بنتلی میگوید نسخهٔ بروز شدهٔ مولسان اسپید لذتبخشترین خودرو از لحاظ رانندگی و فضای جلو در بین دیگر سدانهای مجلل است، اما لیموزین لاکچری و پرچمدار بنتلی هنوز هم نمیتواند ابعاد بزرگ خود را پنهان کند
مولسان سدان پرچمدار بنتلی است که در بالای فلاینگ اسپار قرار میگیرد. مولسان خودرویی است که اغلب قسمت عقب آن لوکستر و لذتبخشتر بوده و عمدتاً مالکین در صندلیهای عقب مینشینند. این سدان مجلل بریتانیایی سال گذشته فیسلیفتی را تجربه کرد که شامل تغییرات و بهروزرسانیهایی در داخل و خارج میشود. این در حالی است که یک نسخهٔ فاصله محوری کشیده و حتی مجللتر نیز به مدلهای مولسان اضافه شده است. این مدل ۵.۵ سانتیمتر طول بیشتری دارد اما بااینحال مولسان استاندارد نیز در عقب برای مالکین ثروتمند حتی فضایی بیشازاندازه ارائه میکند. در سوی دیگر، بنتلی نسخهٔ اسپید مولسان را هم عرضه کرده است. هرچند این مدل در ظاهر با دیگر نسخههای مولسان یکسان است اما خودرویی کاملاً متفاوت بوده و به گفتهٔ بنتلی، در بین سدانهای سوپرلوکس لذتبخشترین فضای جلو را دارد.
حال ما برای اولین بار با بنتلی مولسان اسپید مدل ۲۰۱۷ در جادههای بریتانیا به رانندگی پرداختهایم. نسخهٔ اسپید در تمامی قسمتهای بیرونی با نسخهٔ استاندارد یکسان است بهگونهای که در فیسلیفت اخیر قسمت جلویی آن مورد تجدیدنظر قرار گرفته و به چراغهای LED، جلوپنجرهٔ عریضتر و سپر جدید مجهز شده است. در عقب نیز شاهد مجموعهٔ بهینهسازی شدهای از چراغهای عقب هستیم که حرف B بهعنوان امضای بنتلی درون آنها دیده میشود. این در حالی است که در هر چهارگوشهٔ خودرو نیز رینگهای آلیاژی ۲۱ اینچی جدیدی قرار گرفتهاند که خاص نسخهٔ اسپید هستند.
در داخل، صندلیهای چرمی مجللی ارائه شدهاند که در دو سبک و ۲۴ رنگ مختلف قابل سفارش هستند. نمونهٔ مورد آزمایش ما مجهز به تریم داخلی قرمزرنگ است و تا جایی که چشم میبیند در تمامی قسمتها و در همهٔ قطعات از پوشش و تریم قرمزرنگ استفاده شده است. همچنان صفحه آمپر با سبک هوانوردی در مولسان حفظ شده است اما بنتلی یک صفحهنمایش کوچک رنگی دیگر را هم بین سرعتسنج و دورسنج نصب کرده است که نقشهٔ ناوبری، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و اطلاعات مربوط به خودرو و سفر را به نمایش درمیآورد. این نمایشگر نیز روشن و واضح است.
البته با مراجعه به بخش Mulliner بنتلی، خریداران با لیست بهظاهر بیپایانی از گزینهها مواجه میشوند و میتوانند مولسان خود را دقیقاً به همان صورتی که دوست دارند سفارشی کنند. خودروی مورد آزمایش ما نیز مجهز به پکیج سرگرمی ۱۴,۸۹۰ پوندی است که شامل تجهیزاتی چون صفحهنمایش صندلیهای عقب، سیستم استریو Naim و اینترنت وای فای میشود. یخچال خنککنندهٔ بطری به همراه جامهای سفارشی نیز به قیمت ۸,۲۲۵ پوند ارائه میشوند درحالیکه ترمزهای کربن سرامیکی نیز با قیمت ۱۳ هزار پوند قابل سفارش هستند.
در این سدان فوق لوکس همهچیز با بیشترین توجه به جزئیات ساخته شده است بهگونهای که مولسان جدید یک گام بالاتر از هر خودروی دیگری است که تاکنون برندهای بریتانیایی ساختهاند ازجمله بنتایگا. دکمهها و سوئیچهای فلزی احساس مطلوبی به کنترلرهای خودرو بخشیدهاند و پوشش تماماً چرمی داشبورد و رو دریها نیز حس اعتبار بیشتری را ارائه میکند. همچنین یک صفحهنمایش لمسی هشت اینچی جدید نیز در کنسول وسط قرار گرفته که در حال حاضر بهصورت استاندارد از کارپلی اپل هم پشتیبانی میکند. این نمایشگر سریع و پاسخگو است اما منوهای فرعی گستردهٔ آن خصوصاً در هنگام رانندگی میتواند گیجکننده باشند.
مولسان اسپید در جادهها مانند یک کشتی موشکی احساس میشود و با وجود ۱۱۰۰ نیوتن متر گشتاور در زیر کاپوت، سرنشینان را به صندلی خود میچسباند. این سوپرسدان بریتانیایی با وزنی نزدیک به سه تن فقط در ۴.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت میرسد درحالیکه نهایتاً توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۳۰۵ کیلومتر در ساعت را دارا است. بااینحال هرچند مولسان اسپید برخلاف دیگر سدانهای مجلل بیشتر با توجه به راننده ساخته شده است اما اسپید هنوز هم نمیتواند ابعاد بزرگ خود و یا وزن ۲۶۸۵ کیلوگرمیاش را پنهان کند.
بنابراین بهندرت احساس میشود که مولسان مناسب جادههای انگلستان طراحی شده باشد تا جایی که تنها در بزرگراههای خلوت میتوان با آن به سهولت رانندگی کرد. بااینحال در هنگام حرکت با سرعت ۱۱۰ کیلومتر در ساعت تنها زمزمهٔ آرامی از صدای باد به گوش میرسد که نشان از پالایش واقعاً عالی مولسان دارد بهگونهای که تنها رولزرویس گوست عملکردی مشابه آن دارد؛ اما همهچیز هنگامیکه خودرو را در حالت اسپرت قرار دهیم تغییر میکند. در این حالت تعلیق سفت شده و هرچند هنوز هم بادی رول وجود دارد اما گیربکس دندهها را در دورهای بالاتری تعویض میکند و اگر مسابقهایترین حالت را انتخاب کنید، دندهها از این هم در دور بالاتری تعویض میشوند تا پاسخ فوری دریچهٔ گاز حفظ شود.
بااینوجود مهم نیست که کدام حالت رانندگی را انتخاب کنید چراکه مولسان همواره تعادلی عالی بین آرامش و راحتی برقرار میکند؛ اما مصرف سوخت این سدان عظیمالجثه نیز به میزان وحشتناکی بالا است. البته کسانی که ۲۵۰ هزار پوند برای خرید مولسان اسپید هزینه میکنند مطمئناً در مورد هزینههای نگهداری مانند مصرف سوخت نگرانی ندارند. بااینحال هنگام حرکت با سرعتهای بالا در درازمدت ما توانستیم به مصرف سوخت ۱۳.۱ لیتر در هر صد کیلومتر دست پیدا کنیم که ۱۵ درصد بهتر از رقم اعلامی بنتلی است.
نتیجه
بنتلی مولسان نهایت تجمل و لاکچری است و خودرویی است که از این لحاظ رقبای بسیار کمی در دنیا دارد؛ اما با وجودی که نمونهٔ مورد آزمایش ما از نوع اسپید بود که بیشتر به راننده توجه دارد اما هنوز هم در جادههای بریتانیا بسیار بزرگ احساس میشود؛ بنابراین برای کسب تجربهٔ رانندگی لذتبخش از صندلی جلو، خودروهای بهمراتب ارزانتری چون پورشه پانامرا انتخاب بهتری خواهند بود؛ بنابراین در مولسان اسپید هم مثل تمامی مولسانها بهتر است که از قسمت عقبی آن لذت ببرید.
مشخصات فنی
Bentley Mulsanne Speed 2017 | |
قیمت | ۲۵۲ هزار پوند |
پیشرانه | ۶.۷۵ لیتری V8 توربو |
قدرت | ۵۳۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۱۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب |
شتاب صفرتاصد | ۴.۹ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۰۵ کیلومتر در ساعت |
مصرف سوخت | ۱۵ لیتر |
منبع: AutoExpress
NOBLE
۲۴ اسفند ۱۳۹۵.
مولسان و نسل قبلش Arnage غولن ،غول…
این عکس هایی که ازش تو مانیتور میبینیم یک صدم ابهت و زیبایی واقعی این ماشین رو نشون نمیده
فقط انگلستان
۲۴ اسفند ۱۳۹۵یکی از نشانه های برتری یک چیز هماهنگی قسمت های سازندش هستش یعنی هرچی هماهنگی بین اجزای یک جسم یا موجود بیشتر باشد درجه برتری آن جسم بیشتر هستش برای مثال به قناری نگاه کنید که زیبایی رو در درجه بسیار خوبی داره صداش هم خیلی زیباست جثش هم خیلی خوبه و در کل همه اجزای ساختاریش عالی و با هم هماهنگ هستن حالا تصور کنید که به جای خوندن آوازهای سنتی بیاد رپ بخونه به نظرتون هماهنگیش از بین نمی ره یا مثلا به عنکبوت نگاه کنید که پاهای بلندی داره که زندگی تو اون همه تار رو براش راحت می کنه یا تارهایی داره که باهاش می تونه از ارتفاع خیلی راحت بیاد پایین و همه اجزای دیگش هم در نهایت خوب بودن با هم کاملا هماهنگ هستن حالا تصور کنید که به جای قالیبافی مثل عقاب تو صنعت هوافضا مشغول می بود به نظرتون هماهنگیش از بین نمی رفت و در بقیه موجودات دنیا هم روال به همین صورت هستش
در خودروسازی هم همینجوریه مثلا شرکتی مثل بنتلی یا لامبورگینی و … همه خودروهاشون در نهایت خوب بودن کاملا با هم هماهنگ هستن و خودرویی بد یا نا مربوط تو تولیداتشون وجود نداره که این هماهنگی رو از بین ببره ولی شرکت هایی مثل بنز یا آئودی یا … هماهنگی کاملی بین مدل هاشون وجود نداره و مدل های بد و ارزان قیمت هماهنگی رو از بین برده عملکردشون مثل صورت یک نفره که مثلا دهن و ابروی قشنگی داره ولی بینیش اندازه یک گلابی باشه که این یعنی هماهنگی بی هماهنگی
در این مثال هم می بینید که خیلی از شرکت های خودروساز انگلیسی مدل هاشون با هم خیلی هماهنگ هستش یعنی همه مدل هاشون در نهایت خوب بودن برای کنار هم بودن ساخته شدن
بازم با یه مثال تنفس طبیعی و بدون استهلاک دیگه برتری خودروسازی انگلیس رو ثابت کردم
خرس هماهنگ با قطب شَمال است
آستون مارتین اتومبیل کَمال است
ونوم اف ۵
۲۵ اسفند ۱۳۹۵داداش حرفت قبول ولی مثالات خیلی باحال بوددد خخخخ
عطا
۲۵ اسفند ۱۳۹۵ترجیح میدم اگه داشتمش میروندم تا اینکه پشتش بشینم و راننده برونه ???
shirko
۲۴ اسفند ۱۳۹۵هر چند طرف دار مهندسی المانم ، ولی اصالت و لوکس بودن بریتانیا یه چیز دیگست .
فرید
۲۴ اسفند ۱۳۹۵تو این رده خودرو پرستیژو اصالت مهمتره از سرعت و صفر تا صد…برا همین من تو رده خودروهای اشرافی رولز رویس فانتومو خیلی بیشتر از بنتلی مولسان دوست دارم…تو رده سدانهای لوکس ارزونتر هم پورشه پانامرا ۲۰۱۷ رو به مولسان ترجیح میدم…استون مارتین db11 رو هم به مدلای کوپه بنتلی ترجیح میدم… مدلای رنجروورو هم به بنتایگا ترجیح میدم…
just bentley continental
۲۴ اسفند ۱۳۹۵دادش پورشه پانامرا اصلا در حد مولسان نیست دو برابر قیمتش بیشتره از پانامراست بنتایگا هم که بهترین شاسی بلند دنیاست و کاملا مشهوده ( به نظرات مردم کاری ندارم) و تو اکثر مقایسه ها هم رنج رور اتوبیگرافی رو مغلوب کرده بنظرم بنتلی کانتیننتال واقعا سرتر از استون مارتینه تو سرعتم حتی سریع تر از استونه و لوکس ترم هست. ولی درمورد رولز رویس چیزی نمی تونم بگم چون واقعا هر دو شون سوپر لوکس ترین ماشینای دنیا هستن و به نظرم هر دو شون عالین
توحید ملائی
۲۷ اسفند ۱۳۹۵جدیدا تو انگلیس خیلی از صاحبان رنجرور ماشیناشون رو پس میدن به جاش بنتلی بنتایگا میگیرن فکر کنم جاهایی دیگه هم همینجوری باشه.
توحید ملائی
۲۷ اسفند ۱۳۹۵طبق اعلام فروشندگان خودرو انگلستان جدیدا خیلی از صاحبان رنجرور ماشیناشونو میارن پس میدن و بنتلی بنتایگا میگیرن،فکر کنم بقیه جاهای دنیا هم تا حدودی اینجوری باشه.
s.m
۲۴ اسفند ۱۳۹۵خیلیی ابهت داره شتابش هم عالیه
ASA
۲۴ اسفند ۱۳۹۵بیشتر بنتایگا رو دوست دارم
یه نگاهی به گشتاور بندازین! واقعا مناسب وزنشه
سهيل
۲۴ اسفند ۱۳۹۵مایباخ با مجیک بادی کنترل سرتره. چهارشنبه سوریتون مبارک
سعید(تهران)
۲۴ اسفند ۱۳۹۵آپشن ترمز کربن سرامیک ۱۳۰۰۰ پوند؟! ینی قیمت یه تویوتا کرولا؟! منطقی بنظر نمیاد، لوکس و با ابهت ولی از نمای جلو یه کم خنگ بنظر میرسه…
حمیدرضا
۲۵ اسفند ۱۳۹۵من فیلم بررسی مولسان رو میدیدم به شدت توجهم رو جلب کرد فوق العاده بودن تازه این بررسی در جایگاه راننده بود در صورتی که این خودرو برای سرنشین ساخته شده کلا برندای انگلیسی خیلی به راحتی لرد هاشون اهمیت میدن
حسین وی
۲۵ اسفند ۱۳۹۵از تو عکس نظر ندین حداقل ویدیوشو ببینید
هنوزم یه سری هستن که میگن فلان ماشین آلمانی پرفورمنسش بالاتره :|
دوست عزیز کسی که پول این ماشین و میده دنبال اسمشه دنباله برندشه نه پرفورمنس
مثه این میمونه شما به کسی که نوکیا گلد دستشه بگی فلان گوشی دوربینش 20
مسلما انتخابا فرق داره
ب ام و سلطان
۲۶ اسفند ۱۳۹۵اتفاقا طراحی بیرونی این افتضاحه برعکس آلمانی ها که اصولی کار میکنن مگه ماشین فقط به دکوراسیون گرونه داخلیه اتومبیل در اصل باید از لحاظ مهندسی سرتر باشه بعد راحتی
shahin
۲۵ اسفند ۱۳۹۵خدایی اگه واردات آزاد بود الان طرف یه میلیارد هزینه میکرد یدونه ازینا میخرید.میشه گفت تمام کسایی که الان پول خرید اس۵۰۰ یا سری۶ گرن کوپه و مازراتی و ماشینای بالای یه میلیارد رو دارن اونموقع اینو سوار میشدن و خیابونای ایران از خیابونای شیخ نشینای عربی هم خفن تر میشد
Shahin us cars
۲۵ اسفند ۱۳۹۵عالی و تحسین برانگیز??????
sevlan
۲۵ اسفند ۱۳۹۵عالیه ، تجمل از سر و روش میباره!!!