آموزشبی ام و

آماده کردن ب‌ام‌و برای حضور در پیست

ب‌ام‌وها معمولاً برای رانندگی در پیست ساخته شده‌اند؛ حتی در حالتی که سیستم ترمز آن‌ها یک سیستم معمولی است. خودروهایی با عملکرد خوب که یک رانندگی با فراغ بال را برای شما ایجاد کنند. در همین حال، بهترین حالت این است که پدال گاز را تا آخر فشار دهید و تمام مسیر جاده را از آنِ خود کنید.

bmw-m5-e34-racing-vs-bmw-m3-e30-racing
وقتی ب‌ام‌و خود را برای پیست آماده می‌کنید، باید از دو چند قانون ساده پیروی کنید. اول از همه اینکه، خودروی شما باید تمیز باشد، زیرا نمی‌خواهید با ظاهر کثیف خود را در پیست خجالت‌زده کنید. همچنین خودروی شما باید به درستی حرکت کند و صدای غیرعادی نداشته باشد. در همین حال، باید توانایی کنترل قدرت خودرویتان داشته باشید. این موضوع کاملاً به خودِ شما بستگی دارد؛ چیزی که باید حتماً از عهده آن برآیید.

bmw-m235i-race-car-track
در ادامه چند آپگرید مقرون به صرفه و مناسب برای مسابقات آماتور مرور می‌شوند که می‌توانند برای ب‌ام‌و در پیست نتیجه‌بخش باشند.

تغییرات در موتور

با توجه به نتایجی که دست‌کاری در موتور به همراه خواهد داشت، در اینجا هدف پیشنهاد یک تغییر کلی نمی‌شود. برخی چیزهای ساده مانند تعویض پلاگ‌های جرقه و بررسی سیم‌کشی می‌تواند باعث ایجاد عملکرد واقعی موتور در سرعت و شتاب خودرو شود؛ شاید قبل از دیدن نتیجه این کار، فراموش کرده باشید که خودرویتان چه عملکرد بهتری می‌تواند داشته باشد. این موضوع در مدل‌های قدیمی بیشتر دیده می‌شود. بسیاری از فعالیت‌های موتور بستگی به اقدامات نگهداری مداوم دارد. حفظ وضعیت مناسب خودرو باعث می‌شود که در شرایط رانندگی شدید نیز عملکرد خوب آن حفظ شود. رانندگان مسابقه‌ای که در طولانی‌مدت از خودروی خود استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض مشکلات ناشی از عملکرد موتور هستند.

2004-BMW-330ci-engine
بنابراین همیشه سعی کنید که اقدامات نگهداری خودرو را به‌موقع انجام دهید. همیشه مایعات و روغن را چک کنید و حتماً از کنترل تسمه تایمینگ اطمینان حاصل کنید. نشت روغن نه تنها به خودروی شما آسیب خواهد زد، بلکه دیگرانی را هم که در پیست هستند با مشکل روبرو می‌کنند. در واقع نشت روغن نشان‌دهنده یک خطر جدی است. همچنین پوشش و کلاه‌های ایمنی نیز باید به صورت مرتب بررسی و در صورت لزوم، جایگزین شوند.

شاسی

شاسی ب‌ام‌و تعادل بسیار بالایی بین یک گشتاور خوب و قابلیت هندلینگ برخوردار است. بهترین کاری که می‌توانید قبل از رفتن به پیست انجام دهید این است که از عملکرد مناسب شاسی‌تان مطمئن شوید. شاسی باید هیچ‌گونه خوردگی یا برآمدگی نداشته باشد؛ زیرا این موارد می‌تواند بر رانندگی شما تأثیر بگذارند. برخی نشانه‌های واضح از خرابی، دلیل کافی برای افراد باتجربه خواهند بود.

bmw-m3-gtr
همه افراد وقتی می‌خواهند خودرویی را بخرند، حتماً دقت می‌کنند که چنین مشکلاتی در آن نباشد. در همین حال اگر اطلاعی از هندلینگ خودرو ندارید، بهتر است به جای آن که خودتان آن را تست کنید، آن را به دست یک مکانیک قابل‌اعتماد بسپارید.

اگزوز

صدای یک ب‌ام‌و برای یک علاقه‌مند کاملاً قابل‌تشخیص است. یک اگزوز مناسب دارای این صداست و باعث اعتمادبه‌نفس بیشتر در هنگام مسابقه می‌شود. در همین حال، می‌توان تصمیم گرفت که چه نوع صدایی از اگزوز خارج شود؛ مثلاً صدای زوزه می‌تواند نشان از قدرت زیاد موتور در زیر کاپوت باشد.

BMW-135i-sport-exhaust
ایمنی

ایمنی در پیست اولویت نگرانی اصلی هر راننده‌ای است. مسابقات سرعت بسیار هیجان‌انگیز است؛ ولی در همین حال اگر ندانید که چه‌کاری انجام می‌دهید و برای آن آماده نباشید، می‌تواند بسیار خطرناک باشد. به یاد داشته باشید که در حال مسابقه‌دادن با خودروی خودتان هستید. برای بسیاری از افراد، همین موضوع باعث می‌شود تا نگرانی بیشتری داشته باشند. برای برخی نیز فشردن پدال گاز بسیار وسوسه‌کننده است. در هر حال، آماده شدن شرایط ایمنی از قبل از رسیدن به جاده و پیست آغاز می‌شود.

BMW E46 GTR
باید در عقب خودرو حتماً یک جعبه کمک‌های اولیه داشته باشید. همین‌طور یک کپسول آتش‌نشانی. یک کلاه ایمنی و یک لباس ضدّ آتش و دستکش از دیگر ملزومات شما در پیست خواهد بود. آب آشامیدنی زیادی همراه خود ببرید و در طول کمی حرکت کششی انجام دهید تا نرمش بدن خود را حفظ کنید. مسابقه سرعت فشار زیادی را به بدن وارد می‌کند.

BMW-E46-M3-track-car
چراغ‌ها

چراغ‌های جلو به دید بهتر در شب کمک می‌کند؛‌ این چراغ‌ها در همین حال بخشی از ظاهر خودروی شما هستند. چراغ‌های HID روشنایی بیشتری را فراهم می‌کنند و عمر آن‌ها بیشتر است. به‌علاوه، ظاهر بهتری نسبت به چراغ‌های تخت قدیمی دارند. شاید در ابتدا احساس نیاز به ارتقای چراغ‌ها نکنید؛ ولی وقتی ببینید خودروی شما از هر لحاظ کامل شده، احساس می‌کنید که چیزی بیشتر در چراغ‌های خودرو لازم دارید.

M235i-Race-Car
سیستم تعلیق

در این زمینه، شاید ابتدا نیاز باشد که اندکی مطالعه کنید و سپس به شکل مناسب برای آن هزینه کنید. یک سیستم تعلیق با تنظیم مناسب به شما کمک می‌کند که در پیچ‌ها بهتر عمل کنید و چسبندگی بیشتری به سطح جاده داشته باشید. این سیستم بدون آن که تغییری در مقدار اسب‌بخار به وجود بیاورد، باعث چابک‌تر شدن خودروی شما می‌شود. وقتی بهترین سیستم تعلیق ب‌ام‌و را انتخاب کردید، بهتر است یک ارتقای تیونینگ اسپرت نیز برای سیستم تعلیق درنظر بگیرید. نتیجه این کار را حتماً بر روی پیست ملاحظه خواهید کرد.

BMW-335i-suspension

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. The Best Or Nothing

    ۱۸ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (56 ديدگاه)

    امیدوارم موفق باشه …
    دیگه چه میشه گفت

  2. وحید

    ۱۸ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (398 ديدگاه)

    نصف بیشتر این مطالبو باید تو رانندگی روزمره هم پیاده کنیم مرسی هر چند که اکثر نکات همیشگی و تکراری بود اما چند نکته ظریف داشت که واسم جالب مثلا حرکات کششی

  3. M Power///

    ۱۸ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (415 ديدگاه)

    راستش به نظر من. تمام این تغیرات برای مسابقه دادن خوبه، البته مسابقه ای جدی. که خیلی کم پیش میاد چون در بیشتر پیست ها فقط یک روز رو برای ورود افراد معمولی انتخاب می کنن و چند قانون هم داره یکیش مسابقه ندادن در پیست هست.

  4. DRAGONBORN

    ۱۸ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (1884 ديدگاه)

    BMW سلطانه هیش کی هم نمیتونه منکر ارزش های این برند بشه

  5. DRAGONBORN

    ۱۸ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (1884 ديدگاه)

    شعار بی ام و:با عیش و خوشی رانندگی کنید
    Sheer driving pleasure

    1. حسين

      ۱۸ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (1363 ديدگاه)

      درود. این جمله ای که به انگلیسی نوشتی یعنی «لذت خالص رانندگی» نه با عیش و خوشی رانندگی کنید!!!!!!!!

  6. Ahmad

    ۱۸ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (150 ديدگاه)

    با BMW هر کاری میشه انجام داد.

    1. DRAGONBORN

      ۱۸ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (1884 ديدگاه)

      هر کاری احمد!!!!
      منظورت چیه

  7. DRAGONBORN

    ۱۸ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (1884 ديدگاه)

    ای کاش یه سوپراسپرت بسازه تا خودی نشون بده بین بزرگان

  8. Ahmad..F12

    ۱۸ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (2542 ديدگاه)

    انیس جان ممنون

    تو بخش فنی واقعاً خوب روش کار کرده، چه شاسی، چه تعلیق چه موتور

    m2 هم به خودیه خود خودروی قابلیه، فکر میکنم افتخارات زیادی بتونه تو کلاس خودش کسب کنه

  9. DRAGONBORN

    ۱۸ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (1884 ديدگاه)

    بی ام و ام 3 ارزوی منه

  10. DRAGONBORN

    ۱۸ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (1884 ديدگاه)

    M6 هم همینطور

  11. DRAGONBORN

    ۱۸ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (1884 ديدگاه)

    M5 از یادم رفت

  12. DRAGONBORN

    ۱۸ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (1884 ديدگاه)

    760 LI هم همینطور

  13. DRAGONBORN

    ۱۸ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (1884 ديدگاه)

    و X6 افسانه ای

  14. DRAGONBORN

    ۱۸ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (1884 ديدگاه)

    Z4 هم که جای خود دارد

  15. DRAGONBORN

    ۱۸ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (1884 ديدگاه)

    M4 هم تازگیا به لیست علاقم اضافه شده

    1. VENENO

      ۲۰ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (1206 ديدگاه)

      همین کارارو میکنی ک میشی 1000 کامنتی

      1. DRAGONBORN

        ۲۵ مهر ۱۳۹۳
        سوابق: (1884 ديدگاه)

        چی میشه تو هم تلاش کن

  16. امید

    ۲۰ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (1323 ديدگاه)

    جالب بود

  17. سعید

    ۲۱ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (480 ديدگاه)

    بی ام و آمادس نیازی به آماده کردن نداره!

  18. DRAGONBORN

    ۲۵ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (1884 ديدگاه)

    کی میشه یکی بخرم خدا؟

  19. 206

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بسیار عالی و پر محتوا اما
    لطفا مطالبی در رابطه با تیونینگ اجمالی خودروهای موجود در بازار ایران بپردازید مثل ۴۰۵ یا ۲۰۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا