کوپهٔ مجلل کانتیننتال R که بین سالهای ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۳ تولید میشد و با نسل اول کانتیننتال GT جایگزین شد، حالا به ملاقات جدیدترین فرزند خود رفته است.
بنتلی کانتیننتال R کوپهٔ مجللی بود که در سال ۱۹۹۱ معرفی شد اما نمونهٔ نقرهایرنگی که در اینجا میبینید، مدل ۲۰۰۳ است. این یک نسخهٔ ویژهٔ مولینر و سری نهایی است که برای خداحافظی با کانتیننتال R ساخته شد. بااینحال، تناسبات سنتی و کروم کاریهای این کوپهٔ بریتانیایی، خودرویی بسیار قدیمیتر را نشان میدهند.
آیا خودروی مدرنی است؟
هرگز. کانتیننتال R حتی در زمان تولید هم خودرویی قدیمی به نظر میرسید و زمانی که نسل اول کانتیننتال GT جایگزین آن شد جهشی بسیار بزرگ برای بنتلی محسوب میشد. هرچند خیلیها نسل نخست کانتیننتال GT که اولین بنتلی دوران فولکسواگن بود را فاقد شکوه یک بنتلی میدانستند اما وقتی پشت فرمان کانتیننتال R بنشینید بهراحتی متوجه خواهید شد که GT بهطور ناگهانی چه پیشرفتی را برای برند بریتانیایی رقم زده است.
چه ویژگیهایی دارد؟
هرچند هردو خودروی اینجا کوپه هستند اما کانتیننتال R با طولی بیشتر از فلاینگ اسپور امروزی و هکتارها فضا برای سرنشینان عقب، اساساً یک لیموزین دودر است. در اینجا همچنین پنجرههای بزرگ دید رو به بیرون بسیار خوبی را برای سرنشینان عقب فراهم میکنند. جالب اینکه علاوه بر دستگیرهای اصلی، در انتهای درهای بزرگ جلوی خودرو دستگیرهٔ دیگری تعبیه شده است تا سرنشینان عقب بتوانند خودشان درها را باز کنند. ازجملهٔ دیگر ویژگیهای داخلی این کوپهٔ کلاسیک بریتانیایی هم میتوان به آمپرهای دایرهای کوچک روی پانل میانی داشبورد، ترمزدستی پایی و دکمهٔ استرت بد جا روی کنسول مرکزی اشاره کرد. همهٔ اینها خاطرات خوش خودروهای متعلق به قرن گذشته را زنده میکند و درعینحال باعث میشود از طراحان بنتلی برای بهبود ارگونومی و سروسامان دادن به داشبورد جانشین آن قدردانی کنیم.
رانندگی آن چگونه است؟
برای کانتیننتال R بهتر است بجای کلمهٔ رانندگی از عبارت حرکت شناور روی آب استفاده کنیم. زیر کاپوت این خودرو پیشرانهٔ سنتی ۶.۷۵ لیتری V8 بنتلی قرار گرفته است که به لطف توربوشارژر، ۴۲۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. این نیرو هرچند برای تحمل لاستیکها و کنترل کشش دههٔ ۹۰ (که با فشردن سریع یک دکمه خاموش میشود) بسیار زیاد به نظر میرسد اما کانتیننتال R چسبندگی خوبی دارد. این خودرو بهگونهای مهندسی شده است که راننده را از بازیگوشی در پیچها باز دارد. فرمان بهطور نگرانکنندهای بیاحساس است و هرچند هنگام شتاب گیری شدید صدای نالهٔ پیشرانهٔ V8 بلند میشود اما میلیونها کیلومتر با غرش جذاب موتورهای امروزی فاصله دارد.
فشردن دکمهٔ اسپرت کمک میکند تا گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک کمی دقیقتر معکوس بدهد ولی تفاوت عملکرد خودرو ناچیز خواهد بود و حدود ۶ ثانیه طول میکشد تا کانتیننتال R از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. بهطورکلی، این خودرو معیاری برای راحتی و وسیلهای واقعاً بیدردسر برای پیمایشهای طولانی است. کانتیننتال R با وجودی که دو در دارد، هنوز هم این احساس را به شما خواهد داد که شوفر در حال رانندگی است حتی اگر خودتان پشت فرمان نشسته باشید.
آیا کوپهٔ جدید اسپرتتر است؟
قطعاً. هرچند کانتیننتال امروزی خصوصاً در نسخهٔ فوقالعاده نرم W12 هنوز هم معیاری برای راحتی محسوب میشود اما نسخهٔ ۴ لیتری V8 پایه که ما در اینجا داریم واقعاً خودروی پویایی است. با سامانهٔ چهارچرخ محرک متمرکز بر عقب، سیستم فرمان گیری چرخهای عقب و تکنولوژی آنتیرول ۴۸ ولتی، کانتیننتال GT نقش خودرویی زیر دو تن را ایفا میکند حتی با اینکه وزن ۲۱۶۵ کیلوگرمی آن تنها حدود ۲۵۰ کیلوگرم از پدربزرگش کمتر است. با فشار دادن پشت سر هم دکمهٔ کنترل کشش نیز حالت هیجانی ESC Sport فعال میشود و افسار خودرویی که بهطور عجیبی وزن خود را پنهان میکند آزاد خواهد شد.
بااینحال، بزرگترین تفاوت بین این دو ماشین در قیمت است. کانتیننتال R با قیمت ۲۳۰ هزار پوند، در زمان خود جزء گرانترین خودروهای جهان بود و هنگامی نرخ تورم را محاسبه کنیم، نزدیک به ۴۰۰ هزار پوند امروز میشود درحالیکه قیمت کانتیننتال GT جدید از ۱۵۱,۸۰۰ پوند آغاز میشود؛ بنابراین، تأثیر فولکسواگن ممکن است برخی ویژگیهای سنتی بنتلی را کمرنگ کرده باشد اما قیمت آن را هم کاهش داده است.
مقایسهٔ مشخصات فنی
بنتلی کانتیننتال R سال ۲۰۰۳ | بنتلی کانتیننتال GT سال ۲۰۲۳ | |
پیشرانه | ۶.۷۵ لیتری V8 توئین توربو | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۴۲۰ اسب بخار | ۵۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۸۸۰ نیوتن متر | ۷۷۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۴ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۵.۸ ثانیه | ۴.۰ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۴۵ کیلومتر بر ساعت | ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت |
وزن | ۲۴۲۰ کیلوگرم | ۲۱۶۵ کیلوگرم |
قیمت | ۲۳۰,۰۰۰ پوند (زمان تولید) | ۱۵۱,۸۰۰ پوند |
𝐀𝐥𝐢
۱ خرداد ۱۴۰۳نسخه gt یه چیز دیگست
froG-driVer
۱ خرداد ۱۴۰۳بنتلی به همراه رولز رویس و پاگانی ،مجسمه ساز و نقاش دنیای خودرو هاست.
NAVID۰۰۹۸
۱ خرداد ۱۴۰۳همین اول کار بگم که من عاشق بنتلی هستم و تمام ساختههاشونو به دیگر رقیبها بخصوص رولزرویس اَرجع میدونم!!!
اما بنتلی و طرفداران سهآتیشش برن دعا کنن افتادن دست آلمانیها و اگر نه امروز از بنتلی فقط یک نام میماند و بس!!! چرا ؟؟؟
فقط توجه بکنید به طراحی داخلی مدل ۲۰۰۳ این خودرو و مقایسهاَش بکنید با تمام ساختههای لوکس آلمانی و حتی LS ژاپنی در اون دوران!!!
به دوخت چرمها و منتاژ قطعات داخلی توجه بکنید که انگاری برای یک آمریکایی دهه ۷۰ هستش!!!
کلاً آلمانیها ثابت کردن که بهترین خریدار شرکتهای شکستخورده و به برگشتنشان به اوج هستند و البته بدترینها هم آمریکاییها و فرانسویها هستند که اول شرکت رقیب را میخرند تا مثلاً شکوفاش کنند در صورتی که نابوش میکنند تا یه رقیب کمتر شود!!!
البته چین و هند هم در این ده سال اخیر از بهترین شکوفادهندهها بودند و میشه روی سرمایهگذاریهاشون حساب باز کرد!!!
امیر
۲ خرداد ۱۴۰۳اتفاقا امریکا و فرانسه هم کمک بزرگی به برندهایی که الان میشناسیم کرده مثلا فورد به مزدا و کیا رنو به نیسان اگه یادم بیاد بازم میگم
pouyan-h808
۲ خرداد ۱۴۰۳با این که محصولات این دو غول بریتانیایی رو دوست دارم ولی پاگانی ی چیز دیگه است
کابین پاگانی به شاهکار هنری در ستایش جذابیت های مکانیکیه و واقعا جذابه
محسن
۶ خرداد ۱۴۰۳بنتلی و آستون مارتین خیلی دلبرن
مازیار
۱ خرداد ۱۴۰۳هرچند دومی از همه جهت بهتر و مدرن تر هست اما به عنوان یه بنتلی اولی رو بیشتر دوست دارم
و این دستگیره باز کن دوم در انتهای در برای سرنشین عقب در رنجروور کلاسیک هم هست فکر میکردم عادی باشه نه قابل به عرض
PegaSus
۱ خرداد ۱۴۰۳آخ آخ آخ، فقط کابین مدل 2003 رو ببین آخه 😍 کلی دکمه و عقربه و آنالوگ بازی… روندن همچین ماشینی و نشستن پشت فرمونش آرزوی هر ماشین بازیه…
جرمی کلارکسون
۱ خرداد ۱۴۰۳بنتلی های سری Speed همه عالی 💯👌
فقط انگلستان
۱ خرداد ۱۴۰۳یکی از ایرادهای شرکت بنتلی این هست که تعداد مدل های کمی داره شاید بعضیا بگن برای یه شرکت سوپرلوکس همین تعداد مدل کافی باشه ولی به نظرم حداقل باید سه مدل دیگه داشته باشه،رولزرویسم همینطور.
فقط انگلستان
۱ خرداد ۱۴۰۳یه چیزی درمورد انگلیس بگم و اون اینکه انگلیس میخواد دوباره به بالاترین جایگاه در هر ضمینه ای در جهان دست پیدا بکنه مثل صنعت وفوتبال و …
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۲ خرداد ۱۴۰۳خوشبختانه پسرش این اجازه رو نمیده یکی از دلایل اقتصادش هست که تمام اروپا اقتصادشون به آمریکا وابستس همون اقتصاد آزاد😉
JaMsHiD
۱ خرداد ۱۴۰۳لعنتی داشبورد کانتیننتال R آدمو یاد کاک پیت جت میندازه .
پر از عقربه و دکمه . عاشقشم ….
۱ خرداد ۱۴۰۳به جلوش اصلا نمیخورد ۲۰۰۳ باشه ولی خوب خیلی ماشین خوبیه من سوارش شدم
ولی بنتلی جلوی ماشیناشو از بنز های اسکی رفته نظر شخصی منه
۱ خرداد ۱۴۰۳تو بازی سوارش شدم*
نمیدونم چرا این چیزای کوچیکو سانسور میکنید شماها تا من دیسلایک بگیرم!
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۱ خرداد ۱۴۰۳بنتلی فقط مولسان ندیدم رو دستش مخصوصا آخرین نمونهاش که طول بیشتر داشتن با اون وی۸ ۱۰۰۰ نیوتنیش.
سهیل گل آزاد
۱ خرداد ۱۴۰۳قیمت پایه کانتینتال جی تی ۸ سیلندر ۱۵۱ هزار پوند و قیمت پایه کانتیننتال آر ۲۳۰ هزار پوند در بیست و اندی سال پیش این نشون میده که ماشین های لوکس خیلی ارزون تر شدن به چند دلیل به سبب افزایش جمعیت میلیونر های دنیا و اصلی ترین دلیلش سیاست گذاری های کمپانی های مادر مثل ب ام و و فولکس واگن در جهت افزایش تولید و فروش زیر مجموعه های لوکسشون مثل رولزرویس و بنتلی هست و استفاده از پلتفرم و موتور و گیربکس مشترک در این محصولات به عنوان مثال پلتفرم موتور و گیربکس همین بنتلی کانتیننتال و بنتایگا و فلایینگ اسپور نسخه های ۸ سیلندر با محصولات پورشه و آئودی از دیگر فرزندان فولکس واگن یکیه یا اوروس کلی وجه اشتراک با آئودی آر اس کیو ۸ داره
Alireza
۱ خرداد ۱۴۰۳موندم چرا جیمز باند به جای استون مارتین DB7 از بنتلی بنتایگا استفاده نکرد خدایی بنتلی بهتر نیست
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱ خرداد ۱۴۰۳استون مارتین اسپانسر فیلم بوده و پول پرداخت کرده
BMW
۱ خرداد ۱۴۰۳عجب چیزی،پدر هنوز هم زیباست👌