دوچرخه

معرفی دوچرخه‌های بدون زنجیر دیجیتال الکترونیک

در ابتکاری جالب، یک ژنراتور متصل به پدال دوچرخه، برق تولید شده را به موتور برق روی چرخ عقب می‌رساند و باعث حرکت دوچرخه می‌شود. جالب است بدانید این ایده برای اولین بار در سال ۱۹۷۵ ارائه و در سال ۱۹۹۵ منجر به تولید نمونه‌ی مفهومی شد. در سال ۲۰۱۲ بصورت عملی اینگونه دوچرخه‌ها تولید و وارد بازار جهانی شدند.

سیستم دنده در دوچرخه انقلابی ایجاد کرد و با گذر زمان دوچرخه‌ها به سمت سبک شدن و ارزان شدن رفتند. سیستم گیربکس هم که در سال‌های اخیر اختراع شد سیستم مؤثری بود ولی به‌اندازه سیستم شانژمان قابل اتکا و سبک نبودند، البته مزایایی همچون هزینه نگهداری پایین و استفاده از تسمه بجای زنجیر هم داشتند و اکنون این تکنولوژی به کمک دوچرخه‌سوارها آمده است.

اما سؤال بزرگ اینجاست که آیا دوچرخه‌های بدون زنجیر و دیجیتال، آینده دوچرخه‌سواری خواهند بود و چه معایب و مزایایی دارند؟

در این مقاله فهرست‌وار به معایب و مزایای این سیستم می‌پردازیم.

مزایا:

۱- حذف زنجیر به این معنی است که با دست‌های روغنی خداحافظی می‌کنید و از استهلاک و پارگی زنجیر خلاص می‌شوید.

۲- عدم محدودیت تعداد دنده

۳- امکان برنامه‌ریزی برای سبک رکاب زدن برای کارایی بیشتر. به‌عنوان‌مثال اگر شما پای چپ قوی‌تری دارید می‌توانید در نرم‌افزار دوچرخه این مسئله را لحاظ کنید تا پدال زدنتان بهینه شود.

۴- به علت حذف خیلی از ملحقات دوچرخه‌های زنجیری، دست طراحان حسابی برای طراحی دوچرخه باز می‌شود و می‌توانند کارایی‌های مختلفی برای دوچرخه تعریف کنند و به قابلیت‌هایش بیفزایند. به‌طور مثال این تکنولوژی در دوچرخه‌های دونفره بسیار کارآمد خواهد بود.

معایب:

۱- وزن بالای این نوع دوچرخه‌ها که حدود ۲۵ درصد از نمونه‌های معمولی سنگین‌تر است.

۲- به علت اتلاف انرژی در قسمت ژنراتور و موتور، به شدت پدال افیشنسی پایین آمده و درنهایت به سرعت و قدرت کمتری دست پیدا خواهید کرد. پدال زدن هم با تأخیر همراه خواهد بود. به‌عنوان‌مثال اگر شما در یک مسیر کفی با سرعت ۲۷ کیلومتر در ساعت در حال رکاب زدن باشید، با همان مقدار دور پا در دوچرخه‌های دیجیتال به سرعت ۱۷ کیلومتر بر ساعت خواهید رسید و این مسئله در شیب‌ها بسیار بدتر هم خواهد شد. دوچرخه‌های زنجیری معمولاً حدود ۹۵ درصد از نیروی پا را به چرخ منتقل می‌کنند که این در دوچرخه‌های دیجیتال حدود ۵۰ درصد است.

۳- از معایب دیگر این‌گونه دوچرخه‌ها این است که بشدت به نرم‌افزار کنترلر متکی هستند و در شرایط مختلف راید، به مشکل بر خواهید خورد.

حال شما بگویید که آیا دوچرخه‌های بی زنجیر دیجیتال را به دوچرخه‌های زنجیری ترجیح می‌دهید یا نه؟

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. امیرحسین

    ۱۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (385 ديدگاه)

    من عاشق دوچرخه ام از بچگی زنجیر حالا هر جنسش روغن داره اب که بوخوره به مرور زمان زنگ میزنه واسه دنده عوض کردن خوب میشه ولی بعدا هی در میره

    موافقم 9
    مخالفم 10
  2. فرید

    ۱۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (135 ديدگاه)

    برقی کردن دوچرخه یه کار بی معنیه
    دوچرخه باید مکانیکی محض باشه و انتقال قدرت بصورت مستقیم انجام بشه نه تبدیل انرژی
    این ایده ای که تو مقالهذ اومد مثل این میمونه که روی موتورسیکلت برقی پدال بزاری تا کمک به تولید برق و ورزش باشه

    موافقم 40
    مخالفم 16
  3. ممد ژانگولر

    ۱۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (4150 ديدگاه)

    به نظر اختراع خوبیه به شرط اینکه خاک و آب به قسمت سولاخهای چرخ دنده های داخل اون تکنولوژیه نره

    موافقم 2
    مخالفم 11
  4. مهران

    ۱۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (605 ديدگاه)

    اینم یه ایده برای کسل کننده کردن زندگی…

    موافقم 22
    مخالفم 2
  5. ممد سوناتا

    ۱۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (52 ديدگاه)

    دوئل جدید نمیزارید

    موافقم 7
    مخالفم 1
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۴ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (2917 ديدگاه)

      زمستان هست و آخرین ماه از سال میلادی، تست درگ کم شده

      موافقم 14
      مخالفم 2
  6. یوسف

    ۱۴ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1048 ديدگاه)

    باید با استفاده از باطری سبم و مناسب تاخیر تبدیل انرژی و راندمان پایین جبران بشه…. اون وقت میشه یه طرح خوب

    موافقم 3
    مخالفم 4
  7. همایون

    ۱۵ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (792 ديدگاه)

    با این معایب بسیار معلومه که فایده ای نداره این سیستم به نظرم احتمالا همون ساختار معمول دوچرخه های برقی با باطری ادامه پیدا کنه هرجا که توان نداشتی و خسته شدی از برق و باری استفاده کنی بیشتر مسیرم رکاب بزنی البته این دوچرخه ها واسه کسایی مناسبه که به خاطر مسائل محیط زیستی و ترافیک از دوچرخه واسه رفتن به سرکار یا بقیه مقاصد روزانه استفاده میکنن اما اونایی که دوچرخه سواری رو به عنوان ورزش یا لذتش انتخاب میکنن حتما ساختار کلاسیک بدون برق و باطری رو ترجیح میدن

    موافقم 9
    مخالفم 2
  8. کیفام

    ۱۵ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (26 ديدگاه)

    موتور نیز مثل دوچرخه از زنجیر استفاده می کند و حذف زنجیر در موتور بسیار مشتری پسندتره.

  9. آرش

    ۱۵ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    با توجه به علایق و دلایل استفاده از دوچرخه میشه از این طرح بعنوان یک طرح خوب یا بد یاد کرد.ولی اونچه مسلمه حتی بعنوان یک طرح خوب برای تغییر وضعیت از صرفاً خوب به کارا بودن باید دستخوش تغییرات و بهینه سازی بیشتری بشه.

  10. ۲۰ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (4961 ديدگاه)

    سلام من یه ویوا ۲۶ دارم دور بالا عالی مینوازه البته یه ساله تو پارکینگ خوابه 😐
    این دوچرخه ها اگه به ایران راه پیدا کنند قیمتشون خیلی گرون میشه 😐
    تازه دزد دوچرخه هم همه جا هست شما یه لحظه دوچرختو بدون قفل پارک کن بعد برو مغازه بعد میای میبینی دوچرخت نیست گریه میکنی😐
    ای کاش یه دوچرخه وجود داشت با سوییچ روشن میشد و دزد نمیتونست از زمین بلندش کنه😐
    خلاصه این دوچرخه بیاد ایران قیمتش اندازه پراید میشه و من نمی‌دونم چرا این دوچرخه ها چرا انقدر کوچیکه😐 خلاصه من اگه بودم با پولش یه پراید می‌خریدم 😐

  11. احسان

    ۲ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    طرح خیلی خوبیه بنظرم بیشتر تمرکزشون روی دوچرخه هایی کنند که راحت توی مترو بشه جابجاشون کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا