رگلاتورهای ضد انحصار اتحادیه اروپا امروز دایملر، گروه فولکسواگن و بامو را به تبانی دربارهی استفاده از تکنولوژیهای کاهش میزان آلایندگی محصولاتشان متهم کردند.
این کمیسیون اروپایی خاطرنشان ساخته قبلاً بیانیههایی به منظور روشن ساختن این اتهامات به هر سه خودروساز فرستاده است. این اتهامات حدود دو سال پس از یورش مقامات اروپایی به مقر این خودروسازان رخ میدهد. در صورت اثبات اتهامات، دایملر، فولکس و بامو با جریمههای سنگینی روبرو خواهند شد.
ظاهراً این تبانی بین سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ و در زمان برگزاری جلسات فنی بین هر سه شرکت رخ داده است.
کمیسیونر رقابت اروپا میگوید:
دایملر، فولکسواگن و بامو شاید قوانین رقابت اتحادیه اروپا را شکسته باشند. به عنوان نتیجه، مشتریان اروپایی شاید فرصت خرید خودروهایی با بهترین تکنولوژی ممکن را از دست دادهاند.
مقامات اروپایی در حال تمرکز روی سیستمهای کاهش کاتالیتیکی هستند که از تزریق اوره برای کاهش آلایندگی نیتروژن اکسید مضر در خودروهای دیزلی (ادبلو) استفاده میکنند. این نگرانیها همچنین دربارهی تبانی روی فیلترهایی است که ذرات آلایندهی مضر را در خودروهای بنزینی کاهش میدهند.
موضوع عجیب اینکه قبلاً دایملر دربارهی تبانی به مقامات اروپایی هشدار داده بود اما خب انتظار نداشت خودش هم درگیر این قضیه شود.
ظاهراً در صورتی که تبانی انجام شده بین سه خودروساز یاد شده اثبات شود جریمهای در حد ۱۰ درصد درآمد جهانی آنها در نظر گرفته خواهد شد که بسیار زیاد است.
باید دید این سه خودروساز مشهور در آینده چه واکنشی به اتهامات وارد شده نشان خواهند داد.
محمد
۱۸ فروردین ۱۳۹۸هر جایی که یه فرد یا شرکت خیلی قدرت بگیره ناخوداگاه فساد هم همراهش میاد ربطی هم به ملیت یا فرهنگ نداره غیر از اون خیلی از تکنولوژی ها ،ایده ها ،اختراعات و درمان بیماری ها هستن که ایجاد یا کشف شدن ولی چون منافع افراد و شرکت های گردن کلفتی رو حفظ نمیکنه یا عمومی نمیکنن یا بعد از مدتی دیگه خبری ازش نیست مثلا تقریبا بیست سالی که اخبار تکنولوژی رو دنبال میکنم کلی باتری فوق العاده درمان سرطان یا نانومواد جدید هرروز ابداع میشه ولی به اون صورت تو زندگی مردم نمیان یا اصلا وارد نمیشه وگرنه وجود بسیاری از معضعلات تو قرن بیست و یک واقعا توجیهی نداره
امیر
۱۸ فروردین ۱۳۹۸با حرف شما کاملا موافقم مخصوصا قسمت اخرش ولی اگه این قضیه اثبات بشه نشونمیده ک المانیا دیگه شورشودراوردن یکم!!
بازم بعید میدونم همچین مشکلی باشه یا حداقل به این شدت نباید باشه چون از فولکس وتا حدودی از بی اموبعید نیس چون مسایل این چنینی زیاد داشتندولی از دایملر واقعا بعیده!!
نوید جهرمی
۱۸ فروردین ۱۳۹۸اشتباهه که ما فکر کنیم اونا گل بی خارن.
اونجا قانون خیلی سفت و سخت اجرا بشه. هر جا بتونن دورش بزنن، میزنن. ولی راه دورزدنش رو تقریبا برای همه بستن. اگه هم فهمیدن بدجور مجازات میکنن. و همه در برابر قانون یکسانن. وزیر و وکیل و آقازاده و … هم نمیشناسه.
و این که در نظام سرمایه داری پول و سود حرف اول و آخر رو میزنه.
حسین
۱۸ فروردین ۱۳۹۸این باز از تقلب خودروسازان المانی
مانی
۱۸ فروردین ۱۳۹۸برای سه کمپانی روی هم میزان جریمه میتونه بین 0تا50میلیارد دلار باشه!!!!!
خیلی مسخرست,میگه ممکنه تبانی کرده باشین که زیاد رو بهبود آلایندگی کار نکنین
پس چرا رقبا ازشون جلو نزدن؟
یا اونا هم تبانی کردن یا تکنولوژیش رو ندارن
اگه تکنولوژیش رو ندارن چرا بدست نیاوردنش؟
بعدش هم قراره برن سراغ ژاپنیها
چرا اینا گیر دادن به خودرو سازی و مخصوصا ژاپن و آلمان
فکر کنم دردشون از اینه که این دوتا کشور سالانه چند صد میلیارد دلار ماشین صادر میکنن,البته نه همه دردشون بالاخره حق دارن و با قانون حرف میزنن
ولی خوب هیچکی بدش نمیاد وارداتش از ژاپن و آلمان کم بشه
نوید جهرمی
۱۸ فروردین ۱۳۹۸فعلا که در حد اتهامه. اگر ثابت شد حقوشنه که نقره داغشون کنن. با تمام طرفداریم ازشون این حرفو میزنم.
محمد حسین
۱۸ فروردین ۱۳۹۸جزئیاتی از این تبانی منتشر نشده ؟
من متوجه نشدم
یعنی این سه تا شرکت هماهنگ کردن که تحقیق و توسعه سیستم های جدید برای کاهش آلایندگی رو در سطح مشخصی ثابت نگه دارن (احتمالا با هدف کاهش هزینه) ؟
خب اگر این فرض درست باشه ، چه ربطی به بقیه خودروسازان اروپا داره ؟ اونها اگر سیستم های بهتری اختراع می کردن ، خود به خود این سه تا هم مجبور میشدن به تلاش و تحقیق بیشتر و ارائه سیستم های مدرن کاهش آلایندگی
sina
۱۸ فروردین ۱۳۹۸گفتنی است دستکاری آلایندگی و ADBlue با همکاری مهندسان پورشه و آئودی انجام شده است.
AdBlue محلولی شیمیایی برای کاهش میزان اکسیدنیتروژن (NOx) خروجی از پیشرانهی دیزلی است. همچنین، این خودروسازان بهاتهام هماهنگی در جلوگیری یا بهتأخیرانداختن استفاده از فیلتر OPF در سیستم تزریق مستقیم سوخت خودروهای شهری محکوم شدهاند. در سال ۲۰۱۷، قانونگذاران پس از اخطار نهایی به دایملر، به هر سه شرکت هشدار دادند.
مارگرت وستگر، نمایندهی بخش سیاستگذاری رقابتی اروپا گفت:
شرکتها برای افزایش سطح کیفی محصولاتشان میتوانند از راههای مختلفی با یکدیگر همکاری کنند؛ اما قوانین رقابتی اتحادیهی اروپا به آنها اجازه نمیدهد برای هدفی مخالف این و نه برای افزایش سطح کیفی محصولاتشان همکاری کنند. ما نگرانیم که این مسئله در پروندهی خودروسازان مذکور رخ داده باشد و سه شرکت دایملر و فولکس واگن و بیامو قوانین اتحادیهی اروپا را نقض کرده باشند. درنتیجه، خریداران اروپایی شاید از خرید خودروهایی با بهرهمندی از بهترین فناوری دردسترس محروم شده باشند. اکنون زمان آن رسیده تا این سه خودروساز به یافتههای ما پاسخ بدهند.”
هر سه خودروساز میتوانند اعتراضهای خود را کتبی یا حضوری بیان کنند. اگر در پایان فرایند نمایندگان به این نتیجه برسند که شواهد و مدارک کافی برای وقوع تخلف و نقض قوانین اتحادیهی اروپا وجود دارد، خودروسازان به پرداخت ۱۰ درصد از درآمد کلی حاصل از فروش جهانیشان بهعنوان جریمه محکوم خواهند شد. شایان ذکر است در سال ۲۰۱۸، فروش کلی بیامو و دایملر و فولکس واگن بهترتیب مبلغی درحدود ۱۰۹ و ۱۸۷ و ۱۹۵ میلیارد دلار بود.
از بی ام و بعید بود واقعا :(
حسین
۱۸ فروردین ۱۳۹۸وقتی خودرو رنو در هند و نیسان در مکزیک “بسیار ناامن” خوانده شد همه گفتن اینا فرصت طلب اند و ذاتشون خرابه و غیره!
اما میبینیم که همه شناگر های ماهری اند! فقط اب ندیدن!
احسان
۱۸ فروردین ۱۳۹۸قوانین ضد انحصار در بازارهای آزاد حکم میکنه که دو شرکت برای اهدافی مثل بالا نگه داشتن قیمت ها، پایین نگه داشتن دستمزدها، عدم استخدام کارمندان سابق همدیگه، تقسیم بازار به طور هدفمند، دور زدن قوانین و استاندرادهای زیست محیطط و … نباید هیچ هم همکاری داشته باشن. حالا اینکه این سه شرکت نقض قانون کردن یا نه اتحادیه اروپا میدونه و وکیل های سه شرکت…
Solid Snake
۱۸ فروردین ۱۳۹۸از اون طرف که کمیسیون بورس آمریکا هم از فولکس بخاطر کلاهبرداری و دروغ به سهام دارا شکایت کرد
عجب متقلبایی هستن اینا
M
۱۸ فروردین ۱۳۹۸10 درصد سود یا کل در آمد ؟
اگه کل در آمد باشه خیییییلی میشه!
amin
۱۸ فروردین ۱۳۹۸آلودگی محیط زیست شوخی نداره و رو زندگی همه انسان ها تاثیر میزاره
باید به شدت با هرکس که تقلب زیست محیطی انجام میده برخورد بشه