اکثر علاقهمندان، بامو M8 را با نسل کنونی میشناسند و احتمالاً خبر ندارند که در نسل قبلی سری ۸ با کد E31 نیز M8 ساخته شد. البته این خودرو در حد ساخت تنها یک نمونهٔ پروتوتایپ باقی ماند و هیچگاه رنگ خط تولید را ندید. حال بخش کلاسیک بامو، این تنها M8 نسل E31 را بازسازی کرده و آنرا دوباره به حالت کار درآورده و وعده داده است که هرگاه شرایط آبوهوایی اجازه بدهد، این خودروی منحصربهفرد را روی جاده خواهد برد. بزرگترین چالش در طول این بازسازی، تعویض باک سوخت مسابقهای M8 بوده است زیرا این باک از لاستیک ساخته شده و بهمرورزمان پوسیده است.
این M8 تک ساخت یک پروژهٔ مستقل و کوچک بود که با هدف ساخت یک قاتل واقعی سوپرکارها، توسط تعداد محدودی از مهندسان بامو M در اوایل دههٔ ۹۰ میلادی ساخته شد؛ اما با تکمیل اولین پروتوتایپ، مدیریت وقت بامو کل پروژه را بهراحتی لغو کرد زیرا آنرا برای تولید خیلی گران میدانست. پسازاین، بامو هیچگاه حتی تنها پروتوتایپ M8 را به جهانیان نشان نداد و به مدت بیست سال آنرا از چشمان دنیا مخفی نگه داشت؛ اما سرانجام باواریاییها در سال ۲۰۱۰ این M8 تک ساخت را فاش کرده و همهٔ علاقهمندان را شگفتزده کردند.
این خودرو فوقالعاده جذاب به نظر میرسید و با گلگیرهای بیرون زده، سپرهای تهاجمی و دریچههای هوای جانبی، یادآور دورانی بود که خودروها مجبور نبودند با طراحی خود به بیننده پرخاش کنند؛ اما اصلیترین ویژگی این قاتل مخوف آلمانی زیر کاپوت کشیدهٔ آن پنهان شده بود زیرا در اینجا یک نیروگاه ۶ لیتری V12 منحصربهفرد با دو میلسوپاپ قرار گرفته بود که قدرت آن عدد حیرتانگیز ۶۴۰ اسب بخار بود آنهم در سال ۱۹۹۰! در آن زمان چنین قدرتی اصلاً متداول نبود و برای مقایسه، قویترین سری ۸ آن دوران یعنی مدل 850CSi تنها ۳۸۰ اسب بخار قدرت داشت.
مهندسان این پیشرانه را تا جای ممکن به عقب کشیده و در ارتفاع پایینی نصب کرده بودند تا به بهترین تعادل وزن ممکن دست پیدا کنند. به همین دلیل، در پیشرانه از سیستم روغنکاری کارتل خشک استفاده شده بود. نکتهٔ جالب اینکه به دلیل نبود فضای کافی در محفظهٔ موتور، مخزن روغن در صندوقعقب نصب شده بود و از طریق خطوطی که داخل سقف کشیده شده بود، روغن به پیشرانه منتقل میشد. یکی از مهندسان اصلی که روی پروتوتایپ M8 کار میکرد، دراینباره میگوید:
هر وقت روغن به جلو یا عقب منتقل میشد، میتوانستید صدای حرکت آن در خطوط درون سقف را بشنوید
محمد رستمی نژاد
۲۶ اسفند ۱۳۹۹اووووووف
عجب جیزی
طراحی رو ببین
حسی که به آدم میده عالی هست
نیازی به سپری شلوغ و چراغ هایی عجیب نیست
گریل بزرگ نمیخواد مثل x7 و سری ۷ وm5و m3
حس مهم تر از اِلِمان های طراحی است
چون حس همیشه برتر است با کمترین خطا
دیگه چی بگم که همه آشغال شدن
به جز بعضی ها
?A.H MOTORS?
۲۶ اسفند ۱۳۹۹حس میکنم چند وقت پیش از همین نسخه تو ایران عکسش رو دیدم
نه الان مطمئن شدم از این نسل M4 تو ایران هم هست?
محمد رستمی نژاد
۲۶ اسفند ۱۳۹۹m5 نه منظورم m4 هست
RezaRs
۲۶ اسفند ۱۳۹۹من فک کردم قویترینش 850csi هههه اوه حیف
RezaRs
۲۶ اسفند ۱۳۹۹اوه اوه برا الانم قدرتش زیاده
RezaRs
۲۶ اسفند ۱۳۹۹لامصب از مک لارن f1 هم قویتره
محمدهادی
۲۶ اسفند ۱۳۹۹جالبه خود اف وان هم ساخته و پرداخته موتور اسپرت بی ام و بود
RezaRs
۲۶ اسفند ۱۳۹۹حاجی انجن s70/2 با اوتپوت ۶۱۸ اسب رو بی ام وی ساخت
Sina10
۲۶ اسفند ۱۳۹۹چرا تولیدش نکردن؟؟؟
اگه این تولید میشد ، بقیه سوپرکار سازا باید فقط رکورد زدن و موفقیتش رو از راه دور تماشا میکردن
هیچ دلیل واضحی برای تولید نشدنش وجود نداره
قیمت میگن گرونه؟ خب تولید محدودش میکردن
واقعا مدیرای اوت زمان بامو خیلی خیلی نالایق بودن که این چنین هیولای سریعی رو تولید نکردن
مانی
۲۷ اسفند ۱۳۹۹میشد ماندگارترین اثر BMW
خاک تو سر اون مدیر
R@m!n
۲۶ اسفند ۱۳۹۹همه چی به کنار سیستم روغن چقدر جالب بود. البته امکان مشکل ساز بودنشم بود. ولی ابتکار جالبی بود.
عاشق پدال
۲۶ اسفند ۱۳۹۹یادش بخیر. قدیما پاستورشو داشتم.
یکی این بود.
یکی اون فراری زرده. چراغاش تو میرفت.
تو محلمون طرف التماس میکرد بهشون بفروشم.
بهنام
۲۶ اسفند ۱۳۹۹صد برابر از نسل جدید ام هشت زیباتره. اصلا نمیشه با هیچ کدوم از ساخته های فعلی بیمر مقایسش کرد. یه نکته ی خیلی خوبی که تو مقاله گفته شد اینه که اون زمان نیاز نبود که خودرو با طراحیش به بیننده پرخاش کنه. چه دوران خوبی بود همون زمانی که ما کم کم به ماشین علاقه مند شدیم و هر ماه به انتظار انتشار مجله ی ماشین به کیوسک محله مون سر میزدیم.
حمید
۲۶ اسفند ۱۳۹۹اصالت یعنی این
ایلان ماسک فکنم ۱۹۹۰ تو موز بوده هنوز ?
محمد
۲۶ اسفند ۱۳۹۹چه ربطی داشت؟
M3csl
۲۶ اسفند ۱۳۹۹زیبای خفته
abdi_porsche fan
۲۶ اسفند ۱۳۹۹قلبم درد گرفت. m8 الانم زیبا میدونم اما این دیگه خیلی خاصه
Farzad
۲۶ اسفند ۱۳۹۹عجیب تر از کار BMW خود این ماشینه ، عجب چیزیه انصافا ، طراحی نامبروان ، رخ ماشین حرف میزنه با آدم ، انجین که دیگه حجت رو تموم کرده و واقعا حیف که تولید نشد .
محمدهادی
۲۶ اسفند ۱۳۹۹احسسسنت
Mf1
۲۶ اسفند ۱۳۹۹بنظرمن طراحی زیبای نداره طراحی جلو پنجره نسل جدید از این قشنگتره
ماشین های زیادی بودن که دهه ۹۰ طراحی زیبای داشتن ولی این bmw جز اونها نیست حداقل از لحاظ طراحی
محمد رستمی نژاد
۲۶ اسفند ۱۳۹۹تو خیلی بد سلیقه هستی
اگه کسی پ
بهت نگفته تا حالا من بهت میگم
خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی بد سلیقه
Bilbo
۲۶ اسفند ۱۳۹۹کدوم طراحی امروزی قابلیت این رو داره که سی سال بعد چنین تمجیدی رو به خودش بگیره؟ من واقعا سراغ ندارم و واقعا هم نمیدونم رمز ماندگاری این شاهکار چیه?
Mf1
۲۶ اسفند ۱۳۹۹بخاطر قدرت بالا همه شگفت زده کرده نه بخاطر طراحیش
خودروهای زیبایی دهه ۹۰ وجود داشتن خیلی از زیبایی از این بهتر بودن
تویوتا سوپرا
هوندا ان اس ایکس
یا پورشه های دهه ۹۰
محمدهادی
۲۶ اسفند ۱۳۹۹وووواووووووو
یه ام پاور ناب و ناشناس
اما به شدت کافی
پسر من تالا فکمیکردم خفن ترین کلاسیک سری ۸ بی ام و ۸۵۰ سی اس آی بوده
هرچند همون 850 csi هم بشدت مخوف بود
Ahmedreza2002
۲۶ اسفند ۱۳۹۹(این خودرو فوقالعاده جذاب به نظر میرسید و با گلگیرهای بیرون زده، سپرهای تهاجمی و دریچههای هوای جانبی، یادآور دورانی بود که خودروها مجبور نبودند با طراحی خود به بیننده پرخاش کنند)
این جمله شاه بیت مقاله بود
نه تنها بیمر که همه این روزا در گیر این مشکلن
Hamidreza
۲۶ اسفند ۱۳۹۹از لحاظ طراحی در سطح بقیست … مزیت خاصی از نظر طراحی نداره … اما بشدت خاصه و همین خاص بودن زیباش کرده!
آدم دوست داره یکی تو کلکسیونش داشته باشه … از اوناییه که دلبری میکنه!
مهدی
۲۷ اسفند ۱۳۹۹قاتلی که مخفی ماند
قاتلی که مخفی ماند
چه جمله ی قشنگی
هی روزگار
mahan
۲۷ اسفند ۱۳۹۹ای جاان حضرت عشق!چه قدر زیباست این ماشین من سفید همچین چیزیو تو ترکیه دیدم
حسین دهمرد
۲۷ اسفند ۱۳۹۹از سیستم روغنش خوشم نیومد زیادی پیچیده ش کردن بالاخره باید یه حرکت بهتری انجام میدادن. اگر تولید انبوه میکردن مطمئنا این مشکلو حل میکردن ولی کاپوتش اونقدرا کشیده به نظر نمیاد که v12 توش جا بشه البته تو عکس.
نسخه ی کروکش چیز محشری از آب در میومد.حیف.
مهردادكمال
۲۸ اسفند ۱۳۹۹یه زمانی بی ام و اینجور طراحی میکرد
طرح هایی که هیچ وقت دل ادمو نمیزدن