تولید پیشرانهٔ نمادین W12 بنتلی حدود یک سال دیگر پایان خواهد یافت. قویترین و آخرین نسخهٔ این موتور در مدل تولید محدود بتور ارائه میشود.
دوران پیشرانههای دوازده سیلندر رو به پایان است و این اتفاق حدود یک سال دیگر برای موتور W12 بنتلی رخ خواهد داد. در آوریل ۲۰۲۴ تولید این پیشرانهٔ جذاب و دوستداشتنی در تأسیسات بنتلی در انگلستان رسماً پایان خواهد یافت. آخرین خودرویی که از این ۶ لیتری W12 توئین توربو استفاده میکند مدل تولید محدود بتور است که آگوست سال گذشته معرفی شد و تنها ۱۸ دستگاه از آن ساخته میشود. در این خودرو قویترین نسخهٔ تاریخ موتور W12 با ۷۵۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور ارائه میشود.
این خروجی چشمگیر به لطف توربوشارژرهای جدید با طراحی کارآمدتر، کانالهای ورود هوای بزرگتر و کالیبراسیون مجدد موتور حاصل شده است. این نسخهٔ خاص از موتور W12 بنتلی فقط در بتور ارائه میشود که تمام ۱۸ دستگاه آن فروخته شده است. بااینحال، به گفتهٔ بنتلی نسخهٔ ۶۵۰ اسب بخاری این موتور همچنان در تعداد محدودی برای بنتایگا، کانتیننتال و فلاینگ اسپور ارائه خواهد شد تا زمانی که تولید آن در آوریل ۲۰۲۴ پایان یابد. انتظار میرود تقاضا برای این مدلها بالا باشد و خریداران خیلی زود آنها را سفارش دهند زیرا پس از تاریخ مذکور دیگر هیچ بنتلیای با موتور W12 تولید نخواهد شد.
این پیشرانهٔ ۶ لیتری توئین توربو برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ پسازاینکه بنتلی به تملک گروه فولکسواگن درآمد معرفی شد و طی بیست سال گذشته بهطور مداوم بروز شده است. طی این سالها، قدرت و گشتاور این موتور به ترتیب ۳۷ و ۵۴ درصد بیشتر شده و تولید گازهای گلخانهای آن ۲۵ درصد کاهش یافته است. همچنین در طول این دو دهه، بیش از صد هزار دستگاه از این موتور برای مدلهای مختلف بنتلی ساخته شده است.
نسخهٔ کنونی موتور W12 در سال ۲۰۱۵ با بنتایگا معرفی شد. در این نسخه، موتور از ابتدا دوباره طراحی شده و به میللنگ ۳۰ درصد مستحکمتر، سیستم خنککنندهٔ بهبودیافته، توربوشارژرهای کارآمدتر و سیستم غیرفعالسازی سیلندرها مجهز شده است. ۳۰ متخصص در کارخانهٔ کرو در بریتانیا بهصورت دستی هر یک دستگاه از پیشرانهٔ W12 را مونتاژ و آزمایش میکنند. در آینده، خط تولید موتور W12 برای ساخت پیشرانههای هیبریدی تغییر کاربری خواهد داد و متخصصان مذکور بدین منظور دورهٔ بازآموزی خواهند داشت.
مدیر اجرایی بنتلی دراینباره میگوید:
هنگامیکه ما برای اولین بار W12 را در سال ۲۰۰۳ عرضه کردیم میدانستیم پیشرانهٔ قدرتمندی داریم که هم خودروها و هم برند ما را با سرعت به جلو پیش خواهد برد. پس از ۲۰ سال و ساخت بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه، اکنون زمان بازنشستگی این پیشرانهٔ نمادین فرارسیده است زیرا ما به سمت الکتریکیسازی گام برمیداریم. نسخهٔ ۷۵۰ اسب بخاری که مولینر برای بتور ساخته است، پایان یک سفر توسعهای است که کارکنان بخش مهندسی و توسعهٔ ما باید به آن افتخار کنند. هنگامیکه تولید این موتور در آوریل آینده به پایان برسد، ما همهٔ صنعتگران ماهری که هنوز هر پیشرانه را با دست تولید میکنند بازآموزی کرده و مجدداً به کار خواهیم گرفت
Taha Malek
۴ اسفند ۱۴۰۱افسانه هامون🥲
AMD
۴ اسفند ۱۴۰۱افسانه ها یکی یکی دارن میرن….
زیزیگولو
۴ اسفند ۱۴۰۱اگه یه نگاه به کانسپتای معرفی شده تو یه سال گذشته بندازیم میبینیم که خیلیاشون مجهز به موتورای برقی هستن که این نشون میده حتی خودروسازای سنتی در آینده از موتورای درون سوزو احتراقی فاصله میگیرن و مدلای برقی رو به خطوط تولید خودشون اضافه میکنن ……….. نظر شخصی من این هستش که با همون سرعتی که شاهد پایان و مرگ موتورای احتراقی هستیم به همون نسبت شاهد رشد سریع ماشینای برقی و سلطه احتمالی تسلا بر بازار خودرو خواهیم بود
محمد
۴ اسفند ۱۴۰۱من خود به چشم خویشتن
دیدم که جانم می رود
TESLA
۴ اسفند ۱۴۰۱پیش به سوی آینده ای برقی 😍😍⚡️⚡️⚡️⚡️
Reza Waffen SS
۴ اسفند ۱۴۰۱چقدر دردناک بود 😢
Hamilton1970
۵ اسفند ۱۴۰۱همه رفتن تو یکی نرو…