باموها معمولاً برای رانندگی در پیست ساخته شدهاند؛ حتی در حالتی که سیستم ترمز آنها یک سیستم معمولی است. خودروهایی با عملکرد خوب که یک رانندگی با فراغ بال را برای شما ایجاد کنند. در همین حال، بهترین حالت این است که پدال گاز را تا آخر فشار دهید و تمام مسیر جاده را از آنِ خود کنید.
وقتی بامو خود را برای پیست آماده میکنید، باید از دو چند قانون ساده پیروی کنید. اول از همه اینکه، خودروی شما باید تمیز باشد، زیرا نمیخواهید با ظاهر کثیف خود را در پیست خجالتزده کنید. همچنین خودروی شما باید به درستی حرکت کند و صدای غیرعادی نداشته باشد. در همین حال، باید توانایی کنترل قدرت خودرویتان داشته باشید. این موضوع کاملاً به خودِ شما بستگی دارد؛ چیزی که باید حتماً از عهده آن برآیید.
در ادامه چند آپگرید مقرون به صرفه و مناسب برای مسابقات آماتور مرور میشوند که میتوانند برای بامو در پیست نتیجهبخش باشند.
تغییرات در موتور
با توجه به نتایجی که دستکاری در موتور به همراه خواهد داشت، در اینجا هدف پیشنهاد یک تغییر کلی نمیشود. برخی چیزهای ساده مانند تعویض پلاگهای جرقه و بررسی سیمکشی میتواند باعث ایجاد عملکرد واقعی موتور در سرعت و شتاب خودرو شود؛ شاید قبل از دیدن نتیجه این کار، فراموش کرده باشید که خودرویتان چه عملکرد بهتری میتواند داشته باشد. این موضوع در مدلهای قدیمی بیشتر دیده میشود. بسیاری از فعالیتهای موتور بستگی به اقدامات نگهداری مداوم دارد. حفظ وضعیت مناسب خودرو باعث میشود که در شرایط رانندگی شدید نیز عملکرد خوب آن حفظ شود. رانندگان مسابقهای که در طولانیمدت از خودروی خود استفاده میکنند، بیشتر در معرض مشکلات ناشی از عملکرد موتور هستند.
بنابراین همیشه سعی کنید که اقدامات نگهداری خودرو را بهموقع انجام دهید. همیشه مایعات و روغن را چک کنید و حتماً از کنترل تسمه تایمینگ اطمینان حاصل کنید. نشت روغن نه تنها به خودروی شما آسیب خواهد زد، بلکه دیگرانی را هم که در پیست هستند با مشکل روبرو میکنند. در واقع نشت روغن نشاندهنده یک خطر جدی است. همچنین پوشش و کلاههای ایمنی نیز باید به صورت مرتب بررسی و در صورت لزوم، جایگزین شوند.
شاسی
شاسی بامو تعادل بسیار بالایی بین یک گشتاور خوب و قابلیت هندلینگ برخوردار است. بهترین کاری که میتوانید قبل از رفتن به پیست انجام دهید این است که از عملکرد مناسب شاسیتان مطمئن شوید. شاسی باید هیچگونه خوردگی یا برآمدگی نداشته باشد؛ زیرا این موارد میتواند بر رانندگی شما تأثیر بگذارند. برخی نشانههای واضح از خرابی، دلیل کافی برای افراد باتجربه خواهند بود.
همه افراد وقتی میخواهند خودرویی را بخرند، حتماً دقت میکنند که چنین مشکلاتی در آن نباشد. در همین حال اگر اطلاعی از هندلینگ خودرو ندارید، بهتر است به جای آن که خودتان آن را تست کنید، آن را به دست یک مکانیک قابلاعتماد بسپارید.
اگزوز
صدای یک بامو برای یک علاقهمند کاملاً قابلتشخیص است. یک اگزوز مناسب دارای این صداست و باعث اعتمادبهنفس بیشتر در هنگام مسابقه میشود. در همین حال، میتوان تصمیم گرفت که چه نوع صدایی از اگزوز خارج شود؛ مثلاً صدای زوزه میتواند نشان از قدرت زیاد موتور در زیر کاپوت باشد.
ایمنی در پیست اولویت نگرانی اصلی هر رانندهای است. مسابقات سرعت بسیار هیجانانگیز است؛ ولی در همین حال اگر ندانید که چهکاری انجام میدهید و برای آن آماده نباشید، میتواند بسیار خطرناک باشد. به یاد داشته باشید که در حال مسابقهدادن با خودروی خودتان هستید. برای بسیاری از افراد، همین موضوع باعث میشود تا نگرانی بیشتری داشته باشند. برای برخی نیز فشردن پدال گاز بسیار وسوسهکننده است. در هر حال، آماده شدن شرایط ایمنی از قبل از رسیدن به جاده و پیست آغاز میشود.
باید در عقب خودرو حتماً یک جعبه کمکهای اولیه داشته باشید. همینطور یک کپسول آتشنشانی. یک کلاه ایمنی و یک لباس ضدّ آتش و دستکش از دیگر ملزومات شما در پیست خواهد بود. آب آشامیدنی زیادی همراه خود ببرید و در طول کمی حرکت کششی انجام دهید تا نرمش بدن خود را حفظ کنید. مسابقه سرعت فشار زیادی را به بدن وارد میکند.
چراغهای جلو به دید بهتر در شب کمک میکند؛ این چراغها در همین حال بخشی از ظاهر خودروی شما هستند. چراغهای HID روشنایی بیشتری را فراهم میکنند و عمر آنها بیشتر است. بهعلاوه، ظاهر بهتری نسبت به چراغهای تخت قدیمی دارند. شاید در ابتدا احساس نیاز به ارتقای چراغها نکنید؛ ولی وقتی ببینید خودروی شما از هر لحاظ کامل شده، احساس میکنید که چیزی بیشتر در چراغهای خودرو لازم دارید.
در این زمینه، شاید ابتدا نیاز باشد که اندکی مطالعه کنید و سپس به شکل مناسب برای آن هزینه کنید. یک سیستم تعلیق با تنظیم مناسب به شما کمک میکند که در پیچها بهتر عمل کنید و چسبندگی بیشتری به سطح جاده داشته باشید. این سیستم بدون آن که تغییری در مقدار اسببخار به وجود بیاورد، باعث چابکتر شدن خودروی شما میشود. وقتی بهترین سیستم تعلیق بامو را انتخاب کردید، بهتر است یک ارتقای تیونینگ اسپرت نیز برای سیستم تعلیق درنظر بگیرید. نتیجه این کار را حتماً بر روی پیست ملاحظه خواهید کرد.
The Best Or Nothing
۱۸ مهر ۱۳۹۳امیدوارم موفق باشه …
دیگه چه میشه گفت
وحید
۱۸ مهر ۱۳۹۳نصف بیشتر این مطالبو باید تو رانندگی روزمره هم پیاده کنیم مرسی هر چند که اکثر نکات همیشگی و تکراری بود اما چند نکته ظریف داشت که واسم جالب مثلا حرکات کششی
M Power///
۱۸ مهر ۱۳۹۳راستش به نظر من. تمام این تغیرات برای مسابقه دادن خوبه، البته مسابقه ای جدی. که خیلی کم پیش میاد چون در بیشتر پیست ها فقط یک روز رو برای ورود افراد معمولی انتخاب می کنن و چند قانون هم داره یکیش مسابقه ندادن در پیست هست.
DRAGONBORN
۱۸ مهر ۱۳۹۳BMW سلطانه هیش کی هم نمیتونه منکر ارزش های این برند بشه
DRAGONBORN
۱۸ مهر ۱۳۹۳شعار بی ام و:با عیش و خوشی رانندگی کنید
Sheer driving pleasure
حسين
۱۸ مهر ۱۳۹۳درود. این جمله ای که به انگلیسی نوشتی یعنی «لذت خالص رانندگی» نه با عیش و خوشی رانندگی کنید!!!!!!!!
Ahmad
۱۸ مهر ۱۳۹۳با BMW هر کاری میشه انجام داد.
DRAGONBORN
۱۸ مهر ۱۳۹۳هر کاری احمد!!!!
منظورت چیه
DRAGONBORN
۱۸ مهر ۱۳۹۳ای کاش یه سوپراسپرت بسازه تا خودی نشون بده بین بزرگان
Ahmad..F12
۱۸ مهر ۱۳۹۳انیس جان ممنون
تو بخش فنی واقعاً خوب روش کار کرده، چه شاسی، چه تعلیق چه موتور
m2 هم به خودیه خود خودروی قابلیه، فکر میکنم افتخارات زیادی بتونه تو کلاس خودش کسب کنه
DRAGONBORN
۱۸ مهر ۱۳۹۳بی ام و ام 3 ارزوی منه
DRAGONBORN
۱۸ مهر ۱۳۹۳M6 هم همینطور
DRAGONBORN
۱۸ مهر ۱۳۹۳M5 از یادم رفت
DRAGONBORN
۱۸ مهر ۱۳۹۳760 LI هم همینطور
DRAGONBORN
۱۸ مهر ۱۳۹۳و X6 افسانه ای
DRAGONBORN
۱۸ مهر ۱۳۹۳Z4 هم که جای خود دارد
DRAGONBORN
۱۸ مهر ۱۳۹۳M4 هم تازگیا به لیست علاقم اضافه شده
VENENO
۲۰ مهر ۱۳۹۳همین کارارو میکنی ک میشی 1000 کامنتی
DRAGONBORN
۲۵ مهر ۱۳۹۳چی میشه تو هم تلاش کن
امید
۲۰ مهر ۱۳۹۳جالب بود
سعید
۲۱ مهر ۱۳۹۳بی ام و آمادس نیازی به آماده کردن نداره!
DRAGONBORN
۲۵ مهر ۱۳۹۳کی میشه یکی بخرم خدا؟
206
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵بسیار عالی و پر محتوا اما
لطفا مطالبی در رابطه با تیونینگ اجمالی خودروهای موجود در بازار ایران بپردازید مثل ۴۰۵ یا ۲۰۶