پس از احیای دوباره سری ۶ در زمانی نزدیک به یک دهه پیش، این کانورتیبل بزرگ بامو همواره یک جایگاه حسادتبرانگیز در دنیای خودرو اشغال کرده که کمتر رقیب مستقیمی برای آن پیدا میشود. جایی که مرسدسبنز کلاس S کابریولت با قیمتی به مراتب بالاتر عرضه میشود و کلاس E نیز در سطح پایینتری قرار میگیرد. همچنین مرسدس SL صندلی عقب ندارد و قیمت مدل سقفباز پورشه ۹۱۱ کاررا هم چندان قابلمقایسه نیست. در واقع، فورد موستانگ و شورولت کامارو علیرغم قیمتی که دارند، یکی از نزدیکترین رقبای سری ۶ محسوب میشوند.
امّا مطمئناُ مدلهای ارزانتر و خشنتر امریکایی، از نظر طراحی داخلی، نمیتوانند حتی به گرد پای بامو برسند. در واقع، میتوان تا آنجا پیش رفت که کابین 640i را بهترین مکان در بین محصولات بامو بدون استفاده از نشان «آلپینا» دانست. بیشتر از همه، یک روکش چوبی جلبتوجه میکند که بر روی کنسول اعمال شده است. این پوشش که بامو آن را “Fineline” معرفی میکند، در دورهای که بسیاری از خودروها در استفاده از انواع مختلف فیبرکربن در کابینهایشان افراط میکنند، حال و هوایی تازه و مدرن ایجاد کرده است. همانند سایر مدلهای گرند تورینگ، صندلیهای عقب این خودرو نیز فضای چندان زیادی برای پاها ندارند. شاید اگر سقف خودرو جمع شده باشد، شرایط برای ورود و خروج سرنشینان عقب راحتتر باشد. در مورد سر و صدای داخل کابین، و بهویژه در زمانی که سقف در سر جای خود قرار گرفته، بامو دستکمی از موستانگ GT کانورتیبل ندارد و میزان نویز در سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت برابر ۶۸ دسیبل اندازهگیری شده است. این در حالی است که موستانگ یک گیربکس دستی نیز در اختیار قرار میدهد. امّا اگر میخواهید در سری ۶ یک پدال کلاچ داشته باشید، باید به سراغ یک M6 بروید. در غیر این صورت، خودروی شما برای انتقال قدرت از یک سیستم آشنا و فوقالعاده گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ZF استفاده میکند که توسط پدلها یا انتخاب دنده الکترونیک بامو کنترل میشود. گیربکس ZF که گشتاوری معادل ۴۴۷/۴ نیوتنمتر از یک موتور توربوی شش سیلندر با قدرت ۳۱۵ اسببخار در اختیار دارد، آن را به چرخهای عقب هدایت میکند. در نتیجه، سری ۶ میتواند در عرض ۱۳/۶ ثانیه مسیری به طول یکچهارم مایل را کامل کند و شتابی برابر ۴/۹ ثانیه در رسیدن به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت داشته باشد. این آمار به ترتیب ۰/۸ و ۰/۳ ثانیه عقبتر از مدل دو توربوشارژر V-6 مرسدس SL400 هستند که قبلاً تست شده است. این در حالی است که مدل مرسدسبنز قدرتی به میزان ۳۲۹ اسببخار و گشتاوری معادل ۴۸۰ نیوتنمتر در دسترس داشته است. همچنین عملکرد بامو 640i در این زمینهها نسبت به مدل با گیربکس دستی موستانگ GT به ترتیب، به اندازه ۰/۴ و ۰/۲ کُندتر است. شاید اندک مشتریانی در بازار خودرو پیدا شوند که بخواهند در مورد خرید یکی از مدلهای سری ۶، موستانگ یا کامارو تصمیمگیری کنند. احتمالاً چنین فردی ترجیح میدهد که هر دو مدل را خریداری کند تا هم طبع علاقهمند به خودروهای امریکایی خود را پاسخ دهد و هم به دلایل دیگر، طعم داشتن یک بامو را نیز بچشد. موستانگ و کامارو از نظر ارزش در مقابل پولی که برای آنها پرداخت میشود، مطمئناً در سطح بسیار بالاتری نسبت به بامو قرار دارند. در واقع، این مدل بزرگ بامو در هیچ زمینهای، از یک شرایط استثنایی برخوردار نیست. یک مدل بنز با قیمتی قابلمقایسه با سری ۶، برای مسافرتهای طولانی دارای یک شرایط راحتتر و مناسبتر است. همچنین در میان محصولات دیگر بامو، مدل M235i در زمینه هندلینگ و بهویژه در اعتماد به نفس سیستم فرمان، شرایط بسیار خوبی دارد. اگر هم بخواهیم، بازه قیمت مدلها را فراتر ببریم، مدل ۹۱۱ را میتوانیم مثال بزنیم که شرایط راحتتر و هیجانانگیزتری در اختیار قرار میدهد. خودروی تستشده در اینجا که با پکیج M اسپورت بامو همراه است، شرایط اسپورتی زیادی را فراهم کرده است. با این حال، وزن ۲ تُنی 640i اندکی برای موتور توربوی شش سیلندر سنگین به نظر میرسد. در تست لغزش در پیچ، مدل بزرگ سری ۶ با استفاده از تایرهای گرند تورینگ تابستانی، چسبندگیای به میزان ۰.۸۶ g از خود نشان میدهد. این در حالی است که در همین تست، مدلی مانند شورولت مالیبو همین عملکرد را با استفاده از تایرهای تمامفصل داشته است. علاوه بر این، سواری با 640i اندکی سخت و خشونت بار است و این موضوع، حتی در مسیرهای صاف و هموار نیز احساس میشود. البته کافی است تا حالت «کامفورت پلاس» را فعال کنید تا به مسئله «کیفیت سواری» در سیستم تعلیق رسیدگی شود. شاید بسیاری از علاقهمندان تنظیمات ویژه سیستم تعلیق بامو را ترجیح دهند، ولی بامو 640i اتومبیلی است که برای افراد خاص ساخته شده است؛ کسانی که کمتر در داخل مدلهایی مانند کامارو یا موستانگ دیده میشوند و احتمالاً حالت «کامفورت پلاس» را ترجیح خواهند داد.- نوع خودرو: موتور جلو،دیفرانسیل عقب، ۴ سرنشین، ۲ در کانورتیبل.
- قیمت مدل تست: ۹۰۹۹۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۸۷۸۹۵ دلار).
- نوع موتور: DOHCشش سیلندر در یک ردیف با ۲۴ سوپاپ، توربوشارژر و خنککننده داخلی،بلوک و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
- گنجایش: ۲۹۷۹ سیسی.
- قدرت: ۳۱۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۴۴۷/۴ نیوتنمتر در ۱۴۰۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک با حالت شیفت دستی.
- فاصله محوری: ۲/۸۵۵ متر.
- طول ماشین: ۴/۸۹۵ متر.
- عرض: ۱/۸۹۵ متر.
- ارتفاع: ۱/۳۶۴ متر.
- وزن کلی: ۱۹۱۵ کیلوگرم.
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۴/۹ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۲/۷ ثانیه.
- صفر تا ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت: ۲۴/۲ ثانیه.
- استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵/۹ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۳/۶ ثانیه با سرعت نهایی ۱۶۵/۷۶ کیلومتر بر ساعت.
- سرعت نهایی (تخمین خودروساز): ۲۴۹/۴۵ کیلومتر بر ساعت.
- مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۰/۵۹۷ متر.
- چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 86g.
- تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۱/۸ لیتر در شهر و ۷/۵۹ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
- مصرف سوخت در تست: ۹/۴۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
منبع: caranddriver
مهدی
۵ اسفند ۱۳۹۴ماشینه فو ق العاده ایه. ولی فکر میکنم تو این چند ساله اخیر بنز تو زمینه های طراحی ،لوکس بودن ،نو آوری……. یه مقدار از بی ام و جلوتر افتاده
حسين
۵ اسفند ۱۳۹۴درود. در زمینه لوکس بودن که بنز اخیراً جلو نیفتاده، جلو بود. در زمینه طراحی هم باید بگم که بنز الان تقریبا تمام مدلهاشو به روز کرده، یا نسل جدید داده یا فیس لیفت و ب ام و الان اکثر مدلهای پرفروشش اواخر عمرشونو روی خط تولید میگذرونن و قدیمی تر به نظر رسیدنشون طبیعیه. در مورد نوآوری هم . . . . منتظر خبرهای جدیدی از ب ام و باشید. من نمیتونم بگم کدومشون جلوتره!
mohsen
۶ اسفند ۱۳۹۴طراحی؟؟؟
والا ما که هر بار دیدیم بی ام وه یه چیز جدید میده بیرون همه واسش شاخ و شونه میکشن نمونش X6 دهن همه رو سرویس کرد نسل قبلیش و نسل جدیدشم همون طور
منتظر طراحی نسل های جدید باشید!
در ضمن بی ام وه چیزی از بنز کم نداره و تو خیلی از رقبتا برتری نسبی هم داره نمونش M4
mohsen
۵ اسفند ۱۳۹۴کی اینو میزاره و میره امریکایی میخره اگه پولشو داشته باشه؟
M6 دیگه واسه خودش امپراطوری و قلمرو خاصی داره و کمتر کسی جرعت ورود به این قلمرو رو داره!
والا من که به مدل پایه سری 6 هم راضیم حتی مدل های قبلش و اونو با هیچ کامارو و ماستنگی عوض نمیکنم! پرستیژ و شخصیت این کجا و اونا کجا
اونا بیشتر واسه اونن از باشگاه بدن سازی با سیگار برگ در بیای برونی از اینا که دستاشون با خودشون 1متر فاصله داره
این ماشینی که یکی نگات میکنه یه مهندسی دکتر بهت میبنده
great britain
۵ اسفند ۱۳۹۴من اگه داشتم حتما آمریکایی میخریدم.از چهره های خسته کننده bmw خیلی بهتره به نظرم.آخه کجای این ماشین ار ماستانگ بهتره؟
از نظر طراحیه خارجی که اصلا قابل رقابت نیست.
محسن یعنی چی ماشین آمریکایی شخصیت نداره؟
ماشین آمریکایی به نظرم خیلی با ابهت و با شخصیته.
ماشین آمریکایی رو از 3 هزار متری از صداش و چهره ی خشن و مردونش میشه تشخیص داد.
به نظرم از لحاظ طراحی کسی نیست که عاشق ماشین های آمریکایی نباشه.
ماشین آمریکایی نماد قدرت و شخصیت…………
great britain
۵ اسفند ۱۳۹۴یه کوروت رو بزارین بغل این ماشین های بی ام و اونوقت شخصیت معلوم میشه
قضاوت به عهده ی خودتون……………
tv
۵ اسفند ۱۳۹۴با این که سری 6 ماشین عالی و قابل ستایشه ….ولی قیمت تجهیزاتی که روش میذارنو چند برابرشو ازت میگیرن … در حالی که همون تجهیزات داخلی رو خیلی ارزون تر میشه از بازار مخصوصا خارج از کشور تهیه کرد …
ماشین های امریکایی طراحی خارجی عالی ای دارن در کنار قیمت مناسب … دلیل قیمت مناسبشونم استفاده از متریال با کیفیت نزدیک به ماشین های لوکسه … که خیلی از اپشنهاروهم میتونی بهشون اضافه کنی که حتی قیمتشون نزدیک به قیمت سری 6 نمیشه وکارایی بیشتری دارن
mohsen
۶ اسفند ۱۳۹۴چهره خسته کننده؟
شما برو یه تحقیق از مردم عادی بگیر ببین به اونیکه بنز و بی ام وه داره چی میگن به اونیکه امریکایی داره چی؟
창세기
۵ اسفند ۱۳۹۴من تا حالا فقط یبار سوار ام 3 شدم 2012 هندلینگی که داشت تو بقیه شرکتای آلمانی تجربه نکردم، به هر حال من یکی از آرزوهام خرید ام 5 هست انشالا یروز بهش برسم خخخخ
efk
۵ اسفند ۱۳۹۴بین bmwها سری 6 و x6 بیشتر از بقیه دوست دارم
moein
۵ اسفند ۱۳۹۴من خودم بیشتر سری 5 رو بیشتر قبول دارم
حسين
۵ اسفند ۱۳۹۴درود. با تشکر از نویسنده محترم. نقد بنده به مقاله هستش نه مترجم.
فکر نکنم کسی برای انتخاب یه کوپه بزرگ لوکس و یک کوپه بزرگ امریکایی سر دوراهی بمونه!! توی این مقاله قرار بود سری 6 بررسی بشه یا از بقیه تعریف بشه؟؟
فرض کنید قراره یه گزارش در مورد پورشه 911 نوشته بشه بعد توش بیان بجای توضیح درمورد 911، هی بگن راحتی و آسایشی که توی نیسان تینا هست، توی 911 نیست و زیبایی که توی Eکلاس هست هم در 911 وجود نداره و هیجان و سرعتش هم به اندازه فراری 488 نیست!!! تنها چیزی که توی این مقاله به اطلاعات بنده اضافه کرد این بود که سری6 در مدل 2016 حالت رانندگی comfort plus رو هم اضاف کرده. سری 6 یکی از بهترین محصولات ب ام و در زمینه کارایی و طراحی هستش و واقعا در این مقاله در حقش کم لطفی شد.
مخلص همه
سروش
۵ اسفند ۱۳۹۴انتخاب بین المان و امریکا به شدت سخته چون هرکدوم تو نوع خودشون یه جور طراحی میکنن و نقاط قوت بسیاری دارن که ادمو سر دوراهی میزاره واسه همین نمیشه گفت کدوم برتره هرکدوم ویژگی های خاص خودشونو دارن ولی من اگه بودم بین bmw و موستانگ ، موستانگو انتخاب میکردم بازم بستگی به سلیقه داره
احمد باقری
۵ اسفند ۱۳۹۴ظاهر تهاجمی خیلی باحالی داره، البته من کلا بنز رو ترجیح میدم، البته منظورم این نیست که بی ام دبلیو چیزی کمتر داره.
رامتین
۵ اسفند ۱۳۹۴در اینکه m6 برتر از بنز sکابریولت هست شکی نیست
در هر صورت هر کسی سلیقه ای داره اما در کل bmw از نظر عملکرد بالاتر از مرسدسه.
احسان
۵ اسفند ۱۳۹۴هر گلی بوی داره نمیشه گفت کدوم بهتره بنظر من ادم نباید تو هم چین چیزای زیاد به عقل ومنطق تکیه کنه باید ببینی دلت چی میخواد
حبیب
۵ اسفند ۱۳۹۴نویسنده 640 با مغز کوبوند رو زمین قبول دارید :/
parham
۵ اسفند ۱۳۹۴سری 6 bmw شاهکاری بی بدیل محسوب میشه.
با اینکه آمریکایی خیلی دوست دارم به خصوص موستانگ و دوج هلکت .ولی این خودرو دارای پرستیژ و شخصیت برجسته ای هست .بدون شک قیمت بالای این ماشین بیانگر لوکس بودن اون هست.
Payamfg
۶ اسفند ۱۳۹۴من به شخصه سری6 رو انتخاب میکنم که از نسل قبلیش ارزوشو دارم. ماشین امریکایی تا از نزدیک نبینید نمی تونید نظر بدید چون اونطور که باید باشه نیس …
رسول
۶ اسفند ۱۳۹۴سری 6 یه شاهکاره که در این کلاس هیچکی حتی مرسدس هم نمیتونه بهش نزدیک بشه ماشین امریکایی که جای خود !!!!
18:45
۱۷ آذر ۱۴۰۲مقاله قدیمی و جذابی بود که من الان خوندم!!
اصلا بنظرم سایت کهنه کار کارانددرایور نباید این ماشین که گرند تورر یا به قول معروف کوپه سوپرتجملی هست رو با کوپه های اسپرت ارزون قیمت آمریکایی مقایسه میکرد!!
چون همه میدونیم که کلاس رقابتی هر دو خودرو با هم فرق میکنن و اصلا هم کلاس نیستن.
جایی که سری 6 امنیت یه ب ام و سری 5 رو با کیفیت سواری،کیفیت ساخت، پرستیژ
و رفتارهای دینامیکی کم مانند ارائه میده کدوم موستانگ یا کامارویی ارائه میده؟!!
موستانگ و کامارو فقط تو مدل های پرچم دار قادرند با m6 مقایسه بشن که در این صورت در کمال ناباوری m6 بدلیل وزن بالا و هندلینگ ضعیف مغلوب اونها میشه.
درغیر این صورت تموم تیپ های سری 6 با هر نوع طیف بدنه نظیر گرن کوپه قادر به شکست دادن هر نوع رقیبی هستن از مدل 640 دیزل تا 650. متاسفانه m6 اون تو تمام اَشکال بدنه، عملکرد ضعیفتری نسبت به رقبا داشتن و انگار دست پخت گروه
Mpower نبوده و از گروه Mpower با ساخت محصولاتی خارق العاده و ناب بعید بود!! البته مثل همیشه پیشرانه m6 با 8سیلندر قلدر و 2توربو شارژر درون محفظه سیلندرها که جادادنشون کار هرکسی نیست یه معجزه و یه شاهکار مهندسی هست و خستگی ناپذیره…