چند سالی است که شاسیبلندها به شکل خارقالعادهای محبوب شدهاند. به همین دلیل میتوان گفت تقریباً همهٔ خودروسازان جهانی، اقدام به ساخت و عرضهٔ کراساوورها و اسیوویهای جدیدی نمودهاند. این رویه به بخش خودروهای لوکس هم کشیده شده تا جایی که خودروسازانی که حتی در تاریخ خود هیچگاه شاسیبلندی نساخته بودند هم روی به ساخت این خودروهای بلندقامت آوردهاند. اولین لوکسسازی که برای نخستین بار در تاریخش شاسیبلندی را روانهٔ بازار کرد، پورشه با مدل کاین بود و سپس طی سالهای بعد، جگوار، آلفارومئو و مازراتی هم به پورشه پیوستند؛ اما در صدر بخش اسیوویهای لوکس هماکنون بنتلی بنتایگا و لامبورگینی اوروس ایستادهاند. خودروهایی که هردو ساخت گروه فولکسواگن هستند و هردو روی پلتفرم یکسانی ساخته شدهاند؛ اما از بین این دو سوپراسیووی، کدامیک انتخاب بهتری محسوب میشود؟
معرفی خودروها
اگر مدل سفارشی و تولید محدود دومیناتور را حساب نکنیم، بنتایگا اولین اسیووی ساخت بنتلی محسوب میشود. پس از رونمایی از کانسپت بنتلی EXP 9 F در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۲، نهایتاً نسخهٔ تولیدی بنتایگا در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۵ رونمایی شد. این اسیووی فوق لوکس بریتانیایی روی پلتفرم MLB گروه فولکسواگن ساخته شده، ساختاری یکپارچه دارد و از پیشرانهٔ W12 بایتوربوی ساخت گروه فولکسواگن استفاده میکند. البته بعداً یک موتور ۴ لیتری V8 سه توربوی دیزل، یک نمونهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی بنزینی و یک نسخهٔ هیبریدی هم برای بنتایگا ارائه شد که ما در این رویارویی، دو موتور W12 و V8 بنزینی آنرا با اوروس مقایسه کردهایم.
مقایسهٔ مشخصات فنی
بنتلی بنتایگا W12 | بنتلی بنتایگا V8 | لامبورگینی اوروس | |
پیشرانه | ۶ لیتری W12 | ۴ لیتری V8 | ۴ لیتری V8 |
تنفس | توئین توربو | توئین توربو | توئین توربو |
قدرت | ۶۰۰ اسب بخار | ۵۵۰ اسب بخار | ۶۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۹۰۰ نیوتن متر | ۷۷۰ نیوتن متر | ۸۵۰ نیوتن متر |
شتاب صفرتاصد | ۴.۱ ثانیه | ۳.۹ ثانیه | ۳.۶ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۰۰ کیلومتر/ساعت | ۲۹۰ کیلومتر/ساعت | ۳۰۵ کیلومتر/ساعت |
طول | ۵.۱۴ متر | ۵.۱۱ متر | |
عرض | ۲.۰۰ متر | ۲.۰۱ متر | |
ارتفاع | ۱.۷۴ متر | ۱.۶۴ متر | |
فاصلهٔ محوری | ۲.۹۹ متر | ۳.۰۰ متر | |
وزن | ۲۴۴۰ کیلوگرم | ۲۳۹۰ کیلوگرم | ۲۲۰۰ کیلوگرم |
قیمت پایه | ۲۳۰ هزار دلار | ۱۶۸ هزار دلار | ۲۰۰ هزار دلار |
پیروز کیست؟
تعیین برندهٔ این مقایسه بسیار سخت است چراکه هردوی این شاسیبلندها در نوع خود فوقالعاده هستند و هردو در زیر پوستهٔ خود، مهندسی بینقص فولکسواگن را پنهان کردهاند. از یک سو لامبورگینی با استایل بسیار زیبا و عملکردی عالی قرار دارد و از سمت دیگر بنتایگا با سطح لاکچری فوقالعاده و ویژگیهای سفارشی بیشمار خودنمایی میکند؛ اما بااینحال بهطورکلی میتوان بنتلی بنتایگا را برندهٔ این مقایسه دانست زیرا همانطور که در ابتدا گفته شد، برای این خودرو غیر از پیشرانهٔ استاندارد W12، نمونههای V8 و هیبریدی هم ارائه میگردد که قیمت پایهٔ آنها کمتر از اوروس است؛ بنابراین با پرداخت مبلغی کمتر میتوان مالک یک اسیووی فوق لوکس با عملکردی نزدیک به اوروس شد. البته این قیمت پایهٔ بنتایگا بوده و مطمئناً با سفارش آپشنها تا حد زیادی افزایش پیدا میکند. همچنین از سوی دیگر اوروس هم ارزانترین و قابلدسترسترین محصول لامبورگینی است؛ اما با همهٔ این اوصاف، نهایتاً بنتلی بنتایگا V8 بهعنوان پیروز این رقابت انتخاب میشود.
منبع: Motor1
امیر
۲۵ خرداد ۱۳۹۷w12بنتلی
سام
۲۵ خرداد ۱۳۹۷هر دو بلندقامت اروپایی از ویژگی های خارق العاده ای برخوردارند و هر دو نیز، تحت نظر یک کمپانی یعنی فولکس واگن ساخته می شوند ولی به نظرم لامبورگینی اوروس از فرم ظاهری منحصر به فردی برخوردار است و به نوعی می توان آن را اولین کراس اوور سوپر اسپورت جهان دانست.
امین
۲۵ خرداد ۱۳۹۷بنظر من تفاوت قیمت بیش از هفتاد هزار دلاری برای بنتلی هشت و دوازده سیلندر قابل توجیه نیست.وقتی تقریبا همون قدرت و شتاب رو مدل هشت سیلندر رو میتونی داشته باشیم
Saman
۲۵ خرداد ۱۳۹۷اوروس خیلی جادوئی و حیرت انگیزه منتها اگه کسی پولشو داشته باشه اگه بیاد ایران فکر کنم ۱۵ میلیارد برچسب بخوره :D
Just bentley continental
۲۵ خرداد ۱۳۹۷هر دو به نوبه خود عالین
از طرفی بنتایگا فوق لوکسه ولی لامبو هم کم لوکس نیست
از طرفی هم لانبو خیلی سریعه ولی بازم بنتایگا هم خیلی سریعه.
در کل من هیچ کدومو برتر میدون نمی دونم و هر دو فوقالعادن و هیچ suv رو بهشون ترجیح نمی دم هیچی رو.
سهیل باقری
۲۵ خرداد ۱۳۹۷آخ لامبورگینی???????????
با روح و روان من بازی میکنه
Omid622
۲۵ خرداد ۱۳۹۷هیچ وقت فکر نمیکردم لامبو شاسی بلند بساز و من اینقد به وجد بیام نمای جلو لامبو فراتر از یه ماشینه
لعنتی توصیف جدیدی از یه ماشین رو به دنیا القا کرده
Amir Machine
۲۵ خرداد ۱۳۹۷به اون دوستانی که فولکسواگن رو با تاتا و جیلی مقایسه میکنن پیشنهاد میکنم این قسمتها رو بادقت بخونن!!
«این اسیووی فوق لوکس بریتانیایی روی پلتفرم MLB گروه فولکسواگن ساخته شده، ساختاری یکپارچه دارد و از پیشرانهٔ W12 بایتوربوی ساخت گروه فولکسواگن استفاده میکند»
«تعیین برندهٔ این مقایسه بسیار سخت است چراکه هردوی این شاسیبلندها در نوع خود فوقالعاده هستند و هردو در زیر پوستهٔ خود، مهندسی بینقص فولکسواگن را پنهان کردهاند»
علی
۲۶ خرداد ۱۳۹۷براووو دوست عزیز. کامنت بزرگی بود
با تچکر
امیرمحمد
۲۶ خرداد ۱۳۹۷فولکس واگن یعنی نهایت مهندسی یک خودروساز المانی اون فرد یا افرادی هم که این امپراطوری قدرتمند رو با تاتا و جیلی مقایسه میکنن فقط بیسوادی،تعصب بیخود و متحجر بودن خودشون رو نشون میدن…
ساسان
۲۶ خرداد ۱۳۹۷ازدیدن تصاویر اوروس سیرنمیشم… این خطوط شکسته چه میکنه با روحو روان آدم
#ali.m#
۲۶ خرداد ۱۳۹۷بدون شک انتخابم بنتلیه .
با اینکه از سدان هاش بیشتر لذت میبرم
شاسی بلند واسه ی اسپورت ساز اصلا جالب نیست .
حتی اگه فراری باشه .
به نظر من اوروس از یه زاویه هایی نه تنها زیبا نیست بلکه زشت هم هست .مخصوصا از نمایه جلو .
واقعا اوروس چیز جالبی از اب در نیومده .
ولی بنتایگا شاهکاره .
البته احتمالا مشتری های این دو ماشین خیلی متفاوتند طبیعی هم هست .لامبو جوون پسند تره.
سعید(تهران)
۲۶ خرداد ۱۳۹۷انتخاب بین این دوتا فقط سلیقه ای میتونه باشه، سلیقه من اوروس.
مهدی
۲۶ خرداد ۱۳۹۷یه چی میگم توروخدا بهم نخندین
جدال لوکس و اسپورت واسه ما ماشین بازا مثه جدال عقل و عشق واسه عرفا میمونه
هر کدوم بیاد اون یکی رفته و واقعا دیگه شرکتایی مثل بنتلی میتونن درحالی که لوکسه به سختی به ماشین اسپورت بودن تزریق کنن و بر عکس لامبو هم جونش در میاد تا به روحیه اسپرت مهار نشدنیش یه نمه حس لوکس بودن بده
الان با این مثال که زدم لامبو و بنتلی میشن خدایان عشق و عقل
مهدی
۲۶ خرداد ۱۳۹۷چه جالب تا حالا صندلی عقب لامبو ندیده بودم