- نسل اول (E12)
با تولید اولین نسل سری ۵، بامو سریهای ۶ بخشی خود را آغاز کرد.
E12 بین سالهای ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۱ تولید شد و یک بچهی میانی فوقالعاده بود که بین برادر بزرگتر E3 (سری ۶) و برادر کوچکتر ۲۰۰۲ قرار میگرفت. مدل ۲۰۰۲ بعدها به سری ۳ بدل شد. این مدل ویژه در زمان صادرات به آمریکا کاملاً مشکلآفرین بود. با قوانین ایمنی متفاوت این کشور، آمریکا بسیاری از قطعات این خودرو را تعویض و یا اصلاح کرد.
مدلهای E12 پیشرانههای مختلفی داشتند. پیشرانههای ۱.۸ و ۲ لیتری M10 به ترتیب در مدلهای ۵۱۸ و ۵۲۰ بکار رفتند. مدل 520i نیز با پیشرانهی ۲ لیتری M20 تولید شد و از سیستم تزریق سوخت مکانیکی نمونههای 2000tii و 2002tii سود برد. مدل 520i چهار سیلندر قدرت ۱۲۰ اسب بخاری و گشتاور ۱۶۰ نیوتون متری داشت. نسخهی شش سیلندر نیز قدرت ۱۲۵ اسب بخاری و گشتاور ۱۷۱ نیوتون متری تولید میکرد.
E12 های بازار آمریکا در سالهای بعد عموماً به عنوان مدلهای مجللتر شناخته شدند زیرا بهصورت استاندارد تجهیزاتی چون شیشههای برقی، تریم چوب و کابینی چرم و سیستم تهویه داشتند. بامو تنها مدلهای شش سیلندر انژکتوری 528i و 530i را برای فروش در آمریکا در نظر گرفت.
- نسل دوم (E28)
تکامل به جای انقلاب. دومین نسل بامو سری ۵ از نظر ظاهری نسبت به نسل اول تغییرات کمی داشت؛ اما تغییرات هیجانانگیزتر زیر شاسی رخ داده بود. تکنولوژیهای بهروز بیشماری در این نسل بکار رفته است.
این خودرو جایگزین E12 شد و در ابتدا با پیشرانههای بنزینی ۴ و ۶ سیلندر تولید شد. در سال ۱۹۸۳ یک پیشرانهی دیزلی نیز برای اولین بار در سری ۵ نصب شد.
مدل عرضه شده در سال ۱۹۸۲ از نوع 528e بود و پس از آن مدل 533i تولید شد. گیربکس سفارشی ابتدایی از نوع ۳ سرعته ی اتوماتیک بود (نسخه ی ۴ سرعته ی اتوماتیک در آن زمان در اروپا در دسترس بود) اما در سال ۱۹۸۳ گیربکس ۴ سرعته ی اتوماتیک نیز در لیست سفارشها قرار گرفت. مدل 524td تنها با گیربکس اتوماتیک صادر شد و M5 نیز تنها با گیربکس دستی صادر میشد.
از سال ۱۹۸۵ تمامی مدلهای آمریکای شمالی بهصورت استاندارد به ترمز ضد قفل ABS مجهز شدند. از سال ۱۹۸۶ نیز تمامی مدلها بهصورت استاندارد دارای صندلیهای برقی بودند. مدلهای مخصوص بازار آمریکا کاملاً مجهز بودند و از جمله تجهیزات آنها میتوان به شیشههای برقی، قفل مرکزی، سیستم تهویه، سانروف برقی، کروز کنترل، رینگهای آلیاژی و مه شکن اشاره کرد.
Madjid
۱۳ بهمن ۱۳۹۵یادش بخیر بچه بودیم با دیدن این ماشین ها چه عشقی میکردیم.
Bavaria
۱۳ بهمن ۱۳۹۵ممنون آقا شاهین، لذت بردم، امیدوارم تاریخچه نسل های بعدی رو هم منتشر کنید?
M
۱۳ بهمن ۱۳۹۵پدربزرگم یه زمانی تو جوانیش520 رو خرید 45 هزار تومن . حالا من کل زندگیم رو بفروشم هم نمیتونم 520 2005 بخرم …
Mehran
۱۳ بهمن ۱۳۹۵M عزیز هرچند که کاملا درست میگی ولی چه کنیم که الان کامنتت دیلیت میشه خخخخخخخ
Mehran
۱۳ بهمن ۱۳۹۵دست مترجم درد نکنه.لذت بردم.دوستان تاریخچه هر مدل و هر نسل از ب ام و که بخواید بدونید توی سایت bmwblog هست خودتون میتونید پیدا کنید همین مطلب رو هم اقای احمدزاده ازونجا ترجمه کردند برامون.در حقیقت تمام زیر و بم ب ام و توی سایت هست.تمام اپدیت های سری ۱ تا ۷ سری x و سری z رو قبل از هر سایت دیگه منتشر میکنه
محمد
۱۳ بهمن ۱۳۹۵من پدربزرگم با حقوق معلمی سال ۵۶ با پنج تا بچه ۵۱۸ سوار بود حالا یه معلم بی ام و که هیچی پراید صفر بخواد بگیره باید دو سال هیچی نخوره فقط جمع کنه اگرم بخواد قسطی بخره باس هر ماه از حقوق ناچیزش به این دوتا خودرو ساز ربای دولتی!!!!! بده تا چند سال، یعنی تو ۳۸ سال چقدر قدرت خرید و سرمایه گذاری های خارجیمون کم شده فک کنم ایران تنها کشوریه اینده رو باید تو گذشتش ببینه
ایرانی
۱۳ بهمن ۱۳۹۵این ماشینم واقعا خود خاطر است………
تو ماشین قدیمیا از ایمن ترین و زیباترین هاست…
ای جان سال 85 به جای پی کی یدون 518 زرد رنگ کپی همین.. حتی با همین نوع چراغ عقب قرار بود بخریم… ولی متاسفانه اون موقع تو بوق کرده بودن که اینا دیگه از رده خارج شده..!!!
در حالی که پی کی خریدیم ولی از ترس ایمنیش چند سالی میشه که فروختیمش……!!!
ای کاش به این صحبتا گوش نداده بودم و اون 518 تمیز را برداشته بودیم و بهش میرسیدم و حالمونا میکردیم..
والا…
علیرضا
۱۴ بهمن ۱۳۹۵هنوزم تمیزشو پیدا کنی هیچ دست کمی از کلاس نداره
mohammadreza
۱۴ بهمن ۱۳۹۵داشپوردش از ال نود قشنگتره جذاب تره