ما اخیراً اوقات خوشی را در لیسبون پرتغال سپری کردهایم. هرچند این گذران وقت از روی دلخوشی و یا کارهای دیگر نبوده چراکه ما عمده وقت خود را روی بررسی نسل جدید بامو سری ۵ گذاشتهایم. این خودرو از نوع 540i M Sport بوده است.
هفتمین نسل سری ۵ روبروی ماست. سری ۵ دومین خودروی پرفروش بامو بوده و نسل جدید آن با استانداردهای جدیدی عرضه شده است. به نظر میرسد 540i M Sport همهی چیزهایی را که میخواهیم در چنته دارد.
کودک وسط بامو از پیشرانهی ۶ سیلندر خطی ۳ لیتری با کد داخلی B58 استفاده میکند. این پیشرانه یکی از بهترینهای شرکت است. با قدرت ۳۴۰ اسب بخاری و گشتاور ۴۵۰ نیوتون متری،540i میتواند ظرف مدت ۴.۹ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد. این شتاب برای خودرویی در این سگمنت بسیار چشمگیر بوده و به نظر میرسد با استفاده از گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک از پس هر رقیبی برآید.
خودروی حاضر در تست به پکیج M Sport نیز مجهز بود. این خودرو طراحی دیفرانسیل عقب داشته و بنابراین نسخهی اسپورت تری از 540i معمولی است؛ و پکیج M Sport واقعاً سواری اسپورت تری را به نمایش میگذارد. این پکیج باعث کم ارتفاعتر شدن سیستم تعلیق و خشکی اندک آن میشود و همین امر باعث میشود سواری خودرو سفتتر از دیگر مدلهای سری ۵ شود؛ اما این موضوع ناراحتی را ایجاد نمیکند بلکه موضوعی جذاب و هیجانانگیز است. 540i M Sport قطعاً تمرکز بیشتری روی راننده دارد.
سیستم فرمان نسل جدید G30 بسیار بهتر از سری ۵ قبلی است. این خودرو به سیستم فرمان متغیر جدیدی مجهز شده است. در نسلهای گذشتهی این سیستم، از فاکتورهای مختلفی برای استفاده از نسبت فرمان بهره برده شده است. این سیستم کمی غیرقابلپیشبینی بوده و بسیاری از طرفداران آن را رد میکنند و همان تنظیمات ثابت استاندارد را ترجیح میدهند.
هرچند این سیستم جدید بسیار سادهتر و بهتر است. این سیستم با افزایش سرعت چرخش فرمان، سرعت فرمان پذیری خودرو را افزایش میدهد؛ بنابراین هرچه بیشتر فرمان را بچرخانید، فرمان سریعتر عکسالعمل نشان میدهد. سیستم فرمان جدید ساده، پیشبینی پذیر و بسیار مؤثر است.
فرمان خودرو همچنین بالانس وزنی خوبی دارد. این سیستم در مقایسه با فرمانهای مکانیکی نسبتاً سبک است؛ اما در کل بسیار تیز و دقیق بوده و برای این کلاس بیش از حد نیاز اسپورت است. مشتریان بامو بیشتر از این احساس فرمان را نمیخواهند، آنها خواهان فرمانی نرم و راحت با بالانس وزنی خوب و دقیق هستند. این همان چیزی است که بامو شنیده و در نسل جدید سری ۵ عرضه کرده است. شاید احساس سیستم فرمان این خودرو در مقایسه با M2 انتقاد شما را در پی داشته باشد.
نسل قبلی سری ۵ در بین طرفداران محبوبیت بالایی داشته و به همین دلیل یکی از پرفروشترین خودروهای بامو بود؛ اما خودروی یاد شده محبوب خبرنگاران یا ماشین بازها نبود چراکه احساس میکردند وزن، ابعاد و فقدان دینامیک آن باعث شده تا خیلی لوکستر و خستهکنندهتر باشد. نسل جدید این خودرو بسیار بهتر بوده مخصوصاً اگر نسخهی 540i M Sport را برانید. دینامیک سواری نسل جدید سری ۵ نسبت به نسل قبلی بسیار بهبودیافته و هیجان بیشتری دارد. این خودرو یک M2 یا حتی 340i نیست اما قطعاً در این کلاس هندلینگ بسیار خوبی دارد. 540i M Sport نشان میدهد که پایهای فوقالعاده برای M5 آینده است.
وقتی حالت راحت را انتخاب کنید در عبور از پیچها شاهد تکانهای بدنه خواهید بود اما در حد بدی نیست. سواری خودرو بهتر از نسل قبلی بوده و راحتتر است. با کابینی خونسرد، آرام و لوکس،540i M Sport هنوز هم خودروی لوکس عالی برای رانندگیهای روزانه است. در حقیقت این خودرو به حدی آرام است که به ندرت میتوانید صدای پیشرانه را بشنوید. هرچند این موضوع جای خوشحالی ندارد زیرا پیشرانهی B58 صدای زیبایی دارد.
اما آرامش داخل کابین به راننده و سرنشینان اجازه میدهد تا از خودرو لذت ببرند. کابین سری ۵ بسیار شبیه برادر بزرگتر و لوکستر یعنی سری ۷ بوده اما تغییراتی نسبت به آن دارد. همین شباهت باعث شده کابین سری ۵ احساس گرانبهاتری نسبت به انتظارات داشته باشد. مواد بکار رفته در کابین بسیار بهتر از قبل بوده و تکنولوژیهای آن واقعاً احساسبرانگیز هستند.
سری ۵ جدید همان سیستم iDrive سری ۷ را به همراه کنترل حرکتی، قابلیت صفحه لمسی و تشخیص صدای طبیعی را دارد. البته این سیستم بهروزرسانیهایی داشته که از آن جمله میتوان به تشخیص حرکتهای بیشتر سیستم اشاره کرد. البته این موارد در نسخههای آیندهی سری ۷ نیز وجود خواهند داشت.
با وجود ۲۶ حسگر و ۴ دوربین، سری ۵ جدید قابلیتهای رانندگی خودکار بیشتری از سری ۷ دارد. اگرچه این سیستم اساساً همان است و میتواند خودرو را بین لاین ها نگه داشته و رانندگی را در بزرگراهها بر عهده بگیرد، این توانایی را هم دارد که بتواند مسافتهای طولانی را بدون دخالت راننده طی کند. حسگرهای بکار رفته در سری ۵ جدید بیشتر از سری ۷ بوده بنابراین بهتر میتواند خودروهای دیگر را تشخیص دهد؛ اما همین سیستم به شما اجازه میدهد که دستهای خودتان را برای فواصل بیشتری از روی فرمان بردارید.
بامو همچنین بهصورت جدی روی تشخیص صدای طبیعی کار کرده است. بدین معنی که شما مجبور نیستید دقیقاً همان جملات را به سیستم iDrive بگویید. فقط کافی است چیزی شبیه “من گرسنهام” را بگویید و سیستم ناوبری شروع به یافتن رستورانهای محلی خواهد کرد.
در کل بامو 540i M Sport شاید در حال حاضر بهترین نسخهی سری ۵ برای طرفداران دو آتشه باشد. این خودرو هندلینگی فوقالعاده، فرمان تیز، پیشرانهای سریع و نمایی جذاب دارد. نسل جدید سری ۵ خودرویی بسیار توانا بوده و دقیقاً همهی انتظارات را برآورده میکند.
منبع: bmwblog
حسین
۱۱ اسفند ۱۳۹۵ماشین فوق العاده ای هست سری 5 جدید
ولی سواری نرم و راحت و کابین ساکت اولویت اوله منه که اکثر ب ام و ها سواری خشکی دارن مثلا x4
ما که ماشین رو برا پیست و درگ خیابون نمیخایم که 1 ثانیه شتاب کمتر و یه ذره هندلینگ بهتر ارزش از دست رفتن سواری راحت داشته باشه
من بنز و لکسوس بهش ترجیح میدم که تلفیقی از اسپورت و سواری راحت هست
shahin
۱۱ اسفند ۱۳۹۵شکوه مهندسی
Kamran
۱۱ اسفند ۱۳۹۵این انگلیسی بازا یه ماشین بهم معرفی کند که بتونه با این مقایسه بشه
فقط انگلستان
۱۱ اسفند ۱۳۹۵جگوار XF رقیب مستقیم اینه
دوست عزیز انگلیس خیلی کم توی این سطح از خودروسازی که یه سطح پایین هستش رقابت می کنه و بیشتر توی آخرین سطح ها از خودروسازی رقابت می کنه
حالا اگه تو می تونی یه رقیب برای رولزرویس فانتوم کوپه اسم ببر که کاملا در حدش باشه شاید بخوای بگی بنز S۶۵ کوپه ولی اگه خوب نگاه کنی تفاوت قیمتشون حدود ۲۰۰هزار دلار و این یعنی اینکه آلمان رقیبی برای خیلی از ماشین های انگلیسی نداره.
mehran911
۱۱ اسفند ۱۳۹۵به نظرم دوستمون اشتباه کرد که این کامنت رو گذاشت .
.
.
اما نکته اینجاست هیچ کمپانی با خودش که رقابت نمیکنه
.
همه چیز بنتلی تکرار میکنم همه چیزش تحت مالکیت فولکسه
و همینطور رولزرویس هم تحت مالکیت bmw هستش
پس لزومی نداره آلمان ها با خودشون رقابت کنن
فقط انگلستان
۱۱ اسفند ۱۳۹۵چه لزومی داره آلمان با خودش رقابت بکنه؟
???
آلمان اینقدر نتونست یه طراحی سلطنتی در حد رولزرویس و بنتلی برای میباخ بکنه که کار به جایی رسید که همیشه شکست می خورد و این شکست ها باعث شد که تصمیم گرفتن برای طراحی مدل جدید طراحی رو به آستون مارتین بسپارن ولی لغو شد
به نظرت این چه معنی می ده جز ناتوانی آلمان در طراحی خودرویی برای رقابت با بنتلی و رولزرویس ؟
خوبه معنی رقابت رو هم فهمیدیم
?????
حسین وی
۱۱ اسفند ۱۳۹۵دوست عزیز این ماشین لوکس و انگلیسی ها سوپر لوکس هستند پس ربطی به هم ندارند
بی ام و اگر کمی به طراحی داخلی توجه کنه هم خوبه آخه اون صفحه کیلومتر و شما نگا کن 40 ساله همینه شما سری 5 2 نسل قبل هم سوار شی همین داشبورده
من خودم عاشق سری 4 ام ولی دیگه زیادی داره تکراری میشه
mehran911
۱۱ اسفند ۱۳۹۵حسین عزیز
بعضی چیزا تو هر ماشینی حکم نماد و تعریف اون ماشین رو دارن
دوست عزیز تغییر صفحه کیلومتر برای کمپانی بزرگی مثل bmw که کاری نداره
.
میشه گفت این صفحه کیلومتر در بین طرفداراش به یک نماد از bmw تبدیل شده
حسین
۱۲ اسفند ۱۳۹۵دقیقا مثل جلو پنجره کلیویش که امضای BMW هستش
BMW E9
۱۱ اسفند ۱۳۹۵عاشقت که میشه باشم آرزوم که میشه باشی
دوری و ازم جدایی ولی کنج دلم یه جایی داری
مثل نبضی تو وجــودم که میــزنی و بـی صدایـی
شبا وقتی تو تنهایــی پریشونه
سراغتو میگیــره. این دل دیوونه
جواب خستگیهام تویی درمونم
خودت نیستی هنوزم از تو میخونم
تو فکر داشتنت مثل خود مجنونم. ?✋
shirko
۱۱ اسفند ۱۳۹۵خواهش می کنم اونایی که به ماشینهای رقیب تعصب بی خود دارن ، نظریه ندن چون کاملا تابلوه ، سرس ۵ جدیدم فقط حریف می طلبه
TRX
۱۲ اسفند ۱۳۹۵اصلا رقیب نداره این بشر اگر بخوان بر فرض مثال واسه سری ۵ با e-class رقیب کنن مثل این میمونه که بخوان رتبه اول کنکور ریاضی رو با رتبه اول کنکور تجربی مقایسه کنن
مقایسه xf هم با سری ۵ مثل مقایسه رتبه اول زبان با رتبه اول ریاضی میمونه حتی خنده دار ترم هست!
نکنید این کار رو! دوست دارید ای کلاس بخرید ؟ برید بخرید سلیقتونه مور احترامه اما بیخودی عیب نذارید روی سری ۵ هم داخلش عالیه هم بیرونش
کسی که سری ۵ داره عاشق بی ام و هست!
Saied
۱۱ اسفند ۱۳۹۵بی ام دبلیو یعنی نفس. ❤❤
Kamran
۱۱ اسفند ۱۳۹۵در جواب پاسخ ‘فقط انگلیستان’
همین الانم نسل قبلی Serie 5 رو با جدید ترین مدل XF شاخ به شاخ مقایسه کنیم جگوار هیچ چیزی واسه گفتن ندارو جلو بی ام و
رولزرویس همو برندی نیست که تحت مالکیت بی ام و اس؟
گفتی فانتوم کوپه رقیبی نداره؟ اولن اسم S65 و نیار و برو تو همین پدال اینو سرچ کن راجع بش بخون ببین رقیب مستقیم کیه
>مرسدس مایباخ 650 کوپه<
Madjid R8 V12 TDI Le Mans
۱۱ اسفند ۱۳۹۵.
دوست عزیز جگوار یکی از کاردرست ترین خودروسازان دنیاست.
در ضمن جگوار یک خودروساز انگلیسی ( به معنای خاص کلمه) نیست.
(از نظر سبک طراحی ، اصالت و مهندسی ، بله ، انگلیسی حساب میشه.)
مثل ساختمونی که شما به یک سری مهندس ایتالیایی دستور میدی به سبک معماری ایتالیایی برات بسازن. اون ساختمون از مهندسی و معماری ایتالیایی استفاده میکنه ، ولی صاحبش شما هستی .
من عاشق ماشین های جگوار هستم. XF هم یک شاهکار بی نظیره.
بنتلی و رولزرویس هم که همون شاخه های فوق لوکس آئودی و BMW حساب میشن. هر چند که من مرسدس-مایباخ رو به هر دوتاشون ترجیح میدم.
فقط انگلستان
۱۱ اسفند ۱۳۹۵کامران جان کلاس جگوارXF و بی ام و سری ۵ و بنز E کلاس بر خلاف عقیده بعضی ها یک کلاس فوق لوکس و اشرافیه و جنبه لوکس بودن در این کلاس خیلی بیشتر از جنبه اسپورت بودنه اگه دقت کنی طراحی این سری از بی ام و خیلی لوکس تر از قبل شده و برای اینکه جنبه ی لوکس بودنش به چشم بیاد خیلی شبیه به سری هفت طراحیش کردن
جگوار XF طبق نظر تست کننده هاش اینقدر سیستم فنربندی نرمی داشت که از نظر نرمی بالاتر از رقباش قرارش دادن و چون مثل بنز E کلاس قیافه خیلی لوکس و با پرستیژی هم داشت تصمیم به ساختن نمونه کشیده شده ازش گرفتن که چیزی از جگوار XJL کم نداشت
و این یعنی این که هنوز بی ام و سری پنج به اون درجه از لوکس بودن قیافه و پرستیژ و نرمی نرسیده که ازش نسخه کشیده با فاصله بیشتر بین دو محور بسازن
بنز کلاس CLS و بی ام و سری شش هم سدان های اسپورت شرکتشون هستن و جگوار در این کلاس هنوز خودرویی نداره.
TRX
۱۲ اسفند ۱۳۹۵سی کلاس با محور کشیده یعنی به اون درجه از نرمی رسیده که ازش نسخه با محور کشیده بسازن؟
یعنی نرمیش از سری ۵ بیشتره؟
صحبتت تا قبل از این موضوع یه مسئله سلیقه ای بود بعدش شبیه جوک شد
خسرو
۱۱ اسفند ۱۳۹۵چسبوندن چراغها به جلو پنجره بدترین کار- ب ام و -تو چند ساله اخیر بود/ زمخت کرده جلوشو و کمی هم اسیایی ..
نویدی
۱۱ اسفند ۱۳۹۵با احساسات آدم بازی میکنه.
كوروش
۱۱ اسفند ۱۳۹۵دیوانه کنندس همین …..’
حسین
۱۲ اسفند ۱۳۹۵مشعوف شدیم خدا نکشتت
Saied
۱۲ اسفند ۱۳۹۵کاش یا این همه به ماشین علاقه نداشتم. یا هم تو ایران به دنیا نمیومدم. دیگه واقعا داره عزیتم میکنه که ماشینا تبدیل بشن به ارزو
نت
۱۲ اسفند ۱۳۹۵طراحی جای ال سی دی روی داشبورد از بی ام و سری 7 قشنگتره.چراغ جلوش چسبیده به جلو پنجره خوب نیست
Kamran
۱۲ اسفند ۱۳۹۵در پاسخ به جواب TRX
این کامنتت هیچ چیز از موفقیت های مرسدس با مدل ای کلاس کم نمیکنه پس لطفا سعی نکن با نظرات بیشتر بنز رو بکوبی، با این که serie 5 رو ماشین فوقالعاده ای میدونم اما با این وجود باز هم از نظر لوکسی و اشرافی بودن در پس Classe-E قرارش میدم