استراتژی هیدروژنی بامو بهتدریج دارد شکل واقعی خود را پیدا میکند. با اینکه این کمپانی از سال ۱۹۸۴ بر روی خودروهای با پیشرانه هیدروژنی کار کرده است، ولی برای مدت طولانی، تمرکزش بر روی موتورهای احتراق داخلی هیدروژنی بوده است. این تلاشها اولین بار خود را در یک مدل سری ۷ در اواسط دهه ۱۹۸۰ میلادی خود را نشان داد و مجموعه آن در سال ۲۰۰۶ در قالب «هیدروژن ۷» با پیشرانه V-12 به نمایش درآمد. ولی در حال حاضر، بامو مسیر جدیدی را برای کار در این زمینه آغاز کرده است.
با اینکه خودروهای اولیه بامو از این نوع، رانندگی جالبی داشتند، ولی از عدمکارآیی مناسب گاز مایع هیدروژن با قابلیت سردکنندگی بالا و همینطور تبخیر هیدروژن در مخزن رنج میبردند. در شروع هزاره جدید میلادی، بامو شروع به تحقیق در مورد وسیله نقلیه الکتریکی با سلول سوختی و پیشرانه هیدروژنی بهعنوان جایگزینی برای موتور احتراق داخلی هیدروژنی کرد. نتیجه این تحقیقات، یک اسپورت دو سرنشینه به رنگ سیاه مات بوده که آن را در تصویر میبینید.
نمونه اولیه «ای-درایو هیدروژن سلول سوختی» که بر پایه یکی از ساختارهای اولیه مدل i8 هیبرید ساخته شده، از یک پیشرانه کاملاً الکتریکی با قدرت ۲۷۲ اسببخار بهره میبرد. این خودروی اسپورت با سرعت بیش از ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، در بسیاری از موارد با i8 مشترک است، ولی فضایی که معمولاً به صندلیهای عقب اختصاص داده میشود، توسط سیستم پیشرانه هیدروژنی-الکتریکی اشغال شده است.
این مدل بهصورت نمونه اولیه در بامو مونتاژ شده است و مسلماً کیفیت ساخت یک i8 را ندارد. ولی در همین حال، عناصری مانند طراحی چراغهای جلو، جلوپنجره و چراغهای ذوزنقهای در عقب نشان میدهند که بخش طراحی بامو به چیزی بیشتر از یک نمونه اولیه فکر کرده است.
در سال ۲۰۱۳، استراتژی هیدروژنی بامو یک نقطه عطف دیگر را در کارنامهاش به خود دید؛ جایی که کمپانی از همکاریاش با تویوتا، یکی از بزرگترین بازیگران در این عرصه فنّاوری خبر داد. این اشتراکگذاری تکنولوژی منجر تولید نمونههای اولیه مختلفی شد که دو مورد از آنها بهتازگی در یک نمایشگاه تکنولوژی در «میراماس» نزدیک مارسی در فرانسه به نمایش گذاشته شده است. این خودروها که بر اساس سری ۵ GT ساخته شده بودند، با یک مخزن هیدروژن با دیوار دو لایه با فشار ۳۵۰ بار همراه بودند که به راحتی با ساختار نسبتاً بزرگ وسیله نقلیه هماهنگ شده بود و میتوانست در عرض چند دقیقه سوختگیری شود؛ یعنی بسیار سریعتر از خودرویی با پیشرانه CNG.
رامکال
۱۶ تیر ۱۳۹۴سلام.
ای کاش از برد همه نمونه های ذکر شده در بالا میگفتید و این که هزینه سوختگیری برای هر بار انجام دادن این کار به چه مقدار است؟
فردین بهادری نژاد
۱۶ تیر ۱۳۹۴جا داره در اینجا یادی کنیم از دوست عزیز zippo که میگفت هیوندای از بی ام دابلیو بهتره :| :| :| :| :|
RETOLEX
۱۶ تیر ۱۳۹۴اره
Ix35 fuel cell از این بهتره
اینا چی هستن بی ام و و تویوتا میسازن باید ساخت موتور رو از هیوندای و طراحی رو از کیا یاد بگیرن !!!
مصطفی
۱۶ تیر ۱۳۹۴الان داری شوخی میکنی دیگه اره؟ساخت موتور؟هیوندای؟طراحی؟کیا؟
انکار نمیکنم طراحی کیا توی سری های جدیدش پیشرفت خارق العاده ای داشته ولی لطفا جون من دست از شوخی درباره موتور بردار هرچند طراحی کیا خوبه ولی اون دیگه سلیقه ایه واسه همین در مورد طراحی نظرتو رد نمیکنم ولی خیلی هم تایید نمیکنم
sAMG
۱۶ تیر ۱۳۹۴آقا مصطفی دقت کن که retolex اخر نظرش علامت تعجب گذاشته…
RETOLEX
۱۶ تیر ۱۳۹۴عزیزان این یه شوخی بود
به اون علامت تعجب توجه کنید
این دیسلایک ها یعنی چی
رامکال
۱۶ تیر ۱۳۹۴و صد البته باز هم صد آفرین به بی ام و که داره به صورت طوفانی از فناوری های نوین خودش پرده برده برداری میکند.
در ضمن صد تایی شدن خودم رو به خودم تبریک میگم.
علی
۱۷ تیر ۱۳۹۴100 که مهم نیست رامکال 85 مهمهD:D:D:D:D:D:
Archi KHAN
۱۶ تیر ۱۳۹۴آفرین به بی ام و که جدیدا داره خیلی رو پژوهش و تکنولوژی های نو کار میکنه ؟!!!
اما ما چیکار میکنیم خداییش ؟؟ ( منظورم خوده شخصی مونه ، نه دوباره بند کنیم به ایران خودرو و سایپا) هر کدوم از ما می تونیم تو کاری که انجام میدیم دنبال پژوهش و نوآوری باشیم ، اما …… رو ما هم اثر گذاشته واقعا !
mahdi-ms
۱۶ تیر ۱۳۹۴واقعا مهمترین فاکتور قیمته. درضمن باید این هم فکر بشه که کلی ایستگاه هیدروژن باید زده بشه که نیاز به بودجهی زیادی داره. چند پله از خودروهای الکتریکی عقبتره ولی به هرحال سوخت پاکتری هستش و توان خوبی تولید میکنه
جی تی ار
۱۶ تیر ۱۳۹۴وای خدا وای خدا!!!!!دیگه واقعا مغزم هنگ کرده. واقعا نمی دونم چی بگم. هرروز آدم میاد خونه یه سربه دنیای خودرو می زنه می بینه دوباره این BMW نوآوری کرده. یعنی این کمپانی داره با اقتدار یکه تازی میکنه ها.هرچی عنوان و جایزه بود درو کرد هیچ, مدت هاست تبدیل شده به تکنولوژیک ترین کمپانی.
فقط امیدواریم با عوض شدن مدید این کارخانه و رییس بخش تحقیق توسعه اش این روند فوق صعودی خللی درش ایجاد نشه…
محمد
۱۷ تیر ۱۳۹۴به به….اون افراد کجان که از ظاهر تویوتا میرای ایراد میگرفتند؟حالا شماهایی که اینقدر بل بل میکردین و از ظاهر میرای ایراد میگرفتین شماها دیگه چرا؟؟؟
همیشه به مرور زمان همه چیز رو به این افرادی که ادعا دارند نشون میده.
تویوتا تا یه خودروی هیدروژنی به بازار داد بقیه هم دست به کار شدند…این هم یکی از موارد همکاری با تویوتا….بعد بیاین بگین مهد تکنولوژی آلمانیان،هنوز ژاپن رو نشناختین.
جی تی ار
۱۶ تیر ۱۳۹۴راستی امروز یه سری 5 GT دیدم, عقبش خیلی گنده و بلنده. جلوش هم باسری 5 خیلی فرق داره. کلا نمی دونم هدف از اراىه چنین مدلی چیه…
AHMADREZA
۱۶ تیر ۱۳۹۴برنامه هیدروژنی رو خیلی از خودرو ساز ها دارند
احسان
۱۷ تیر ۱۳۹۴هدیروژن رو ولش ..چقدر خوشگله این لامصب دم طراحش گرم
علی
۱۷ تیر ۱۳۹۴به نظرم اگر این هیدروژن روزی به عنوان سوخت جدید خودرو ها انتخاب بشه فقط کافیه یه کم پمپ های بنزین رو تغییر بدن و به پمپ های هیدروژن تبدیلشون کنند. اون موقع دیگه باید با آلودگی خداحافظی کرد