بنتلیتجربه و آزمایش

تجربهٔ رانندگی با نسل جدید بنتلی فلاینگ اسپار، سوپراسپرت فوق لوکس!

عجیب است که این روزها با بودجهٔ ۵۰ هزار پوندی می‌توان خودروی کاملی خرید که برای استفاده‌های مختلف مناسب است اما اگر چهار برابر بیشتر هزینه کنیم، بیشتر گزینه‌ها آن‌قدر روی یک جنبه متمرکز شده‌اند که سایر موارد به خطر می‌افتند. می‌توان یک لیموزین لوکس خرید که بسیار راحت است اما در جاده‌های پیچ‌درپیچ نمی‌تواند چندان خوب عمل کند. با این مبلغ می‌توان یک سوپراسپرت هم خریداری کرد که قطعاً لبخند را بر چهرهٔ راننده می‌نشاند اما رانندگی روزانه با آن راحت نیست. دراین‌بین اما شاید بنتلی فلاینگ اسپار یک استثنای نادر باشد زیرا این یک سوپر سدان با حداکثر سرعت ۳۳۳ کیلومتر بر ساعت است که هیجان و راحتی را به‌اندازهٔ مساوی ارائه می‌کند. حال سومین نسل دوران مدرن فلاینگ اسپار به بازار آمده که نسبت به مدل قبلی یک قدم بزرگ به سمت جلو برداشته است.

بررسی را با طراحی بیرونی آغاز می‌کنیم که البته آشنا است اما فلاینگ اسپار قدیمی را به چیزی با سطح جدیدی از زیبایی و ظرافت تبدیل کرده است و نسل جدید درکل باابهت‌تر به نظر می‌رسد. همچنین خطوط برجسته در طرفین به‌اضافهٔ افزایش ۱۳۰ میلی‌متری فاصلهٔ محوری، به نمای عضلانی خودرو افزوده است. به جزئیات که توجه می‌کنیم، چراغ‌های جلوی LED جواهر مانند فلاینگ اسپار خیره‌کننده به نظر می‌رسند درحالی‌که در چراغ‌های عقب هم امضای B شکل بنتلی کار شده است. نشان B پرندهٔ جمع شوندهٔ جدید نیز کاپوت را تزئین کرده که در صورت تمایل می‌توان ۲۳ کریستال پَر شکل را برای بال‌های آن سفارش داد. زیر گلگیرهای خودرو به‌صورت استاندارد رینگ‌های ۲۱ اینچی قرار گرفته‌اند و درحالی‌که نمونه‌های ۲۲ اینچی هم قابل سفارش است.

در داخل خودرو نیز همه‌چیز آشنا به نظر می‌رسد. در اینجا غیر از کنسول مرکزی جدید و دریچه‌های تهویه، طراحی داشبورد مستقیماً از کانتیننتال گرفته شده است. البته این هرگز چیز بدی نیست زیرا کانتیننتال یکی از بهترین کابین‌ها را در بین همهٔ خودروهای جدید بازار دارد. دسته‌های کرومی مسدودکنندهٔ دریچه‌های تهویه ظریف به نظر می‌رسند اما درعین‌حال مستحکم احساس می‌شوند درحالی‌که دوخت سه‌بعدی چرم‌ها نیز حس توجه به جزئیات را تقویت می‌کند. مثل کانتیننتال در اینجا هم صفحه‌نمایش لمسی ۱۲.۳ اینچی خودرو روی پانل چرخانی قرار گرفته است که می‌تواند با چرخش، بجای این نمایشگر، سه نشانگر آنالوگ شامل دماسنج، قطب‌نما و کرنومتر و یا پانلی با روکش چوبی را نشان دهد. اگر یک انتقاد جزئی به کابین فلاینگ اسپار جدید وجود وارد باشد این است که صفحه آمپر دیجیتالی قابل تنظیم آن به‌اندازهٔ نمونه‌های مشابه در برندهای دیگر جذاب به نظر نمی‌رسد.

با حرکت به عقب کابین، صندلی‌هایی با راحتی شکوهمندانه و قابلیت تنظیم برقی جلب‌توجه می‌کنند که به سیستم اطلاعاتی-سرگرمی عقب دسترسی دارند. بدین منظور یک نمایشگر لمسی کوچک در نظر گرفته شده است که برای سرنشینان عقب امکان کنترل تنظیمات سیستم تهویه، نظارت بر سرعت راننده و بیرون آوردن یا جمع‌کردن B پرندهٔ روی کاپوت را فراهم می‌کند. علاوه بر این، امکان اضافه کردن دو تبلت اندروید به پشتی صندلی‌های جلو هم وجود دارد تا سرنشینان عقب بتوانند به وب‌سایت‌ها، فیلم‌ها و موسیقی دسترسی داشته باشند.

پس از فشردن دکمهٔ استارت، فهمیدن اینکه موتور روشن شده بسیار سخت است زیرا پیشرانه واقعاً ساکت است و این ویژگی حتی در سرعت‌های بالا هم ادامه پیدا می‌کند. به همین دلیل، در سرعت‌های بزرگراهی تنها صدایی که در کابین به گوش می‌رسد صدای فن تهویه در صندلی‌ها است. همچنین علیرغم اینکه لاستیک‌های عقب ۳۱۵ میلی‌متر عرض دارند، سروصدای جاده هم بسیار کم شنیده می‌شود. راحتی سواری فلاینگ اسپار از طریق سیستم تعلیق بادی سه حالته و همین‌طور سیستم کنترل پویایی سواری بنتلی کنترل می‌شود که دومی شامل یک آنتی‌رول بار فعال می‌شود که هنگام پیچیدن سطح بدنه را حفظ می‌کند. در حالت راحت نیز فلاینگ اسپار تقریباً تمام مشکلات و نواقص مسیر را دفع می‌کند.

با چرخاندن انتخاب‌گر دوار روی کنسول به سمت حالت اسپرت، بدنه کمی تکان می‌خورد اما این موجب می‌شود بتواند با فلاینگ اسپار به‌گونه‌ای پیچ‌ها را طی کرد که هیچ لیموزین دو و نیم تنی دیگری نمی‌تواند. بهترین حالت رانندگی در این ماشین اما حالت بنتلی است که تعادلی عالی بین حالات اسپرت و راحت برقرار می‌کند. سیستم فرمان گیری چهارچرخ برای اولین بار در بنتلی، برای نسل جدید فلاینگ اسپار ارائه شده که به پوشاندن حداقل بخشی از وزن در سرعت‌های بالا و همین‌طور طول خودرو در مانورهای سرعت‌پایین کمک می‌کند. فرمان فلاینگ اسپار اما احساس زیادی ندارد ولی وزن و پاسخگویی لذت‌بخش آن برای چنین خودرویی مناسب به نظر می‌رسد.

به لطف جابجایی محور جلو، فلاینگ اسپار جدید بسیار بهتر از نسل قبلی می‌پیچد زیرا پیشرانه هم‌اکنون بیشتر پشت چرخ‌های جلو قرار گرفته است. علاوه بر این، سامانهٔ چهارچرخ محرک عقب محور نیز به این موضوع کمک کرده است زیرا برخلاف نسل قبلی که تقسیم قدرت در آن ۶۰ به ۴۰ بین محورهای عقب و جلو بود، سامانهٔ جدید فقط در هنگام تشخیص لغزش نیرو را به چرخ‌های جلو می‌فرستد. زیر کاپوت این سدان فوق لوکس اما همچنان همان نیروگاه ۶ لیتری W12 توئین توربوی آشنای بنتلی قرار دارد که البته حالا ۶۳۰ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که دومی از دور تنها ۱,۳۵۰ rpm در دسترس قرار می‌گیرد.

با تخته کردن گاز، پیشرانه که تا پیش‌ازاین ساکت بود حالا غرش خوش‌آهنگی را ساطع می‌کند که چیزی بین صدای تیز موتورهای فراری و صدای بم V12 آستون‌مارتین است. هرچند در آغاز حرکت کمی تأخیر توربو احساس می‌شود اما فلاینگ اسپار ظرف ۳.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد که کاملاً غیرقابل‌باور است. در همین حال، گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک در حالت دستی با سرعت کافی پاسخ می‌دهد و در حالت اتوماتیک تعویض دنده‌های آن تقریباً غیرقابل احساس است. هرچند فعلاً موتور W12 تنها گزینه برای فلاینگ اسپار است اما بعداً یک موتور V8 هم به آن اضافه خواهد شد. علاوه بر این، با توجه به اینکه بنتلی قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۲ برای تمام محصولات خود نسخه‌ای الکتریکی‌شده ارائه کند، احتمالاً طی سال‌های آینده نسخهٔ هیبریدی فلاینگ اسپار هم به بازار خواهد آمد.

در پایان، آیا نسل جدید فلاینگ اسپار ارزش دارد که آن‌را نسبت به رقبا ترجیح دهیم؟ کاملاً. رولزرویس گوست فقط در پالایش بر بنتلی برتری دارد اما فلاینگ اسپار خودروی جذاب‌تری برای رانندگی است. مرسدس-مایباخ S600 را هم می‌توان به‌عنوان رقیبی برای این سدان بنتلی در نظر گرفت اما این سدان فوق لوکس آلمانی هم نمی‌تواند حسی مثل فلاینگ اسپار را ارائه کند؛ بنابراین، اگر یک خودروی گران‌قیمت همه‌کاره در بازار وجود داشته باشد، آن بنتلی فلاینگ اسپار است. این خودرویی است که در یک لحظه بسیار راحت و پالایش‌شده است اما در همان حال می‌تواند هیجان‌انگیز و فوق‌العاده سریع باشد. زیبایی بیرونی خیره‌کننده، قابلیت سفارشی‌سازی بی‌پایان تریم‌های داخلی و کابین جادار سرگرم‌کننده از ویژگی‌های برجستهٔ این سدان لوکس بریتانیایی هستند و چیزی نیست که نسل جدید بنتلی کانتیننتال در آن عالی نباشد.

مشخصات فنی

Bentley Flying Spur 2019
قیمت ۱۶۸ هزار پوند
پیشرانه ۶ لیتری W12 توئین توربو
قدرت ۶۳۰ اسب بخار
گشتاور ۹۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
حداکثر سرعت ۳۳۳ کیلومتر بر ساعت
شتاب صفرتاصد ۳.۸ ثانیه
مصرف سوخت ۱۴.۱ لیتر

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
AutoExpress

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. پرسپولیس

    ۹ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (26 ديدگاه)

    زمرد …

  2. behnam1012

    ۹ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (994 ديدگاه)

    با یک کلمه میشه توصیفش کرد ، بهترین
    رنگ سبزشم که عالیه فکر کنم الگو گرفته شده از رنگ سبز ماشینای مسابقه ای انگلیسه

  3. doubt

    ۹ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (258 ديدگاه)

    واقعا شاهکاره. ب نظر من که با اختلاف از هم رده هاش سرتره. یه حس عجیبی میده اصلا بی انصاف!!!

  4. MAHDI

    ۹ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    اونقدر با شکوه و با وقار هستش که نیازی به توضیح نداره!!!
    تنها رقیب سرسختش رولزرویس گوست هستش که کم کم نزدیک شدیم به زمان معرفیش. و الا هیچ خودروی دیگه ای حس وحال یک بنتلی یا رولزرویس رو نمیتونه منتقل کنه!!!
    همین یکی دوهفته پیش بود که رولزرویس یه نسخه خاص از مدل فانتوم رو معرفی کرد.به هیچ وجه نمیشه توضیح داد که چه کابینی داشت. انگار بزرگ ترین هنرمندان جهان جع شده باشن و طراحیش کرده باشن!!!
    عالیجناب بنتلی!!!!

  5. محمد

    ۹ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (353 ديدگاه)

    قیمت این ماشین تقریبا برابر مرسدس s600مایباخ این موضع نشون میده این مدل رقیب جدی مرسدسه من که خیلی از این ماشین خوشم اومده علی رغم این که طرفدار ماش ها ی آلمانی هستم

  6. Just bentley continental

    ۹ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (563 ديدگاه)

    تنها سوپر سدان فوق لاکچری که دیدم.
    بنتلی فوق العادست.

  7. مهردادكمال

    ۹ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (203 ديدگاه)

    عالی در حد سوپر اسپورتای شش رقمی دهه قبله شتاب و سرعتش

  8. Kf

    ۹ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (102 ديدگاه)

    خیلی خوشگله لعنتی

  9. HR3

    ۹ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (241 ديدگاه)

    دلم می خواد بدونم اگر مارک کیا رو روی طراحی خارجی این ماشین بود این به به و چه چه ها رو بازم میدیدم یا نه ؟ منصفانه

    1. ایلیا

      ۹ دی ۱۳۹۸
      سوابق: (731 ديدگاه)

      اره من بازم به به و چه چه میکردم چون واقعا طراحیش با سلیقه ی من جوره و به نظرم شاهکاره.
      ولی پیش زمینه ی ذهنی هم تاثیر داره، شما نمیتونی بنتلی بودن رو ازش بگیری بعد در مورد زیباییش با برند کیا قضاوت کنی چون ذهنت باید آمادگی تجزیه و تحلیل زیبایی با توجه به زمینه ای که از برند بنتلی داری رو داشته باشه.
      مثل این میمونه که به شما بگن اگه فلان برند گرون قیمت ادکلن رو توی ظرف دستفروشی بریزن و بین صدتا ادکلن فیک دیگه به شما بدن آیا بازهم تشخیصش میدی و تحسینش میکنی؟ خب ممکنه این اتفاق نیفته ولی این به معنی بد بودن اون ادکلن نیست.
      شما باید اون ادکلن رو به اسم خودش و به تنهایی تست کنی تا مغزت به درستی فرمان بده.
      این توضیحات رو دادم که دیگه این کلیشه ی منسوخ رو مطرح نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا