ب ام و با تولید محصولات برجستهای چون هاچبک i3 و سوپرکار i8 چند سالی است که در بحث مهندسی خودروهای الکتریکی دست برتر را دارد. واضح است که خریداران این روزها دنبال خودروهایی با سوختهای جانشین معمولی هستند و مدلهایی که از باتریها نیرو میگیرند هماکنون ۴ درصد فروش برندهای اروپایی را تشکیل میدهند.
بنابراین جای تعجبی ندارد که میبینیم ب ام و برخی از مدلهای پلاگین هیبرید برتر خود را با زیرساخت مدلهای عادیتر ارائه میکند.
330e جدید از پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو به همراه پیشرانهای الکتریکی سود میبرد و البته پرفورمنس قابلاعتنایی را نیز پیشنهاد میکند. برای مثال، قوای محرکهی این خودرو در مجموع ۲۴۹ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتون متر گشتاور تولید میکند و مصرف سوخت ادعایی آن ۱.۹ لیتر سوخت در هر صد کیلومتر است. مهمتر آنکه با یکبار شارژ کامل باتریها، ب ام و تنها در حالت الکتریکی ۴۰ کیلومتر راه را بپیماید.
شاید قابلتوجهترین جنبهی 330e غیرمنتظره بودن آن مخصوصاً در برابر مدلهای i ب ام و است. در حقیقت، خودروی M Sport قرمزرنگ حاضر در این تست به راحتی میتواند با نسخهی 320d دیزل اشتباه گرفته شود. تنها نشانههای حالت سبز این خودرو نشانهای eDrive موجود در ستونهای C و فلاپ اضافی در جلو برای شارژ کردن است.
داخل کابین نیز داستان مشابهی برقرار است جایی که 330e تقریباً از مدلهای عادی غیرقابلتمایز است. با نگاهی دقیقتر البته میتوانید دکمهی eDrive را پشت اهرم تعویض دنده ببینید. در جلوی چشم راننده نیز نشاندهنده کوچک قدرت نیز وجود دارد.
حجم صندوقعقب نیز از ۴۸۰ به ۳۷۰ لیتر کاهش یافته است تا جا برای باتریهای لیتیوم-یون باز شود. این باتریها که حداکثر ظرفیت ۷.۶ کیلووات ساعتی دارند میتوانند تنها در ۲ ساعت و با استفاده از I Wallbox ب ام و شارژ کامل شوند. البته با استفاده از سازوکار عادی این زمان به ۳ ساعت افزایش مییابد. وقتی خودرو شارژ شد میتوانید استفاده از انرژی الکتریکی و یا ذخیرهی آن برای استفادهی دیگر را انتخاب نمایید.
این کارایی حتی زمانی احساسبرانگیزتر میشود که بفهمید 330e 210 کیلوگرم سنگینتر از برادر عادی خود یعنی 320i اتوماتیک است. البته اگرچه برادر پلاگین هیبرید کار خود را در خط مستقیم خوب انجام میدهد اما در پیچها موفقیت کمتری دارد.
توازن طبیعی سری ۳ دیفرانسیل عقب، بازخورد و اعتمادبهنفس ب ام و همگی حضور دارند اما 330e نسبت به مدلهای عادی کمی کم فرمانی نشان میدهد. در راههای ناهموار نیز اندکی تکانهای بدنه به چشم میآیند اگرچه که ب ام و در رانندگیهای روزمره سواری نرمی دارد.330e با وجود پکیج M Sport بهای ۳۶۷۳۵ پوندی دارد که ۶۴۹۵ پوند گرانتر از برادر بنزینی خود یعنی 320i و ۳۹۶۵ پوند گرانتر از 320d دیزلی است. شاید این اختلاف قیمت زیاد به نظر برسد اما خریداران این خودرو از مشوقهای ۲۵۰۰ پوندی دولتی بهرهمند میشوند.
همانند تمامی خودروهای پلاگین هیبرید،330e باید با سبک زندگی شما همخوانی داشته باشد تا واقعاً بتوانید از آن لذت ببرید؛ اما اگر شما رانندهی خودروی سازمانی هستید که سفرهای کوتاه زیادی را انجام میدهد و میتوانید همهروزه باتریها را شارژ کنید، این ب ام و با این قوای محرکه کارایی بسیار خوب را به همراه صرفهجویی در هزینهها ارائه میکند.
مشخصات ب ام و ۳۳۰ M Sport
قیمت: 34235 پوند (به همراه مشوقهای دولتی)
پیشرانه: 4 سیلندر ۲ لیتری توربوی بنزینی و یک واحد الکتریکی
قدرت/گشتاور: 249 اسب بخار/۴۲۰ نیوتون متر
گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 6.۱ ثانیه
حداکثر سرعت: 225 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت ادعایی: 1.۹ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress
فقط انگلستان
۱۳ مهر ۱۳۹۵شرکت بی ام و یک برتری کامل نسبت به بنز داره و اونم اینه که تمام مدل هاش قیافه بدون نقصی دارن ولی بنز اصلا این طور نیست مثلا SLS و SLk و CLS و SLR و GLK … رو نگاه کنید طراحیشون یه جوریه آدم نمی تونه بگه بی نقصه کاملن ولی مثلا به لامبورگینی مورسیه لاگو نگاه کنید آدم نمی تونه کوچک ترین نقصی از طراحیش بگیره ولی این مدل های بنز طراحیشون اصلا بدون نقص نیست من که وقتی می بینمشون فورا ناهمگونی هاشونو پیدا می کنم شاید بگید این ماشین ها بازاریابی شدن و بعد تولید شدن منم می گم درسته ولی برای چند نفر مسلما اگه یه بنز CLS کلاس برای شصت نفر طراحی شده باشه که ازش خوششون بیاد و نتونن ازش ایراد بگیرن در اون طرف مطمئنن بی ام و M6 گرن کوپه برای 95 نفر طراحی شده که دوسش داشته باشن ونتونن ازش ایراد بگیرن اگه به
مدل های بی ام و توجه کرده باشید هیچ کدومشون طراحی ناهمگونی ندارن و می شه گفت خیلی
بی نقص تر از بنزن در این مورد از خیلیام پرسیدم اونام طراحی بی ام رو بی نقص تر می دونستن.
ارمان
۱۴ مهر ۱۳۹۵این تنها نظر شخصی و سلیقه ای شماست
بی نقص بودن تو بدنه خودرو رو فقط میشه تو جا داری و ایرو دینامیک خلاصه کرد
منظورتون از نا همگونی چیه؟ کی همگونی و نا همگونی رو تو خودرو تهریف کرده ؟
Madjid R8 V12 TDI Le Mans
۱۳ مهر ۱۳۹۵ایول سری 3
مجید
۱۳ مهر ۱۳۹۵یه مدل دیگه از BMW برای کسانی که مصرف سوخت کمتر رو با هندلیگ و راحتی استفاده روزمره میخوان ای کاش میشد با قیمت واقعیش توایران بیاد
كوروش
۱۳ مهر ۱۳۹۵عملکردش که خیلی عالیه بخصوص مصرف سوختش تکنولوژیش هم با سابقه ای که گروه i داره قطعا تضمین شدس
علی
۱۳ مهر ۱۳۹۵بی نقص وعالی???
mojtabaaston
۱۳ مهر ۱۳۹۵مصرف سوختش واقعا عالیه.دمشون گرم
uss zumwalt DDG-1000
۱۳ مهر ۱۳۹۵عجب مصرف سوخت توپی
بهروز
۲۴ آذر ۱۳۹۶سلام
من یه دونه لازم دارم البته با سیستم صوتی اینفینیتی سفارشی شده خاص
چون پراید 141 من 7 لیتر در صد کیلومتر میسوزونه و صدای بدنه ش زیاده
با تشکر