بی ام و

تجربه رانندگی با ب‌ام‌و X5 M کامپتیشن

زمانی که اولین نسل ب‌ام‌و X5 در حدود ۲۰ سال پیش عرضه شد، شاهد هنرنمایی آن در پیست رود آتلانتای آمریکا بودیم. این یک حرکت برجسته برای ب‌ام‌و بود اما از آن زمان به بعد بود که شاسی‌بلند X5 با واژه‌های اسپورت و کاربردی شناخته شد.

ب‌ام‌و X5 M

حالا دوباره به آمریکا رفته‌ایم، جایی که تمامی X5 ها آنجا ساخته می‌شوند. ما پشت فرمان جدیدترین نسخه این خودرو نشسته‌ایم که در فرم X5 M کامپتیشن به شدت دلربایی می‌کند.

ب‌ام‌و X5 M

بخش M ب‌ام‌و دو بار پیش از این روی X5 کار کرده اما این بار شاهد کاری در سطح متفاوت هستیم. تقریباً تمامی قطعات خودرو ارتقا یافته و هر ویژگی جدیدی با نشان M شناخته می‌شود.

ب‌ام‌و X5 M

در قلب هر محصول M یک پیشرانه شاخص قرار دارد که در این خودرو از نوع ۸ سیلندر ۴.۴ لیتری با تکنولوژی توئین پاور توربو M است. به این ترتیب دو توربو در پیشرانه V شکل جا خوش کرده و نسخه کامپتیشن آن قدرت ۶۱۷ اسبی و گشتاور ۷۵۰ نیوتون متری تولید می‌کند.

ب‌ام‌و X5 M

این نیروی عظیم از طریق یک گیربکس ۸ سرعته استپ ترونیک به سیستم چهار چرخ محرک M xDrive تحویل داده می‌شود. دیفرانسیل فعال M و اگزوز سفارشی این بخش نیز وجود دارند.

ب‌ام‌و X5 M

دیگر بخش‌های خاص M نیز شامل کنترل‌های فرمان و رینگ‌های ۲۱ و ۲۲ اینچی در جلو و عقب می‌باشند.

اما ظاهر خودرو نیز برجسته و با ابهت بوده و ورودی‌های هوای بزرگ‌تر، جلوپنجره M، آینه‌های سنتی M، اسپویلر سقف و دیفیوزر و… نشان دهنده‌ی X5 M هستند. البته ظاهر خودرو نسبت به برخی شاسی بلندهای پرفورمنس دیگر تغییر کمتری را تجربه کرده است.

ب‌ام‌و X5 M

همین موضوع در کابین نیز صدق می‌کند، جایی که کیفیتی عالی را می‌بینیم. فرمان بسیار فربه M با موقعیت خوب راننده همراه شده و صندلی‌ها نیز بسیار جذاب و حمایت گر حس می‌شوند.

ب‌ام‌و X5 M

خب سواری خودرو چگونه است؟ اولین کاری که باید انجام دهید انتخاب حالت رانندگی جاده، اسپورت یا پیست است. به احتمال زیاد شما وارد منوهای زیاد M خواهید شد تا بتوانید تنظیمات خودتان برای قوای محرکه، فرمان، دامپرها، کنترل پایداری، صدای اگزوز و حتی احساس ترمز را انتخاب کنید. حالت موردعلاقه ما همان اسپورت است اما بهتر است دامپرها را در حالت جاده‌ای قرار دهید. دکمه‌های قرمز روی فرمان نیز برای دسترسی فوری به تنظیمات خودتان است.

با افتخار دکمه استارت را فشار داده و پیشرانه ۸ سیلندر از خواب برمی‌خیزد. همان صدای ابتدایی بعث ایجاد هیجان می‌شود مخصوصاً اگر در حالت درجا هم گاز بدهید.

ب‌ام‌و X5 M

وقتی به راه بیفتید با اندک فشاری روی پدال گاز شاهد شتاب گیری برجسته و رسیدن به رکورد صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۳.۸ ثانیه‌ای خواهید بود. گیربکس نیز سریعاً دنده‌ها را سبک می‌کند.

خبری از سیستم‌های الکتریکی برای افزایش قدرت پیشرانه نیست و بنابراین شتاب گیری خودرو بیشتر به حالت خطی بهبود می‌یابد. در روزهایی که اکثر خودروسازان از سیستم‌های هیبریدی استفاده می‌کنند، X5 M کامپتیشن به‌طور لذت بخشی روش سنتی را انتخاب کرده است.

ب‌ام‌و X5 M

اگرچه بخش M کار فوق‌العاده‌ای را انجام داده اما X5 M هنوز هم خودروی بزرگ و سنگینی است. البته نمی‌توانید این شاسی‌بلند را خودرویی کند بدانید زیرا خود را به‌طور قابل‌توجهی سبک‌تر از وزن ۲۳۱۰ کیلوگرمی نشان می‌دهد.

ب‌ام‌و X5 M

خودرو زمان ورود به پیچ تخت و چسبان باقی خواهد ماند. سیستم چهار چرخ محرک M بخش اعظم قدرت را به چرخ های بزرگ عقب می‌فرستد، جایی که دیفرانسیل فعال حضور داشته و حس چابکی زیادی را ایجاد می‌کند. هنگام عبور از پیچ‌های تند نفس در سینه حبس می‌شود اما هیچ خطری وجود ندارد. فرمان هم حس سریعی داشته و به دستورات راننده گوش می‌دهد. حس ارتباط خوبی بین فرمان و راننده وجود دارد و این هم یکی دیگر از ویژگی‌های عجیب X5 M است زیرا در دنیای شاسی بلندها چنین چیزی نایاب است.

ب‌ام‌و X5 M

اما نکته‌ای وجود دارد و آن هم اینکه حتی در نرم‌ترین تنظیمات نیز سواری خودرو سفت است. البته میزان لرزش‌های کابین نسبت به نسل قبل کمتر است اما خب باید سوار سفت را در نظر گرفت.

ولی X5 M خودروی هیجان‌انگیز و اعتیادآور است. معمولاً پخش صدای پیشرانه از بلندگوها تجربه چندان جالبی از آب درنمی‌آید اما در ب‌ام‌و موردبحث اوضاع کمی متفاوت است.

قیمت این شاسی‌بلند در بریتانیا از ۱۱۰۶۱۰ پوند شروع می‌شود. اگر خواهان مدل X6 M کامپتیشن باشید باید ۱۱۳۳۱۰ پوند بپردازید.

جدیدترین محصول ب‌ام‌و M نمونه‌ای خوب از توانایی‌های بازوی پرفورمنس باواریایی ها بوده ولی خب باید اذعان کرد X5 M کامپتیشن خودروی عادی‌ای نیست. همانند تمامی شاسی بلندهای پرفورمنس، X5 M خودرویی سریع و بسیار توانا بوده و از نظر تکنولوژی و کیفیت ساخت جزو بهترین‌های کلاس است. این خودرو چالش سختی برای پورشه کاین توربو و حتی مدل گران‌تر استون مارتین DBX می‌باشد.

مشخصات ب‌ام‌و X5 M کامپتیشن

  • قیمت: ۱۱۰۶۱۰ پوند
  • پیشرانه: ۸ سیلندر ۴.۴ لیتری توئین توربوی بنزینی
  • قدرت/گشتاور: ۶۱۷ اسب بخار/۷۵۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۳.۸ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۹۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۱۲.۸ لیتر در هر صد کیلومتر

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
منبع
autoexpress

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (804 ديدگاه)

    الان داشتم بررسیه اف تایپو میخوندم اون شتابش ۳.۵ ثانیه بود این ۳.۸
    فک کنک ۱تن سنگین تره ارتفاعشم ۱متر بیشتره

  2. اعتمادیان

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (261 ديدگاه)

    همین جمله ، ریشه اصلی بی ام و رو برملا کرده : ولی X5 M خودروی هیجان‌انگیز و اعتیادآور است .

  3. Joker

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (602 ديدگاه)

    کلمه بینظیر براش کمه❤

    1. مزدا

      ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (2093 ديدگاه)

      بیمر ایکس ۵ را بین تمام شاسی بلندهای بی ام و دوست دارم
      یه حس خوبی به آدم میده

    2. ممد ژانگولر

      ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (4129 ديدگاه)

      چه قیمت مسخره ایی داره ۱۱۰۰۰۰پوند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!?
      با این پول ۵ تا تویوتا کمری میدن
      میتونی هر بار مهمونی میری با رنگ کرواتت ست کنی

      موافقم 1
      مخالفم 3
      1. Babak

        ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        با این پول 10 تا هم داچیا داستر هم میدن
        هر بار میری بیرون میتونی با رنگ پیژامه ست کنی
        شاسی بلند هم که هست :-))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

        واقعا حیف پوله بدی به همچین ماشینی وقتی میتونی داچیا بخری
        ?

        موافقم 3
        مخالفم 1
        1. Hamidreza

          ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
          سوابق: (2464 ديدگاه)

          20 تا هم پراید میدن دیگه ببخشید همشون سفیدنXD میتونی هر بار بایه پلاک بری

      2. علیرضا

        ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
        سوابق: (425 ديدگاه)

        کاش میگفتی حداقل بجاش یه کروت و یه موستانگ … آخه آدم اینو بده کمری بگیره ؟

    3. hamed

      ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (15 ديدگاه)

      اون بالا نوشته: خواندن این مطلب 3 دقیقه زمان میبرد
      درسته ولی ما نیم ساعت مات فقط نگاه عکساش میکنیم

  4. Bayerische Motoren Werke

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (955 ديدگاه)

    اعداد 3 و 5 از اعداد مقدس بیمربازا هستن و با اطمینان کامل میگم هر وقت با محصولی از BMW رو برو شدید که شامل این اعداد بود بدانید و آگاه باشید که با هارمونیک ترین و بالانس ترین در عین حال دیوانه وار ترین و با استعدادترین و قوی ترین و بی ادعاترین محصول BMW طرف هستید که کارشون مالوندن پوز پرادعا های خودروسازی دنیا ( گنده گ….) به خاک هست… .

  5. حمید

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (107 ديدگاه)

    واقعا خودروی فوق العاده ای
    بین رقبای آلمانی قطعا بهترین گزینه است

  6. Khosrow

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (2293 ديدگاه)

    X5 فقط نسل دوم E70 ..

    1. ایلیا

      ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (731 ديدگاه)

      شما به سندروم نوستالژی پرستی مبتلا هستید
      من هم تا حدودی این مشکل رو دارم البته
      در هر صورت طراحی های گذشته رو ترجیح میدی حتی اگه طراحی امروزی زیباتر باشه، اون سبک طراحی تحریکت میکنه، اکثرا کامنت هات این مساله رو تایید میکنه
      شاید چون طراحی های قدیمی خاطرات گذشته رو برات تداعی میکنن برات جذاب ترن، لزوما بحث زیبایی شناسی نیست

  7. Babak

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    البته اولین باری که X5 با واژه ی اسپورت و کاربردی آشنا شد به 21 سال پیش و مدل X5 V12 Le Mans برمیگرده
    X5 همیشه شیک ترین عضو و سرآمد کلاس خودش بوده

  8. MAHDI

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    ب ام و X5M واقعا باشکوه و تنومند و فوق العاده پرفومنس حس میشه،نسل قبل X5M از تمام رقبا در پیست و خط مستقیم سریع تر بود و تنها بعد مدتی با معرفی بنتلی بنتایگا تونست در خط مستقیم از ب ام و X5M سریع ترباشه!!!!
    X5M اونم در نسخه کامپتیشن بارنگ نقره ای تیره خیلی خیلی جذاب هستش!!!!
    SUV های پرفومنس یکی از جذاب ترین کلاس هایی خودرویی هستن که جذاب ترین چیزشون هندلینگ و چسبندگی بالاشون سره پیچ ها هستش اونم چسبندگی خیلی بالا نه توسط یه کوپه یا سدان پرفومنس بلکه تجربه اش در یک SUV با بیش از2/3 تن وزن!!!!

    1. anti-Nazi

      ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (688 ديدگاه)

      تو کار واو چ گرده؟؟
      شنیدم رگرا رو تو 400 زده کامپیتیشن درسته؟؟؟

  9. Farzad

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    X5 حرف نداره ، همیشه یه چالش جدی واسه رقبا بوده اما پورشه کاین توربو رو بیشتر دوس دارم .

  10. anti-Nazi

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (688 ديدگاه)

    به صورت فوق العاده ای معمولی و مناسب ی سری ادم معمولی تره کلم خور
    امید ب روزی که المانم بتونه یه روز ماشین بزنه
    ما که بدمون نمیاد…
    اونوخ جی ام و فورد و کرایسلرم تو این رقابت چالشی تر عمل میکنن و احساس وجود ی رقیبو میکنن
    نه الان که گوشاشونو تمیز میکنن و ی چی میدن بیرون ک با شصت هزار تا برات دو و نه میزنه تازه رو استوک

    1. علیرضا

      ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (425 ديدگاه)

      شما واقعا منتقد بی منطقی هستی … اگرم میخوای انتقاد کنی سعی کن تخریب نکنی

  11. رزیتا

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (418 ديدگاه)

    ای بی ام دبلیو با همچین شکل ضایعی !!!!!!! به والله بی جهت در برزن و کویی !!!!! رنگ پریده مردم ایران رو بنگر !!!!! ای که تیره و سیاه مثل بادمجونی ! …………… جناب پدال !!!!!! فعلا مردم ایران تو این شرایط از کرونا نمیرن ، بی ام دبلیو پیش کششون

    1. anti-Nazi

      ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (688 ديدگاه)

      خیلی خوبید شماها ینی اگه نبودید من یکی به شخصه دق میکردم

  12. Hadi

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    بیمر کارش درسته ?

  13. حسین

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (259 ديدگاه)

    خیلی با ابهت و قشنگه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا