چند وقتی است که بخش اسیوویهای فوق لوکس با معرفی رولزرویس کولینان بسیار داغ شده است. این یک اسیووی گرانقیمت با سطح لاکچری فوقالعاده بالایی است که طراحی آشنایی دارد؛ اما پیش از رولزرویس، در ابتدا بنتلی با مدل بنتایگا به بخش اسیوویهای فوق لوکس وارد شد؛ بنابراین کولینان دومین اسیووی فوق لوکس دنیا محسوب میشود. از سوی دیگر همواره گفته شده که بنتایگا اولین اسیووی ساخت بنتلی است اما در این مطلب میفهمیم که هیچکدام از عبارتهای بالا درست نیستند.
حسن البلقیه، سلطان برونئی یکی از کلکسیونرهای بزرگ خودرو محسوب میشود. وی که علاقهٔ زیادی به خودروهای خاص و منحصربهفرد دارد، در سال ۱۹۹۴ سفارش ساخت یک اسیووی فوق لوکس را به شرکت بنتلی داد. سلطان درخواست کرده بود که شش دستگاه از این خودرو بهطور ویژه برای او ساخته شود. بدین ترتیب بنتلی بهسرعت پروژهٔ ساخت این اسیووی فوق لوکس را آغاز نمود. برای ساخت این ماشین، بنتلی از شاسی نسل دوم رنجروور که با کد P38A شناخته میشد استفاده کرد؛ اما بااینوجود به دلیل آنکه ساخت این اسیووی، یک پروژهٔ سفارشی شخصی و منحصربهفرد بود، هزینهٔ آن نیز بسیار بالا بود بهگونهای که هزینهٔ ساخت هر دستگاه از آن در سال ۱۹۹۴ به سه میلیون پوند میرسید! حتی گفته شده که درآمد حاصل از این سفارش در آن سالها بنتلی را از ورشکستگی نجات داد.
نهایتاً این اسیووی فوق لوکس بریتانیایی که دومیناتور (Dominator) نام گرفته بود، در سال ۱۹۹۵ آماده شده و هر شش دستگاه آن در رنگهای مختلفی چون زرد، قرمز و طوسی به سلطان برونئی تحویل داده شدند؛ اما در دههٔ ۹۰ میلادی در کلکسیون بزرگ خودروهای سلطان، خودروهای خاص و عجیب زیادی وجود داشتند که کسی از آنها اطلاعی نداشته و ناشناخته بودند. یکی از این خودروها همین بنتلی دومیناتور بود که تا سه سال بعد از ساخت آن، هیچکس از وجود آن اطلاعی نداشت تا اینکه در سال ۱۹۹۸ مجلهٔ بریتانیایی Autocar تصویری از دو دستگاه دومیناتور که در حال بارگیری به داخل یک هواپیما بهمنظور ارسال به برونئی بودند را به همراه مقالهای در ارتباط با آن منتشر نمود.
حتی هنوز هم تصاویر و اطلاعاتی چندانی از این اسیووی منحصربهفرد در دست نیست. بااینحال با توجه به معدود تصاویری که از دومیناتور منتشر شده میتوان دید که استایل آن نیز تا حد زیادی به طراحی جعبهای شکل رنجروور دههٔ ۹۰ شباهت دارد درحالیکه در نمای جلویی آن رگههایی از طراحیهای آن دوران بنتلی به چشم میخورد. درب صندوق بار خودرو نیز دقیقاً مثل رنجروور بهصورت دوتکه است. هر شش دستگاه دومیناتور در بیرون مجهز به تریم کرومی سادهای بوده و رینگهای آن نیز کرومی هستند. اولین شاسیبلند تاریخ بنتلی ۴.۵۰ متر طول، ۱.۹۰ متر عرض و ۱.۸۰ متر ارتفاع دارد که نشان میدهد به میزان قابلتوجهی از بنتایگای امروزی کوچکتر بوده است. داخل دومیناتور هم بهصورت کاملاً سفارشی ساخته شده و بهطور کامل با چرم پوشیده شده است درحالیکه تریم کلاسیک چوبی هم در آن دیده میشود.
همانطور که گفته شد، دومیناتور بر روی شاسی رنجروور ساخته شده بود و از سامانهٔ چهارچرخ محرک آن نیز استفاده میکرد؛ اما همانطور که اشاره شد، اطلاعات بسیار کمی از این خودرو در دست است و به همین دلیل بهطور دقیق پیشرانهٔ مورداستفاده در آن مشخص نیست. برخی گزارشها میگویند در دومیناتور از همان پیشرانهٔ V8 روور (موتور نسل دوم رنجروور) استفاده شده است اما منابع دیگری گفتهاند بنتلی این اسیووی لوکس را به پیشرانهٔ ۶.۷۵ لیتری V8 توربوشارژ مدل کانتیننتال R خود مجهز کرده است که این احتمال صحیحتر به نظر میرسد. این موتور در کانتیننتال R مدل ۱۹۹۴ قدرتی برابر با ۳۶۰ اسب بخار تولید میکرد. نیروی موتور در دومیناتور توسط یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ انتقال میافت.
بنابراین ملاحظه نمودید که برخلاف ادعاهای امروزی، بنتایگا نخستین اسیووی ساخت بنتلی نیست و این عنوان در اختیار دومیناتور قرار دارد؛ بنابراین بهنوعی میتوان گفت دومیناتور اولین اسیووی فوق لوکس دنیا بوده و پدر بنتلی بنتایگا و حتی رولزرویس کولینان محسوب میشود زیرا بنتلی از سال ۱۹۳۱ تا سال ۱۹۹۸ که توسط گروه فولکسواگن خریداری شد، در تملک رولزرویس قرار داشت. همچنین حتی در طراحی بیرونی کولینان نیز شباهتهایی با دومیناتور دیده میشود؛ بنابراین هرچند بنتلی دومیناتور خودرویی سفارشی بود که هرگز به تولید انبوه نرسید اما بااینحال میتوان آنرا اولین شاسیبلند سوپرلوکس دنیا دانست.
سعید(تهران)
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷این پارکینگ سلطان برونئی هم جای عجیبیه ها، یه متخصص با تجربه خودرو هم احتمالا توش هنگ میکنه، رویای هر کلکسیونری تو دنیاست که بتونه یه ناخنکی بزنه…
The Mask
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷چه شبیه پاجروئه
NAVID۰۰۹۸
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷انگار کولینان نسل بعد اینه
حسین دهمرد
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷الان یه عده میان میگن میخوان پناهنده بشن برونئی…
Mercede kaviani
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷با سلام به دوست عزیز امیر دهقان
وتشکر از مطلب فوق العاده عالی شما در مورد اولین اس یو وی سوپر لاکچری
البته از نطر سبک طراحی بسیار از زمان خود جلونر بوده است
باتشکرمجدد دوستدار شما مرسده کاویانی
AK_007
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷هرجور حساب میکنم 3 میلیون نمیشه!
مانی
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷سلام و خسته نباشید به نویسندگان محترم سایت وزین پدال
چند بار گفتم باز هم میگم تلفظ صحیح واژهLuxsury
لاکشری میباشد نه لاکچری
وحید
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷البته luxury نه luxsury
نوید جهرمی
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷بریتیش: لاکشری
امریکن: لاگژری
ایرانی: لاکچری
حسین
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷سلطان فقط خرم سلطان:))