هرچند مدتها است که بنتلی بنتایگا در بازار حضور دارد و شاید کمی تکراری شده باشد اما سازندهٔ بریتانیایی بهتازگی نسخهٔ کشیدهٔ این خودرو را با نام EWB به بازار فرستاده تا دوباره توجهات را به شاسیبلند خود جلب کند. این نسخه ۱۸۰ میلیمتر طول بیشتری نسبت به بنتایگای معمولی دارد که کل آن در پشت ستونهای B و فقط برای سرنشینان عقب اعمال شده است. این نزدیک به ۲۰ سانتیمتر طول بیشتر باعث شده بنتایگا EWB بهتر از قبل به نظر برسد زیرا سقف و درهای عقب کشیدهتر، ظاهری زیبا به خودرو بخشیدهاند که در نسخهٔ استاندارد دیده نمیشود.
درواقع، بنتایگا EWB را میتوان جانشینی برای سدان مولسان دانست زیرا این خودرو بهعنوان بالاترین محصول برند بریتانیایی، مناسب کسانی است که میخواهند گرانترین و مجللترین بنتلی را داشته باشند. در داخل خودرو، این شرکت با ارائهٔ سه ترکیب مختلف برای صندلیهای عقب، واقعاً سنگ تمام گذاشته است. این سه ترکیب شامل صندلی نیمکتی سهنفرهٔ استاندارد، ترکیب ۲+۱ با یک صندلی کوچک میانی برای استفادههای موقتی و یا دو صندلی باشکوه هواپیمایی میشود. در مورد آخر، صندلیهای عقب از قابلیت خواباندن پشتی تا ۴۰ درجه و تنظیم ۲۲ جهته برخوردار هستند. همچنین در سمت شاگرد میتوان صندلی جلو را به جلو خم کرد تا یک زیر پایی اضافی برای سرنشین عقب فراهم گردد.
اما ویژگیهای چشمگیر بنتایگا EWB به همینجا ختم نمیشود زیرا بنتلی برای تمرکز بیشتر روی آرامش سرنشینان، از متخصصان مغز و اعصاب کمک گرفته است. بدین منظور، توجه زیادی به کاهش سروصدا، لرزش و ارتعاش خودرو شده است. علاوه بر این، صندلیهای هوشمند عقب برای فراهم کردن نهایت آرامش و راحتی، بهطور خودکار دمای گرمکن یا تهویه و همینطور شکل صندلی را تنظیم میکنند. همچنین سرنشینان عقب برای بستن درها نیازی نیست دستشان را دراز کنند زیرا برای انجام این کار دکمههایی روی کنسول مرکزی عقب تعبیه شده است.
این کنسول مرکزی که اصلاحاتی را تجربه کرده، به یک نمایشگر کوچک قابل جابجایی مجهز شده که تنظیمات صندلیها، سیستم تهویه و سیستم صوتی را کنترل میکند؛ و درنهایت، سقف شیشهای پانورامای خودرو هم تغییر مکان داده است تا برای سرنشینان عقب نمای بهتری از بالا را فراهم کند. همهٔ این ویژگیها با کیفیتی باورنکردنی همراه است که در طول عمر بنتایگا بهتر و بهتر شده است. توجهی که در اینجا به کیفیت چرم، دوختها و تکتک دکمهها شده بهتر از چیزی است که در هر خودروی دیگر با هر قیمتی دیدهایم.
بنتلی ادعا میکند که کابین بنتایگا EWB طول بیشتری نسبت به رولزرویس کولینان یا رنجروور کشیده دارد و به نظر میرسد این ادعا درست باشد زیرا سرنشینان عقب از فضای بسیار زیادی برخوردار هستند خصوصاً زمانی که صندلیهای عقب در حالت استراحت قرار میگیرند و صندلی سرنشین جلو به سمت جلو کشیده میشود. همچنین حتی زمانی که صندلیهای عقب در حالت بیزنس قرار میگیرند، هنوز هم هکتارها فضای پا وجود دارد درحالیکه ورود و خروج به خودرو نیز از مولسان آسانتر است. با توجه به این ویژگیها، راننده حق دارد که به میزان تجمل و راحتی صندلیهای عقب بنتایگا EWB حسادت کند.
تمام تیپهای این نسخهٔ کشیده بهصورت استاندارد به سیستم فرمان گیری چرخهای عقب مجهز هستند که در سرعتهای پایین با زاویه دادن به چرخهای عقب در جهت مخالف چرخهای جلو، باعث بهبود مانور پذیری خودرو میشود. به لطف این سیستم، دایرهٔ چرخش این بنتایگای کشیده به رقم چشمگیر ۱۱.۸ متر رسیده است. در سرعتهای بالاتر نیز این سیستم موجب افزایش پایداری خودرو میشود. در همین حال، غیر از هنگام پارک کردن، کنترل و هدایت بنتایگا EWB آسانتر از قبل شده زیرا به لطف سیستم فرمان گیری چرخهای عقب در کنار کنترل بادیرول فعال ۴۸ ولتی، ورود به پیچها حتی با سرعتهای بالا نیز با اطمینان بیشتری انجام میگیرد تا جایی که احساس میکنید پشت فرمان یک کانتیننتال GT نشستهاید.
بنابراین، انتظار میرود سیستم فرمان گیری چرخهای عقب بهزودی برای نسخهٔ معمولی بنتایگا هم ارائه شود. البته این دو نسخه شخصیتهای متفاوتی دارند زیرا EWB سواری نرمتری داشته و بهتر از روی ناهمواریهای مسیر عبور میکند درحالیکه نسخهٔ معمولی حس اسپرتتری دارد. پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو نیز بسیار نرم و روان است با ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۷۰ نیوتن متر گشتاور، خودرو را ظرف ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرساند و امکان دستیابی به حداکثر سرعت ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت را برای آن فراهم میکند. این شتاب تنها یکدهم ثانیه از بنتیگای معمولی با پیشرانهٔ V8 است درحالیکه این نسخهٔ کشیده ۹۸ کیلوگرم وزن بیشتری دارد.
اختلاف قیمت این دو نسخه اما بیش از این است زیرا بنتایگا EWB در تیپ آژور با قیمت ۲۱۱,۳۰۰ پوندی، حدود ۱۶ هزار پوند از بنتایگا آژور استاندارد گرانتر است. البته این بهایی است که باید برای خودرویی که حداقل در صندلیهای عقب بهترین شاسیبلند لوکس بریتانیایی است پرداخت کرد.
جمعبندی
از زمانی که بنتلی بنتایگا در سال ۲۰۱۵ به بازار آمد، بهطور مداوم در حال تکامل و بهبود بوده است و EWB بهترین نسخهٔ آن است. این ماشین از تکنولوژیهای نوآورانهای استفاده میکند که آن را در صندلیهای عقب به مجللترین شاسیبلند بازار تبدیل کرده است درحالیکه روی صندلی راننده نیز خودروی بسیار خاصی بهحساب میآید.
مشخصات فنی
Bentley Bentayga EWB 2022 | |
پیشرانه | ۴ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۵۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۷۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۴.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۹۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۱۳.۸ لیتر ترکیبی |
وزن | ۲۵۱۵ کیلوگرم |
قیمت پایه | ۲۱۱,۳۰۰ پوند |
امتیاز | ۴.۵ از ۵.۰ |
یوسف
۲۳ مهر ۱۴۰۱اصلااز قیافه این خوشم نمیاد….. حال بهم زنه
کرگدن باواریا
۲۳ مهر ۱۴۰۱اتفاقا خیلی ساده و شیک طراحی شده !
Royal Driver 70
۲۳ مهر ۱۴۰۱اینو میگی چون داری از این حجم زیبایی, گرون قیمتی و اشرافی بودن بنتلی فشار میخوری :)
پدرام
۲۳ مهر ۱۴۰۱فضای کابین و کیفیت ساخت بالاش قطعا عالیه و جای پای سرنشین عقب هم از تو تصویر میشه حس کرد که چقدر خوبه اما چیزی که تو ذوق می زنه وقتی از بغل به ماشین نگاه می کنی بزرگ بودن بیش از حد درهای عقب زیاد جالب نیست و اون هماهنگی دیزاین نسخه استاندارد رو خراب کرده
مهران
۲۳ مهر ۱۴۰۱هیچوقت هیچکدوم از بنتلی هارو خوشم نیومد از طراحی بیرونش… البته سلیقه من اینطور هست
خان
۲۳ مهر ۱۴۰۱طراحی بدنیست ولی بهتر از قبله
قاطر فروش
۲۳ مهر ۱۴۰۱بنتلی انقد خوبه که کاش انگلیسی نبود
Royal Driver 70
۲۳ مهر ۱۴۰۱مگه بریتانیایی چشه؟ :|
دانیال_Surrey،England
۲۳ مهر ۱۴۰۱هیچی دادا.
این روشنفکرا رو ول کن.
الان میاد طومار میده که ای داد انگلیس رفت آمریکا سرخپوستای معتادی که مواد میزدن دور آتیش میگشتنو،گاها برخی قبایل آدم میخوردن و …رو زد کشت.
یا به چینیا مواد میداده چینیایی که از وفتی قدرتمند شدن گند زدن به آب و هوا ملت های دنیا.
یا هندیا که همین الان ثروتمنداش با وجود فقر بسیار زیاد تو کشورشون 100 ها میلیون دلار فقط خرج عروسی میکن!!
یا آفریقایی که هنوزم همونی که بودن هستن و…
کلا اینا رو بیخیال وفتی سرانه مطالعه کشور 1 دقیقه هم نیست انتظاری نمیره.
miladzm
۲۳ مهر ۱۴۰۱نظرت چیه عوض اینکه صغری کبری پشت هم بچینی مغلطه کنی یکم در مورد لطف و محبت هایی که همین انگلیس در مورد کشور خودت ایران کرده برامون سخنرانی و اظهار فضل کنی جناب سرانه مطالعه بالا ؟
راستش چون این انگلیسی ها و کلا بریتانیا خیلی آدم های با انصاف و عادل و درست کارن میخوام برام بگی چه خوبی های و بخشش هایی در حق ایران کردن .
دفعه قبل ک ه اسم ایران رو آوردم زدی کوچه علی چپ خودتو زدی اون راه از پیشرفت علم و دانش و توسعه فناوری در انگلیس برامون رفتی بالای منبر !
ولی این دفعه میخوام از محبت هایی که در نتیجه رژثم سیاسی این کشور نصیب ایران شده و همین الان هم داره میشه برامون بری بالای منبر .
miladzm
۲۳ مهر ۱۴۰۱افشاگری مجله نیویورک تایمز از اقدامات حمایتی مالی دولت انگلیس از وضعیت موجود رو حتما دیدی دیگه ؟
این تازه کوچیکشه !
خدا میدونه پشت پرده چه گند کاری هایی کردن که بعد ها قراره معلوم بشه !
انگلیس و روس هر دو از منفورترین و کثیف ترین کشور ها و ملیت ها در دنیا هستن .
به قول یه عزیزی که گفت تا وقتی سیاست انگلیس روی کاره دنیا رنگ آرامش به خودش نخواهد دید .
datsun
۲۳ مهر ۱۴۰۱بحث صنعت و خودروی جداست که خودروسازی بریتانیا خیلی هم خوبه ، ولی از لحاظ سیاست کثیف ترین کشور حداقل تو سال گذشته س جز استعمار، نژاد پرستی نسل کشی ، تفرقه ، و جنگ افروزی چیزی برای دنیا نداشته به نظرم دنیای بدون انگلیس حداقل تو ۱۰۰ سال گذشته دنیایی زیبا تری بود،
GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی
۲۳ مهر ۱۴۰۱این اصلا لایق کنار اسم مولسان گذاشتن نیست
Alan.r
۲۳ مهر ۱۴۰۱Mercedes MAYBACH GLS600 به همین اندازه لوکسه(حتی کمی بیشتر) و زیباست و پرفورمنسش هم در همین حده ولی قیمتش کمتره
RezaRs
۲۳ مهر ۱۴۰۱نمیشه گفت همین اندازه لپکسه مدرن تر هست اما نمیشه انقدر بی انصاف بود و گفت از بنتایگا لوکس تره قابلیت های شخصی سازی مرسدس خیلی پایینتره از بنتلی یه سری چیزا کم داره gls 600 maybach نسبت به این در مجموع خودروی به صرفه تر و مناسب تری هست اما لوکستر نیست به نظرم
RezaRs
۲۳ مهر ۱۴۰۱مولسان نمیشه مولسان اخرین ماشینی بود که تمام قطعات اختصاصی توسط بنتلی ساخته میشد واقعا بنتایگا در حدی نیست که نام مولسان رو یدک بکشه
موتور و گیربکس و شاسی که که کلا مشترکه برعکس مولسان
مولسان و ارنیج و توربو r کلا داستانشون با ماشینی مث فلایینگ فرق داره
RezaRs
۲۳ مهر ۱۴۰۱بحثی در خوب بودن بنتایگا یا فلایینگ و کانتینتال تیست دوستان
مولسان مستقیم رقیب فانتوم بود
مایباخ 62s هم همینطور الان فانتوم هیچ رقیبی نداره تو کلاسش
مهردادکمال
۲۳ مهر ۱۴۰۱البته بنتلی سابقا یک ماشین لوکس گران سنگین بود که یه ارم. Bروش. نصب بود و بسیار مهجور بود اما همکاری با فولکس و استفاده از دانش به روزتر باعث شد خیلی بیشتر دیده بشه و بنظرم مولسان دیگه اوج هنر بنتلی بودش طوری که واقعا تو بعضی قسمتها از فانتوم جذابتر به نظر میومد به هر حال بنتلی مسیر خودشو پیدا کرده و بنظرم آینده خیلی روشنتری هم خواهد داشت اگر بتونه همگام با مسیر اینده که الکتریکی شدن هست قدم برداره
Royal Driver Uk 70
۲۳ مهر ۱۴۰۱خب…. مولسان بی دلیل توقف تولید نشد و محصولات الان بنتلی هم به همون اندازه که مولسان خوب بود ، خوب هستن، مردم توجه بیشتری به فانتوم داشتن، اگر فروش مولسان خوب و زیاد میشد یا حداقل اندازه فانتوم میشد، الان شاهد نسل جدیدش میشدیم که میتونست فانتوم رو زمین بزنه همونطور که قبلا میزد، یک طرف فروش بسیاار پایین، از اون طرف هم دستورای کوچیکی از بالا میاد (فولکس واگن). ولی واقعا مولسان یک بنتلی واقعی بود واقعا حیف بود….
viper2
۲۳ مهر ۱۴۰۱طراحیش خیلی بهتر از قبل شده . واقعا جلوی ماشین ابهت پیدا کرده . و صدای خیلی خفنی هم داره طبق بقیه ماشین های بنتلی . من اگه داشتم میخریدم شما چی؟
Khosrow
۲۳ مهر ۱۴۰۱چراغهای پشت تو یه وادی بی اعتبار سیر میکنه / تمام آپشن ها و تعریف هایی که از این شد برای مرسدس اس کلاس خاطره ست / کپی پیست کرده از پدرش ..
Sobhan
۲۳ مهر ۱۴۰۱سپر جلو اسکی از اونت
ادور مدل s🤣
مهردادکمال
۲۳ مهر ۱۴۰۱اضافه شدن طول بدنه باعث شده چهره هماهنگتری بگیره دقیقا برعکس جیپ واگونیر اما باز هم طراحی قشنگی نداره مثلا چراغ های کوچیک عقب به شدت بد هست داشبردشم اصلا چنگی به دل نمیزنه
به نظر غبار زمان رو این ماشین نشسته و نیاز به دگرگونی داره مخصوصا وقتی با اسکالید یا لینکولن مقایسه شه کاملا این موضوع خودشو نشون میده
البته قبول دارم بنتلی به شدت سنت گراست اما انتظار میره تو همون چارچوب تعریف شدش یه محصولی عرضه کنه که به روزتر بنظر بیاد