پیشرانهٔ W12 بنتلی طراحی منحصربهفردی دارد که در ابتدا در موتور VR6 فولکسواگن ارائه شد و طول موتور را به میزان قابلتوجهی کوتاهتر کرد.
خبر خاتمهٔ تولید پیشرانهٔ منحصربهفرد W12 بنتلی قطعاً ناراحتکننده است. از ابتدای دههٔ آینده بنتلیها بهطور کامل الکتریکی خواهند شد و چه بخواهیم چه نخواهیم، روزهای عمر موتور ۶ لیتری W12 این شرکت به شماره افتاده است. درهرحال، موتور W12 یک شاهکار است. این پیشرانه بیش از دو دهه پیش برای اولین بار در کانسپت فولکسواگن W12 معرفی شد و از نسخهٔ بنتلی آن طی دو دهه ۱۰۵ هزار دستگاه به تولید رسید.
اما چرا برای این پیشرانه نام W12 انتخاب شد؟ چون برخلاف موتورهای V12 که از دو بلوک شش سیلندر تشکیل شدهاند، این پیشرانه چهار بلوک سه سیلندر دارد. درواقع، طراحی موتور W12 برگرفته از پیشرانهٔ VR6 فولکسواگن است که در سال ۱۹۹۱ معرفی شد و اگر نگوییم بیشتر، به همان اندازهٔ موتور بنتلی خلاقانه بود.
سیلندرهای موتور همیشه در یک خط مستقیم قرار میگیرند که طرح خوبی است مگر اینکه فضای محفظهٔ پیشرانهٔ خودرو محدود باشد. این موضوع بیشتر در خودروهای با ترکیب موتور عرضی خود را نشان میدهد و به همین دلیل، اکثر خودروهای شش سیلندر محرک جلو از موتورهای V شکل استفاده میکنند. موتورهای V6 از دو بلوک سه سیلندر تشکیل شدهاند. این پیشرانهها دو سر سیلندر، چهار میل بادامک و دو منیفولد اگزوز داشته و متداولترین زاویه بین بلوکهای آنها ۶۰ درجه است؛ اما مثل اکثر ساختههای دست بشر، موتور V6 هم معایب و مزایایی دارد. این موتور بسیار کوتاهتر از شش سیلندر خطی است اما از سوی دیگر عرض بیشتری دارد، فاقد تعادل موتور شش سیلندر خطی است و به قطعات بیشتر و سیستم اگزوز پیچیدهتری نیاز دارد.
موتور VR6 فولکسواگن اما تلفیق پیشرانههای شش سیلندر خطی و V شکل است و برخی مزیتهای شش سیلندر خطی را بدون هیچکدام از مشکلات آن ارائه میکند. این موتور یک بلوک سیلندر دارد اما بجای اینکه سیلندرها روی یک خط مستقیم چیده شوند، روبروی هم بهصورت پلکانی جای میگیرند و نسبت به هم زاویهای ۱۵ درجه دارند. درنتیجه، موتور VR6 کوتاهتر از شش سیلندر خطی و کمعرضتر از V6 است. همچنین این موتور برخلاف V6، یک سر سیلندر و یک منیفولد اگزوز دارد و ترتیب شلیک آن مثل شش سیلندر خطی است.
حالا خیلی بهتر میتوان فهمید موتور W12 چه شکلی است. این موتور در اصل از دو پیشرانهٔ VR6 تشکیل شده است که با زاویهٔ ۷۲ درجه به هم متصل شدهاند. اندازهٔ موتور W12 بهطور شگفتانگیزی جمعوجور است تا جایی که ۲۴ درصد طول کمتری نسبت به موتور V12 معمولی دارد. آخرین نسخهٔ این پیشرانه که بهطور اختصاصی برای مدل تولید محدود بتور ارتقاء پیدا کرده است، ۷۵۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این اعداد به لطف بازطراحی سیستم القای اجباری، طراحی جدید کمپرسور توربوشارژر، کالیبراسیون مجدد موتور و اینترکولرهای بزرگتر که هوای ورودی را ۳۵ درصد خنکتر میکنند حاصل شده است.
یه بنده ی خدا
۱۶ فروردین ۱۴۰۲با سلام وخسته نباشید به اقای دهقان
بجای استوانه میگین سیلندر
برنامه فارسی را پاس بداریم ۸:۳۰گیر نده بهتون😂
NAVID۰۰۹۸
۱۶ فروردین ۱۴۰۲جدی جدی اثر هنریه واسهی خودش !
الان سالها و دهههاست که مهندسی بلوک موتور از یک فرمول بر اساس چینِشِ سیلندرها استفاده میکنه و تنها شرکتهایی برنده هستند که بتوانند به علم آلیاژ برتر برای تولید قطعات برسند و اینجاست که ژاپن و بخصوص تویوتا و هوندا پرچمدار تولید مقاومترین پیشرانهها هستند !
اما در بین این عکسی که گذاشته شده ، به نظر من عشقترینشان ۶ سیلندر خطی هست که مقاومت و اعتمادِ بیشتری نسبت به دیگر نمونهها داره که در محصولات دهه ۹۰ ژاپنی شاهدش بوده و هنوز هم هستیم و تویوتا و نیسان تنها آمدند ارتقایش دادند و دست به بلوک سیلندرش نزدند !
iman1199
۱۷ فروردین ۱۴۰۲بله که اثر هنریه واسهی خودش !
الان سالها و دهههاست که مهندسی بلوک موتور از یک فرمول بر اساس چینِشِ سیلندرها استفاده میکنه و تنها شرکتهایی برنده هستند که بتوانند به علم آلیاژ برتر برای تولید قطعات برسند و اینجاست که اثبات میشه که اروپا و امریکا در هرچیزی پرچمدار و بهترین و اول۱ هستن اروپا و امریکا و با لطف خدای متعال فقط اروپا و امریکا و بخصوص مرسدس بنز و فراری و و فورد کرایسلر و جنرال موتورز پرچمدار تولید مقاومترین پیشرانهها هستند ! یعنی درحقیقت خداییش هم در این مورد و هم هرچیزی دیگه بهترین و اول۱ هستن و حرف اول رو میزننن و بقیه به گرد پاشونم نمیرسن !
در بین این مطلبی هم که گذاشتید به نظر من همین موتور اروپایی و موتور vr6 که یک واریانت از همین موتور هست با قابلیت تیونینگ بینهایت در کنار موتور های وی ۸ امریکایی قابلیت تیونینگ بینهایتی دارن و حرف اول رو میزنن و هرچقدر بخواهند تقویت میشوند و تیون میکنند و ارتقایش میدهند و دست به بلوکشان هم نمیزنند !
iman1199
۱۷ فروردین ۱۴۰۲بله که اثر هنریه واسهی خودش !
الان سالها و دهههاست که در مهندسی بلوک موتور فقط شرکت های اروپایی و امریکایی برنده هستند چون مثل هر علمی دیگر به علم آلیاژ برتر برای تولید قطعات هم رسیده اند و اینجاست که اثبات میشه که اروپا و امریکا در هرچیزی پرچمدار و بهترین و اول۱ هستن اروپا و امریکا و با لطف خدا فقط اروپا و امریکا و بخصوص مرسدس بنز و فراری و و فورد کرایسلر و جنرال موتورز پرچمدار تولید مقاومترین پیشرانهها هستند ! یعنی درحقیقت خداییش هم در این مورد و هم هرچیزی دیگه بهترین و اول۱ هستن و حرف اول رو میزننن و بقیه به گرد پاشونم نمیرسن !
در بین این مطلبی هم که گذاشتید به نظر من همین موتور اروپایی و موتور vr6 که یک واریانت از همین موتور هست با قابلیت تیونینگ بینهایت در کنار موتور های وی ۸ امریکایی قابلیت تیونینگ بینهایتی دارن و حرف اول رو میزنن و هرچقدر بخواهند تقویت میشوند و تیون میکنند و ارتقایش میدهند و دست به بلوکشان هم نمیزنند !
حسین
۱۸ فروردین ۱۴۰۲شما فیکی یا خودتی ؟
خودتون یکم با احتیاط
عملیات پیش میبردید اخه
اکانتتون دست کسی افتاده
یا خودتون ناراحتید
iman1199
۱۸ فروردین ۱۴۰۲سلام حسین جان نه خودشه من چند ساله فقط با همین اکانتم
اون متاسفانه حتی اسم من رو هم کپی کرده و با اسم من هم هیت میداد و استاک میکرد ( از روش غیر پروفایل یعنی فقط یه ایمیل فیک میده و اسم هر کی رو خواست کپی میکنه به اسم اون شخص کامنت میزاره )
بعد از اینکه این مورد رو دیدم من موقه کامنت گذاشتن وارد پروفایلم میشم از اونجا نظر میدم بخاطر شما آواتار هم میزارم
مطمئنم درک میکنید
شاد و سلامت باشید
حسین
۱۸ فروردین ۱۴۰۲آقا ایمان عزیز
بابت پروفایل خوبه
قشنگ شد و خوب شد در کل
درباره اون بنده خدا که
نمیدونم
اما کارش و کامنت هاش سطحی و قابل تشخیص از کاربر خود شماست
اما اینجا شما چون خیلی تاکیدی و تعصبی کامنت دادید
بنده فکر کردم شاید اون طرف باشه
چون از این حرکت برای
منفی زدن شما استفاده میکرد
iman1199
۱۸ فروردین ۱۴۰۲مرسی حسین جان
هرچی گفتم جدی نگیرید
من همه رو به دید مثبت و دوستانه میبینم همه رو دست دارم
هیچوقت نارو نمیزنم اهل زیر و رو کشیدن یا خصومتی با کسی هم نیستم
فقط دلیل بعضی کامنتها و جوابهای خاص رو گفتم بارها هدفم اصلاح یک نظر و درست نظر دادنه
الانم همین بوده
ممنون که درک میکنید
شاد و پر انرژی و سلامت باشید
iman1199
۱۸ فروردین ۱۴۰۲صرفا برای شفاف سازی میگم که فقط با همین اکانت کامنت میزارم و مواردی که گفتم رو بهشون پایبندم
میدونم که شما منطقی و عاقلانه نگاه میکنید
مطمئنا وقتی به نظر دوستمون نگاه کنید
متوجه میشید که
هم مطلقا بیربط به کامنت اول بود
و هم موضوع بیربطی داشت
و هم دلیلی برای گفتنش نداشت
و هم هدفش جهت دهی به ذهن خواننده و جو دادن هست
میدونم که درک میکنید
منم حق دارم نظرم رو بدم
و بگم حرفشو قبول ندارم
جو سالم تر و علمی چیزیه که ما دوست داریم
چیزی که در خور فضای کامنت های یک سایت تخصصیه
ما این انتظار رو داریم
اگه به زبون خوش جواب داده بود که تا قبل از این درست شده بود
انرژی ده برابر داریم ولی وقت و زمان و فرصت نه
پس ما هم نظرمون رو میدیم متناسب با خودش
ممنونم از اینکه درک میکنید
A.Az
۱۷ فروردین ۱۴۰۲موتور رو اونا ساختن و اسم قطعاتشم اونا گذاشتن. شمام خودت یه چی بساز و اسمشو هرچی میخوای بذار مطمئن باش اونا دنبال اسم جایگزین براش نمیگردن
مثل الکل
Hamidreza
۱۶ فروردین ۱۴۰۲مهندسی که میگن ، آلمانیا و ایتالیایی ها و انگلیسی ها توش مهارت خاصی دارن…
R@min
۱۶ فروردین ۱۴۰۲این کار فولکس که اختصاصی خودش موند و موتورهای سری VR که بیس W12 محصولات فولکس و آئودی و بنتلی شد و حتی موتور V12 جدید آونتادور و W16 بوگاتی و تمام موتورهای مجموعه فولکس از مشتقات همون موتور هست یه جورایی امضای خاص مجموعه فولکس به شمار میاد و میشه گفت مهم ترین دستاوردشون تو صنعت خودرو به حساب میاد.
این ساختار مزیت هایی مثل ابعاد کوچکتر، گشتاور بالاتر و راحتی بیشتر در دستیابی به اسب بخار بالاتر داره اما بزرگترین ایرادش تعادل پایین تر موتور نسبت به نمونه های V شکل هست البته صدای بشدت بهتر V شکل ها به خاطر سیلندر کمتر تو هر بانک و انتقال قدرت روان تر هم از برتری های V شکل هست.
در کل موتورهای W شکل فوق العاده جذابن در بحث مهندسی اما تو پرفورمنس به رقبای V شکل می بازن.
حسین
۱۸ فروردین ۱۴۰۲اتفاقا بار ها گفته شده
تعداد بالای سیلندر در عملکرد
بهتر از تعداد کمتره
دقیقا مثال بارز کار تیمی یا یک دست
صدا نداره
یک موتور v8 در کنار w16
هر طرف ردیفی ۴ سیلندر قرار داره
که در w دو ردیف ۴ سیلندر
VR8 فولکس
حالا مقایسه یک موتور v8 با حجم ۸ لیتر
بسیار حجیم میشه ۱۰۰۰ سی سی تقریبا هر سیلندر
و یک موتور w16 با حجم ۸ لیتر
کدام یک عملکرد بهتری ارائه میدن ؟
یا بهتر بود بگیم طراحی VR فولکس واگن
باعث خلق هایپر کار فوق العاده
بوگاتی شد
این مقاله جذاب تری بود
چون بالاترین ثمره و ارزش ایجاد شده
از این طرح
اضافه کنم اینم
نقطه قوت این طراحی
که تمایز ایجاد میکنه از سری معمول
تعداد بیشتره (هر واحد سیلندر)
خیلی ساده
فقط فقط.. 😅
نمیدونم چرا خاتمه پیدا کرده
به قول شما شاید علتش
چالش برای خنک کاری این مورد بوده
اما دیدیم بعضی طرح های
اینچنینی دوباره در صورت
گنجایش های جدید زنده بشن
Mostafa
۱۶ فروردین ۱۴۰۲هیچ چی v8 نمیشه
Tesla
۱۶ فروردین ۱۴۰۲بیصبرانه منتظر اولین بنتلی برقی با صفر تا صد ۱/۵ ثانیه ای هستم 😍😍🇩🇪🇩🇪🏴🏴 🚀🚀🚀⚡️
حسین دهمرد
۱۷ فروردین ۱۴۰۲خود فولکسم گذاشته کنار. زیادی پیچیده هست.ببینید بنز از یه شیش سیلندر خطی ساده چه استفاده ای میکنه.
❤BMW❤
۱۷ فروردین ۱۴۰۲واقعا جالبه ، شکل قرار گیری سیلندر ها به طوریه که بیشترین استفاده و بازده رو از موتوری با فضای اشغالی کم بگیره
موتور vr6 هم خیلی نوآوری خاصی هست ، سیلندر ها در یک بلوک با عرض یکم بیشتر و طول کمتر نسبت به v شکل و خطی
مانی
۱۷ فروردین ۱۴۰۲محصولات بنتلی کاپوت بلندی دارن و محرک عقبن
در نتیجه موتور باید طولی نصب بشه
VR6 برای سادگی ساخته شد تا سر سیلندر و میل بدامک و … کمتر نیاز باشه
وقتی W12 مثل V12 از ۲ بلوک مجزا و ۲ سرسیلندر تشکیل شده
چه دلیلی داره بجای V12های دوست داشتنی W12 بکار برد؟؟؟
amirboss
۱۷ فروردین ۱۴۰۲جدا از طراحی مهندسی و بالانس قطعات در دورهای مختلف یکی از جدی ترین چالش ها برای این موتورها طراحی سیستم خنک کننده کارآمد هست تا موتور رو در دورهای بالا و شرایط های مختلف در دمای ایده آل نگه داره.یادمه آئودی هم رویای یه موتور دبلیو شکل تو سرداشت که تو سیستم خنک کاریش موندن!
حسین
۱۸ فروردین ۱۴۰۲چون ترکیب ۲ تا VR6 هست
مثل W16 بوگاتی
ترکیب دو تا VR8
غولیه برا خودش
عملکرد نرم و افسانه ای