دوچرخه تاشو و تیتانیومی هلیکس که قبلا موفق به جذب سرمایه از کمپین کیکاستارتر شده بود، هماکنون با وزن بسیار سبک در دو مدل با محدوده قیمتی بین ۳،۰۰۰ تا ۴،۵۰۰ دلار برای فروش عرضه شده است.
در سال ۲۰۱۵ بود که برای اولین بار دربارهی دوچرخه تیتانیومی هلیکس (Helix) با ظاهری ظریف، جمعوجور، تاشو و سبک شنیدیم. به گزارش نیواطلس، یکی از کمپینهای موفق کیکاستارتر (Kickstarter) که بعداً موفق به جذب سرمایه برای شروع کار شد، اکنون بالاخره وارد مرحلهی تولید این دوچرخه در مقیاس تجاری شده ولی کاملاً مانند سایر دوچرخههای تیتانیومی ساخته نشده است.
دوچرخهی هلیکس که در کانادا توسط استارتاپ هلیکس لبز (Helix Labs) مستقر در تورنتو ساخته شده، دارای قاب کامل تیتانیومی است. این قاب از مفصلهای مارپیچی ساخته شده است که تقریباً به تمام قاب اجازه میدهد در هنگام تا شدن بین دو چرخ ۲۴ اینچی قرار گیرد. همچنین مکانیزم قفلی مشاهده میشود که قاب را در هنگام تا شدن و باز شدن، سفت نگه میدارد. بهعلاوه قابلیت چرخاندن روی چرخ جلوی آن در هنگام تا شدن نیز وجود دارد.
پیتر بوتاکیس، بنیانگذار استارتاپ و طراح هلیکس به ما میگوید که این دوچرخه از روزهای آغاز کمپین در کیک استارتر بهطور کامل دوباره طراحی شده است.
از جمله تغییرات مهم در نسخهی نهایی، میتوان به مکانیزم قفل سبکتر، محکمتر و قابل اعتمادتر، لولههای با قطر بزرگتر برای بهبود استحکام، افزایش سازگاری با قطعات و لوازم جانبی استاندارد صنعتی اشاره کرد. بهعلاوه یک پایه صندلی کشویی افقی نیز وجو دارد که به دوچرخه اجازه میدهد حتی کوچکتر از قبل تا شود (همچنین امکان انتخاب طیف وسیعتری از موقعیتهای صندلی را به دوچرخهسواران میدهد).
علاوه بر این، هلیکس لبز اولین شرکت دوچرخهسازی است که لولههای تیتانیومی خود را با لیزر برش میدهد. در مقایسه با روشهای سنتی مانند برشکاری سیمی EDM (ماشینکاری تخلیه الکتریکی)، فرایند برش لیزری اختصاصی هلیکس بسیار سریعتر و برای برش قطعات با هندسههای پیچیده بهتر است. بنابراین این روش برای تولید در مقیاس بزرگ عملیتر و مقرونبهصرفهتر خواهد بود.
لولهها پس از برش به شکلها و اندازههای مورد نظر با روش جوشکاری تیگ (TIG) به یکدیگر جوش داده میشوند. گفته میشود که این کار به صورت رباتیک در یک محفظه گاز آرگون انجام میشود و برای اولین بار در صنعت دوچرخه از چنین شیوهای استفاده شده است.
دوچرخه تیتانیومی هلیکس در دو مدل استاندارد و سبکوزن یا اولترالایت (Ultralight) عرضه میشود. برخی از ویژگیهای مدل استاندارد شامل انتخاب سیستم انتقال قدرت تکسرعته، ۱۰ سرعته شیمانو SLX (شانژمان) یا ۱۱ سرعته شیمانو آلفاین (هاب عقب)، ترمزهای دیسکی مکانیکی TRP Spyke با اهرمهای Avid BB5 و روتورهای شیمانو XT، مجموعه پدال و زنجیر SRAM NX، بهعلاوه لاستیکهای کندا کیوست ۲۴ اینچی است. هلیکس ادعا میکند که وزن نهایی این دوچرخه در مدل تکسرعته تنها به ۱۰/۶ کیلوگرم (۲۳/۳ پوند) میرسد.
از سوی دیگر، ظاهراً مدل اولترالایت تنها ۹/۲ کیلوگرم (۲۰/۳ پوند) وزن دارد، اگر این مدل مجهز به سیستم دندهای ۱۱ سرعته شیمانو Dura-Ace باشد، همچنین میتوان آن را با سیستم انتقال قدرت هاب ۱۱ سرعته Alfine نیز سفارش داد. برخی از ویژگیهای دیگر این مدل شامل ترمزهای دیسکی هیدرولیک Formula Cura XC با دستههای ترمز فیبر کربنی، مجموعه چرخ زنجیر و زنجیر و پدال SRAM XX1 Eagle و فرمان کربن Yavis میشود.
قیمت دوچرخه تیتانیومی سبکوزن هلیکس از ۲،۹۹۰ دلار آمریکا برای مدل استاندارد و ۴،۴۹۰ دلار برای مدل اولترالایت شروع میشود. این دوچرخه را میتوان از طریق وبسایت شرکت هلیکس سفارش داد. یک دوچرخه تاشوی ۱۱ سرعته ۲۵ پوندی (۱۱/۳ کیلوگرمی) نیز باید در سهماهه سوم سال آینده عرضه شود.
Morteza.tii
۱۹ آذر ۱۴۰۰این هلیکس همون برند موفق تو سیستم های صوتی هستش؟!
ممد ژانگولر
۱۹ آذر ۱۴۰۰نه داداش من تا اونجایی که تو داروخانه ها دیدیم کاور میزنه با طعم توت فرنگی برای اطمینان بیشتر
M@M@DRZ
۱۹ آذر ۱۴۰۰اقای اسلامی خسته نباشید بابت این مقاله .
من یک پیشنهاد کوچیک داشتم اونم این بود که تیتر این مقاله مثل مقاله های توی زومیت هست ( فلان چیز معرفی شد …) که به نظرم خیلی تیتر ساده شده و توی زمیت هم من از این تیتر ها زیاد خوشم نمی اومد .
به نظرم بهتر هست که جمله بندی تیتر رو تغییر بدید مثلا برای این مقاله بنویسید معرفی دوچرخه سبک وزن و تاشو تیتانیومی هلیکس .
در هرحال این نظر بنده هست و اختیار با شماست .
M@M@DRZ
۱۹ آذر ۱۴۰۰چقدر کاربردی و خلاقانه با قطعات با کیفیت .
توی عکس ششم ، ۴ تا دوچرخه چقدر تمیز توی اون تسلا جا گرفتن .