برای مدتی اوضاع بر وفق مراد بخش M کمپانی بامو نبود. مدلهای M3 و M4 دقیقاً بازتابی مناسب از نسل قبلی M3 و بهتر از آن را ارائه نمیدادند. پس از آن با خودروهایی چون X5M و X6M مواجه میشویم که وجود دارند و باعث شگفتی است اگر فکر کنیم بخش M راه خود را گم کرده است.
اما هماکنون حداقل برای یک لحظه به نظر میرسد که بخش M روی فرم آمده است.M4 GTS جدید کاملاً احساسبرانگیز بوده و پکیجهای مسابقهای تدارک دیده شده برای M3 و M4 برخی از خطاهای مدل استاندارد را تصحیح کرده و مدل M2 نیز جذاب بوده و مجموعهای کاملاً لذتبخش را ارائه میکند. بخش ارتقایی قابل انتخابی برای M2 وجود دارند. اکثر آنها تزئینی بوده و M2 بدون آنها نیز گیرا به نظر میآید و نیازی به سفارش آنها نیست. اگزوز اسپورت تر که می تواند به وسیلهی کنترلر بلوتوث داخل خودرو روشن یا خاموش شود، بخش دیگری است که به نظر میرسد زائد باشد. این وسیله طنین اگزوز را داخل کابین وارد نکرده و حتی صدای بهتری نیز ایجاد نمیکند. پرفورمنس و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعتگیربکس دوکلاچه بکار گرفته شده در این خودرو کمک میکند تا M2 در مدت ۴.۳ ثانیه به تندی ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. M2 با این گیربکس در خط مستقیم ۰.۲ ثانیه سریعتر از مدل مجهز به گیربکس دستی میباشد. حداکثر سرعت خودرو همانطوری که انتظار دارید به ۲۵۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است.
با وجود قدرت ۳۶۵ اسب بخاری، M2 قطعاً به اندازهی کافی سریع است اما خودرو به گونهای عمل میکند که اغلب این احساس را دارید که سریعتر از سرعت واقعی حرکت میکنید.
اما سرعت تنها چیزی نیست که بامو در آن استاد است بلکه هیجان و درگیر شوندگی نیز در M2 به وفور یافت میشوند. پیشرانهی ۶ سیلندر توربوی M2 دارای گشتاور ۵۰۰ نیوتون متری است که این مقدار گشتاور را از دور ۱۴۵۰ تا ۴۷۵۰ در اختیار شما قرار میدهد. پیشرانه حسی قلدری و عضلانی دارد و شتابی برجسته در اکثر دندهها دیده میشود.
تشکیل دهندهی قلب آهنین این خودرو مدل تپنده در سینهی M235i و قطعاتی از M3 و M4 و برخی قطعات سفارشی است. همهی این مدلها دارای پیشرانهی ۶ سیلندر خطی ۳ لیتری هستند اما مدلهای M3 و M4 دارای دو توربو هستند درحالیکه در برادرهای کوچکتر یکی از توربوها حذف شده است.
به منظور به دست آوردن قدرتی بیشتر نسبت به نسخهی M235i، مدل M2 اینترکولر بزرگتر داشته و از پیستونها و میللنگ فورج کاری شدهی مدلهای M3 و M4 استفاده میکند.
این خودرو از نظر قدرت پیشرانه مابین مدلهای M235i (321 اسب بخار) و M3/M4 (425 اسب بخار) قرار میگیرد. احساس پیشرانهها مشابه است اما M2 وحشیگری و بیرحمی پیشرانهی M3 و M4 را ندارد. احساس پیشرانهی M2 نرمتر، خطیتر و قابل پیشبینی تر بوده و البته نسبت به پیشرانهی عادیتر M235i وحشیتر محسوب میگردد.
دو نوع گیربکس را در این خودرو میتوان سفارش داد: نسخهی ۶ سرعته دستی و ۷ سرعته دوکلاچه (DCT). تضاد بین دو گیربکس آشکار است و در حالی که نسخهی دستی اجازهی درگیری کامل و دسترسی بیشتر به هندلینگی قابل مدیریت را میدهد اما نسخهی DCT حس ابزاری سرسخت را دارد. در حالتهای رانندگی اسپورت و اسپورت پلاس، این گیربکس طوری دندهها را عوض میکند که لاستیکهای عقبی به ندرت میتوانند با این فشار مقابله کنند.
به منظور خلق M2 کاری اساسی روی سری ۲ صورت گرفته است. در مقایسه با M235i، این مدل ۸ میلیمتر کم ارتفاعتر، بخش جلویی و عقبی به ترتیب ۵۸ و ۴۵ میلیمتر پهنتر و فاصلهی بین محورها نیز ۳ میلیمتر طویلتر است. سیستم تعلیق آلومینیومی M3/M4 در این خودرو استفاده شده و در اکسل عقب نیز از فرم مدلهای M بزرگتر بهره گرفته شده است.
سواری M2 محکم بوده و بدون دامپرهای قابل تغییر همیشه در همین حالت باقی میماند. این سواری محکم حرکات بدنه را کنترل میکند. کل خودرو از دستورات شما اطاعت کرده و بهطور طبیعی به شرایط جاده عکسالعمل نشان میدهد. باید خاطرنشان کرد که در جادههای موجدار، بخش عقبی M2 حس حرکات غیرقابلپیشبینی M4 را ندارد.
نکتهی برتری M4 به هدایت و چسبندگی فوقالعادهی بخش جلویی آن مربوط میشود.M2 نیز درجاتی از چسبندگی بخش جلویی را دارد اما با همان چابکی M4 پیچ را طی نمیکند.
فاصلهی کوتاهتر بین محورها در M2 باعث میشود تا همان حس جهت مستقیم بخش جلویی خودرو را نداشته باشید. در حقیقت، پاسخهای شاسی بهطور طبیعی کافی است. شاسی، چسبندگی، پیشرانه، دیفرانسیل و فرمان همه و همه تلاش دارند تا تجربهی رانندگی بینظیری را ایجاد کنند.
اگر در هنگام ورود به یک پیچ سرعت بالایی داشته باشید و در امر ترمز گیری تعلل نمایید، میتوانید ببینید که خودرو میخواهد به داخل پیچ منحرف شود. M2 در کشش کم نمیآورد و حتی به بیش فرمانی نیز تغییر حالت نمیدهد اما شما میتوانید حسی از چابکی این خودرو را به دست بیاورید.
مقادیر خیلی کمی از تکانها مخصوصاً در بخش عقبی وجود دارد. نبود تکانهای بدنه به اعتمادبهنفس شما اضافه میکند و هرگز مجبور نیستید تا منتظر پاسخهای این بخش باشید.
به لطف شاسی خوب، شما میتوانید از حداکثر تواناییهای M2 در پیچها استفاده کنید. در شرایط جادهای خیس،M2 هنوز همانند یک خودروی وحشی دیفرانسیل عقب عمل نمیکند. محدودیتهای خودرو کم بوده و مقدار کمی کم فرمانی قابلتشخیص است اما این مقدار چشمگیر نبوده و بهخوبی میتوان با فشار پدال گاز از عهدهی آن برآمد.
M2 در حال حاضر رقیب چندانی ندارد. با بهای ۴۴۰۷۰ پوندی، این خودرو بین پورشه ۷۱۸ کیمن و کیمن S قرار میگیرد اما بهطور چشمگیری قدرتمندتر از این دو بوده و صندلیهای عقبی را نیز دارد.
اگر با کابین بامو سری ۲ کوپه آشنایی داشته باشید، به آسانی کابین این خودرو را نیز خواهید شناخت و تفاوت زیادی بین این دو وجود ندارد. این موضوع به خودی خود چیز بدی نیست. کابین خودرو عملکردی بوده و مواد با کیفیتی در آن بکار رفتهاند.
به منظور ایجاد فضایی خاصتر شاهد دوخت خاص غربیلک فرمان و نشان M روی صندلیها هستیم. تریم فیبر کربنی نیز به چشم میخورد.
با سفارش گیربکس DCT دیگر اثری از دستهدندهی معمولی مدلهای دیگر نبوده و شاهد استفاده از دستهدندهی کوتاه و خاص M خواهیم بود.
طراحی
بامو 1M کوپه پهنتر بود و قوسهای چرخ آن اغراقآمیز طراحی شده بودند. همانند برادران بزرگتر خود این خودرو نمایی گیرا داشت و البته دقیقاً وضعی مشابه با 1M نداشت.
منبع: evo
Alpha
۵ مرداد ۱۳۹۵خودروی خوبیه. من بودم پورشه کیمن رو انتخاب میکردم. M2 قیمتش خیلی زیاده. اختلاف قیمت 911 یا باکستر با این بی ام و کمتر از حد انتظاره و حس سوار شدن و داشتن پورشه قطعا ارزش چند هزار دلار رو داره.
uss zumwalt DDG-1000
۵ مرداد ۱۳۹۵قیمت 44070 پوندی این ماشین که میشه 202722000 تومن.
بیاد ایران میشه 600 الی 700 میلیون
فری
۵ مرداد ۱۳۹۵برعکس بسیاری از تست های خودرو،این مقاله کاملا علمی عملکرد ماشین رو شرح داد و مفید بود.لذت بردم
با تشکر از آقا شاهین
احمد باقری
۵ مرداد ۱۳۹۵خیلی ماشین خوبیه.
علی
۲۸ اسفند ۱۳۹۵ببخشید از آقای احمد زاده و کاربران سایت پدال یک سوال داشتم چند وقتی هست در محیط مجازی به جواب سوالم نرسیدم
این رنگ از M2 دقیقا چه نامی داره؟