در این قسمت از سری مطالب «اولینها» به معرفی یکی دیگر از خودروسازان قدیمی دنیا پرداختهایم. اشرافزادهای بنام بنتلی. قبل از جنگ جهانی اول «والتر اوون بنتلی» (Walter Owen Bentley) به همراه برادرش «هوراس میلنر بنتلی» (Horace Millner Bentley) در شمال لندن به فروش خودروهای ساخت شرکت فرانسوی DFP میپرداختند اما والتر همواره خواهان طراحی و ساخت اتومبیل خودش بود.
بدین ترتیب سرانجام در تاریخ ۱۸ ژانویهٔ سال ۱۹۱۹ والتر اوون شرکت خود را با نام «بنتلی موتورز» تأسیس نموده و در آگوست ۱۹۱۹ شرکت را به ثبت رسمی رساند. سپس در اکتبر همان سال اولین خودروی ساخت خود را با نام بنتلی سه لیتری در نمایشگاه خودروی لندن به نمایش درآورد؛ اما چون پیشرانهٔ خودرو هنوز آماده نبود، بر روی خودروی به نمایش درآمده یک موتور ساختگی و نمایشی نصب شده بود و قرار بود بعداً موتور اصلی ساخته شود. تحویل اولین خودروی کامل برای ژوئن ۱۹۲۰ برنامهریزی شده بود اما طراحی و توسعهٔ موتور بیش از آن چیزی که انتظار میرفت زمان برد و به همین دلیل نهایتاً ساخت موتور و معرفی خودروی کامل تا سپتامبر سال ۱۹۲۱ به تاخیر افتاد.
بنتلی سه لیتری مجهز به یک موتور چهار سیلندر خطی ۳ لیتری بود که چندین نوآوری در آن بکار رفته بود. یکی از مهمترین ویژگیهای این موتور، برخورداری از ۴ سوپاپ در هر سیلندر بود؛ بنابراین این موتور یکی از اولین موتورهایی بشمار میرود که مجهز به ۴ سوپاپ در هر سیلندر بودند. یکی دیگر از نوآوریهای این پیشرانه، استفاده از دو شمع در هر سیلندر برای اولین بار بود که موجب احتراق بهتر موتور میشد. برای افزایش توان نیز از دو کاربراتور استفاده شده بود. جهت افزایش دوام، بلوک موتور از آهن ساختهشده و سر سیلندر بهصورت مجزا ریختهگری شده بود.
قدرت این موتور حدود ۷۰ اسب بخار بود که بنتلی سه لیتری را قادر میساخت به سرعتی در حدود ۱۳۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. همچنین نسخهٔ Speed این خودرو میتوانست به سرعت ۱۴۵ کیلومتر در ساعت دست یابد درحالیکه نسخهٔ Super Sport آن که در سال ۱۹۲۵ ساخته شد توانایی دستیابی به سرعت فوقالعادهٔ ۱۶۰ کیلومتر در ساعت را داشت. نیروی موتور از طریق یک گیربکس ۴ سرعته به چرخهای عقب انتقال میافت درحالیکه فقط چرخهای عقب مجهز به ترمز بودند تا اینکه در سال ۱۹۲۴ هر چهارچرخ مجهز به ترمز شدند. دوام نخستین خودروی ساخت بنتلی تحسین گستردهای را در آن دوران برانگیخت. همچنین خودروهای ساخت بنتلی به افتخارات فراوانی در مسابقات دست پیدا کردند بهگونهای که توانستند در مسابقهٔ ۲۴ ساعتهٔ لمانز سال ۱۹۲۴ پیروز شده و به چهار پیروزی متوالی در سالهای ۱۹۲۷ تا ۱۹۳۰ در این مسابقات دست پیدا کنند.
اما شرکت بنتلی تاریخچهٔ پرفرازونشیبی دارد و سرنوشت آن بهنوعی یا شرکت رولزرویس، دیگر لوکسساز بریتانیایی، گره خورده است. دوران طلایی بنتلی دورانی است که مالکیت آن بهطور مستقل در اختیار والتر اوون بنتلی بود و بیشتر افتخارات و پیروزها در مسابقات هم در همین دوران به دست آمد؛ اما در اوایل دههٔ ۳۰ میلادی اوضاع مالی شرکت بنتلی به هم ریخت و با مشکلات مالی فراوانی مواجه شد. به همین دلیل سرانجام در سال ۱۹۳۱ والتر اوون، شرکت بنتلی را به رولزرویس فروخته و آنرا ترک کرد. فروش بنتلی به رولزرویس سرآغاز افول و انحطاط بنتلی بود.
رولزرویس پس از خرید بنتلی، کارخانهٔ تولیدی آن در شهر کریکلوود انگلستان را تعطیل کرده و تولیدات آنرا به مدت دو سال متوقف نمود تا اینکه در سال ۱۹۳۳ خط تولید محصولات بنتلی به کارخانهٔ رولزرویس در شهر دربی انگلستان منتقل شده و نام آن نیز از بنتلی به بنتلی-رولزرویس تغییر یافت. در این دوران خودروهای ساخت رولزرویس و بنتلی بسیار شبیه به هم شدند و درواقع بنتلی و رولزرویس محصولاتی یکسان را با نام و نشان متفاوت و برخی تغییرات جزئی تولید میکردند بهگونهای که اولین محصول جدید بنتلی بنام ۳/۵ لیتری که پس از انتقال مالکیت به رولزرویس در سال ۱۹۳۳ معرفی شد در اصل نسخهای اسپرت از رولزرویس ۲۰/۲۵ بود. با معرفی این خودرو بسیاری از طرفداران سنتی بنتلی ناامید شدند.
بدین ترتیب تمامی محصولات بنتلی که از سال ۱۹۳۱ تا شروع قرن بیست و یکم تولید شدند از شاسی و موتورهای مشترکی با محصولات رولزرویس استفاده میکردند و در اصل محصولات بنتلی نسخههای ارزانقیمت محصولات رولزرویس بودند. در این دوران بنتلی در افول کامل قرار داشت. همچنین در سال ۱۹۷۰ در پی بروز اختلافاتی میان بخش خودروسازی رولزرویس و قسمت مخصوص ساخت موتور هواپیما، این دو بخش از هم جدا شدند. بدین ترتیب بخش خودروسازی رولزرویس بانام رولزرویس موتورز و بخش ساخت موتور هواپیما با نام رولزرویس هلدینگ یا رولزرویس PLC هریک بهصورت مجزا به فعالیت پرداختند.
در اواخر دههٔ ۸۰ اوضاع مالی رولزرویس موتورز بسیار نابسامان شد و به همین دلیل درنهایت در پی مشکلات شدید مالی، رولزرویس و زیرمجموعهاش بنتلی به شرکت بریتانیایی «ویکرز» که درزمینهٔ جنگافزار و صنایع دفاعی فعالیت داشت فروخته شد. در دههٔ ۷۰ و اوایل دههٔ ۸۰ فروش بنتلی بسیار کاهش یافته بود و کمتر از ۵ درصد کل فروش شرکت را تشکیل میداد؛ اما ویکرز با برنامهریزی مجدد و ترمیم تصویر اسپرت بنتلی و همچنین بازگرداندن میراث عملکرد بالای آن، فروش بنتلی را افزایش داد بهگونهای که در سال ۱۹۸۶ نسبت فروش بنتلی به رولزرویس به ۴۰/۶۰ رسید و در سال باهم ۱۹۹۱ برابر شد.
بااینوجود در اکتبر سال ۱۹۹۷ ویکرز اعلام کرد که قصد فروش رولزرویس موتورز (به همراه بنتلی) را دارد. در آن زمان بامو یک خریدار بالقوه برای رولزرویس موتورز بشمار میرفت چراکه پیشرانه و دیگر قطعات فنی محصولات رولزرویس و بنتلی را تأمین کرده و با ویکرز نیز همکاریهای مشترکی درزمینهٔ ساخت موتور هواپیما داشت. پیشنهاد نهایی بامو برای خرید رولزرویس موتورز ۳۴۰ میلیون پوند بود اما فولکسواگن با پیشنهاد ۴۳۰ پوندی توانست بامو را شکست داده و شرکت رولزرویس موتورز را خریداری کند. هرچند طبق قرارداد، فولکسواگن مالک مقر اداری، طراحی خودروها، امکانات تولید و نماد روح خلسهٔ رولزرویس شده بود اما در اسناد مالکیت رولزرویس PLC (شرکت سازندهٔ موتور هواپیما) شرطی وجود داشت مبنی بر اینکه مالکیت نام و برند تجاری رولزرویس حتی اگر بخش خودروسازی این شرکت واگذار شود همچنان در مالکیت رولزرویس PLC باقی بماند؛ بنابراین فولکسواگن حق استفاده از نام و نشان رولزرویس را نداشت.
در سوی دیگر رولزرویس PLC نیز مجوز و حق استفاده از نام رولزرویس را به مبلغ ۴۰ میلیون پوند به بامو فروخت چراکه رولزرویس PLC بهتازگی همکاری و سرمایهگذاری مشترکی را بامو آغاز کرده بود. همچنین قرارداد میان بامو و رولزرویس موتورز مبنی بر تأمین قطعات فنی و پیشرانههای موردنیاز رولزرویس نیز این اجازه را به بامو میداد که ظرف ۱۲ ماه قرارداد را لغو و تأمین قطعات را متوقف کند. به همین دلیل فولکسواگن هم که قادر به مهندسی مجدد محصولات رولزرویس و بنتلی جهت استفاده از موتورهای دیگری در آنها ظرف ۱۲ ماه نبود و همینطور به دلیل تقسیم علائم و نشانهای رولزرویس بین دو شرکت (بامو و فولکسواگن) منافع خود را درخطر میدید، با بامو جهت حل مشکل وارد مذاکره شد.
سرانجام فولکسواگن و بامو توافق کردند که تا سال ۲۰۰۳ بامو همچنان قطعات و موتورهای محصولات رولزرویس و بنتلی را تأمین کند و فولکسواگن هم موقتاً تا سال ۲۰۰۳ حق استفاده از نام رولزرویس را داشته باشد. سپس بعد از سال ۲۰۰۳ شرکت رولزرویس بهطور کامل به بامو واگذار شده و بنتلی در اختیار فولکسواگن بماند. بدین ترتیب از سال ۲۰۰۳ راه رولزرویس و بنتلی پس از ۷۲ سال از هم جدا شد. با مالکیت کامل فولکسواگن بر بنتلی، خونی تازه در رگهای بنتلی جریان یافت و فولکسواگن نام شرکت را نیز از رولزرویس-بنتلی مجدداً به بنتلی تغییر داد. بدین ترتیب رشد و پیشرفت بنتلی آغاز شد و شرکتی که زمانی بهعنوان یک زیرمجموعهٔ ضعیف تحت نظر رولزرویس فعالیت میکرد تبدیل به جدیترین رقیب رولزرویس شد.
(ali (CHEVY NOVA
۲۲ شهریور ۱۳۹۵افرین
علي
۲۲ شهریور ۱۳۹۵واقعا ماشینای بنتلی الخصوص سری اولیاش ی راننده مثل چارلی چاپلین با چتر و اون عصای عجیب غریبش کم داره که برونه . خیلی ها با دیدن بنتلی و رولز رولز یاد اشرافیت و چیزایی که به درد زندگی نمیخوره میوفتن ولی من ناخداگاه یاد چارلی چاپلین خدا بیامرز.
king 918
۲۲ شهریور ۱۳۹۵بنتلی آژور یکی از خوش استایل ترین ماشین های جهان
خیلی بدنه خوش فرمی داره
بنتلی واقعا قابل احترامه ……….
ferrari
۲۲ شهریور ۱۳۹۵جالب بود. بی ام و تقریبا مجانی صاحب رولزرویس شد. ولی بنتلی اتومبیل های جذابتری میسازه. به نظر من. البته رولزرویس هم خیلی فوقالعادست.
Parker
۲۲ شهریور ۱۳۹۵دقیقا.
منم با بنتلی موافق ترم.
Parker
۲۲ شهریور ۱۳۹۵مطالعه ی تاریخچه ی بنتلی، لامبورگینی ،بوگاتی ، اشکودا، سئات رولزرویس و … نشون میده فقط آلمانی هستن که میتونن یک شرکت رو به بهترین جایگاه ممکن برسونن.
احیای یک برند دانش و سرمایه ی کلان و تخصص بالا و اعتقاد به حفظ اصالت میخواد که فقط در انحصار آلمانی هاست.
با احترام فراوان با نظر دوستانی که میگن اکه بنتلی یا رولزرویس رو کس دیگه ای هم میخرید به موقعیت الان میرسیدن کاملا مخالفم.
بنتلی و رولزرویس اگه مالکان دیگه ای داشتن حروم میشدن.
ferrari
۲۲ شهریور ۱۳۹۵با احترام باید بگم جگوار و لندروور هم دست هندی هاست و این دو کمپانی موفق هستن.سرمایه حلال مشکلاته. بنتلی و رولزرویس خوب بلدن ماشین. بسازن اما چون فقط تو یه کلاس خودرو میسازن دخل و خرجشون نمیخوره که بخوان پلت فرم موتور مستقل خودشونو بسازن برای همین اگه یه اشتباه کوچیک تو محاسباتشون انجام بدن به فنا میرن.
بنتلی
۲۲ شهریور ۱۳۹۵کاملا با حرف شما موافقم فراری جان،البته رولزرویس هم با سرمایه خودش یک پلتفرم جدید طراحی کرده ک تو محصولات آیندش مثه فانتوم و کولینان استفاده شده و بنتلی هم درحال طراحی موتور وی12 جدید برا پرچمدارشه،موتور فعلی مولسان هم ساخت رولزرویسه با 530 اسب قدرت و 1100نیوتن متر گشتاور.
ferrari
۲۲ شهریور ۱۳۹۵میدونم عزیز. امیدوارم این برندهای فوقالعاده تا ابد بمونن.
بنتلی
۲۲ شهریور ۱۳۹۵مجید جان نظرتون محترمه ولی من هنوز سر حرف خودم هستم،ولوو و جگوار لندرور فقط با حمایت مالی پیشرفت کردن .بنتلی و رولزرویس هم قطعا فقط با حمایت مالی پیشرفت میکردن.
مجید ( اشتوگارت و سنت آگاتا )
۲۲ شهریور ۱۳۹۵نظر شما محترمه.
ولی من که اینجوری فکر میکنم.
حمیدرضا
۲۲ شهریور ۱۳۹۵بنتلی مدلای خیلی قشنگی معرفی کرده خصوصا موسلان واقعا زیباست و عملکردش فوق العادست
مجید ( اشتوگارت و سنت آگاتا )
۲۲ شهریور ۱۳۹۵مولسان یک شاهکاره.
ماسل
۲۲ شهریور ۱۳۹۵دست این آلمانیا برنج تایلندی هم بدی از ۱۱۲۱ بهتر درش میارن.ریخت و پاششونم خیلی زیاده.همین لامبو چندسال فقط خرج میتراشید براشون یا همین بوگاتی.دمشون گرم چه پولی که پای این برندها نریختن
مجید
۲۲ شهریور ۱۳۹۵من اولین بار که با بنتلی آشنا شدم تو مجله ماشین در مورد مدل کانتیننتال جی تی خوندم و جدای از زیباییش قابلیت هاش هم برام جالب بود نمیدونستم یه همچین تاریخ پرماجرایی داره اما واقعا برند باارزشیه خوشحالم که دوباره رو به جلو داره پیش میره
احمد باقری
۲۳ شهریور ۱۳۹۵هر کدوم از این شرکتها، چه تاریخچه ای داشتن.
Mercede
۲۳ شهریور ۱۳۹۵رولز-رویس برای ساخت 600 نفر ساعت کار هنری توسط استاد کاران می برد تا ساخته شود
وبنتلی 400 نفر ساعت کار هنری
امیدوارم این دو برند دوباره تحت مالکیت رولز-رویس پی ال سی قرار گیرنن