بنتلی بتور کوپهای خاص و تولید محدود برای خداحافظی با پیشرانۀ W12 بنتلی است که تنها ۱۸ دستگاه از آن ساخته میشود.
بتور ۲.۱ میلیون دلاری را میتوان چشمگیرترین محصول تاریخ بنتلی دانست و حالا شانس رانندگی با این کوپهٔ تولید محدود را در مسیرهای باریک جزایر قناری اسپانیا پیدا کردهایم. دو پروتوتایپ از بتور برای رانندگی در اختیار داشتیم درحالیکه از این خودرو تنها ۱۸ دستگاه ساخته میشود. بنتلی این کوپهٔ مجلل را از یک سو برای گرامیداشت پایان تولید پیشرانهٔ افسانهای دوازده سیلندر خود در نظر گرفته و از سوی دیگر پیشنمایشی از طراحی محصولات الکتریکی آیندهٔ خود را نشان میدهد. متأسفانه اما بتور در ایالاتمتحده مجوز تردد در جادهها را نخواهد داشت.
هرچند این کوپهٔ بریتانیایی در تعداد بسیار محدودی ساخته میشود و تعداد کمی از مردم روی کرهٔ زمین میتوانند آن را ببینند ولی این بدان معنا نیست که بتور خودروی کاملاً خاص و منحصربهفردی است زیرا اکثر قطعات خود را از بنتلیهای ارزانتر و بهخصوص کانتیننتال GT اسپید قرض گرفته است. ازجملهٔ این قطعات میتوان به سامانهٔ چهارچرخ محرک متمرکز بر عقب، آنتیرول بارهای فعال ۴۸ ولتی و سیستم فرمان گیری چرخهای عقب اشاره کرد.
در بیرون خودرو اما جلوپنجره بزرگترین قطعهای است که از کانتیننتال گرفته شده زیرا تقریباً تمام پانلهای بدنه اختصاصی بتور هستند. گلگیرهای جلو و عقب خودرو از فیبر کربن هستند و در سقف از آلومینیوم استفاده شده است. چراغهای جلو هم خاص بتور بوده و در بنتلی دیگری دیده نمیشود. مولینر تقریباً هشت ماه را صرف ساخت هر دستگاه از بتور در کارخانهٔ کرو در انگلستان میکند. این همان کارخانهای است که ۱۲ دستگاه مدل روباز بکلار هم در آن ساخته شد.
پیشرانهٔ ۶ لیتری W12 توئین توربوی زیر کاپوت بتور یکی از اقوام پیشرانهای است که اولین بار در فولکسواگن فیتون سال ۲۰۰۲ معرفی شد. در بتور اما قویترین نسخهٔ تاریخ این موتور را میبینیم. مهندسان بنتلی نیروگاه افسانهای این برند را به توربوشارژرهای جدیدی مجهز کردهاند که اکسیژن بیشتری را به منیفولدهای هوا میرسانند. همچنین خود این منیفولدها هم تغییر شکل دادهاند. به لطف این تغییرات، خروجی موتور به ۷۵۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور رسیده است. به گفتهٔ بنتلی، حداکثر سرعت بتور با این موتور به ۳۳۶ کیلومتر بر ساعت میرسد.
بتور بزرگترین خودرویی بود که در تنریف (یکی از جزایر قناری و محل رانندگی ما) دیدیم و در جاده وقتی به یک فیات ۵۰۰ رسیدیم شبیه موشی بود که در تله گیر افتاده است. لحظهٔ کوتاهی طول میکشد تا گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچهٔ بنتلی از خواب بیدار شود اما پسازاین، قدرت مانند یک موج انفجار عظیم ارائه میشود. در پیچها، لاستیکهای ۳۱۵ پیرلی P Zero PZ4 زیر گلگیرهای عقب فرو میروند اما ترمزهای عظیم کربن سرامیکی با دیسکهای ۱۷.۳ اینچی و کالیپرهای ۱۰ پیستونه در جلو و دیسکهای ۱۶.۱ اینچی و کالیپرهای چهار پیستونه در عقب بدون مشکلی آنها را سر جای خود برمیگردانند.
کابین بتور با نمای چشمگیر بیرونی آن مطابقت دارد. یکی از خودروهایی که ما پشت فرمانش نشستیم در داخل تزئینات بنفش داشت که مطابق با رنگ بیرونی بود. البته برای داخل این خودرو لیستی طولانی از متریال گرانقیمت قابل انتخاب خواهد بود. در اینجا همچنین فلزات بسیار ارزشمندی مثل طلای ۱۸ عیار و تیتانیوم هم دیده میشود. همانطور که در ابتدا گفتیم، بتور از یک سو نماد خداحافظی با موتور دوازده سیلندر و از سوی دیگر سلام به دوران الکتریکی است. بنتلی قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ تمام الکتریکی شود و نمای جلوی بتور پیشنمایشی از طراحی محصولات برقی این برند را نشان میدهد. نگاه کردن به بتور به همان اندازهٔ منظرهٔ غروب خورشید در اقیانوس اطراف جزایر قناری زیبا و البته غمانگیز است.
مشخصات فنی
Bentley Batur 2024 | |
پیشرانه | ۶ لیتری W12 توئین توربو |
قدرت | ۷۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۰۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۳.۰ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۱.۰ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۳۶ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۱۵.۷ لیتر ترکیبی |
طول | ۴,۹۰۲ میلیمتر |
عرض | ۱,۹۶۶ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۳۸۹ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۸۵۰ میلیمتر |
وزن | ۲۲۷۰ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۳۷۰ لیتر |
ظرفیت سرنشین | ۲ نفر |
قیمت پایه | ۲.۱ میلیون دلار |
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۹ تیر ۱۴۰۲برای تماشای فیلم با زیرنویس فارسی، باید از لینک آپارات استفاده کنید
https://www.aparat.com/v/78TOE
متاسفانه فعلا راه دیگری نیست و مشکل از آپارت هست
Bmw
۱۰ تیر ۱۴۰۲جناب اشتری یک سوال دارم
چرا خیلی از خودروهای لاکچری جدید اجازه تردد در آمریکا رو ندارند؟
یکجا توی یک مقاله آمریکایی خوندن دلیلش کیفیت پایین جاده ها و فرسوده بودنشون هست درسته؟ مثلا AMG one به همین دلیل اجازه تردد نداشت یا خیلیای دیگه
اینطوری واقعا به ضررشه چون خیلی از هایپر کارهایی که جدیدا معرفی میشن رو ایالات متحده ممنوع میکنه در حالی که تو تمام کشور های دیگه امکان خریدشون هست
Tesla
۹ تیر ۱۴۰۲بنتلی : خداحافظ درونسوز های بی مصرف و سلام به آینده برقی 😍😍🇩🇪🇩🇪🇩🇪🇬🇧🇬🇧⚡️
مهدی
۹ تیر ۱۴۰۲صد و چهل سال قدمت و میلیون ها نفری که برای توسعه انجین های درونسوز میلیون ها ساعت زحمت کشیدن که از تو دل آهن سرد صدای زندگی بیرون بیاد بعد یه بچه که ده سال پیش کرم سیب بود میاد میگه درونسوزهای بی مصرف! عزیزم انسان از روی ناچاری داره میره سمت اون چیزی که تو داری خودتو واسش باز میکنی وگرنه چیز جدیدی که نیست تو ایستگاه مترو برو ساعت ها بشین همونجا چندبار ارضا بشو بعد بیا تو سایت کامنت بزار
مازیار
۹ تیر ۱۴۰۲نمیری مهدی😂😂😂
قبول دارم که نباید توجه کرد و اینم قبول دارم که نمیشه کلا بی توجه بود
نتیجه اینکه هر کی یه بار راه داره و سهم تو خوب بود😆
Mthz
۹ تیر ۱۴۰۲اره داداش دقیقا باهات موافقم
سینا
۹ تیر ۱۴۰۲👌
روزبه
۱۰ تیر ۱۴۰۲هزاران درود به جوابی که به مهدی دادی
ram1500trx
۱۱ تیر ۱۴۰۲عالیییییییی👍
BMW
۹ تیر ۱۴۰۲ساکت باش بابا هنوز فراری رو داریم با چند تا شرکت دیگه تو برو جارو تو بکش یه وقت به شارژش بزنی از کارت عقب نیفتی
harry.potter
۹ تیر ۱۴۰۲500 تا هرزنامه به پدال اضافه کردی با کامنت هات
با ارزوی موفقیت😅💔
از وقتی 280 تا کامنت بودی یادمه
تا حالا یه مطلب مفید و علمی ننوشتی
فقط هم هیت شدی
M/D
۹ تیر ۱۴۰۲آقای هری پاتر این دوست گل که معروف به تسلای کبیر یا جاروبرقی هست از بین ۵۰۰تا کامنتش ۰ عدد علمی و فقط ۱ عدد با موافقت اکثریت دوستان قرار گرفته که اون کامنت رو هم در مطلبی که لارنس استرول گفته بود باید به من نشان شوالیه بدهند بود. چون هیچ حرفی از تسلای کبیر یا به اصطلاحی دیگر جاروبرقی یا به لفظی دیگر ماکروویو نزده بود.
aref hesami
۲۸ مرداد ۱۴۰۲دقیقا
M/D
۹ تیر ۱۴۰۲https://www.aparat.com/v/cMAHI
اول این ویدئو رو ببین بعد حرف بزن
چون فقط موتور پراید دیدی اینو میگی تازه شنیدن صدای همون پراید هم دو روز دیگه برای ما آرزو میشه
R/T
۹ تیر ۱۴۰۲ظرافت در همه جای این ماشین معلوم است
گلاب
۹ تیر ۱۴۰۲من اون چراغ های گرد رو میخوام
Mohamad
۹ تیر ۱۴۰۲کانتیننتال بخر اینو بزار برا بقیه😂
R/T
۹ تیر ۱۴۰۲https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/06/Bentley-Batur-6.jpg
این رنگ چه زیباست بر روی این ماشین.
ولی حیف که باید با موتور W12 هم خداحافظی کنیم
مازیار
۹ تیر ۱۴۰۲قطعا خیلی خاصه اما به نظرم عنوان چشمگیرترین محصول تاریخ بنتلی بیشتر برازنده بکلار هست
BMW
۹ تیر ۱۴۰۲خیلی خاص هست لعنتی امسال شده سال خداحافظی اون از بنز و موتور v8 اینم از این
Amirmohammad
۹ تیر ۱۴۰۲شاهکاره
POUYAN
۹ تیر ۱۴۰۲چه جمله باشکوهی بود:
“ نگاه کردن به بتور به همان اندازهٔ منظرهٔ غروب خورشید در اقیانوس اطراف جزایر قناری زیبا و البته غمانگیز است. “
R
۹ تیر ۱۴۰۲زیباترین بنتلی و کامل ترین ماشین
Siyavash
۹ تیر ۱۴۰۲بی نهایت زیبا و خوش استایل..ولی رنگشون جالب نیس..قبلا رنگ طلایی شو دیدم خیلی دلبر بود..این ماشین فقط رنگ طلایی.مشکی..سفید..خاکستری..نقره ای..و قرمز…
ar-ma-n
۹ تیر ۱۴۰۲در وصفش جمله ای نیست جزو نگاه کردن به شکوه و عظمت این خودرو .
از یک طرف خوشحالم از اینک تو زمانی بودم که صنعت خودرو میشه حسش کرد با این هم هیجان موتور های درون سوز و افتخارات و…
از یک طرفم ناراحتم برای خودم که چقد زود دار تموم میشه و اینک حتا ما حسرت یک خودرو معمولی بر دل هممون هست و ناراحتم برای نسل های بعد ما که نمیدونم شاید اشتباه کنم که این حرف بزنم چون هیشکی از آینده خبر نداره
ar-ma-n
۹ تیر ۱۴۰۲چه طراحی تهاجمی داره خیلی عالی .
کلان طراحی های انگلیسی ها چه آستون مارتین و چه بنتلی و… تو کلاس کوپه انگار یک سبک متفاوت هست .
😍😍😍🌹 رنگش فقط ….
NotDoctor
۹ تیر ۱۴۰۲خدا باعث و بانی برقی سازی خودرو ها توی صنعت خودرو رو نبخشه اخه چرا به جای که موتور w12 چنتا ارمیچر بزارن
M/D
۹ تیر ۱۴۰۲چون یه روزی می رسه که ما دیگه بنزین برای استارت زدن این غول ها رو نداریم روزی که فقط با ما صد یا دویست سال فاصله داره
ولی خودرو های برقی و خورشیدی تا موقعی که خورشید نابود شه میتونن کار کنن حداقل ۴ و نیم میلیارد سال
رامتین
۹ تیر ۱۴۰۲عجب چیزیه. نمای بغل خیلی عالی حجم داده شده. چراغ جلو و عقب با هم بسیار هماهنگ هستند. موتور فوق العاده هست.
*ALI*
۱۰ تیر ۱۴۰۲اون بنتلی بنفش رنگ چقدر رنگ بنفشش خوبه به قول یکی از دوستانمون توی این سایت چقدر این روزا خداحافظی زیاد شده
ram1500trx
۱۱ تیر ۱۴۰۲ولی جذابیت بنتلی به چراغ های گردش بود.با این قیافه انگار میخواد بیاد فقط تو خط اسپرت ها
استایل قبلی یه همه چی تمومه.اسپرت اشرافی قلدر جذاب