شرکتی در اسپانیا از دوچرخه چوبی با طرح منبع باز رونمایی کرد که باعث میشود افراد به زندگی پایدار فکر کنند. نقشههای این دوچرخه از وبسایت شرکت قابل دانلود است و با تخته چوبی چندلایه ساخته میشود.
اولین دوچرخه ساخته شده از تخته چندلایه با هدف ترغیب افراد بیشتر به تمرکز روی پایداری معرفی شد. این طراحی منبع باز، اوپنبایک (Openbike) نامیده میشود و علیرغم مشکلات آشکاری که با دوچرخه ساخته شده از تخته چندلایه وجود دارد، هنوز هم جایگزین ارزان قیمت و سبکی برای کسانی است که میخواهند با هزینه کمتری زندگی کنند، اما به محیط زیست نیز توجه دارند. شما میتوانید فایلهای ساخت دوچرخه را از اینجا دانلود کنید!
ایده اصلی شرکت سازنده اوپنبایک در مورد دوچرخه نیست! چشمانتان را باز کنید، این درباره شما و درباره نگرش شما نسبت به آینده است. به نظر شما آلودگی شهرها خود به خود از بین میرود؟ آیا فکر میکنید راهبندان توسط دیگران ایجاد میشود؟ وبسایت Openbike را بخوانید که در آن بیانیه ماموریت طراحی دوچرخه اوپنبایک را برای شما بسیار واضح میکند. آنها ادعا نمیکنند که دوام یا دوچرخهای ضد سرقت را برای شما ارائه میکنند، بلکه دیدگاه شما را در مورد مقرون به صرفه بودن و پایداری تغییر میدهند.
استودیوی طراحی چند رشتهای اسپانیایی سازنده اوپنبایک میخواهد انتشار کربن را در شهرها با توانمندسازی مردم با فناوری کاهش دهد. به همین دلیل است که آنها دوچرخه اوپنبایک را ساختهاند تا فایلها را هر کسی در جهان دانلود کند و آن را خود بسازد. آنها از سال ۲۰۱۷ نمونهسازی طرحهای اولیه را انجام دادهاند و نسخه نهایی میتواند توسط هر کسی استفاده شود. نسخه نهایی دوچرخه دارای قفسههای ذخیرهسازی برای حمل و نقل کالا است و از ساختاری ساده از مواد کاملا در دسترس مانند تخته چندلایه استفاده میکند.
راکوئل آرس و ایناکی آلبیستور، معماران این طرح میگویند:
اوپنبایک مانیفستی در مورد شهرسازی پایدار، حملونقل شهری، تولید توزیعشده، دانش مشترک، جامعه و استفاده مسئولانه از منابع است که در طراحی حملونقل شهری غیرآلاینده تحقق مییابد. دوچرخهای، که توسط هر فردی میتواند در داخل شهری که قرار است از آن استفاده شود، به مرحله تولید برسد.
برای ساخت دوچرخه، باید نقشهها را از وبسایت اوپنبایک دانلود کنید. سپس میتوانید نقشهها را به کارگاه ساخت دیجیتال در محل زندگی خود ببرید که در آن دستگاه CNC، بدنه دوچرخه را از تخته چندلایه برش میدهد. همچنین از چاپ سه بعدی برای عناصری مانند زین، توپی جلو و دستگیرههای دوچرخه استفاده میشود که بسته به منابع موجود میتوانند از دوچرخههای قدیمی نیز بازیافت شوند.
فایلهای ساخت Openbike تحت مجوز Creative Commons ۴.۰ هستند و اجازه میدهند طرحها بهبود یابند، اصلاح و تولید شوند و دوباره توسط هر کسی در سراسر جهان به اشتراک گذاشته شود و آن را به طرحی واقعاً در دسترس تبدیل کند که هر روز بهتر میشود. بر اساس این اصول طراحی متن باز، Arquimaña توسعه بیشتر مبتنی بر استفاده از منابع محلی را تشویق میکند که با تکنیکها و ابزارهای جهانی سازگار شده است. به این ترتیب هر دوچرخه کمی منحصربفرد و محلی است، اما میتواند در سطح جهانی نیز بر اساس ویژگیهای خود، مقیاسگذاری شود.
هدف شرکت سازنده، توانمندسازی شهروندان به عنوان عامل دگرگونکننده، قرار دادن فناوری در خدمت آنها و اولویتبندی تولید محلی با منابع محلی است که شهرهای فعال و مولد را میسازد. همچنین این شرکت با نگاهی به آینده از منظر زیستمحیطی، برای کاهش انتشار کربن به حداقل ممکن تلاش میکند. این پروژه بخشی از طرح و ایده شهر جهانی است که شهرها را به چالش میکشد تا تا سال ۲۰۵۴ هر آنچه را که مصرف میکنند، تولید کنند!
اوپنبایک امیدوار است بتواند روشهای لازم برای ساخت وسیله نقلیه شهری غیرآلاینده یعنی دوچرخه را به شهروندان ارائه دهد. با این حال، پروژه دوچرخه اوپنبایک واقعاً در مورد خود دوچرخه نیست، بلکه ایده جدیدی در دنیای فناوری است و مردم باید به آن فکر کنند که چگونه میتوانند به آیندهای بهتر و پایدارتر کمک کنند.
ممد ژانگولر
۱۴ آبان ۱۴۰۰یک مشت ایده های رویایی و الکی قشنگ
داداش یهو بگو داری لگو میفروشی روت نمیشه از واژه شرکت معظم لگو استفاده کنی
همینجوریش با دوچرخه خداتومانی ها تک چرخ میزنی سه تیکه میشه دیگه این مدل خلال دندون بماند جای خود
من شخصا عاشق دوچرخم و به همه توصیه میکنم تو روزهای هوای سالم رکاب بزنید برای سلامتی همه جاتون خوبه
بعد از یک عمر تجربه ماشینهای مختلف درویش میشی میفهمی هیچی دوچرخه ساده نمیشه
Karl Benz
۱۴ آبان ۱۴۰۰داش من اکثر روزا سوار دوچرخم چون کارام در همون شهره . حرکات نمایشی هم نمیزنم حتی تک چرخ چون خوشم نمیاد . فقط سرعت 🙂 دوچرخه بازم نیستم مدلاشم نمیشناسم دوچرخه منم میلیونی نیس ازون دوچرخه سنگینا که کمک وسط دارن واسه من ازونه با مارک (اویاما) هرکی منو میبینه با اون تند میرم نیم ساعت در افکارش غوطه ورمیشه آخه این همه قدرت از کجا دنده دوچرخه هم همیشه سنگینه و واقعا پاهامو تقویت کرده . 😎😎😎
ممد ژانگولر
۱۴ آبان ۱۴۰۰داداش دوچرخه سواری که با دوچرخش حرکات ژاننگولری نزنه دوجرخه سوار نیست که
بهش میگن ربات
در ضمن منظور از ته چرخ زدن
برامدی و چاله چوله های خیابوناست که با این خلال دندون بری روش امکان داره بشکنه بره جاییت که تا عمر داری دوچرخه ببینی بگی عمو جانی سلام 😎😎😎
heshmat021
۱۴ آبان ۱۴۰۰یک خط درباره پروژه های اپن سورس مطالعه کنید تا هدف همچین طرح هایی رو متوجه بشید
بعد بیاید مسخرشون کنید
میثم
۱۴ آبان ۱۴۰۰آقای اسلامی،
مقالات انتخابی شما جالب هستن
تنوع خوبه به سایت بخشیدن
سپاس
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۴ آبان ۱۴۰۰عجب ایده جالبی! خیلی دوست دارم از این ایده ها بیشتر بشه ولی خب یه جور دیگه مثلا حالا که میشه با این تخته چوب ها دوچرخه رو ساخت و بعدش بازش کرد چرا اون تخته هارو جوری طراحی نکنن که بشه هم دوچرخه ساخت هم نیمکت؟ یه چیزی مثل همون تبدیل شوندگان که هم ربات میشدن هم ماشین بنظرم این ایده میتونه خیلی خوب باشه….
محمدرسول صمدی (◕‿◕)
۱۴ آبان ۱۴۰۰بله خیلی جالب میشد واقعا
من عاشق اون قطار شهری های وسط لیسبون پرتغالم…
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۴ آبان ۱۴۰۰آقای صمدی اونا اسمشون تراموا هستش، یه جور متروی وسط شهری میمونن، خودمم دوستشون دارم مخصوصا اونایی که مثل قطار بخاره…
نوید محمد
۱۴ آبان ۱۴۰۰خیلی به درد دوست عزیزمون ممد رستمی میخوره.
میتونه باهاش شصتاد تا سرعت بره!
حسین دهمرد
۱۴ آبان ۱۴۰۰چرا تو سایت خبر چندانی از ماشینهای سنگین نیست؟ سایت خارجی نمیشناسید؟
محمدرسول صمدی (◕‿◕)
۱۴ آبان ۱۴۰۰عالی اخه کی میشه من بیام پرتغال و اسپانیا اون حمل نقله قشنگ زیبای شهریتونو ببینم
جنوب اروپایی ها عالین
ARMAN
۱۴ آبان ۱۴۰۰من خودم خیلی دوچرخه سواری می کنم و فقط تند میرم
انقد تند که همیشه کل فامیل بهم گیر میدن
متاسفانه تو جایی که من هستم یعنی مشهد جایی که بشه دوچرخه سواری کرد زیاده ولی یه مشت آماتور انقد یواش میرن که اصلا تند رفتن خیلی خطرناکه