بنتلی

ملاقات پدر و پسر، بنتلی کانتیننتال R سال 2003 در برابر کانتیننتال GT سال 2023

کوپهٔ مجلل کانتیننتال R که بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۳ تولید می‌شد و با نسل اول کانتیننتال GT جایگزین شد، حالا به ملاقات جدیدترین فرزند خود رفته است.

بنتلی کانتیننتال R کوپهٔ مجللی بود که در سال ۱۹۹۱ معرفی شد اما نمونهٔ نقره‌ای‌رنگی که در اینجا می‌بینید، مدل ۲۰۰۳ است. این یک نسخهٔ ویژهٔ مولینر و سری نهایی است که برای خداحافظی با کانتیننتال R ساخته شد. بااین‌حال، تناسبات سنتی و کروم کاری‌های این کوپهٔ بریتانیایی، خودرویی بسیار قدیمی‌تر را نشان می‌دهند.

آیا خودروی مدرنی است؟

هرگز. کانتیننتال R حتی در زمان تولید هم خودرویی قدیمی به نظر می‌رسید و زمانی که نسل اول کانتیننتال GT جایگزین آن شد جهشی بسیار بزرگ برای بنتلی محسوب می‌شد. هرچند خیلی‌ها نسل نخست کانتیننتال GT که اولین بنتلی دوران فولکس‌واگن بود را فاقد شکوه یک بنتلی می‌دانستند اما وقتی پشت فرمان کانتیننتال R بنشینید به‌راحتی متوجه خواهید شد که GT به‌طور ناگهانی چه پیشرفتی را برای برند بریتانیایی رقم زده است.

چه ویژگی‌هایی دارد؟

هرچند هردو خودروی اینجا کوپه هستند اما کانتیننتال R با طولی بیشتر از فلاینگ اسپور امروزی و هکتارها فضا برای سرنشینان عقب، اساساً یک لیموزین دودر است. در اینجا همچنین پنجره‌های بزرگ دید رو به بیرون بسیار خوبی را برای سرنشینان عقب فراهم می‌کنند. جالب اینکه علاوه بر دستگیرهای اصلی، در انتهای درهای بزرگ جلوی خودرو دستگیرهٔ دیگری تعبیه شده است تا سرنشینان عقب بتوانند خودشان درها را باز کنند. ازجملهٔ دیگر ویژگی‌های داخلی این کوپهٔ کلاسیک بریتانیایی هم می‌توان به آمپرهای دایره‌ای کوچک روی پانل میانی داشبورد، ترمزدستی پایی و دکمهٔ استرت بد جا روی کنسول مرکزی اشاره کرد. همهٔ این‌ها خاطرات خوش خودروهای متعلق به قرن گذشته را زنده می‌کند و درعین‌حال باعث می‌شود از طراحان بنتلی برای بهبود ارگونومی و سروسامان دادن به داشبورد جانشین آن قدردانی کنیم.

رانندگی آن چگونه است؟

برای کانتیننتال R بهتر است بجای کلمهٔ رانندگی از عبارت حرکت شناور روی آب استفاده کنیم. زیر کاپوت این خودرو پیشرانهٔ سنتی ۶.۷۵ لیتری V8 بنتلی قرار گرفته است که به لطف توربوشارژر، ۴۲۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این نیرو هرچند برای تحمل لاستیک‌ها و کنترل کشش دههٔ ۹۰ (که با فشردن سریع یک دکمه خاموش می‌شود) بسیار زیاد به نظر می‌رسد اما کانتیننتال R چسبندگی خوبی دارد. این خودرو به‌گونه‌ای مهندسی شده است که راننده را از بازیگوشی در پیچ‌ها باز دارد. فرمان به‌طور نگران‌کننده‌ای بی‌احساس است و هرچند هنگام شتاب گیری شدید صدای نالهٔ پیشرانهٔ V8 بلند می‌شود اما میلیون‌ها کیلومتر با غرش جذاب موتورهای امروزی فاصله دارد.

فشردن دکمهٔ اسپرت کمک می‌کند تا گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک کمی دقیق‌تر معکوس بدهد ولی تفاوت عملکرد خودرو ناچیز خواهد بود و حدود ۶ ثانیه طول می‌کشد تا کانتیننتال R از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. به‌طورکلی، این خودرو معیاری برای راحتی و وسیله‌ای واقعاً بی‌دردسر برای پیمایش‌های طولانی است. کانتیننتال R با وجودی که دو در دارد، هنوز هم این احساس را به شما خواهد داد که شوفر در حال رانندگی است حتی اگر خودتان پشت فرمان نشسته باشید.

آیا کوپهٔ جدید اسپرت‌تر است؟

قطعاً. هرچند کانتیننتال امروزی خصوصاً در نسخهٔ فوق‌العاده نرم W12 هنوز هم معیاری برای راحتی محسوب می‌شود اما نسخهٔ ۴ لیتری V8 پایه که ما در اینجا داریم واقعاً خودروی پویایی است. با سامانهٔ چهارچرخ محرک متمرکز بر عقب، سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب و تکنولوژی آنتی‌رول ۴۸ ولتی، کانتیننتال GT نقش خودرویی زیر دو تن را ایفا می‌کند حتی با اینکه وزن ۲۱۶۵ کیلوگرمی آن تنها حدود ۲۵۰ کیلوگرم از پدربزرگش کمتر است. با فشار دادن پشت سر هم دکمهٔ کنترل کشش نیز حالت هیجانی ESC Sport فعال می‌شود و افسار خودرویی که به‌طور عجیبی وزن خود را پنهان می‌کند آزاد خواهد شد.

بااین‌حال، بزرگ‌ترین تفاوت بین این دو ماشین در قیمت است. کانتیننتال R با قیمت ۲۳۰ هزار پوند، در زمان خود جزء گران‌ترین خودروهای جهان بود و هنگامی نرخ تورم را محاسبه کنیم، نزدیک به ۴۰۰ هزار پوند امروز می‌شود درحالی‌که قیمت کانتیننتال GT جدید از ۱۵۱,۸۰۰ پوند آغاز می‌شود؛ بنابراین، تأثیر فولکس‌واگن ممکن است برخی ویژگی‌های سنتی بنتلی را کمرنگ کرده باشد اما قیمت آن را هم کاهش داده است.

مقایسهٔ مشخصات فنی

بنتلی کانتیننتال R سال ۲۰۰۳ بنتلی کانتیننتال GT سال ۲۰۲۳
پیشرانه ۶.۷۵ لیتری V8 توئین توربو ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۴۲۰ اسب بخار ۵۵۰ اسب بخار
گشتاور ۸۸۰ نیوتن متر ۷۷۰ نیوتن متر
گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۵.۸ ثانیه ۴.۰ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۴۵ کیلومتر بر ساعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت
وزن ۲۴۲۰ کیلوگرم ۲۱۶۵ کیلوگرم
قیمت ۲۳۰,۰۰۰ پوند (زمان تولید) ۱۵۱,۸۰۰ پوند

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۳ رای
منبع
TopGear

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. 𝐀𝐥𝐢

    ۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1555 ديدگاه)

    نسخه gt یه چیز دیگست

    موافقم 12
    مخالفم 2
    1. froG-driVer

      ۱ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1013 ديدگاه)

      بنتلی به همراه رولز رویس و پاگانی ،مجسمه ساز و نقاش دنیای خودرو هاست.

      موافقم 15
      مخالفم 4
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۱ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (10474 ديدگاه)

        همین اول کار بگم که من عاشق بنتلی هستم و تمام ساخته‌هاشونو به دیگر رقیب‌ها بخصوص رولزرویس اَرجع میدونم!!!

        اما بنتلی و طرفداران سه‌آتیشش برن دعا کنن افتادن دست آلمانی‌ها و اگر نه امروز از بنتلی فقط یک نام میماند و بس!!! چرا ؟؟؟

        فقط توجه بکنید به طراحی داخلی مدل ۲۰۰۳ این خودرو و مقایسه‌اَش بکنید با تمام ساخته‌های لوکس آلمانی و حتی LS ژاپنی در اون دوران!!!
        به دوخت چرم‌ها و منتاژ قطعات داخلی توجه بکنید که انگاری برای یک آمریکایی دهه ۷۰ هستش!!!

        کلاً آلمانی‌ها ثابت کردن که بهترین خریدار شرکت‌های شکست‌خورده و به برگشتنشان به اوج هستند و البته بدترین‌ها هم آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها هستند که اول شرکت رقیب را میخرند تا مثلاً شکوفاش کنند در صورتی که نابوش میکنند تا یه رقیب کمتر شود!!!
        البته چین و هند هم در این ده سال اخیر از بهترین شکوفا‌دهنده‌ها بودند و میشه روی سرمایه‌گذاری‌هاشون حساب باز کرد!!!

        موافقم 10
        مخالفم 4
        1. امیر

          ۲ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (30 ديدگاه)

          اتفاقا امریکا و فرانسه هم کمک بزرگی به برندهایی که الان می‌شناسیم کرده مثلا فورد به مزدا و کیا رنو به نیسان اگه یادم بیاد بازم میگم

          موافقم 3
          مخالفم 5
      2. pouyan-h808

        ۲ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (37 ديدگاه)

        با این که محصولات این دو غول بریتانیایی رو دوست دارم ولی پاگانی ی چیز دیگه است
        کابین پاگانی به شاهکار هنری در ستایش جذابیت های مکانیکیه و واقعا جذابه

        موافقم 2
        مخالفم 3
      3. محسن

        ۶ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (37 ديدگاه)

        بنتلی و آستون مارتین خیلی دلبرن

  2. مازیار

    ۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3301 ديدگاه)

    هرچند دومی از همه جهت بهتر و مدرن تر هست اما به عنوان یه بنتلی اولی رو بیشتر دوست دارم
    و این دستگیره باز کن دوم در انتهای در برای سرنشین عقب در رنجروور کلاسیک هم هست فکر می‌کردم عادی باشه نه قابل به عرض

    موافقم 10
    مخالفم 7
  3. PegaSus

    ۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (47 ديدگاه)

    آخ آخ آخ، فقط کابین مدل 2003 رو ببین آخه 😍 کلی دکمه و عقربه و آنالوگ بازی… روندن همچین ماشینی و نشستن پشت فرمونش آرزوی هر ماشین بازیه…

    موافقم 12
    مخالفم 3
  4. جرمی کلارکسون

    ۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (986 ديدگاه)

    بنتلی های سری Speed همه عالی 💯👌

    موافقم 8
    مخالفم 3
  5. فقط انگلستان

    ۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1120 ديدگاه)

    یکی از ایرادهای شرکت بنتلی این هست که تعداد مدل های کمی داره شاید بعضیا بگن برای یه شرکت سوپرلوکس همین تعداد مدل کافی باشه ولی به نظرم حداقل باید سه مدل دیگه داشته باشه،رولزرویسم همینطور.

    موافقم 6
    مخالفم 8
  6. فقط انگلستان

    ۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1120 ديدگاه)

    یه چیزی درمورد انگلیس بگم و اون اینکه انگلیس میخواد دوباره به بالاترین جایگاه در هر ضمینه ای در جهان دست پیدا بکنه مثل صنعت وفوتبال و …

    موافقم 6
    مخالفم 11
    1. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

      ۲ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (715 ديدگاه)

      خوشبختانه پسرش این اجازه رو نمی‌ده یکی از دلایل اقتصادش هست که تمام اروپا اقتصادشون به آمریکا وابستس همون اقتصاد آزاد😉

      موافقم 5
      مخالفم 1
  7. JaMsHiD

    ۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2814 ديدگاه)

    لعنتی داشبورد کانتیننتال R آدمو یاد کاک پیت جت میندازه .
    پر از عقربه و دکمه . عاشقشم ….

    موافقم 7
    مخالفم 2
  8. ۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4949 ديدگاه)

    به جلوش اصلا نمی‌خورد ۲۰۰۳ باشه ولی خوب خیلی ماشین خوبیه من سوارش شدم
    ولی بنتلی جلوی ماشیناشو از بنز های اسکی رفته نظر شخصی منه

    موافقم 2
    مخالفم 12
    1. ۱ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4949 ديدگاه)

      تو بازی سوارش شدم*
      نمیدونم چرا این چیزای کوچیکو سانسور می‌کنید شماها تا من دیسلایک بگیرم!

      موافقم 2
      مخالفم 3
  9. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (332 ديدگاه)

    بنتلی فقط مولسان ندیدم رو دستش مخصوصا آخرین نمونه‌اش که طول بیشتر داشتن با اون وی۸ ۱۰۰۰ نیوتنیش.

    موافقم 3
    مخالفم 3
  10. سهیل گل آزاد

    ۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (61 ديدگاه)

    قیمت پایه کانتینتال جی تی ۸ سیلندر ۱۵۱ هزار پوند و قیمت پایه کانتیننتال آر ۲۳۰ هزار پوند در بیست و اندی سال پیش این نشون میده که ماشین های لوکس خیلی ارزون تر شدن به چند دلیل به سبب افزایش جمعیت میلیونر های دنیا و اصلی ترین دلیلش سیاست گذاری های کمپانی های مادر مثل ب ام و و فولکس واگن در جهت افزایش تولید و فروش زیر مجموعه های لوکسشون مثل رولزرویس و بنتلی هست و استفاده از پلتفرم و موتور و گیربکس مشترک در این محصولات به عنوان مثال پلتفرم موتور و گیربکس همین بنتلی کانتیننتال و بنتایگا و فلایینگ اسپور نسخه های ۸ سیلندر با محصولات پورشه و آئودی از دیگر فرزندان فولکس واگن یکیه یا اوروس کلی وجه اشتراک با آئودی آر اس کیو ۸ داره

    موافقم 11
    مخالفم 1
  11. Alireza

    ۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (77 ديدگاه)

    موندم چرا جیمز باند به جای استون مارتین DB7 از بنتلی بنتایگا استفاده نکرد خدایی بنتلی بهتر نیست

    موافقم 1
    مخالفم 8
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2914 ديدگاه)

      استون مارتین اسپانسر فیلم بوده و پول پرداخت کرده

      موافقم 6
      مخالفم 1
  12. BMW

    ۱ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1498 ديدگاه)

    عجب چیزی،پدر هنوز هم زیباست👌

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا