سری ۵ بی ام و همیشه یکی از پر طرفدارترین محصولات این شرکت بوده و از ۲ سال پیش با نسل کاملأ جدید سری ۵ یعنی نسل ششم آن رو به رو هستیم. بی ام و که از سال ۱۹۷۲ این مدل را تولید می کند در سال ۲۰۰۸ جشن تولید ۵ میلیون دستگاه سری ۵ را گرفت که پیش بینی می شود در حین تولید نسل ششم ، بی ام و بتواند تولید ۶ میلیون دستگاه سری ۵ را جشن بگیرد.
با نگاه اول می توان شباهت هایی با سری ۳ دید و شاید این فکر به ذهن خطور کند که با توجه به طراحی زیبای نسل قبلی این مدل شایسته نسل جدید آن نمی باشد اما با وارسی تمام زوایای این سدان و نگاهی دوباره به چهره اش می توان ، زیبایی هماهنگی و شخصیت آن را درک کرد.
بدنه به صورت کلی دارای شیب یکدست تری در کاپوت ، سقف و صندوق است. قسمت جلو و عقب هماهنگی کامل داشته و خود را به وضوح به صورت یک بی ام و معرفی می کنند. در طراحی دماغه جلوی اتومبیل ، برای ایمنی عابرپیاده و کسب امتیاز های لازم ، به ناچار جلوپنجره عمودی و برجسته طراحی شده است. طراح این نسل از بی ام و آقای آدرین ون هویدونک اهل هلند است. وی با کناره گیری طراح معروف آقای کریس بنگل ، کرسی طراح ارشد را در بی ام و اختیار کرد.
همانند نسل قبلی که سرشار از تکنولوژی های جدید بود این مدل نیز در سیستم های پیشرفته کنترلی و هوشمند در رتبه های خوب سدان های متوسط باشد. سیستم کنترل دینامیکی رانندگی به صورت آپشن عرضه شده و قابلیت تنظیم توسط راننده را دارد. سیستم کنترل هوشمند کمک فنر ها ، سیستم کنترل دینامیک پایداری و فرمان فعال در این مدل ارائه می شوند.
در معرفی اولیه ، بی ام و سه موتور شش سیلندر و یک موتور هشت سیلندر بنزینی را معرفی کرده است در حالی که دو موتور دیزلی نیز عرضه می شوند.
بی ام و با توجه به بازار فعلی اتومبیل که حساسیت خاصی روی مصرف سوخت و آلایندگی دارد یکی از مدل های دیزلی خود را با قابلیت های باور نکردنی ارائه کرده است. مدل 520d دارای موتور چهار سیلندر آلومینیومی با سیستم تزریق مستقیم سوخت و توربوشارژر است. این موتور با وجود ۱۸۴ اسب بخار قدرت در هر صد کیلومتر فقط ۵ لیتر گازوییل مصرف می کند و آلایندگی آن ۱۳۲ گرم دی اکسید کربن در کیلومتر است. این ارقام قابل مقایسه با موتورهای ضعیف تر هاچ بک های امروزی هستند.
برترین مدل نیز 550i است که با پیشرانه شناخته شده ۴.۴ لیتری بی ام و تولید می شوند. این موتور هشت سیلندر دارای دو توربوشارژر است و می تواند ۴۰۷ اسب بخار قدرت تولید کند. دیگر موتورهای عرضه شده ، شش سیلندر های بهینه شده و معروف بی ام و هستند که با قدرت های متفاوتی عرضه می شوند. جالب است بدانید تعدادی از موتورهای این نسل از سری ۵ ، گواهی یورو ۶ را در سال ۲۰۱۰ دریافت کردند در حالی که این گواهی تا سال ۲۰۱۴ نیز در اروپا اجباری نخواهد شد! مابقی موتورها دارای گواهی استاندارد یورو ۵ هستند.
انتقال نیرو در تمام مدل ها توسط گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به دیفرانسیل عقب انجام می شود به جز مدل 550i که به صورت استاندارد دارای گیربکس جدید هشت سرعته اتوماتیک بی ام و هستند. این گیربکس جدید را می توان به صورت آپشن بر روی دیگر مدل ها نیز سفارش داد. نشانه ی مدل های دو دیفرانسیل حرف X در پایان نام اتومبیل است برای مثال 530xi .
این نسل دارای پنل های بدنه آلومینیومی و ادوات آلومینیومی سیستم تعلیق است. برای کاهش هرچه بیشتر مصرف سوخت از سیستم بازیابی انرژی ترمز ، نشاندهنده بهترین زمان تعویض دنده و کمپرسور کولر جداشونده استفاده شده است.
سیستم های جدید و کمکی راننده عبارتند از سیستم کمکی پارک ، دید اطراف اتومبیل در مانیتور ، سیستم هشدار تصادف با قابلیت ترمزگیری اضطراری ، کروز کنترل فعال با قابلیت تنظیم سرعت با اتومبیل جلویی ، هشدار دهنده تغییر مسیر نا خواسته ، هشدار دهنده برای نقاط کور در هنگام تغییر مسیر ، سیستم خواندن تابلوهای راهنمایی و درک حداکثر سرعت محدوده ، نشاندهنده های گیج ها بر روی شیشه جلو ، سیستم دید در شب ، و دوربین دنده عقب.
بعضی از سیستم های اشاره شده در بعضی مدل ها استاندارد بوده و در بعضی آپشن هستند. جزئیات امکانات استاندارد بسته به بازار فروش تغییر می کند.
بی ام و برای کاهش هزینه و افزایش بازدهی تولید ، علاوه بر موتور و گیربکس از بعضی قطعات مشترک با سری ۷ نیز استفاده می کند. مدل های 523i و 528i در دامنه قیمت ۴۸ الی ۵۲ هزار دلار بوده. مدل 535i حدود ۵۵ هزار دلار و مدل 550i حدود ۶۵ هزار دلار قیمت دارد.
محمود
۵ اسفند ۱۳۹۰اولین بار
بادیدن نسل جدیدسری5شوکه شدم فکرکردم روی طراحان ب ام وخیلی فشاربوده تا طراحی سری 5راهرچه زودتربه پایان برسانندو انها هم طرح را سریع جمع وجور کنندجراغهای جلوواقعاازاردهنده است جراغهای عقب هم بسیارناپخته است بدنه باریک وخط کمربرجسته که به مرور زمان جذابیتش ازدست میروداگرجای طراحان بودم هرجه سریعترفکری به حال جراغهای جلو میکردم نسبت به طراحی نسل قبل خودش چیزی برای گفتن ندارد
محمدرضا
۷ بهمن ۱۳۹۲داداش ببخشیدا…ولی شما کلا بد سلیقه هستید!
محمدرضا يعقوبي
۷ اسفند ۱۳۹۰سلام محمود جان
با نظر شما کاملا موافقم
به نظرم این شرکت روی تولید و طراحی این مدل خیلی عجله کرد
چون به هر حال همه از این دوشرکت المانی منتظر فیس لیفت نیستن ..همه دنبال یه محصول جدید هستن که حاضرن براش صبر کنن
این میتونست به جا طراحی کسل و قدیمی کمی جذاب تر بشه و به سمت خودروهای جدید تر بره یا موتورهای هیبریدی و تکنولوی جدید تا مثل گذشته برای بی ام و سری باشه تو سرها
البته به این نکته هم باید توجه کرد چون این یه خودروی سدان متوسط هست و نه لوکس
به احتمال زیاد دیگه نباید از بی ام او انتظار داشت خودردهای این کلاس رو خیلی شگفت انگیر تر کنه و این کارو به نطر من بی ام و به سری های دیگه خودش میخواد منتقل کنه و اینو یه خودروی متوسط گذاشته برای مقابله و مبارزه با خودروهای متوسط شرقی
البته نظر منه
SANA
۱۸ اسفند ۱۳۹۰با سلام
با نظر هردوتون کاملا مخالفم… در نسل قبل ب ام و به نقض بعضیی رسوم در طراحی و شکستن بعضی از سنن در روش طراحی متهم شد که یکی از بارزترین اونها تغییر یکباره چراغها از حالت خطی به حالتی شبیه به چشم.. این حالت شاید در نگاه اول زیبا به نظر میرسید ولی اونو همتراز ساختههای آسیایی میکرد که سعی میکنن با اغراق در محصولات اونا رو به فروش برسونن… به نظرم طرح الان خیلی پخته و سنگین شده و واقعا وقار سری 5 رو میرسونه
مهزیار
۲۴ فروردین ۱۳۹۱اگه یه نگاهی به سری ایکس تری جدید یا سری شش بندازیم متوجه میشیم این خیلی تو این بحران طراحی ای که تو بنز و بی ام و اتفاق افتاده خوب از کار دراومده.. واقعا فکرشو نمیکردم که بتونن جایگزین خوبی برای نسل قبلیش طراحی کنن
سید علیرضا
۲۴ تیر ۱۳۹۱تمامی اجزای این ماشین از بهترین اجزای توی جهان اند و ماشین استانداردی هست فقط یک ضعف اساسی دارد کنسول این ماشین تکراری است
رضا
۸ مهر ۱۳۹۴کنسول ضعف اساسی محسوب میشه یعنی ؟؟؟
محمدحسين خالقيه
۲۶ فروردین ۱۳۹۳سلام. بى ام و528i خیلى قشنگ هست و واقعا شاهکار کرده اند.
PEUGEOT
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳از همه لحاظ عالیه
طراحی قشنگی داره
امير حسين
۲۵ تیر ۱۳۹۳ببخشید یه سؤال داشتم:چطور ممکنه این ماشین شتابش با موتور دو هزار شیش ثانیه و خورده ای باشه ولی شتاب بنز اس 350 با موتور سه هزار و پانصد هفت ثانیه باشه؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!
amirs2
۲۹ تیر ۱۳۹۳چون ابن bmwس اون benz
علي باب
۶ مرداد ۱۳۹۳مقایسه درستی نکردین، اولا که اتاق بنز خیلی سنگینتره، دوما توان موتور صرفا یه حجمش نیست به خیلی چیزای دیگه بستگی داره
امیر
۱۰ شهریور ۱۳۹۳دقیقا نظر شما درسته ،بنز s 350 و bmw 528 i هر دو دارای گشتاور یکسان 350 نیوتن مترند ،که این با توجه به داشتن دو توربو برای موتور بی ام و با حجم کمتر و تکنولوژی روزمیسر شده ،حال با توجه به وزن حدودا 400 کیلو کمتر بی ام و نسبت به بنز شتاب بی ام وه 1,سانیه بهتره!
shahab
۸ آبان ۱۳۹۳واسه اینکه 2 تا توربو داره
سید امید شیخ احمدی
۱ اسفند ۱۳۹۳امیر حسین جان با در نظر گرفتن وجود دو توربوشارژر و شاهکار مهندسی گیربکس ب ام و، وبالا بردن هندلینگ و گشتاور بخصوص در این مدل، زدن 100 تا در شش ثانیه فکر نکنم زیاد دور از انتظار باشه.
مصطفی
۷ اسفند ۱۳۹۴سلام
میتونه به خاطر توربو شارژر باشه
بنز اس 350 توربو نداره
sadra
۱۵ اسفند ۱۳۹۳البته از نظر طراحى، این شرکت با همین موتور سرى ۵، یه ۵۲۸i هم تولید میکنه ولى با یه بدنه ى اسپورت. به نظرم مدل اسپورت قشنگ تره
وفاثقفي
۳ فروردین ۱۳۹۴بنظرم این نسل همه ی انتظاراتی رو که شما ازش دارین میتونه براورده کنه
Reza
۶ تیر ۱۳۹۴اقا ۵۲۰ و ۵۲۳و۵۲۸ چه تفاوت هایی دارن؟اگه یه نَفَر توضیح بده ممنون میشم..
سید محمد
۹ تیر ۱۳۹۴باسلام.آقا رضا من خودم یه ۵۲۸ دارم.این سه تا از لحاظ ظاهری تفاوت های خیلی ریز و کوچیک دارن که برا متوجه شدنش باید این کاره باشی و حداقل داشته باشی یه مدلشو.از لحاظ موتوری هم اینکه ۵۲۸ و ۵۲۰ هر دوشون توربو شارژر دارن و حجم موتورشون برابره ولی ۵۲۳ توربو نداره و حجم موتورش از دو تای دیگه بیشتره.از لحاظ آپشن هم تاجایی که من میدونم تقریبا یکی هستن ولی ۵۲۸ چند تا آپشن بیشتر داره.
۵۲۸:حجم موتور 1997cc به همراه دو توربو شارژ/حداکثرقدرت 245 اسب بخار در 5000 دور در دقیقه / حداکثرگشتاور350 نیوتن در 3500 دور در دقیقه
۵۲۳: حجم موتور 2996cc بدون توربو شارژ / حداکثر قدرت 204 اسب بخار در 6100 دور در دقیقه / حداکثر گشتاور 270 نیوتن در 3500 دور در دقیقه
۵۲۰:حجم موتور 1997CC به همراه فک کنم یک توربو شارژ / حداکثر قدرت 184 اسب بخار در 5000 دور در دقیقه/ حداکثر گشتاور 270 نیوتن در 4500 دو در دقیقه
امیدوارم اطلاعاتم درست بوده باشه و کمک کننده.
ولی خدایی برای خریدن تو این رنج قیمت بهترین انتخابه
سعيد
۷ مرداد ۱۳۹۴با عرض سلام میشه یه راهنمایی کنید که من بین بی ام و528 و بنز c200 کدمو بگیرم؟
سید
۱۰ مرداد ۱۳۹۴سلام آقا سعید. اصلا شک نکن و برو 528 بگیر ‘ اصلا C200 با 528 قابل قیاس نیس’ از هر نظر 528 سره’از c کلاس که هیچی از همه ی E کلاس ها هم بهتره’اگه دلایلش رو خواستی بدونی ایمیل بزن’Tbehzad47@Yahoo.com
علي
۱۴ شهریور ۱۳۹۶اخه بنز c200با بی ام دبلیو۵۲۸مثل مقایسه خر با اسب میمونه
من خودم یه ۵۲۸مدل۲۰۱۶ دارم وقتی رو حالت اسپورت بهش گاز میدی میچسبونتت به صندلی
اميرحسين
۱۴ شهریور ۱۳۹۴کسی تاحالا واسش پیش اومده وقتی ماشین با ۵سرنشین داشته کفش به دسنداز گیر کنه؟!!!!!ممنون میشم راهنمایی کنین :))
محمد
۷ اردیبهشت ۱۳۹۶دوست عزیز 528iمنم دارم فاصله چرخ عقب و جلو زیاد و چون دس انداز های ما تو ایران استاندارد نیست میزنه دهنه ماشینو سرویس میکنه سعی کن تو شهر با حالت نرمال ماشین رانندگی کنی نه به با حالت اسپرت چون در حالت اسپرت ماشین ارتفاع خودشو کم میکنه
امير
۲۹ آذر ۱۳۹۴دوستان من دارم ماشین میگردم به نظرتون ۵۲۳ ۲۰۱۱ بخرم یا ۵۲۰ ۲۰۱۳ کدوم از چه لحاظ بهترو بدتره کدوم کمتر استلاک داره..با ۲۰۰تومن بوجه دارم میخرم
اردلان
۲۹ آذر ۱۳۹۴دوستان کسی میدونه چرا 523 فقط یک سال تولید شده؟ آیا مشکلی داره؟
کسی داشته که بدونه؟ یا شنیده باشید؟
احمد
۲ بهمن ۱۳۹۴فرق 528با 520و523چی هست؟
ALIREZA
۲۳ بهمن ۱۳۹۴اقا 528 عالیه خودمون یکیش داریم عتیقه هست
جواد
۲۴ بهمن ۱۳۹۴من میخوام یه ب ام و بخرم اما بین ۵۲۸ و x4 موندم که کدوم را بگیرم و تنها دلیلش هم اینه که میترسم ۵۲۸ به زودى سرى جدیدترى تولید کنه و افت قیمت زیادى داشته باشه ، دوستان اگه راجع به این موضوع راهنماییم کنند ممنون میشم ؟!
شهرام
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵سلام
کسی إز دمستان کلوپ فعال و تخصصی برأی بی ام دبلیو سری پنج ۲۰۱۴ سراغ داره
من حدود ۶۰ تا رَآه رفتم و فقط لِنت عِوَض کردم مستواهم اطلاعاتمو زیاد کتم
ممنون
حسين
۶ مرداد ۱۳۹۵این آپشن سه کلید و پنج کلید که پایین سمت چپ رانندس چیه و به چه دردی میخوره
محمد
۷ اردیبهشت ۱۳۹۶دوستان من مدل 2011 528i تازه خریدم و موتورش 3000 استت فکر کنم تنها مدلی که روش موتور 3000 هست مدلهای بالاترش 2000 ولی ماشین بی ام و من وقتی گاز مبدی صدای دلنواز اژدهاش به گوش میرسه که خیلی باحاله
رضا
۱۰ مرداد ۱۳۹۶وقتی اینارو میبینی ایمان میاری به تولید آشغال ملی