موتور مسابقه ای مورد علاقه ما رونمایی میشود. آنها می گویند: یک رودستر، که امکانات آن فقط به چیزهای اساسی کاهش یافته است. ما می گوییم: با داشتن گشتاور زیاد، داشتن کنترلر برای تک چرخ زدن ضروری است.
اغلب معرفی موتورسیکلتها در رسانهها همراه با تبلیغات پر سر و صدا درباره توانایی آنها در مورد اجرای حرکات نمایشی میباشد. معرفی رسانه ای ب ام و S1000R 2014 کاملاً متفاوت بود. جلسه مطبوعاتی کاملاً بی سرو صدا و با معرفی کوتاهی توسط Alexander Buckan مدیر طراحی شرکت BMW Motorrad آغاز شد. وی در مورد سه مرحله طراحی موتور سیکلت صحبت کرد، تناسب، مأموریت، و طرز فکر، و این که چگونه این برداشتها توسط انتظارات یک موتورسوار از هر موتورسیکلتی تعیین میشوند. یک موتورسوار مسابقات استقامت میخواهد کنترل همه چیز را در اختیار داشته باشد، به عنوان مثال، یک موتور سوار موتورسیکلتهای کروز میخواهد احساس آرامش داشته باشد. وی میگوید: این ویژگیها البته توسط ظاهر موتورسیکلت نیز مطرح میشوند، و حتی موقعیت موتورسوار نیز تأثیر بسیاری روی آنها دارد. (سپس بعد از پایان صحبتهای وی، چندین ویدیوی نمایشی از S1000R نمایش داده شد). بنابراین جای تعجب ندارد که، اضافه کردن یک فرمان راست قائم به S1000RR چه تفاوت بزرگی را به وجود آورده است. این سوپر موتور سیکلت همانند یک موشک هدایت شونده دقیق میباشد، و تقریباً به همان اندازه نیز به مراقبت و توجه نیاز دارد. شرکت بی ام و در واقع این موتور سیکلت را در رده موتورسیکلتهای مسابقه ای دسته بندی نمیکند و جزو خانواده موتورسیکلتهای رودستر قرار داده است. هرچند این موتورسیکلت به صورت انکارناپذیری سریع است، S1000R تجربههای احساسی را در اولویت قرار میدهد: سرعت بعلاوه سرگرمی!اگرچه به خاطر فرمان و پوشش آئرودینامیکی اش از نظر ظاهری مشابه RR میباشد، و مانند یکدیگر موتور چهار سیلندر خطی ۹۹۹ سی سی و بستههای جامع الکترونیکی مانند سیستم تعلیق دینامیک اختیاری دارند، R یک موتورسیکلت کاملاً متفاوت میباشد. شکل هندسی شاسی کاملا متفاوت است، طراحی ارگونومیکی آن به صورت جامع تغییر یافته است، و سیستم تحویل قدرت دگرگون شده است.
S1000R قدرت RPM فوق العاده زیادی را ارائه میکند، و اگر نمیخواهید به خاطر این قدرت زیاد به زندان بروید، آن را فقط در پیستهای ایمن امتحان کنید. از آن جایی که مدل R به عنوان یک موتورسیکلت خیابانی در نظر گرفته شده است، بر روی آن تغییرات زیادی انجام دادهاند. پورتهای متفاوت، زمان بندی میل بادامک اصلاح شده، و پارامترهای مدیریت موتور تغییر یافته قدرت RPM بالایی را به لطف یک برآمدگی بزرگ در پشت موتور سیکلت ارائه میکنند. بر اساس نمودارهای ارائه شده توسط بی ام و، حداکثر گشتاور بدون تغییر در ۸۳ پوند فوت باقی مانده است، اگر چه آن عدد با افزایش ۵۰۰ دور در دقیقهای، به ۹۲۵۰ دور در دقیقه میتواند برسد.
با قدرت زیادی که این موتورسیکلت همراه با خود دارد، پایداری شاسی آن نگرانی آشکاری بود. اگر چه شکل شاسی آن بسیار شبیه موتورسیکلتها مسابقهای است، ولی شاسی S1000R از هر نظر تغییر یافته است. شکل هندسی آن با ۰.۸ درجه شیب بیشتر، ۵ میلی متر دنبالهی طولانیتر و ۲۲ میلی متر فاصلهی بین چرخهای بیشتر قویتر شده است. ارتفاع توپی هرزه گرد ۳ میلی متر کاهش یافته است، و تغییرات اتصال کمک فنر و انحراف چنگال ارتفاع قسمت عقب موتورسیکلت را ۱۴ میلی متر کمتر کرده است، تمامی این کارها برای افزایش کنترل موتورسوار انجام شده است.
با انتخاب پکیج اسپرت یک سنسور زاویه خم شدن به موتورسیکلت اضافه میشود که سیستم کنترل لغزش دینامیک و یک حالت سواری دینامیک مطابق با آن را برای موتورسوار فراهم میکند. در این موتورسیکلت تنظیمات سیستم کنترل لغزش را نمیتوان تغییر داد، ولی می توان این سیستم را همراه با سیستم ABS با فشار دادن یک کلید غیرفعال کرد. پکیج اسپرت همچنین شامل یک کروز کنترل و تعویض کنندهی سریع دندهی الکتریکی میباشد.
هنوز با ما هستید؟ ببخشید، ولی توضیح مختصر دربارهی موتورسیکلت پیشرفتهای مانند S1000R کار بسیار سختی میباشد. موتورسیکلتهایی که ما در مایورکای اسپانیا امتحان کردیم مجهز به هر دو پکیج اسپورت و دینامیک بودند، و همین موضوع امکان تست همهی امکانات S1000R را برای ما فراهم کرد. اشتباه نکنید، S1000R به شکل وحشیانه ای پر سرعت است. دستگیرهی گاز را تا آخر بچرخانید، همه چیز فوق العاده است ولی اگر نتوانید ان را کنترل کنید دستهی فرمان محکم به پیشانی شما خواهد خورد.
موتورسیکلتی را که حتی در حالت باران ۱۳۶ اسب بخار نیرو تولید میکند به سختی می توان ضعیف شده نامید. S1000R در دور موتور ۲۰۰۰ تا ۹۵۰۰ دور در دقیقه گشتاور بیشتری تولید میکند که به طور میانگین ۷ پوند فوت میباشد. با این موتورسیکلت حرکتهای نمایشی فوق العاده ای می توان انجام داد. کمی هزینههای خودتان را بالا برده و پکیج اسپرت را خریداری کنید تا بتوانید هیجان منحصر به فردی را تجربه کنید، به گونه ای که همزمان که چرخ عقبتان با سرعت زیاد در حال چرخش هستند و دود زیادی را ایجاد کردهاند قادر به تک چرخ زدن هم خواهید بود.
زمانی که بر ترس از شتاب گیری خود با این موتور سیکلت غلبه کردید، تازه خواهید فهمید که سوار شدن بر آن با وجود امکانات بسیاری که دارد و میتوانید آنها را خودتان کنترل کنید چقدر راحت و آسان است. با وجود جادههای منحصر به فرد مایورکا و پایین بودن دما و بارش باران به مدت سه هفته تا قبل از روزی که ما به آن جا رسیدیم، فرصت بسیار مناسبی را برای ما به وجود آورد تا بتوانیم سیستم کنترل لغزش و ABS را نیز تست کنیم. مخصوصاً در حالت جاده، هر دوی این سیستمها به نظر میرسید که در سر هر پیچ فعال میشدند. مداخلهی هر یک از این سیستم هیچ وقت مزاحم سواری نمیشود، هر چند، برای نگه داشتن موتور سیکلت در یک خط و خارج از گوشههای جاده برای این که بتوان از گشتاور زیاد و نیروی ترمز استفاده کرد، حتی در سرعتهای بسیار بالا، بسیار به ندرت اتفاق میافتد که برای دو ترمز سیمی Brembo به بیش از یک انگشت نیاز داشته باشید. و سیستم DDC همیشه بهترین عملکرد سیستم تعلیق را به شما ارائه میکند و به ندرت احساس خواهید کرد سوار بر یک موتورسیکلت شدهاید. و شما بدون نگرانی میتوانید تمرکز خود را روی مناظر اطراف جاده و میزان شتاب موتور سیکلت که هر لحظه دوست دارید آن را بیشتر و بیشتر کنید بگذارید. شاسی اصلاح شده به خوبی بر قدرت بالای موتور غلبه میکند. گذشته از هر چیز، بی ام و ممکن است در مورد پایداری موتورسیکلت بیش از حد اشتباه کرده باشد. فرمان کمی آهسته حرکت میکند و برای موتورسیکلتی این چنین با فرمانی بزرگ حرکتهای آن خیلی غیر منتظره است. در آن روی سکه، مایه تأسف است که عملکرد محافظت در برابر باد آن خیلی خوب نیست، زیرا S1000R در سرعتهای بالای ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت نیز بسیار پایدار و مطمئن است. در حالی که ما از هندلینگ انتقاد میکنیم، وسعت حرکت فرمان به طور شگفت آوری محدود است، و این موضع باعث میشود تا دور زدن کامل با موتورسیکلت یا انجام مانورهای مختلف در سرعتهای پایین بی دلیل بسیار پر زحمت و مشکل باشد.
تکامل
موتورسیکلت سوپر اسپرت بی ام و S1000RR اکنون با شاسی جدید، قطعات الکترونیکی بهینه سازی شده، و مشخصات قدرتی اصلاح شده به منظور ارائه عملکرد خیابانی بهتر به عنوان یک رودستر از نو طراحی شده است.
رقیب ها
Aprilia Tuono V4R، Ducati Streetfighter S و Monster 1200، Kawasaki Z1000، KTM Super Duke 1290R، Triumph Speed Triple R.
نوع موتور: چهار سیلندر خطی
سوپاپ: 16 سوپاپ، DOHC
حجم موتور: 999cc
نسبت قطر سیلندر به ضربه پیستون: ۸۰.۰ x 49.7mm
تراکم: 12.۰:۱
سیستم سوخت: EFI, ride by wire
کلاچ: مرطوب، چند صفحه ی تاشو
جعبه دنده: 6 سرعته
قدرت: اسب بخار ۱۶۰.۰ @ ۱۱,۰۰۰ rpm
گشتاور: 83.۰ lb.-ft. @ 9250 rpm
شاسی: دو تیرک آلومینیومی
سیستم تعلیق جلو: Sachs 46mm inverted fork adjustable for spring preload, فشرده سازی دینامیک و واکنش نوسانات
سیستم تعلیق عقب: Sachs shock with adjustable spring preload, فشرده سازی دینامیک و واکنش نوسانات
ترمز جلو: Dual Brembo four-piston radial calipers, 320mm discs, with ABS
ترمز عقب: Brembo one-piston caliper, 220mm disc, with ABS
لاستیک جلو: 120/70ZR-17 Pirelli Diablo Rosso II
لاستیک عقب: 190/55ZR-17 Pirelli Diablo Rosso II
شیب/دنباله: ۲۴.۶º/۳.۹ in.
ارتفاع صندلی: 81.3cm.
فاصله دو محور: 56.۷ in.
ظرفیت سوخت: 17.۴ لیتر.
وزن: 207 کیلوگرم.
رنگها: قرمز مسابقه ای, سفید روشن, آبی منجمد تیره متالیک
تاریخ عرضه: آوریل ۲۰۱۴
گارانتی: 36 ماه، ۵۸۰۰۰ کیلومتر
امتیاز نهایی: ۴.۵ از ۵
[jwplayer mediaid=”۵۵۲۱۵″] تمامی صفات و تعریف های عالی که درباره ب ام و S1000RR گفته شده است در مورد S1000R نیز صدق می کند. قطعات الکترونیکی بهینه سازی شده آن استفاده از آن را بسیار راحت و دلپذیر می کند، قدرت شگفت انگیز و ظاهر جوان پسند آن نیز آن را به گزینه ای فوق العاده تبدیل می نماید. [دانلود ویدئو]
احسان
۲۴ آذر ۱۳۹۲با خوندن توضیحاتش آدرنالین خونم بالا رفت
خدا میدونه سواریش چه دنیایی داره
زنده باد بی ام دبلیو
carbonado aventador
۲۹ آذر ۱۳۹۲موتور های ژاپنی مثل کاوازاکی و هوندا و…. که تو پدال در موردش مطلب گذاشتند خیلی قشنگتره!!!!!!!!!!
حمزه
۲۴ آذر ۱۳۹۲جووووووووووونننن… دئسش دارم. چه حالی میده باش بری صفا. کلا موتور سنگین خیلی دوس دارم. مخصوصا اون صداهای وحشیانشو. غرشها و پارسهای مخوفشو
mahsa
۲۴ آذر ۱۳۹۲چقدرخوب و دوس داشتنی
همیشه ارزو داشتم راننده ی یه موتور باشم
بویژه که رنگش قرمزه
افسوس……..
میلاد . فقط المان . فقط بنز .
۲۴ آذر ۱۳۹۲درود.
موتور خوبی زده بی ام و .
خوشم اومد.
مخصوصا با اون صدای جذابش.
ولی کلا از موتور خاطره ی خوبی ندارم.
چراغ های جلوش هم م3 یک ادمی شده که یه چشم مصنوعی گذاشته.
((( ایران و المان )))
mahsa
۲۴ آذر ۱۳۹۲میتونم بپرسم چه خاطره بدی ازش دارین؟
میلاد . فقط المان . فقط بنز .
۲۴ آذر ۱۳۹۲درود.
بله با کمال میل.
من سال 1386 با سرعت 15 کیلومتر جوری خوردم زمین که مچ دست چپم
کلا داغون شد.اتفاقی که شاید برای یک موتور سوار با سرعت 50 الی 60 کیلومتر اتفاق میفتاد اینجوری نمیشد.همه تعجب کردن.
حالا الان هم حدود 7 ساله که توی مچ دستم پلاتین است.
چون جاش نبود مختصرو مفید عرض کردم.
محسن.د
۲۴ آذر ۱۳۹۲دقیقا واسه همینه که هیچوقت سوار موتور نمیشم!.ترجیح میدم فقط نگاشون کنم :-)
mahsa
۲۵ آذر ۱۳۹۲واقعا متاسفم به هیچ وجه فک نمیکردم اینقد تلخ بوده باشه
شرمندم که یاد اوری کردم
وممنونم که جواب دادین
mahsa
۲۴ آذر ۱۳۹۲در مورد چراغاش با شما موافقم
WindyCat
۲۴ آذر ۱۳۹۲میلاد جان شما انقدر طرفدار بنزی میشه بگی چرا بنز همه چی تولید میکنه ولی سمت تولید موتور سیکلت نمیره؟!؟!؟
mahsa
۲۵ آذر ۱۳۹۲عوضش بنز تو ماشینای سنگین کرفای برا زدن داره که ماشینای دیگه تش کم میارن
میلاد . فقط المان . فقط بنز .
۲۵ آذر ۱۳۹۲درود دوست عزیز.
من هیچ اطلاعای در مورد سوالی که پرسیدی ندارم.
ولی این نظریه ی خودمه:
ارم شرکت مرسدس بنز یک ستاره ی 3 پر است.هر کدام ازین پر ها
معنی دارد.پری که به سمت بالاست یعنی تسلط بر اسمان.دو پر
دیگری که به سمت چپ و راست هستند هر کدامشان یعنی تسلط بر
خشکی و تسلط بر دریا یا اب.چپ و راستش فرقی نمیکنه.
تو خشکی که بنز کامله.در اسمان هم یک هلیکوپتر چند سال پیش
تولید کرد.قایق هم تا به الان حدود 2 الی 3 تا مدل مختلف معرفی
کرده.
موتور هم به نظر من صرفه ی اقتصادی نداره.اگر نه در تولید
محدود با دوکاتی ایتالیا همکاری کرد.ولی دوچرخه هم تولید میکرد
اونم از نوع گرونش.البته با لوازم شیمانو که بیشتر جنبه ی
تبلیغی داشت.
((( ایران و المان )))
محسن.د
۲۴ آذر ۱۳۹۲زنده باد BMW که تو زمینه موتورسیکلت هم سری تو سرا داره! جالبه که بنز،شرکت به این بزرگی وارد مقوله موتورسیکلت نشد! البته درعوض تو زمینه ماشینهای سنگین جزو سران هست!
میلاد . فقط المان . فقط بنز .
۲۴ آذر ۱۳۹۲درود.
همچنین اتوبوس سازی.
کامیون های همه جارو.
کامیون همه کاره و همه جاروی یونیماگ.
یک ذره هلیکوپتر.
یک ذره قایق.
کامیون های ارتش.
البته شایان ذکر است که شرکت معظم AMG چند سال پیش با شرکت موتور سازیه
دوکاتی ایتالیا یک موتور رو با همکاری هم به اتمام رساندند.
اون هم از نسخه ی تولید محدود.
((( ایران و المان )))
king bmw
۳۰ شهریور ۱۳۹۴بنز و bmwمکمل همدیگه هستند……بین خودشون رقابت ایجاد میکنند و بهترین کیفیت کار رو ارائه میدن.این روش نشات گرفته از دو مارک معروف ایرانی ایرانخودرو و سایپا هستش…..البته تو سایپا و ایرانخودرو مهندسی معکوسشو انجام میدن….
Amir
۱۶ مهر ۱۳۹۴سلام عزیزان این هم از کانسپت MV Agusta F3 AMG
من موتوری با حجم 800CC ندیدم که توانایی تولید 148HP رو داشته باشه!
masoud v12
۲۴ آذر ۱۳۹۲درسته که شرکت خودروسازی بی ام و ماشینهای خوب و با هندلیگ و دینامیک عالی طراحی و ساخته ولی موتورسیکلتهاش هنوز مونده به پای دوکاتی و آگوستا و آپریلیا برسه.
هوشنگ
۱۶ خرداد ۱۳۹۳تو…حالت خوبه….هههه دوکاتی اپرلیا اگوستا ایتالیای.هستن فعلا بی ام دبلیو سره
skazi 68
۲۴ آذر ۱۳۹۲به قول شاعر
اخ که دارم تا ته میسوزم سرنوشت نخ بود منم یه سوزن
skazi 68
۲۴ آذر ۱۳۹۲مسعود جان هیچی هوندا 125 نمیشه
شهاب
۲۴ آذر ۱۳۹۲یکی از بزرگترین اشتباه های زندگی اینه که برای اولین بار بشینی ترک موتور سنگین اونم بدون کلاه کاسکت و هماهنگی از طرف راننده!!!!!
اونایی ک سوار شدن میدونن چه میگم!!! :D
we-all-die.blogfa.com
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳دمت گرم زدی تو خال
اولین بارم که سوار موتور سنگین شدم البته ترکش بودم ی honda400cb بود
طرف همسایمون بود تا حرکت کرد دیدم داره اروم میره یهو گاز داد وقت بود پرت بشم ینی موتور رفت من داشتم جا میموندم خخخخخخخخ ی بار دیگه هم گاز داد وقت بود بیفتم ولی دیگه دست گذاشتم زیر زین کلا موتورو گرفته بودم ک نیفتم خخخخخخخخخ
هوشنگ
۱۶ خرداد ۱۳۹۳ایوللللللللللل….هههه من اوبین بار ترک داداشم نشته بودم750سی سی…هی گاز می دادمی گفت خونه شیطونی می کنی بگو غلط کردم…من از هیجان ترس بقران نمی تونستم بحرفم..اون هی گاز می داد
اسی 2160
۲۴ آذر ۱۳۹۲بی ام و آخر تکنولوژی
ESI
۲۴ آذر ۱۳۹۲قشنگه ولی هیچی مثله Kawasaki Z1000 نمیشه
اسی 2160
۲۴ آذر ۱۳۹۲ESI راست میگی کاوازاکی زد 1000 خیلی ردیفه
مجتبی
۲۴ آذر ۱۳۹۲کف کرررررررردم!!!
چه حالی میده بشینی پشت این و تو اتوبان بگازی!!!
120
130
150
170
190
200!!!
باد بخواد از روموتور پرتت کنه،ولی تو هی بگازی…
با این که1تصادف وحشتناک با موتور داشتم،ولی هنوز آدم نشدم…
بعد تصادف دیگه بابام برام موتور سنگین نخرید،مجبور شدم هنوزم که هنوزه با نامی بچرخم…
ولی همین نامی هم دسته من 3 بار منبع اگزوزش(همون توری)جر خورده!!!
خدایا،1 فرصت دیگه…
محمد
۲۶ آذر ۱۳۹۲اقا من خرابشم..خسته شدم بسکه این قارقارکای ایرونی رو سوار شدم
جلال
۲۶ آذر ۱۳۹۲سلام
با این که تو موتور سیکلت ها طرفدار بی ام و نیستم
ولی خوشم اومد بی ام و هم داره خودشو نشون میده
تا حالا همش موتور با پیشرانه 2 سیلندر تخت بسیار زشت تولید میکرد
وبیشتر موتور های رالی و مسافرتی میزد
حالا زده تو خط اسپرت
ولی من یکی طرفدار honda CBR1000RR ام
تو موتور سازی فقط ژاپن سلطانه
البته از حق نگذریم بی ام و هم این یکی مدلش خیلی معرکس
هوشنگ
۱۶ خرداد ۱۳۹۳داداش لطفه تحقیق کن..دربار بی ام دبلیو
امین
۲۶ آذر ۱۳۹۲قدرتش از ماشینای ایران بیشتره
carbonado aventador
۲۹ آذر ۱۳۹۲از خیلی ماشین های چهار سیلندر بیشتره!!!!!!!
هوشنگ
۱۶ خرداد ۱۳۹۳دمت گرم…داداش منبعه کاملی..بود زحمت کشیدی مرسی….بی ام دبلیو عالیه..کلا حال کردم…خداکنه یک روزی عشق موتور ها ..همه یک روزی موتور بگیرن
هوشنگ
۱۶ خرداد ۱۳۹۳موتور bmwار1000تنها رقیب برای بوگاتی ویرونه…قابل توجه بعضیا ..صبحت موتورژلپنی نیست…البته من عشق موتورم ولی بیشتر از همه bmwدوس دارم.بعد ما بقیه
Mhammad
۲۵ مهر ۱۳۹۳سلام.ایا این موتور در بازار موجود است؟و قیمتش چند؟