شرکت استریت لوجیک به دنبال ارائه تجربه سواری ایمنتری برای رانندگان دوچرخههای الکتریکی است. این شرکت اعلام کرد سرمایه خود را ۲.۱ میلیون دلار افزایش داشته و همچنین محصول پرچمدار خود یعنی یک دوربین دید محیطی را که میتواند برخوردهای از جلو، کنارهها و عقب را پیشبینی کند معرفی کرده است. این سیستم به دوچرخهسواران به منظور پیشگیری از تصادفات هشدار میدهد. مشتریان آمریکایی، کانادایی و اروپایی میتوانند سیستم دستیار راننده پیشرفته ADAS استریت لوجیک را برای دوچرخههای الکتریکی خود سفارش دهند. قیمت نهایی این سیستم بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار خواهد بود و انتظار میرود اولین نمونههای آن تا ایان سال ۲۰۲۲ به دست مشتریان برسند. این را جاناتان دنبی مدیرعامل استریت لوجیک گفته است. مشتریان ساکن در سانفرانسیسکو خواهند توانست این سیستم را از طریق برنامه محدود و اشتراکی تجربه کنند.
استریت لوجیک اولین شرکتی نیست که چنین سیستمی را معرفی میکند. سال پیش نیز یک شرکت دیگر سیستمی مشابه مبتنی بر هوش مصنوعی را معرفی کرد. این سیستم ترافیک اطراف دوچرخهسوار را بررسی کرده و هشدارهای برخورد از جلو، نقاط کور و نزدیک شدن بیش از حد به خودروی جلویی را صادر میکند. سیستم یاد شده همچنین میتواند حرکات دوچرخهسوار را ضبط کرده و همانند یک دوربین روی داشبورد عمل کند. اخیراً کمپانیهایی همچون لونا یا دراور تکنولوژی مشابهی را برای اسکوترهای الکتریکی توسعه دادهاند. این سیستمها توسط اپراتورهای میکروموبیلیتی اشتراکی کار میکنند. تکنولوژی استریت لوجیک نیز مشابه همین موارد بوده اما بازار هدف متفاوتی دارد.
مدیرعامل این شرکت میگوید:
تفاوت این است که ما سیستم دید محیطی را به عنوان ویژگیهای ایمنی هوشمند در اختیار دوچرخهسواران قرار میدهیم درحالیکه سیستم شرکتهای دیگر مناسب اسکوترسوارهایی است که در خیابانهای شهری تردد میکند. این سیستمها از تشخیص کنارهها یا حفظ اسکوتر در زمان پارک سود میبرند اما سیستم ما فقط روی ایمنی خود دوچرخهسوار تمرکز داشته و اگر خودرویی در مسیر برخورد با شما قرار داشته باشد پیش از برخورد هشدارهای لازم داده خواهد شد و بنابراین شما ایمن خواهید ماند
دیگر تفاوت مهم این است که سیستمهای لونا و دراور میتوانند به سیستمعامل اسکوتر وصل شده و حتی باعث کاهش سرعت و توقف اسکوتر شوند؛ اما محصول استریت لوجیک یک سیستم هشدار برخورد بوده ولی درعینحال میتواند بسیار مفید باشد. یکی از تست کنندگان نمونه بتا محصول استریت لوجیک که هر روزه از دوچرخه الکتریکی برای حضور در سر کار استفاده میکند گفته است:
از نظر ایمنی شما چشم سومی در اطراف خود ندارید و زمانی که سر کار میروید این سیستم میتواند محیط را بررسی کرده و خیالتان تا حد زیادی از بابت ایمنی راحت باشد. من فقط زمان دوچرخهسواری به رسیدن سر کار یا دیگر کارها فکر میکنم
تعداد مرگهای قابلپیشگیری دوچرخهسواران در آمریکا ۶ درصد افزایش یافته و از ۷۹۳ نفر فوتی در سال ۲۰۱۰ به ۱۰۸۹ نفر در سال ۲۰۱۹ رسیده است. از آنجایی که فروش دوچرخههای الکتریکی در حال افزایش است بنابراین خودروها هنوز هم یک خطر جدی برای این وسایل نقلیه محسوب میشوند. مشتریانی که به دنبال تعویض خودروی خود با یک دوچرخه الکتریکی هستند شاید بخواهند مطمئن شوند محصول انتخابی آنها دارای سیستمهای ایمنی مشابهی همچون ADAS است.
دنبی گفته است:
من فکر میکنم اگر دوچرخههای الکتریکی بیشتری نسبت به خودروها وجود داشته باشد شرایط بسیار خوبی وجود خواهد داشت. شما نیازمند خودرو هستید اما اکثریت وسایل نقلیه در شهرها را دوچرخهها میتوانند تشکیل دهند و بنابراین من فکر میکنم ارائه یک دوچرخه الکتریکی قابلاعتنا برای تردد روزمره یک عنصر کلیدی است
سیستم استریت لوجیک که در بخش جلو و عقب دوچرخه نصب میشود بر پایه دید کامپیوتری بنا شده و رفتار و حرکات خودروهای اطراف را بررسی کرده و اگر دوچرخهسوار در مسیر برخورد احتمالی با خودرو باشد هشدار صادر میکند. دوچرخهسواران ابتدا هشدار صوتی خواهند شنید و یک هشدار بصری نیز روی گوشی هوشمند موتورسوار به نمایش درخواهد آمد. البته این ویژگی تنها زمانی به درد خواهد خورد که گوشی هوشمند روی فرمان دوچرخه نصب شده باشد. سیستمهای دراور و لونا میتوانند اشیایی همچون عابران و خطوط را تشخیص دهند اما درباره برخوردهای احتمالی بهصورت فعال هشدار نمیدهند. مدیرعامل استریت لوجیک میگوید این تکنولوژی در تستهای فاز آلفا بهطور سورپرایز کنندهای خوب بوده است. این سیستم تنها خودروها را رهگیری کرده زیرا برخورد با خودروها بیشترین مشکل برای دوچرخهسواران هستند.