دوچرخه

چگونه دوچرخه ها توانستند شهر آمستردام هلند را فتح کنند؟

شهر آمستردام در هلند به لطف بازطراحی معماری شهری و وجود زیرساخت‌های عمومی برای استفاده‌ی مردم از دوچرخه به بهشتی برای دوچرخه‌سواران و طرفداران هوای پاک تبدیل شده است.

در شهری که تعداد دوچرخه‌ها از انسان‌ها بیشتر است، حضور همه جانبه خودروها می‌تواند اضافی باشد. به گزارش اتوبلاگ، دوچرخه‌های آمستردام در حاشیه‌های شهر، کانال‌ها و پل‌ها جمع می‌شوند و هنگام قدم زدن، بی‌صدا از اطراف شما عبور می‌کنند. بافت شهری مملو از دوچرخه‌سوارانی است که از طریق شبکه پیچیده‌ای از خطوط بهینه شده برای دوچرخه در مناطق شهری و مسکونی حرکت می‌کنند که این منظره می‌تواند تازه‌واردان را شگفت‌زده و حتی مرعوب کند.

مردیث گلیزر به جمعی از شرکت‌کنندگان در کنفرانس CityLab بلومبرگ که این هفته در آمستردام برگزار شد، گفت:

شما اینجا در پایتخت دوچرخه جهان هستید. بیش از ۶۰ درصد از سفرها در شهر با دوچرخه انجام می‌شود.

گلیزر به عنوان مدیر موسسه دوچرخه‌سواری شهری در دانشگاه آمستردام، به توسعه یک دوره آنلاین به نام «کشف شهر دوچرخه سواری» کمک کرد. هدف دوره توضیح این است که چگونه هلندی‌ها زیرساخت‌های حمل‌ونقل خود را تغییر دادند تا دوچرخه را به صدر زنجیره حمل‌ونقل برسانند.

برای گفتن موضوع و نشان دادن این‌که چگونه سایر شهرها می‌توانند از نمونه هلندی‌ها پیروی کنند، گلیزر گروهی از دوچرخه‌سواران تازه‌کار را در یک سفر میدانی در خیابان‌های شهر آمستردام به هنگام طلوع آفتاب رهبری کرد.

گلیزر گفت:

بسیاری از ما نسبت به دوچرخه‌سواری افراد با سر برهنه ناراحت بودیم. چرا کلاه ایمنی؟ به دوچرخه‌هایی که سوار می‌شوید، نگاه کنید. ما از «دوچرخه‌های سیاه» هلندی استاندارد استفاده کردیم؛ ماشین‌های کاربردی با گلگیرهای بزرگ، تک دنده‌ و زنجیر محصور. آن‌ها برای راحتی و نه سرعت ساخته شده‌اند و به دوچرخه‌سوار اجازه می‌دهند که صاف بنشیند. اکثر حوادث ناگوار دوچرخه‌سواری شکستگی مچ دست است، نه آسیب سر.

گلیزر با اشاره به اجتماعی بودن دوچرخه‌سواری هلندی‌ها خاطرنشان کرد:

ارتباط با همسفران، از طریق قرارداد چشمی و حرکات و گفتار، چیزی است که به دوچرخه‌سواران اجازه می‌دهد تا در مسیرهای اغلب پرجمعیت بدون حادثه مذاکره کنند. در هنگام عبور از کنار یکدیگر صدای زیاد در سمت چپ شما وجود ندارد! دوچرخه‌سواران بی سروصدا از کنار هم عبور می‌کنند.

دوچرخه / Bicycle

در تقاطع نزدیک الکساندرپلین، فضای بهتری برای لذت بردن از دوچرخه‌سواری وجود داشت. در این‌جا، خودروهای سواری، کامیون‌ها، ترامواها و دوچرخه‌سواران به‌عنوان دو شریان شلوغ به هم رسیدند. شهر چند سال پیش تمام چراغ‌های راهنمایی این گذرگاه را حذف کرد. دوچرخه‌ها فقط از کنار هم رد می‌شدند و ماشین‌ها و ترامواها نیز در فواصل زمانی مختلف همین‌طور بودند. صحنه بسیار پرهرج‌ومرج به نظر می‌رسید. اما ثابت شد که طراحی مجدد ایمن‌تر است؛ با توجه به این‌که رانندگان و دوچرخه‌سواران مجبور بودند به یکدیگر توجه زیادی داشته باشند، میزان تصادفات کاهش یافت.

تقاطع تصویر واضحی از استقرار اصول «سیستم ایمن» هلندی را ارائه می‌دهد، که معتقد است انسان‌ها ذاتاً مستعد خطا هستند؛ بنابراین طراحی جاده باید سخاوتمندانه باشد و اثرات سوء اشتباهات را به حداقل برساند.

گلیزر به ما گفت:

«اگر به علامتی نیاز دارید، طراحی بدی است» یک اصل برنامه‌ریزی است که در هلند بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. اغلب، استفاده از قسمت‌های مختلف جاده از طریق سبک، شکل و رنگ سنگفرش‌ها مشخص می‌شود که در سراسر شهر از طریق رژیمی به نام روش «Puccini» استاندارد شده‌اند.

در محله‌ای به نام اوست، محل زندگی بسیاری از ساکنان جدیدتر شهر (مهاجرانی از ترکیه، مراکش و سورینام، به همراه مهاجران تازه وارد از اوکراین) نکات جالبی از دلایل تمایل به دوچرخه به چشم می‌خورد. حدود نیمی از ساکنان این منطقه در مسکن اجتماعی زندگی می‌کنند و اکثر آن‌ها ماشین ندارند. گزینه‌های حمل‌ونقل عمومی آمستردام از نظر ایالات متحده چشم‌گیر به نظر می‌رسد (به نظر می‌رسد تراموا هر چند لحظه یک‌بار از آن عبور می‌کند)، اما گلیزر اصرار داشت که شهر آمستردام با توجه به شبکه متروی نسبتا ضعیف، در این زمینه از سایر شهرهای اتحادیه اروپا عقب است. این مشکلات نیز به پذیرش حالت‌های جایگزین کمک کرده است. نه فقط دوچرخه، بلکه موتورسیکلت و اسکوترهای برقی با اندازه‌ها و شکل‌های مختلف، همراه با ماشین‌های ریز کوچک در این منطقه به فراوانی دیده می‌شود.

مقررات شهری برای تحمیل نظم در انواع جدید حمل‌ونقل کوچک به شهروندان فشار آورده است. در حالی که قوانین جدید اسکوترها و خودروهای کوچک را از تردد در مسیرهای دوچرخه‌سواری منع می‌کند، برخی به هر حال وارد محدوده‌‌ی مخصوص آن‌ها می‌شوند.

راهنمای خرید دوچرخه کوهستان

در مورد عابران پیاده چطور؟ شاید کسی استدلال کند عابران پیاده در انقلاب دوچرخه‌سواری هلند در سمت بازنده قرار دارند، زیرا خطوط دوچرخه‌سواری و راهروهای پارکینگ فضای پیاده‌رو را کاهش داده و گذرگاه‌های خیابان را پیچیده می‌کنند. پیاده‌روی در آمستردام به معنای قرار گرفتن در معرض زنگ‌های دوچرخه‌سوارانی است که به نظر می‌رسد علاقه چندانی به واگذار کردن مسیرشان به دیگران ندارند. گلیزر تصدیق کرد که تصادفات بین دوچرخه و عابر پیاده اتفاق می افتد، اما این تصادفات در سرعت‌های پایین و معمولا برخوردها جزئی هستند. در همین حال، نرخ مرگ‌ومیر عابران پیاده هلندی از زمان شروع بازطراحی دوچرخه‌محور مسیرهای شهری به شدت کاهش یافته است.

خودروها موظف هستند با احتیاط مسیر خود را از طریق شهر انتخاب کنند و برای این کار توسط هزاران رقیب کوچک تحت فشار هستند. در نزدیکی ایستگاه‌های قطار، مقیاس تصاحب دوچرخه توسط افراد قابل درک است؛ میدان‌های اطراف با انبوهی از دوچرخه‌ها فرش شده بودند. هزاران دوچرخه‌ی دیگر در گاراژهای زیرزمینی پارک شده‌اند.

گلیزر چند بار تاکید کرد که رویکرد «اولویت دوچرخه» در آمستردام تصادفی از زمان و فرهنگ نیست، بلکه محصول عمدی تغییرات سیاستی است که طی سال‌های اخیر در تاریخ طولانی این شهر رخ داد. در دهه ۱۹۷۰ میلادی بود که جنبش مردمی علیه افزایش تلفات رانندگی شروع به تغییر الگوهای توسعه خودرویی کشور کرد و سرکوب پارک رایگان خودروها و موجی از بهبود زیرساخت‌های دوچرخه با هزینه پارکینگ خودروها تا دهه ۱۹۹۰ اجرایی شد. گلیزر عکس‌های قبل و بعد بعضی از خیابان‌های خاص را به نمایش گذاشت که برخی از آن‌ها کمتر از یک دهه قدمت دارند و مناظر خیابان‌های مسدود شده از خودرو را نشان می‌دادند که بسیار شبیه شهرهای ایالات متحده بود.

گلیزر اشاره کرد که چند عامل خاص در هلند به این روند کمک کردند. علاوه بر این که هلند بسیار یک‌دست است، صنعت خودروسازی داخلی برای لابی کردن زیرساخت‌های صرفا خودرویی ندارد و شبکه راه‌آهن مسافری آن به قدری گسترده است که ۸۵ درصد جمعیت در فاصله دوچرخه‌سواری تا حداقل یک ایستگاه زندگی می‌کنند. این کشور دارای فرهنگ قوی دوچرخه‌سواری قبل از جنگ جهانی دوم است و فرمان دولت آن درباره‌ی استفاده از زمین می‌تواند از اختلافات بین صاحبان املاک و ساکنان جلوگیری کند که بسیاری از پروژه‌های حمل‌ونقل ایالات متحده را به تأخیر می‌اندازد یا از مسیر خارج می‌کند. به طور گسترده‌تر، حمل‌ونقل و ایمنی به طور جهانی به عنوان مسئولیت‌های عمومی شناخته می‌شوند و اولین اولویت‌های توسعه به شمار می‌روند.

گلیزر به ما گفت:

در این‌جا یک فرآیند دولتی جمعی عمیقاً متفاوت وجود دارد. ما دو متر پایین‌تر از سطح دریا هستیم. پایین بودن نسبت به سطح دریا به القای این حس کمک می‌کند که «ما همه با هم در این کار هستیم».

البته این بدان معنا نیست که تصاحب دوچرخه در هلند با مقاومت مواجه نشده است. تنش‌هایی حول طرح‌های کاهش محدودیت‌های سرعت و تحمیل قوانین جدید روی اسکوترهای موتوری است که به طور گسترده توسط ساکنان کم‌درآمد در مکان‌های دور حومه‌ شهر انجام می‌شود. کسانی که نمی‌توانند دوچرخه‌سواری کنند ممکن است گزینه‌های مسکن خود را محدود یا نیازهای حمل‌ونقل آن‌ها برآورده نشده باشد. شبکه جاده‌ای به تکامل خود ادامه می‌دهد و برخی از مسیرهای دوچرخه‌سواری به لایه‌های وسیع‌تری تبدیل می‌شوند که امکان تردد وسایل نقلیه کمی را فراهم می‌کند و برخی از طرفداران دوچرخه سنتی را ناراحت می‌کند.

گلیزر گفت:

آمستردام مدینه فاضله دوچرخه‌ها نیست، بلکه شهری معمولی است. مردم کاری را که می‌خواهند انجام می‌دهند و سعی می‌کنند خود را برای کارهایی که انجام می‌دهند، سرزنش نکنند.

اما از نظر انتقادی، آمستردام شهری است که توانسته دوچرخه‌سواری را در سطحی به بحث حمل‌ونقل شهری وارد کند که از جناح‌بندی سیاسی اجتناب‌ناپذیر در زندگی آمریکایی، دور باشد. در اینجا ترویج استفاده از دوچرخه بیشتر پیش‌نیازی برای حقوق اساسی انسانی است تا این‌که یک سخن ایدئولوژیک باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

منبع
autoblog

ابوالقاسم اسلامی

هنرآموز مکانیک خودرو ، مترجم و نویسنده

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. Amin

    ۲۶ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (2184 ديدگاه)

    دوچرخه سواری همونطور که میدونید یه ورزش بسیار خوبه و به کاهش آلودگی هوا کمک میکنه ، ولی اینکه دوچرخه سواری راه اصلی حمل نقل باشه کمی احمقانه هست ، ماشین و موتور و وسائل نقلیه‌ موتوری براین این ساخته شدن که انسان مجبور به پیاده روی و دوچرخه سواری نباشه ، مثل این میمونه توی قرن ۲۱ برای پیام رسانی از کبوتر پیام رسان استفاده کنی

    موافقم 16
    مخالفم 70
    1. شامپو

      ۲۶ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1037 ديدگاه)

      دیگه به هرحال شرایط این شهر ایجاب میکنه مردم از دوچرخه که بهتر از کوییک و تاراست استفاده کنند

      موافقم 56
      مخالفم 3
    2. SS

      ۲۷ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (791 ديدگاه)

      در مورد سابقه استفاده از دوچرخه در آمستردام سرچ کنید
      اتفاقا برای امستردام خودرو وسیله نقلیه قرن 20 امی حساب میشه و بعد از ایجاد ترافیک های طاقت فرسا در دهه 80 میلادی اولویت سیستم حمل و نقل شهری به دوچرخه تغییر داده شد.

      موافقم 25
      مخالفم 1
      1. genius

        ۲۷ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (1335 ديدگاه)

        ما همیشه 100 سال از ممالک درست حسابی عقبیم و تجارب اونها واسه ما آرزوعه!!!نمونه اجتماعیش همین سگ گردانی که تو اروپای غربی داره از مد میفته ولی تو ایران تازه داره میاد رو بورس!!جهان سوم یعنی همین

        موافقم 18
        مخالفم 16
        1. UNAS

          ۲۸ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (1858 ديدگاه)

          شما کدوم شهر اروپای غربی تشریف بردی ( نه از شبکه های میلی دیده و شنیده باشی ها ) دیدی که از مد افتاده ؟!!

          موافقم 2
          مخالفم 3
    3. محمد

      ۲۷ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1485 ديدگاه)

      البته نکته ای که ازش غافل میشن و یکطرفه تصمیم گیری میکنند که بقیه مردم بی فرهنگن که از دوچرخه استفاده نمیکنن تفاوت اقلیم جمعیت و گستردگی اون کشور رو در نظر نمیگیرن کل هلند اندازه خوزستان نمیشه وسعتش و آمستردام هم با جمعیت ۸۴۵ هزار نفر کم جمعیت تر از اهواز ۱٫۲ میلیون نفری هست غیر از اون هلند هم جزو پست و هموار ترین سرزمین های کره زمینه پس استفاده از دوچرخه مقرون به صرفه ترین و بهینه ترین وسیله هست و شهرهاشون رو بر همین اساس ساختن و لزوما به خاطر فرهنگ بالا نیست همین هلندی اگه تو کشور هایی با وسعت و اقلیم خشن تری مثل کانادا آمریکا یا حتی ایران زندگی میکرد شاید حتی برای تفریح هم سوار دوچرخه نمیشد پس بی دلیل خودمون رو نکوبیم ماهم اگه مثل هلندی ها هوای همیشه معتدل و زمین صاف و فاصله یک ربع بیست دقیقه ای تا محل کار داشتیم قطعا دوچرخه انتخاب اولمون بود.

      موافقم 28
      مخالفم 5
      1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

        ۲۷ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (2707 ديدگاه)

        قطعا بحث فرهنگی بسیار بیشتر از موارد اقلیمی و جغرافیایی به استفاده از دوچرخه در هلند کمک کرده
        مناطق وسیعی از ایران و دیگر نقاط جهان شرایط مشابه هلند دارن اما مردم اون مناطق، توجهی به دوچرخه نشون نمی دن
        زیادن نواحی ایران که هوای مشابه هلند با زمین مسطح دارن، اما مردمش علاقه مند دوچرخه نیستن
        در یزد و اصفهان با آب و هوای بسیار متفاوت از آمستردام، مردم علاقه زیادی به دوچرخه دارن
        در انگلیس، آلمان، دانمارک و نروژ هم بسیار بیشتر از ایران، دوچرخه سوار وجود داره، خصوصا انگلیس و شهر لندن
        نکته جالب اینه که هلند به شدت کشور پربارشی هست و روزهای پرتعدادی در طول سال، باران و برف می باره
        —————————-
        من خودم دوچرخه سواری می کنم، تقریبا 60-70 کیلومتر در هفته
        آرزو دارم مردم ایران، زن و مرد از دوچرخه و موتورسیکلت باکیفیت استفاده کنن تا حجم ترافیک شهرها کم بشه و البته نوعی ورزش دائمی داشته باشیم

        موافقم 37
        مخالفم 1
        1. miladzm

          ۲۷ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (316 ديدگاه)

          اقای اشتری متاسفانه قیمت دوچرخه های خوب و باکیفیت شدیدا رفته بالا و از دسترس بخش عظیمی از جامعه خارج شده . الان قیمت یه دوچرخه معقول با قیمت یه موتورسیکلت در سال 98 برابری میکنه ! اما در مورد دوچرخه سواری توی ایران هم یه نکته که باید بهش دقت کرد اینه که توی اون کشور های که نام بردید ایستگاه و خط مخصوص عبور دوچرخه در کنار پیاده رو و خیابان اصلی در نظر گرفته شده شده و فرد دوچرخه سوار با خیال راحت و بدون نگرانی از بروز حوادث ورزش میکنه و اینجا والا حالا وضعیت کلان شهر ها همچین بدک نیست ( البته اون هم کیلومتر ها از وضعیت عادی فاصله داره ) ولی پیاده رو ها و خیابون های شهرستان ها وشهر های کوچیک ظرفیت کشش نصف خودروهایی که هر روز تردد میکنن هم نداره و واقعا دوچرخه سواری رو تبدیل به یه عذاب الهی میکنه .

          موافقم 3
          مخالفم 8
        2. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۲۷ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (2707 ديدگاه)

          نمی تونم حرف شما قبول کنم میلاد جان
          دوچرخه من با بدنه ایرانی و کمک فنز جلو و دنده‌های شیمانو (نمی دونم چه مدل ولی چند سالی هست داره خوب کار می کنه)
          الان در مشهد حدود 7 میلیون تومن قیمت داره
          https://tebasia.com/product/cross-mountain-bike-image-size-26/
          دوچرخه های ویوا هم مدل زیر 10 میلیون تومن دارن که دوستان من خریدن هر روز استفاده می کنن
          مسیری که من دوچرخه سواری می کنم اتفاقا شیب زیادی داره و تعویض دنده زیاد انجام می دم
          دوچرخه با سرویس 100 هزار تومانی سالی یک بار، نیازهای من پوشش می ده
          به نظر من 7 تا 10 میلیون تومن برای دوچرخه اصلا زیاد نیست
          مثل گوشی موبایل و هزینه مسافرت شمال، ارزش داره دوچرخه ارزان هم خریداری بشه
          ———————
          در باره مورد دوم که گفتین شرایط شهری و فرهنگی در ایران چندان مناسب دوچرحه نیست به نظرم درست می گین
          حتی مسیرهای مخصوص دوچرخه که در شهرهای بزرگ مثل مشهد و تهران وجود داره، توسط عابر پیاده و ماشین اشغال می شه و در نهایت دوچرخه سوار مجبوره حاشیه خیابان حرکت کنه

          موافقم 16
      2. SS

        ۲۷ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (791 ديدگاه)

        @محمد
        حرفتون کاملا درست هست. به هر حال مردم و مسئولین هلند به این نتیجه رسیدن که با توجه به جغرافیای کشورشون دوچرخه گزینه مناسبی هست. حتما این یک نسخه برای همه ی مناطق نیست.
        ممکنه در یک شهر مثل تهران با توجه به وسعت و شیب زیاد شهر نیاز باشه حمل و نقل عمومی مکمل دوچرخه ها باشه و دوچرخه نقاط خالی حمل و نقل عمومی رو پر کنه. یا شاید دوچرخه، موتور و یا حتی خودروهای شهری برقی گزینه بهتری باشن. این موارد نیاز به بررسی، کارشناسی و هماهنگ شدن با سلیقه مردم داره.
        زیرساخت و فرهنگ هم طبیعتا بعد از این که عده قابل توجهی به استفاده از یک وسیله روی بیارن ایجاد میشه.
        مهمترین نکته این هست که یک برنامه جامع برای این موارد وجود داشته باشه و اجرا بشه که در خیلی از شهرها دیده نمیشه.
        —–
        در مورد قیمت هم حرف شما درست هست و مثل همه وسایل نقلیه دیگه دوچرخه هم به شدت گرون شده. تا چند سال قبل با چند میلیون میشد دوچرخه مسابقه ای خرید اما حالا باید مدل های معمولی و پایه رو خرید
        اما همونطور که جناب اشتری هم فرمودن برای جابجایی در شهر نیازی به دوچرخه های گران قیمت و چندصد میلیونی نیست و مدل های استاندارد برندهایی مثل کراس، ویوا و مشابه اون هم کاملا جوابگو هستن و اتفاقا با خیال راحتتر هم میشه جایی گذاشت (قفل کرد) و رفت.

        موافقم 3
        مخالفم 1
  2. حسین

    ۲۶ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    اینطوری میشه از دوچرخه استفاده کرد، ولی وقتی کل شهر ماشین دارن و میخوای تو خیابون و زیرگذر از دوچرخه استفاده کنی واقعا خطر آفرینه

    موافقم 13
  3. ۹۱۱

    ۲۶ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (591 ديدگاه)

    به‌سادگی

  4. امیرحسین

    ۲۷ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (385 ديدگاه)

    تا کی این وضعیت ادامه داره ؟ امریکا بیخیال ایران شه

    موافقم 1
    مخالفم 25
  5. سامان اذری

    ۲۷ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (3213 ديدگاه)

    تو شهر های کوچیک خیلی گذینه عالییه
    امستردام هم یه شهری هست که ۹۰۰ هزار نفر کلا جمعیتش هست
    اب و هوای خیلی سالمی هم داره مردم هم فرهنگ استفاده از دوچرخه رو هم خیلی خوب بلد هستن

    برای سلامتی هم خیلی مفیده نه پول بنزین میدی نه تو ترافیک میمونی نه دنبال جای پارک هستی
    اینا همش کافیه که بجز ماشین یه دوچرخه هم داشته باشی

    موافقم 22
  6. genius

    ۲۷ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1335 ديدگاه)

    تنها راه نجات تهران بینوا و بی پناه از شر آلودگی صوتی و زیست محیطی حالا که هیچکس جربزه برگردوندن مهاجرین به شهرستان های خودشون رو نداره تغییر فرم فاکتور شهرسازی و حمل و نقل از خودروهای درونسوز 5 سرنشینه به انواع اسکوترهای برقی و دوچرخه های دینام داره.انقدر دردناکه وقتی می بینم یه خانم یا آقا برای رفتن تا میوه فروشی یه چهارراه پائین تر از خونش ماشین رو راه میندازه!من خودم عاشق دوچرخه رانی ام ولی معابر ما هم برای ماشین ساخته شدن حتی واسه عابرپیاده جا ندارن چه برسه به دوچرخه!

    موافقم 17
    مخالفم 3
  7. KHAN

    ۲۷ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (33 ديدگاه)

    70 درصد مردم ایران اضافه وزن دارن .کاش اینجا هم ساختار شهری بگونه ای بود که میشد از دوچرخه استفاده کرد.بجای چیزای خوب اروپایی فقط بعضی فرهنگای بدشون رو داریم پیاده میکنیم.فقط ادعا داریم جز این چیزی نیس . فقط به تاریخ خیالی که همین اروپاییا برامون الکی ساختن و خیلی هم مبهمه بهش افتخار میکنیم

    موافقم 4
    مخالفم 21
    1. محمد

      ۲۷ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1485 ديدگاه)

      تاریخ خیالی که اروپایی ها برامون ساختن ؟ شما لیاقت نداری فارسی صحبت کنید برو پیش همون اروپایی‌ها که تاریخ حقیقی دارند

      موافقم 16
      مخالفم 3
  8. بهراد

    ۲۷ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (754 ديدگاه)

    اینو باید وزارت بهداشت ما پیگیر باشه تا افراد بیمار کم بشن.
    افراد رده بالای وزارت بهداشت پزشک هستند، ولی شخص مدیر بسیار کارایی بهتری در این سِمَت داره.
    این وزارت خونه بهداشت و درمان و آموزش پزشکی
    اولویتش بهداشت و پیشگیری نیست و بحث تجارت رو اولویت قرار داده و توریسم پزشکی رواج داده.

    در آخر اگر شهرداری به وسیله نقلیه موتوری اهمیت میده در مقابلش آسفالت و جاده درستی نساخته.
    در شهر تبریز یک روگذر جدیدا در خیابان ارتش احداث کردن که مخصوص دو سواری هست اگر کامیون باشه رد شدن خطر ناک میشه.یک چهارراه بالاتر همین کارو تکرار می کنن.
    پل ها اگر ساخته نشده بودن بهتر بود،
    زیرساخت دوچرخه سواری باید ساخته بشه، بعد انتظار استقبال داشته باشن، به شخصه اتوبوس و دوچرخه رو به ماشین شخصی ترجیح میدم

  9. ARMAN سابق

    ۲۹ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (477 ديدگاه)

    من تو مشهد زندگی می کنم و خیلی اهل دوچرخه سواریم
    ولی متأسفانه طبق گفته آقای اشتری مسیر هایی که مخصوص دوچرخه سواریه اکثرا توسط عابرای پیاده و ماشینا اشغاله و دوچرخه سواری کردن خصوصا تو روزای شلوغ خیلی اعصاب میخواد.
    به خاطر همین میل من به دوچرخه سواری خیلی کم شده چون بعضاً عابران طلبکاران میشن که چرا اینجا دوچرخه‌ سواری می کنی و ….

  10. فرشاد

    ۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    چه ترجمه ضعیفی، از گوگل ترنزلیت کمتر استفاده کن آقای اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا