگزینی کارا برای مدل دیزلیای است که سال پیش از خط تولید خداحافظی کرد. این خودرو کوهی از فلز، چوب و چرم است که در کل وزن بالای ۲.۵ تنی داشته و همگان آن را به عنوان یکی از لوکسترین شاسی بلندهای دنیا میشناسند.
بنتایگا هیبرید اولین قدم محکم بنتلی به سمت برنامهی الکتریکی سازی محصولات خود است. انتظار میرود تا سال ۲۰۲۳ نسخهی هیبریدی از تمامی محصولات بنتلی تولید شود اما خب این برند تا سال ۲۰۲۵ محصول تمام الکتریکی را عرضه نخواهد کرد زیرا احساس میکند تکنولوژی فعلی باتریها جواب گوی نیازهای مشتریان بنتلی نیست.
بنتایگا هیبرید نیروی خود را از پیشرانهی ۶ سیلندر ۳ لیتری توربوی بنزینی با قدرت ۳۳۵ اسبی و گشتاور ۴۵۰ نیوتون متری و همچنین باتری لیتیوم-یونی ۱۶۸ سلولی نصب شده در کف صندوق میگیرد. این باتری و واحد الکتریکی ۱۲۶ اسب بخار و ۳۵۰ نیوتون متر دیگر را ارائه کرده و در کل خروجی این شاسیبلند به ۴۴۳ اسب بخار و گشتاورش هم به ۷۰۰ نیوتون متر میرسد. بنتایگا با این مشخصات به یکی از کمتوانترین محصولات بنتلی در سالهای اخیر تبدیل شده هرچند نباید شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۵.۲ ثانیهای و حداکثر سرعت حدود ۲۵۷ کیلومتر در ساعتی آن را نادیده گرفت.
بنتلی میگوید شارژ کامل باتری با استفاده از شارژر استاندارد خانگی حدود ۷.۵ ساعت طول میکشد اما اگر از شارژر کاراتر استفاده شود این زمان به ۲.۵ ساعت هم کاهش مییابد. این خودرو در حالت الکتریکی برد ۲۶ کیلومتری دارد که چندان قابلتوجه نیست اما برای سفرهای کوتاه شهری کفایت میکند. با توجه به مکان زندگی مشتریان ثروتمند محصولات بنتلی میتوان گفت بنتایگا محصولی مناسب برای آنهاست هرچند این خودرو شاید برای شهرهای شلوغ خیلی کارا نباشد.
سه حالت الکتریکی جدید به مجموعهی اسپورت، کامفورت و سفارشی قبلی اضافه شده است. واضح است که حالت تمام الکتریکی باعث میشود این خودرو از نیروی الکتریکی تغذیه کند.
در حالت هیبریدی این مغز الکترونیکی بنتایگا است که تصمیم گیرد از کدام نوع قوای محرکه استفاده کند. در حالت هولد نیز از باتری حفاظت میشود. این حالت در زمانی که راننده حالت اسپورت را انتخاب کرده باشد بهصورت خودکار فعال میشود و قدرت هم از پیشرانهی درونسوز و هم از واحد الکتریکی گرفته میشود.
خب احساس خودرو چگونه است؟ در ابتدا حس اشرافیت به ما دست میدهد. بنتایگا به پیش میرود و تا زمانی که تخت گاز نکنید فضای لطیف و بسیار لوکسی را شاهد خواهید بود. بله برد ۲۶ کیلومتری اصلاً به چشم نمیآید اما به راحتی میتواند مشتریان پولدار را برای رساندن بچهها به مدرسه قانع کند. برد الکتریکی این خودرو را میتوان در صفحهنمایش مرکزی مشاهده کرد و در صورت استفاده از سیستم ناوبری شاهد برهمکنش سیستم با تنظیمات هیبریدی خواهید بود. اینجاست که خودرو تصمیم میگیرد چگونه بهترین استفاده از قوای محرکه را داشته باشد.
بنتایگا همچنان در شهر توجهات را به خود جلب میکند و کابین آنهم استانداردهای بالایی دارد. با استفاده از رینگهای بزرگ ۲۲ اینچی، سواری خودرو در جادههای بسیار نرم خوب بوده اما شاید در برخی دستاندازها شاهد لرزشهایی در کابین باشید. در کابین از برخی متریال و چرم شگفتانگیز استفاده شده اما دکمهها و سیستم اطلاعات سرگرمی آن کمی از مد افتاده به نظر میرسند مخصوصاً وقتی آن را با کانتیننتال GT مقایسه کنیم.
بنتلی مصرف سوخت و آلایندگی رسمی این خودرو را اعلام نکرده اما حدس میزنیم آلایندگی دیاکسید کربن آن زیر ۹۹ گرم در هر کیلومتر باشد. اگرچه انتظار مصرف سوخت بسیار خوبی را نداریم اما قطعاً بهتر از بنتایگای مجهز به پیشرانهی ۱۲ سیلندر ۶ لیتری خواهد بود.
مشخصات بنتلی بنتایگا هیبرید
- قیمت: 130500 پوند
- پیشرانه: 6 سیلندر ۳ لیتری توربو به همراه واحد الکتریکی
- قدرت/گشتاور: 443 اسب بخار/۷۰۰ نیوتون متر
- شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: 5.۲ ثانیه
- حداکثر سرعت: 254 کیلومتر در ساعت
- مصرف سوخت: اعلام نشده
منبع: autoexpress
محمد علی فردین
۳ مرداد ۱۳۹۸کلا همه ماشینای انگلیسی طراحی داخلی های بی نظیر دارند مثل بنتلی و لندروور و ..
حسین
۵ مرداد ۱۳۹۸عزیز با قیمت هایی که دارن، بایدم اینطور باشه خب
۹۱۱
۹ مهر ۱۴۰۱۴۰۰ اسب؟خیلی برای یه بنتلی، هیبریدی، ماشین لوکس، کم نی؟